رئیس قوه قضاییه: تاثیر امنیت در پیشرفت کشور روشن است/به سخنان غرب اهمیت نمی دهیم

آملی لاریجانی گفت: غرب برای ما نسخه می پیچد که اعدام نکنید و در کنارش می گوید همجنس بازی باید آزاد شود. فرزندان ما در مرزها شهید می شوند تا مواد مخدر به اروپا نرود، آنها به جای قدردانی می پرسند چرا اعدام می کنید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله صادق آملی لاریجانی روز یکشنبه در نوزدهمین نشست فرماندهان نیروی انتظامی اظهار داشت: در چند ماه اخیر هجمه هایی درباره حقوق بشر از سوی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه انگلیس و آمریکا علیه کشور ما آغاز شده است که ما می‌گوییم برای خودشان بحث می کنند چراکه اقدامات ما مبنایی است. آنها اعلام می کند که چرا در ایران اعدام وجود دارد که ما در پاسخ می گوییم که بخشی از آن ناشی از قصاص است که حق است.

رئیس دستگاه قضا در واکنش به قطعنامه‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا و کشورهای غربی گفت: آنها نسخه می‌دهند قصاص در ایران متوقف شود و خواستار آزادی همجنس بازی هستند اما بدانند اهمیتی به آنها نمی دهیم.

او به اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره کرد و گفت: در مقدمه این اعلامیه بحث کرامت انسانی مطرح شده است. کسی می تواند در این خصوص صحبت کند که خالق انسان باشد و قرآن انسان را می شناسد. شما انسان دیگری را تحویل می دهید. کسانی که اعلامیه جهانی حقوق بشر را نوشتند چه کسانی و از کجا بودند و بر چه اساسی کرامت انسانی را تفسیر کردند؟ گفتند ازدواج امری فردی است و عقل اقتضا می کند این حرف ها را نپذیریم. اساس تعالیم ما تعالیم انبیای الهی است. در بحث ها می گویند مشروعیت حکومت به رای مردم است اما مشروعیت به معنای شرعی یا فلسفه سیاسی درست نیست که بگوییم به رای مردم است، رای مردم در به فعلیت رساند حکومت نقش دارد و مردم باید به صحنه بیایند که حکومت به فعلیت برسد. نباید تصور داشته باشیم در یک اختلاف فرهنگی نجات پیدا می کنیم. وقتی در را به روی ماهواره باز می کنیم و جوانان تا صبح پای ماهواره می نشینند معلوم است که چرا نماز صبح آنها قضا می شود.

به گفته رئیس قوه قضائیه ایران برای تمیز نگه داشتن آنها شهید تقدیم می کند و حرف هایی که این افراد می زنند فریبنده است که می گویند با اعدام و خشونت مخالفیم.

او گفت: غربی ها خیال می‌کند ما اهمیتی به آنها می‌دهیم اما می گوییم شماها چه کسانی هستید که در مقابل حق تعالی این گونه سخن می گویید، آنها در نگاه موحدان کسی نیستند.

تاثیر امنیت در پیشرفت کشور روشن است
رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت امنیت در جامعه گفت: همه ما و مردم اهمیت امنیت در جامعه را احساس می کنیم و تاثیر امنیت بر پیشرفت کشور روشن است. امنیت در تمام ابعاد زندگی بشری ما و موازین روحی ما تاثیر دارد.

او گفت: در جامعه امن فرزندان کشور رشد فکری و فرهنگی پیدا می کنند و ابعاد اقتصادی کشور تعالی پیدا می کند و اشتغال برای فرزندان کشور پیدا می شود. در پناه امنیت پایدار می توان ابداعات، تحقیقات و آموزش عالی داشت. امنیت در کشور رکن مهمی است اما فقط امنیت واقعی موثر نیست و احساس امنیت مهمتر است. این که بدانیم نیروی انتظامی و قوای امنیتی مشکلات را رصد می کنند احساس امنیت افزایش پیدا می کند. گاهی ضرر و خوف ضرر مطرح است.

رئیس قوه قضائیه گفت: امنیت خودش مهم است اما باید به گونه ای باشد که مردم احساس امنیت کنند. این موضوع نیاز به گفتن و دانستن مردم دارد. امنیت تابع عوامل متعددی است، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، نیروهای امنیتی و وزارت اطلاعات در ایجاد امنیت دخیل هستند. ناجا یکی از ارکان مهم تامین امنیت است و تعامل خوبی با قوه قضائیه دارد. در حالی که ناجا ضابط قوه قضائیه است نفس تعامل موجب تعالی در اکثر ابعاد امنیتی شده است. در قانون ناجا و اصلاحات بعدی آن شاهد هستیم در ماده 8 ارتباط نیروی انتظامی و قوه قضائیه مطرح شده است. در این قانون مبارزه با مواد مخدر، قاچاقچیان، منکرات و فساد، پیشگیری از جرایم، بازرسی و تحقیق از متهمان، دستگیری متهمان و ابلاغ و اجرای احکام قضائی جزو وظایف نیروی انتظامی است.

پیشگیری از جرم، وظیفه ای فراقوه
آیت الله لاریجانی به بحث پیشگیری از وقوع جرایم اشاره کرد و گفت: پیشگیری از جرم در قانون اساسی بر عهده قوه قضائیه قرار داده شده است و تصور شده منظور از آن برخورد با جرایم است به طوریکه بعضی از قضات ما نیز برخورد با مجرمان را در جهت پیشگیری از وقوع جرایم می دانند. بحث پیشگیری در قانون اساسی بعد از بحث تعقیب مجرمان آمده است. پیشگیری فراتر از تعقیب مجرمان است و امروز در تمام دنیا مساله پیشگیری از جرم مساله ای اساسی است.

او با اشاره به اینکه پیشگیری از جرم کار فراقوه ای است، گفت: لایحه پیشگیری از جرم در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و امیدواریم در آن جا سرنوشت خوبی پیدا کند.

کوتاه بیاییم، مشکلات اشرار و قاچاقچیان برمی گردد
رئیس دستگاه قضا خواستار برخورد مستمر و جدی با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر شد و گفت: هر گاه مقداری کوتاه می آییم مشکلات بر می گردد. همه باید سعی کنیم امنیت اجتماعی مردم را جدی بگیریم و کار در این حوزه مستمر باشد. ما باید بحث برخورد با اشرار، سارقان مسلح، قاچاقچیان و زورگیران را باید جدی تلقی کنیم و این موضوع را رها نکنیم. مردم انتظار دارند قوه قضائیه و نیروی انتظامی با قاطعیت وارد شود و طوری نباشد که این برخوردها دوره ای اجر شود.

او با تاکید بر اینکه امنیت باید توام با عدالت باشد، ادامه داد: نیروی انتظامی نیروی گسترده ای است و نیاز به نظارت های مستمر دارد. این موضوع را در جلسات متعددی که با فرمانده نیروی انتظامی داشتیم مطرح کردیم که وی نوید بهبود داد. باید امنیت را توام با عدالت جلو ببریم، حکومت هایی بودند که امنیت را تامین کردند اما در برابرش آزادی مردم را سلب کردند. باید امنیت را توام با ارزش ها و معارف الهی جلو ببریم.

آیت الله لاریجانی در ادامه سخنان خود به بحث امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر مساله ای است که برای همه مومنان دغدغه آفرین شده است. در کشور ما همه باید دست به دست هم دهیم تا این مساله انسانی و اسلامی را پیش ببریم. یکی از نویسندگان غربی 800 صفحه در مورد امر به معروف و نهی از منکر نوشته است. نیروی انتظامی به عنوان ضابط قوه قضائیه و به عنوان وظایفی که در قانون برای آن در نظر گرفته شده است مساله امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیرد اما مراتب و شرایط آن را در نظر داشته باشد، نباید در برابر این موضوع کوتاه بیاییم زیرا نتیجه آن عوض شدن نگاه و فرهنگ است.

او گفت: به نظر می رسد اگر بخواهیم امنیت پایدار داشته باشیم باید نوع نگاه را عوض کنیم. باید نگاه، نگاه توحیدی باشد، چه میزان به قرآن اعتنا و عمل می کنیم. این نگاه توحیدی در سرتاسر قرآن متجلی است. نگاه قرآنی سرمنشاء همه اصلاحات است. نمی توان حق و عدالت را تنها به صرف برخورد قضات در کشور توسعه داد. مجرمان راه های مختلفی برای ارتکاب جرایم دارند.

رئیس دستگاه قضا گفت: نگاه های ما باید تغییر کند. ما مسلمانیم و نگاه توحیدی و ایمانی آن طور که قرآن دستور داده در دل ما نیست که این را باید درستش کرد. باید باور کنیم حق تعالی کتاب هدایت را برای ما فرستاده است. قرآن ما را به مهمترین امور هدایت می کند و اگر نگاه ما این باشد دیگر به دنبال فرهنگ غربی نمی رویم، نگاه توحیدی کل حیات ما را عوض می کند. سبک زندگی که مقام معظم رهبری در این اواخر مطرح کردند بحث مهمی است. نحوه زندگی ما ایمانی است. دنیای غرب به همه فرهنگ ها و دنیا دستور می دهد و خود را تافته جدا بافته می داند، چه لزومی دارد که ما در این دستگاه کار کنیم. قرآن ما را به سویی می فرستد که دنبال حیات طیبه باشیم. نگاه عقل ابزاری نگاه مدرنیته است که در آن گفته می شود مصرف بیشتر شود.

 

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350418

برچسب‌ها