دعاگو: خطبای نماز جمعه متعرض اشخاص و جریانات سیاسی نشوند/خطیب باید اعتدال‌گرا باشد نه تندرو

عضو شورای سیاستگذاری نماز جمعه می گوید: اعتدال و عدم تعلق به جریانات سیاسی از مهمترین شاخصه‌های خطبای نماز جمعه است.

پنجم مرداد ماه سالگرد برگزاري نخستين نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامي است. به همين مناسبت بخش هايي از مصاحبه حجت‌الاسلام محسن دعاگو امام جمعه شمیرانات در گفتگو با خبرآنلاین در واکاوی اهمیت و جایگاه نماز جمعه، را در ادامه خواهيد خواند. دعاگو که از اعضاي شوراي سياستگذاري نماز جمعه نيز هست در اين گفت و گو تصريح کرد: نماز جمعه به تناسب وقتی که خطبای جمعه برای پیگیری محتوای خطبه‌های اول و دوم می‌گذارند جاذبه آفرین هستند.

ریزش در نماز جمعه ناشی از کاستی در محتواهای فرهنگی و سیاسی خطبه‌ها است

وی با بیان اینکه دلیل اصلی برخی از ریزش‌ها در نماز جمعه کاستی در محتواهای فرهنگی و سیاسی است، خاطرنشان کرد: ائمه جمعه باید بر روی محتوای خطبه‎هایشان کار کنند، نیازسنجی کنند، برای خطبه اول و دوم کار کارشناسی و محتوایی را انجام دهند، پاسخگو به نیازهای مردم باشند، نیازهای نسل جوان و نوجوانان را در اولویت قرار دهند. به عبارت دیگر مردم باید از نماز جمعه پاسخ سوالات مذهبی و سیاسی خودشان را به صورت شفاف بگیرند و در نمازهای جمعه راهنمایی شوند.

خطیبی که اعتدال‌گرا باشد نه تندرو، جاذبه آفرین است

وی با بیان اینکه همه نماز جمعه‌ها ریزش ندارند و این موضوع به خطیب آن باز می‌گردد، افزود: اگر خطیب مطالعه کند، کار کند و مطالب محتوایی قابل قبول استخراج کرده و مطرح کند جاذبه آفرین است. اگر خطیب تندرو نباشد، بلکه اعتدال گرا باشد جاذبه آفرین است.

عضو جامعه روحانیت بر ضرورت وحدت بخش بودن خطیب جمعه اشاره و اظهار داشت: اگر خطیب تندروی کند از افرادی که به نماز جمعه می روند کاسته می‌شوند و دچار ریزش می‌شوند. اعتدال گرا بودن و وحدت بخش بودن امام جمعه اهمیت دارد. نقش وحدت آفرینی نماز جمعه هرچه پررنگ تر شود، جاذبه نماز جمعه بیشتر می‌شود.

امام جمعه نباید از هیچ جریان سیاسی دفاع کند، باید فراجناحی باشد

حجت الاسلام دعاگو که سالهاست خطیب نماز جمعه شمیرانات است، اصل مهم دیگر برای خطبای نماز جمعه را عدم تعلق سیاسی به جریانات سیاسی می داند و تاکید دارد: خطیب جمعه به هیچ عنوان نباید از هیچ گروه و جریان سیاسی دفاع کند. خطیبی که فراجناحی فکر نکند، خطیبی که به منافع و مصالح ملی نگاه نکند، خطیبی که از چارچوب تعالیم دینی خارج شود آن خطیب در نماز جمعه اش باید منتظر کاهش و ریزش باشد.

وی افزود: این که گفته می‌شود نماز جمعه‌ها با کاهش روبرو شده است، مربوط به نماز جمعه‌هایی است که خطبا متاسفانه در خط اعتدال قرار ندارند. البته ممکن است خودشان متوجه نباشند اما هر خطیبی که تندروی کند ولو اینکه این تندروی ناشی از تعصبات دینی‌اش باشد دچار ریزش می شود. چون اسلام تحت هیچ شرایطی تندروی را نمی پذیرد و تاکید بر اعتدال دارد.

خطبای جمعه نباید متعرض اشخاص و جریانات سیاسی شوند

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: من به عزیزانی که نماز جمعه می‌خوانند و در جایگاه خطیب نماز جمعه قرار دارند توصیه می‌کنم که هرگز از مرز اعتدال که دقیقا همان اسلام است، خارج نشوند. در نماز جمعه متعرض اشخاص حقیقی و حقوقی و جریانات سیاسی نشوند. نقد منصفانه و واقع بینانه از مسئولیت‌های سنگین خطیب جمعه است.

در شان امام جمعه نیست که جریانات سیاسی وفادار نظام را با یکدیگر درگیر کند

دعاگو تصریح کرد: خطیب جمعه می‌تواند یک موضع سیاسی را نقد کند، اساسا باید اینکار را بکند و نقاط قوت و ضعف یک اندیشه سیاسی را نمایان کند تا مخاطبین بتوانند موضع درست را انتخاب کنند اما پریدن به جریانات سیاسی و درگیر کردن جریانات سیاسی وفادار به نظام با یکدیگر در شان امام جمعه نیست، مورد نظر رهبری هم نیست. هیچ خطیب جمعه ای حق ندارد جریانات سیاسی وفادار به نظام را با هم درگیر کند. یا به نفع یک جریان سیاسی وفادار علیه جریان سیاسی وفادار دیگر سخنی بگوید.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با حجت الاسلام محسن دعاگو، امام جمعه شمیرانات پیرامون عملکرد دولت‌احمدی‌نژاد و روحانی، آیت‌الله هاشمی و ...در روزهای آینده منتشر خواهد شد.
29/220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدعلی موسوی A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    65 6
    واقعا دوسش دارم معتدله حرفی هم بزنه برخلاف میلم باشه بازم قبول میکنم چون حداقل شهامت و جسارت داره حرف حق میزنه حتی توی دولت قبل
    • شیدا IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      79 5
      آقای خاتمی که ماشالله معتدل معتدله. آرزو به دل موندیم تو یه خطبه از فتنه حرف نزنه.
  • امين د IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    60 5
    مردم دقيقا ميفهمند ، يكي از علامتهاش هم همانطور كه اين حاج آقا گفتند ريزش در نماز جمعه است. "مردم دقيقا ميفهمند"
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    فتنه گران دیگر به قدرت باز نخواهند گشت و هیچ جریانی با هیچ عنوانی تواند زنده کردن آنها را ندارد
    • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      75 6
      بگیر منفیارو که نوش جونت.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      26 3
      برو بینیم بابا...توهم توطئه بالاخره همه ی شما رو زمین گیر میکنه...
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      3 41
      فضای مجازی مال فتنه گران، ولی ما با جانمان حافظ ولایت هستیم و خواب برگشتن به قدرت را هم نخواهند دید
    • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      29 2
      در مورد فتنه گرای حقیقی حق با شماست انتخابات 92 رو که دیدید؟ ولی اگه منظور شما از فتنه گر اصلاح طلبان باید از خواب بیدار شین
  • علی اصغر A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    96 5
    قابل توجه جناب علم الهدی .جناب جنتی.جناب احمد خاتمی .جناب طباطبایی .خدا همه ما را به راه راست هدایت کناد .امین .
    • اصلاح طلب A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      3 31
      به نظر من باید فقط و فقط از دولت حمایت کرده و به به و چه چه کنندو اشتباهات اش را نادیده بگیرند
  • علی IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    5 3
    حالا جناب آقای دعاگو میشه لطف کرده و بفرمایید ملاک اعتدال و تندروی چیست ؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 17
    آخه آدم .....چرا اینقدر راحت برچسب میزنید نه شما معتدلید ا با اون شعارها و فتنه 88.اگه فکر کردید با این برچسبها افرد فتنه گر رو زیر لباس اعتدال احیا میکنیییییید
  • بی نام EU ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 55
    جزییات؟ بعد حالافرمودید جزییات سیاسی اعتدال گرا چه صیغه ای هست؟ همین آقایان جزیی اعتدال گرا میخواستند ایران و بکنند سوریه فعلی.فلذا تو مسایل سیاسی بهتره اهلش نظر بدند.آقایون گند سال ۸۸ با هیچ مایع چیزی نمیتونند پاکش کنند فقط روش اسکی نرندخراب تر مبشه.باید هم اقای خاتمی و جنتی و... مورد هجمه بعضی ها باشنداعتدال اعتدال.اعتدال.خوبه تریبون نماز جمعه دست این معتدل ها نیس و گرنه همون ۷۸ باید نظام و انقااب و میدادیم به داعشی های معتدل
    • عرشیا A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      15 3
      تربیت رو از کی اموختی ؟؟؟از نویسنده این نظر مشعشع ؟؟؟ فقط روش اسکی نرند خراب تر میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شعور و تربیت در حد هاگ و امیب .
    • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      4 14
      بی نام آبی گل گفتی نظرمو که نذاشتن جای شکرش باقیه نظر تو رو گذاشتن
  • بی نام EU ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 15
    جزییات؟ بعد حالافرمودید جزییات سیاسی اعتدال گرا چه صیغه ای هست؟ همین آقایان جزیی اعتدال گرا میخواستند ایران و بکنند سوریه فعلی.فلذا تو مسایل سیاسی بهتره اهلش نظر بدند.آ
  • آزاد IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    15 3
    آفرين بر آقاي دعاگو . واقعا اصل مطلب و راه اصلي امامان جمعه را درخصوص نحوه بيان مطالب و درك نمازگزاران مشخص كرديد . من ساكن مشهد هستم و تا موقعي كه آقاي علم الهدي در تريبون نمازجمعه باشد هرگز در نماز جمعه شركت نخواهم كرد و آقاياني مثل علم الهدي و خاتمي و جنتي با اين شيوه سخنوري باعث ريزش حضور درنمازجمعه و برگشت عقايد مردم ميگردد . اين آقايان پارا فراتر گذاشته و در امور استاني و تصميمات كلان شهرها هم دخالت ميكنند . بعنوان مثال هيچ كنسترتي و يا اجراي موسيقي بدون اجازه آقاي علم الهدي حق ورود به مشهد را ندارند .