۱ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲

واحد مرکزی خبر نوشت:

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی لحظاتی پیش در خبری فوری به خبرنگار خود در اوکراین گزارش داد: عملیات نظامی در شرق اوکراین عملا آغاز شده است.

این در حالیست که دیمتری مدودف نخست وزیر روسیه گفته است که اوکراین در آستانه جنگ داخلی قرار دارد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز از کراماتورسک (اوکراین)، خبرنگار رویترز روز سه شنبه از شنیده شدن صدای تیراندازی از داخل پایگاه هوایی کراماتورسک در شرق اوکراین خبر داد. این گزارش در حالی منتشر شد که محلی های طرفدار روسیه به دروازه این پایگاه که ظاهرا تحت کنترل نیروهای اوکراینی است نزدیک شدند.

یک شاهد نیز نظامیان اوکراینی روز سه شنبه از دست‌کم دو بالگرد در فرودگاهی در حومه شهر کراماتورسک در شرق این کشور پیاده شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از کیف، وزارت دفاع اوکراین پیشتر اعلام کرده بود «‌عملیات ویژه ای» را علیه جدایی طلبان طرفدار روسیه که ساختمان هایی را روز شنبه در شهر کراماتورسک اشغال کرده اند، آغاز کرده است.

در همین حال اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد جدایی طلبان طرفدار روسیه و اعضای دستگاههای اطلاعاتی روسیه که در اوکراین فعالیت می کنند، در صورتی که سلاح های خود را زمین نگذارند، کشته خواهند شد.
ژنرال واسیل کروتوف، فرمانده عملیات ضد تروریستی اوکراین در گفتگو با خبرنگاران در شرق اوکراین اعلام کرد « باید به آنها هشدار داد و در صورتی که آنها سلاح های خود را زمین نگذارند کشته خواهند شد ».
ژنرال کروتوف که مرد شماره دو دستگاه امنیتی اوکراین به شمار می رود و فرماندهی مرکز ضدتروریستی دستگاه امنیتی این کشور را به عهده دارد، در نزدیکی شهر ایزیوم در حدود 40 کیلومتری شمال اسلاویانسک که روز شنبه تحت کنترل مردان مسلح ناشناس درآمده است، این مطلب را عنوان کرد.
ژنرال کروتوف اعلام کرد « این مردان ناشناس بخشی از نیروهای ویژه دستگاه اطلاعات نظامی روسیه هستند که تجربه بالایی در بحران ها دارند ». وی همچنین اذعان کرد آنها دشمنان سرسختی هستند.
کروتوف از گفتن این مطلب که چه تعداد نظامیان روس با نیروهای اوکراینی مقابله می کنند، خود داری کرد اما اطمینان داد « فقط دیروز (دوشنبه) بیش از 300 نفر از آنها به منطقه وارد شده اند که اکثر آنها در اسلاویانسک مستقر شده اند ».
ژنرال کروتوف افزود عملیات برای خلع سلاح نیروهای طرفدار روسیه در شرق اوکراین آغاز شده است و آزاد سازی ساختمان هایی که آنها در بسیاری شهرها اشغال کرده اند، دشوار است زیرا مهاجمان از جمعیت غیرنظامی به منزله سپر استفاده می کنند.
وی همچنین اعلام کرد « این مسئله اجرای عملیات ما را بسیار دشوار می کند زیرا ما نمی خواهیم به غیرنظامیان آسیبی وارد کنیم ».
ژنرال کروتوف که نخواست به تعداد نظامیان و ماموران پلیسی که در این عملیات شرکت کرده اند، اشاره نکند، فقط تصریح کرد واحدهای ارتش، دستگاه های مخفی و پلیس در آن شرکت کرده اند.
بخشی از دستگاه هایی که در چهارچوب عملیات شرکت کرده بودند، پشت سر ژنرال کروتوف قابل مشاهده بود که عبارت بودند از دو فروند بالگرد، حدود چهل دستگاه زرهپوش سبک و تانک، حدود ده دستگاه خودرو حامل نیروهای ویژه دستگاه امنیتی اوکراین و حدود 200 چترباز و مامور پلیس.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ایزیوم، روسیه درباره هر گونه استفاده از نیروی نظامی علیه شورشیان به اوکراین هشدار داده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =