اگر منبع مالی جدیدی پیدا نشود، هارپ در خرداد ماه تعطیل می‎شود. کسانی که هارپ را تشکیلاتی برای ایجاد طوفان و زلزله در دیگر نقاط زمین می‎دانستند، حال باید چه کار کنند؟

مجید جویا: پیشرفته‌ترین تاسیسات پژوهشی لایه یونوسفر زمین، در تمام دوران کار خود متهم به این بود که یک سلاح کشنده نظامی است؛ سلاحی برای کنترل آب‌و‌هوا و حتی یک پروژه فوق محرمانه کنترل ذهن. حال، برنامه پژوهشی شفقی فعال فرکانس بالای دولت ایالات متحده امریکا (هارپ)، با خطر تعطیلی روبرو شده است.

هارپ در نزدیکی گاکونای آلاسکا، دربر دارنده فرستنده‌ها و گیرنده‌های رادیویی است که برای گرم کردن لایه یونوسفر زمین (فوقانی‌ترین لایه جو زمین) به کار گرفته می‌شوند و برای دانشمندان آزمایشگاهی در آسمان ایجاد می‌کنند. ساخت و بهره‌برداری از این تاسیسات که از آن برای تولید یک شفق مصنوعی و بررسی رفتار ذرات باردار در جو استفاده می‌شود، تا کنون بیش از 250 میلیون دلار خرج روی دست دولت امریکا گذاشته است.

داستان‌های عجیب و غریبی که در مورد هارپ نقل می‌شوند، از یک فیلم پرفروش هالیوودی نشات می‌گیرند. تد استیونز، سناتور قدرت‌مند آن دوران آلاسکا از حزب جمهوری‌خواه، در اوایل دهه 1990 / 1370 به کسب تاییدیه ساخت این تاسیسات کمک کرد. ولی پنتاگون برای پرداخت چنین هزینه‌ای برای این آزمایشگاه، باید به کاربردهای نظامی عجیب و غریبی برای آن فکر کرده باشد. نظریه‌های توطئه باورناپذیری که در مورد این تاسیسات بر سر زبان‌ها افتاده‌اند، از همین واقعیت ناشی می‌شوند.

در سال 2008 / 1387، یک هفته پس از این که استیونز متهم به فساد مالی شد، از سنا اخراج شد (اتهامی که در سال 2009 / 1388 پس گرفته شد، و استیونز هم یک سال بعد در یک سانحه هوایی جان سپرد). جای او را مارک بگیچ از حزب دموکرات گرفت، که برادرش از مدافعان مشهور این نظریه بود که هارپ یک پروژه محرمانه سلاح‌های نظامی است.

تعادل دشوار
چالش عملی هارپ، ایجاد تعادل بین نقش آن به عنوان یک سایت پنتاگون برای توسعه کاربردهای نظامی و کارکرد آن به عنوان یک تاسیسات علوم پایه بود. حامیان آن مدت‌ها تلاش داشتند که بتوانند کارکردهای بالقوه نظامی برای آن پیدا کنند، مانند آزمایش ابزارهای مخابراتی اعماق دریا برای زیردریایی‌ها، کشف مخازن نظامی زیر دریایی و پاکسازی الکترون‌های از کار اندازنده ماهواره‌ها در صورت رخداد یک انفجار اتمی ارتفاع بالا و انتشار پالس الکترومغناطیس (EMP).

پژوهش درباره مورد آخر، با بودجه سازمان پروژه‌های پیشرفته دفاعی ایالات متحده (دارپا) انجام شده بود، ولی به گفته رئیس این سازمان، دارپا کارش را در هارپ رها کرده است. آراتی پراباهاکار، رئیس دارپا، در روز 14 ماه می به سنا گفت: «به رغم این که در گذشته این زیرساخت برای ما ارزش زیادی داشت، اکنون دارپا نیازی به آن ندارد».

آخرین پروژه انجام شده با بودجه دارپا، که تحقیق پایه در مورد خواص و اثرات لایه یونوسفریک (BRIOCHE) نام دارد، در اواسط ماه ژوئن به پایان می‌رسد. به گفته نیروی هوایی ایالات متحده که اداره هارپ را بر عهده دارد، با پایان کار دارپا دیگر هیچ مشتری برای این تاسیسات وجود نخواهد داشت و دلیلی هم برای باز نگه‌داشتن آن در میان نخواهد بود.

اد گولیک سخنگوی نیروی هوایی می‌گوید که تاسیسات به محض پایان کار دارپا بسته خواهد شد. «برنامه به نیروی هوایی اجازه خواهد داد که تجهیزات حیاتی را پیش از رسیدن زمستان از آنجا خارج کند.

به نظر می‌رسد که برخی در پنتاگون علاقه‌مند به نجات تاسیسات باشند، ولی می‌گویند که پولی در بساط نیست. یکی از آنها آلن شافر معاون پژوهش و مهندسی وزارت دفاع امریکا است که می‌گوید: «به عقیده من هارپ یک تاسیسات جهانی است».

به گفته دنیس پاپادوپولوس، فیزیکدانی از دانشگاه مریلند، تاکنون هیچ قهرمانی از کنگره سر بر نیاورده، و بنیاد ملی علوم امریکا به حامیان مالی هارپ گفته که بودجه‌ای برای حمایت از این برنامه ندارد. دانشگاه آلاسکا پیشنهاد کرده که نگهداری از هارپ را بر عهده بگیرد، ولی آن هم نیاز به بودجه دولتی دارد، دست کم برای یک دوران گذار.

با این وجود به گفته پاپادوپولوس، هارپ هم می‌تواند مانند دیگر تاسیسات پژوهشی یونوسفر، در عرض سه تا پنج سال خودکفا شود، و خرج خود را از پرداختی‌های پژوهشگران در بیاورد. در حال حاضر، تاسیسات در هر سال نیاز به 2.5 میلیون دلار برای سر پا ایستادن دارد. به گفته او، قطعه قطعه کردن تاسیساتی که ساخت و بهره برداری از آن 250 میلیون دلار خرج برداشته، به نظر منطقی نمی‌رسد.

انتخاب‌های چندانی پیش روی دانشمندان باقی نمانده است. مرکز یونوسفر و اخترشناسی ایالات متحده در آرکیبوی پورتو ریکو، که از آن هم برای تحقیقات یونوسفری استفاده می‌شود، چندین سال در حال تعمیرات بود، و حتی وقتی کاملا عملیاتی بود هم قدرتش کمتر از هارپ بود. به این ترتیب، تنها چیزی که می‌ماند، تاسیسات اروپایی‌ها در اسکاندیناوی شمالی است.

پاپادوپولوس می‌گوید: «برای من، این گونه به نظر می‌رسد که به پایان دوران پژوهش‌های علمی رادیویی در ایالات متحده رسیده‌ایم».

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد A1 ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    42 1
    مطمئن باشين طرفداران پر و پا قرص تئوري توطئه اين خبر رو باور نميكنن
    • علی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
      11 9
      من نه طرفدار تئوری توطئه هستم نه مخالف آن. در مورد هارپ هم همینطور5/2 میلیون دلار در اقصاد آمریکا و پنتاگون عددی نیست با حقوق خودتون مقایسه نکنید شما تصور بکنید اگر این هارپ واقعا آن اسلحه خطرناکی که شایع شده باشد آیا بهتربن را پنهان کردن آن متروک نشان دادن یا یک مرکز تحقیقاتی نشان دادن نیست؟ یا همینطور یک مرکز تحقیقاتی پنتاگون باشد
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    16 8
    اين نظريه متعلق به عمال شوروي و روسيه بود
    • بی نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      0 0
      شوروی چند دهه قبل از آمریکا سیستم مشابهی با نام سورا ساخته بود که توان بالاتری از هارپ داره. برخی از اتفاقات نظیر توفان کاترینا و انفجار شاتلها و .. به این سیستم نسبت داده شده است.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    35 1
    پس ازین ببعد دیگه سیل و توفان و زمین لرزه رخ نخواهد داد؟
  • پیمان رشیدی A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    5 7
    مرگ استیونز در سفارت آمریکا در لیبی بود نه سانحه هوایی
    • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
      16 1
      اون کریس استیونس بود در سفارت لیبی ولی این یکی تد استیونس
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    26 3
    این ادمایی که من میبینم که طرفدار هارپ و توطئه امریکا در فرود انسان روی کره ماه هستند ول کن ماجرا نیستند.متاسفانه گاهی مرفغ یک پا داره و خود شوروی هم بیخیال شد اما این عزیزان ول کن نیستند.
  • پیمان رشیدی A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    3 1
    ممنون ;
  • بی نام A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    8 5
    هارپ با انتشار امواج فرکانس بسیار پایین به طبقات فوقانی جو باعث گرم شدن هوای آن منطقه و تغییر میزان بارش در آن نمطقه و مناطق اطراف میشود. اگر امواج به سمت دیگری فرستاده شوند میتوانند در بارش منطقه دیگر نیز اثر گذارند. اسن سلاح بسیار قدرتمندی است. اکنون چندین هارپ فعال وجود دارد که خیلی از آنها واقعا قدرتمند هستند و تعطیلی یکی هیچ اثری ندارد
    • امید زندگی IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
      2 0
      خوشم میاد همچین با اعتماد به نفسی میگه که انگار خودش یکی از مدیران ارشد هارپه.
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    4 14
    "توطئه" چه ربطی به هارپ داره؟ "توطئه" در اصل به اعمال نفوذی گفته میشه که بوسیله لابی های سیاسی، اتاق های فکر یا انجمن های سری مثل ماسون ها صورت گرفته یا میگیره، اما از مردم مخفی میمونه. مثل نقش سازمانهای جاسوسی در سقوط حکومتها، تقلب های سیاسی و انتخاباتی ، ترور افراد کلیدی و ....
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    1 4
    به نظرم الان باید روی ماهواره با سنسورهای فعال و پرتو لیزری متمرکز شد که 270 روز در فضا میماند و احتمال زیاد با فیلتر لیزری اش ابرهای بارش زا را حذف میکند و موجب گرما و تغییر اقلیم میشود.
  • نام A1 ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
    1 0
    بنظر میرسد عدم امکان فوکوس کردن امواج پر انرژی بر یک ناحیه جغرافیایی از یک طرف و عواقب وحشتناک این امواج در ناحیه فرود،از دلایل کنار گذاشتن پروژه هارپ قدیمی است. بسیار محتمل است در پروژه هی هارپ پیشرفته اینبار از ماهواره های سرامیکی که بدور زمین هستند برای دریافت و هدایت دقیقتر امواج استفاده شود