ایسنا گزارش داد: چاپ تازه مجموعه شعر «لبریخته‌ها»ی یدالله رویایی با افزوده‌ها و مؤخره‌ها منتشر شد.

به گفته اعظم کیان‌افراز - مدیر نشر افراز -، این مجموعه شعر قبلا چاپ شده، اما چندین سال بود که تجدید چاپ نشده بود و حالا چاپ تازه‌اش با ویرایش تازه و شعرهای اضافه و چند مؤخره در نشر افراز منتشر شده است. همچنین در نمایشگاه کتاب تهران از این مجموعه شعر رونمایی می‌شود و نسخه فرانسوی آن هم به نمایش درمی‌آید.

در این کتاب به جای مقدمه این جمله نوشته شده است: بر لب‌های ما ابدیتی خفته است بزرگتر از فضایی که در برابر نگاهمان خالی است.

در ادامه نیز با عنوان «برشی از حرف‌های شاعر» بخشی از مقدمه چاپ اول کتاب که نقلی از مجله تماشا در سال 1351 است منتشر شده است.


مجموعه شعر «لبریخته‌ها» (گزینشی بر اساس همخوانی شکل و ساختمان) شامل 186 شعر است. کتاب همچنین دارای افزوده‌ها و مؤخره است. در پایان کتاب از زبان رویایی درباره این کتاب نوشته شده است: معذالک آن منتقدانی که نوشتند و یا خواننده‌هایی که اندیشیدند که «لبریخته‌های رویایی آبستره‌های رویایی‌اند» تنها خوانشی از شمایل اثر کرده بودند. آنها شکل کار مرا به جای طرز کار من گرفته‌اند. در کار من و در طرز کار من روی صفحه، واژه‌ها اجبارهایی می‌پذیرند که رنگ‌ها روی بوم نمی‌پذیرند.

همچنین در پشت جلد کتاب از قول شاعر نوشته شده است: واژه‌ها، از ذهن ما رها که می‌شوند رقصشان را بر لب می‌آغازند و آنجا جنون ما را بر همه چیز این جهان، زبان، می‌ریزند، چرا که جهان زبان خودش را دارد (هوسرل)، و زبان هم جهان خودش را. و در این میان، «لبریخته‌ها» شعر نگاه نیست. بل شعر فرم، که می‌خواهد با مایه‌اش، زبان، بماند.

«لبریخته‌ها» در 210 صفحه با قیمت 11800 تومان و شمارگان 1100 نسخه به چاپ رسیده است.

از یدالله رویایی که بنیان‌گذار شعر حجم در ادبیات معاصر ایران است کتاب‌هایی به نظم و نثر منتشر شده است. بخشی از شعرهای او در مجموعه‌های «بر جاده‌های تهی»، «دلتنگی‌ها»، «از دوستت دارم»، «در جست‌وجوی آن لغت تنها» و «من گذشته امضا» به چاپ رسیده است. از آثار او به نثر هم می‌توان به «هلاک عقل به وقت اندیشیدن» و «چهره‌ پنهان حرف» اشاره کرد.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =