دیپلماسی فرهنگی هنری فراهم کننده امنیت و استقرار جوامع انسانی

وقتی محمد مهدی عسگر پور به نمایندگی خانه سینما و تام شراک به نمایندگی از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در 15 اکتبر سال 2009 میلادی (برابر با بیست و سوم مهرماه 1388) توافق نامه شش ماده ای را در حضور پانزده تن از هیات مدیره و سینماگران دوطرف در ایالت کالیفرنیای امریکا امضا می کردند هرگز گمان شان نبود که این رویداد سینمایی با فرمان تعطیلی خانه سینما به محاق خواهد رفت.
امروزه امنیت را نه هم چون گذشته با تولید و انباشت سلاح و کثرت سربازان ونه با همپیمانان نظامی که با درهم تنیدگی اقتصاد و فرهنگ جهانی تامین می کنند.جستجوی سهم هر ملت در بازار فرهنگ و هنر دهکده جهانی که امروزه به برکت رسانه های دیجیتال سهل و آسان شده از نشانه های توسعه یافتگی و استقرار دولت ها بشمار می رود. البته که این درهم تنیدگی اقتصاد و فرهنگ بادیگر جوامع با عنایت و توجه به منافع ملی است و پرهویداست،ملتی که در سپهر فرهنگ و هنرتولید نداشته باشد محکوم به تهاجم فرهنگی است. در مقابل ملتی که امکان بیان آزادانه دیدگاه ها و رویا هایش را به صورت هنری بیابد مولد است و با جهان در تبادل و تعامل پی درپی. این به آن معناست که کالایی را به جهان عرضه می کند و متاع دیگری را بر می گزیند. مولد بودن خودسرمایه تشخیص است واین سرمایه قدرت درک سره از ناسره را در برگزیدن متاع دیگران و رقبا فراهم می کند. همانگونه که ریزه خواری (در مقابل مولد بودن) قدرت تشخیص را می ستاند و آدمی در نخستین مواجهه باکالاها، دم دستی ترین( و نه بهترین) آنها را انتخاب می کند.

هاشمی

"حفظ و نگهداری از گذشته ی غنی هنر سینما هم چون خلق اثار تازه از نظرفرهنگی ارزشمند است و دو طرف توافق می کنند تا بر پایه اصول مشترک در نگهداری و اصلاح فیلم های قدیمی همکاری کنند.دو طرف تلاش می کنند از طریق برنامه ریزی و برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوعات برنامه ریزی تولید، وجوه تکنیکی و تولید فیلم و مراحل پس از تولید برای هر دو شاخه مستند و داستانی به انتقال تجارب دو جانبه اقدام کنند" این ها بخش هایی ازآن تفاهم نامه شش ماده ای است که میان خانه سینما و اکادمی علوم و هنرهای سینمایی امضا شده است.

اینک که با حضور دولت تدبیر و امید بارقه امیدی برای زندگی بهتر ما ایرانیان سوسو می زند شایسته است تا دستگاه فرهنگی دولت با همراهی دستگاه فهیم دیپلماسی سیاسی ایران، زمینه را برای اجرایی شدن آن تفاهم نامه (جامعه اصناف سینمای ایران و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی) فراهم کند. بدون شک برکات این تعاملات و همکاری های مشترک میان ملل بر توسعه توانمندی سینمای ایران می افزاید و چشم انداز راستین و سزاوار سینمای ایران را برای ایفای نقش کانونی در منطقه خاورمیانه محقق می سازد.

منبع:روزنامه شرق

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =