معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: امسال بیمه زنان خانه‌دار و افزایش مرخصی زایمان زنان دو هدیه‌ای است که در هفته زن به زنان داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ شهیندخت مولاوردی امروز در نشست خبری اعلام برنامه‌های بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر با اشاره به نامگذاری این روزها گفت: تصمیم گرفتیم برای روزهای این هفته عناوینی را در نظر بگیریم که تمام وجوه زندگی زنان را بپوشاند.

او درباره برنامه‌هایی که به مناسبت این هفته برگزار می‌شود گفت: 26 استان و 23 دستگاه برنامه‌هایشان را در دو قالب فرهنگی واجتماعی ارسال کردند که برنامه‌های فرهنگی شامل 41699 مورد و برنامه‌های اجتماعی شامل 28489 مورد است و در پایان هفته زن درخواست گزارش عملکرد خواهیم کرد تا ببینیم چه برنامه‌هایی اجرایی شده‌اند.


پیشنهاد بازدید از بند زنان و آزادی بعضی از زندانیان زن

مولاوردی سپس به برنامه‌هایی که از طرف معاونت امور زنان انجام می‌گیرد اشاره کرد که یکی از آنها پیشنهاد بازدید از بند زندان یکی از زندان‌ها و دیگری پیشنهاد آزادی محکومان زن است. مولاوردی در توضیح بیشتری درباره این برنامه‌ها، با بیان این که تعداد زنانی که قرار است به این مناسبت آزاد شوند هنوز مشخص نیست، گفت: آزادی زندانی‌های زن اتفاق جدیدی نیست اما رسانه‌ای نمی‌شود که امسال تصمیم گرفتیم این موضوع را رسانه‌ای کنیم. به همین منظور با آقای پورمحمدی صحبت کرده‌ایم و نامه داده‌ایم و حالا منتظر اقدام وزارت دادگستری هستیم.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده سپس در جواب سوالی درباره رسیدگی به وضعیت زندانیان زن گفت: نه فقط در این زمینه بلکه در هر زمینه‌ای گزارشی به من رسیده شده باشد را پیگیری میکنم و آنها را به متولیانی که دارند اطلاع می‌دهم به عنوان مثال گزارشی رسید که بند زنان زندان قرچک ده روز است آب ندارد که بلافاصله آن را پیگیری کردیم و با این که مشخص شد فقط یک روز این مشکل وجود داشته اما آن مشکل هم حل شد.


بیمه زنان خانه‌دار و افزایش مرخصی زایمان؛ دو هدیه به زنان

 او خبرهایی هم از افزایش مرخصی زایمان و بیمه زنان خانه‌دار داد و با تاکید بر این که سعی داریم اقدامات کلیشه‌ای انجام ندهیم که تنها به دادن چند خبر خوش در این روز بسنده کنیم بلکه میخواهیم به سمتی حرکت کنیم که به طور کلی برای حل مشکلات زنان باشد، گفت: درباره افزایش مرخصی زایمان به معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری از طرف دبیر هیأت دولت نامه نوشته شد تا اعتبار لازم را برای اجرایی شدن این مصوبه اختصاص دهند و امیدواریم بودجه از طرف رییس جمهور اختصاص پیدا کند.

او با بیان این که مکاتباتی را با معاون اول رئیس‌جمهور انجام دادیم تا مساعدت لازم را داشته باشد و در نهایت نیز از طرف سازمان تأمین اجتماعی مبلغ آن اعلام شد گفت: این می‌تواند به عنوان هدیه روز زن در نظر گرفته شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درباره بیمه زنان خانه‌دار هم گفت: نشستی را با فراکسیون زنان مجلس داشتیم و پیش‌نویس آن آماده شده و در مرحله نهایی شدن است و در هفته زن لایحه آن را به دولت ارائه می‌کنیم تا به مجلس ارائه شود.

مولاوردی سپس در پاسخ به سوالی درباره این که اعلام شد یک سوم زنانی که از مرخصی زایمان استفاده می‌کنند، اخراج می‌شوند گفت: به هر حال اینها واقعیت‌هایی است که وجود دارد و تنها شامل کشور ما هم نیست. باید بررسی تطبیقی انجام دهیم و ببینیم با توجه به تجربه کشورهای دیگر در این زمینه چطور می‌توان کاری کرد که این اتفاقات کمتر بیفتد و زنان با استفاده از چنین امتیازهایی، فرصت‌های  شغلی‌شان را از دست ندهند. اینها هزینه - فایده‌هایی است که باید پیش از اعلام شدن طرح‌ها در نظر گرفته شود و اشاره هم شده بود که این موضوع به ویژه در بخش خصوصی یا در حوزه‌های مدیریتی می‌تواند منجر به حذف زنان شود. اما به هر حال این قانون تصویب شده و ما هم تابع قانون هستیم و زمینه‌های لازم را برای بهتر انجام شدن آن فراهم می‌کنیم.

به گفته او انجام راه‌های جایگزین برای کاهش ساعت کار مثل ساعت کار شناور و منعطف یا ایجاد تسهیلات اجتماعی برای زنان مثل ایجاد مهدکودک‌ها در کنار ادارات یا دادن تسهیلات و معافیت‌هایی به کارفرمایان برای استخدام زنان می‌تواند اقداماتی باشد که باعث حذف زنان از اشتغال نشود.


مشکل یارانه زنان بدسرپرست در نظر گرفته شود

 مولاوردی درباره موضوع یارانه‌ها و مشکلی که ممکن است برای زنان بدسرپرست وجود داشته باشد گفت: این موضوع در فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها هم وجود داشت که ممکن بود زنان بدسرپرست برای دریافت یارانه با مشکل مواجه باشند و حالا هم تکرار این روند را شاهدیم اما چاره‌ای نیست چون طبق قانون سرپرست خانوار باید فرم‌ها را پر کند.

او ادامه داد: با این حال باید دید بعد از پر کردن فرم‌ها، وزارت تعاون چطور می‌تواند این مشکل را حل کند و کارها را طوری پیش ببرد که حقوقی از این افراد ضایع نشود. ما هم پیگیر این موضوع هستیم تا ببینم چطور می‌توان این مشکل را حل کرد.

مولاوردی درباره نزدیک شدن به کنکور و سهمیه‌بندی جنسیتی گفت: این موضوع را پیگیری میکنیم اما نیازمند اقداماتی از سوی وزیر علوم و وزیر بهداشت هم هستیم به طوری که اخیرا اعلام شد متعادل‌سازی در سهمیه‌های پزشکی ایجاد شود و سهمیه زنان کاهش پیدا کند که این موضوع را از آنها پیگیری می‌کنیم.


عناوین هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر

روز

تاریخ

عنوان

شنبه

30/ 1/ 93

زن، کرامت انسانی و عدالت اجتماعی

یکشنبه

31/ 1/ 93

زن، سیره فاطمی (س) و سبک زندگی اسلامی - ایرانی

دوشنبه

1 / 2 / 93

زن، تولید ملی و اصلاح الگوی مصرف

سه‌شنبه

2/ 2/ 93

زن، مشارکت سیاسی و اجتماعی

چهارشنبه

3/ 2/ 93

زن، شادابی و امید به آینده

پنجشنبه

4/ 2/ 93

زن، فرهنگ و هنر اسلامی و خودباوری

جمعه

5/ 2/ 93

زن، معنویت و امنیت اجتماعی

 

مهمترین برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده در هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر

روز

برنامه

شنبه

دیدار معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با مقام معظم رهبری

برگزاری مراسم بزرگداشت مقام زن با حضور همسران سفرای خارجی در ایران

دیدار از سرای احسان (موسسه خیریه حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی)

برگزاری نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار

همایش بین‌المللی بانوی مهر، ام ابیها در برج میلاد

برگزاری مراسم جشن ویژه بانوان از سوی شهرداری در بوستان ولایت، بوستان بهشت مادران، بوستان شهربانو

یکشنبه

نشست تخصصی فاطمه‌شناسی موسسه مطالعات و تحقیقات زنان و موسسه انتظار یار

برگزاری همایش زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ

بازدید رییس‌جمهور از نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار

دوشنبه

شرکت در اختتامیه نشست بین‌المللی تقویت حمایت از پناهندگان

شرکت در نشست تخصصی با هدف آگاهی بخشی به ضرورت و اهمیت تحقق عدالت جنسیتی و ارتقای وضعیت زنان در صنعت نفت

سه‌شنبه

شرکت در نشست با موضوع صیانت و توانمندسازی زنان و خانواده‌های آسیب‌دیده از اعتیاد

شرکت در همایش بزرگداشت مقام زن و روز مادر سازمان ملی استاندارد

شرکت در همایش زنان استان سیستان و بلوچستان

چهارشنبه

بازدید از دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی

نشست بین‌المللی نقش زنان در مدیریت بحران

پیشنهاد بازدید از بند زنان یکی از زندان‌ها با همکاری سازمان زندان‌ها

 

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    8 0
    اين برنامه ها همه شعاراصل از ريشه خرابه شوهران بيچاره ما آنقدر درآمد شان پايين ميباشد وتورم بيداد ميكنه كه اين برنامه ها فقط كشكه
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    8 3
    درموردیارانه زنان بدسرپرست چرا یه فکراساسی نمیکنید؟ من همسرم معتادبه شیشه و روزی70هزارتومان خرج این کوفت میکند یارانه رو هم ازمن میگیرد ومن ازحقوقم پول آب و برق وگازو... اینهاروهم میدم این چه عدالت مردپرروکن هست و تا کی به مازنهاظلم میکنید
  • مینا IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 10
    چرا مستمری زنان بیوه با توجه به بند 1 ماده 48 قانون حمایت از خانواده که در متن صریح این قانون امده است که مستمری زنان بیوه با ازدواج مجدد قطع نمیشود توسط سازمان تامین اجتماعی بعد از ازدواج مجدد قطع میگردد ایا این نقض قانون نیست مگر حمایت از خانواده قانون نیست لطفا پیگیری بفرمایید متشکرم
  • بی نام EU ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 1
    الان4روز از هفته هزن هگذشته.هنوزز خبری از اجرای افزایش مرخصی زایمان نشده.دیدین همش حرفه.