اهرمی که برای تشویق زنان به فرزند آوری بیشتر پیش بینی شده بود، امروز امنیت شغلی آنها را تهدید می کند. یک سوم زنان پس از بازگشت از دوران مرخصی زایمان برای همیشه باید به خانه بروند.

امید سلیمی‌بنی: آخرین تحقیقات میدانی نشان می دهد قانون گذاری برای مشوقهای بیشتر درباره افزایش موالید باعث مشکلاتی برای شاغلان زن شده است. 

پیش از این نیز شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور و رئیس مرکز زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفته بود امکان دارد برخی از کارفرمایان به دلیل مخالفت با مرخصی رفتن زنان برای زایمان، آنها را اخراج کنند. اکنون این نگرانی، در زمینه اجرا نیز خود را نشان می دهد: یک سوم زنان کارگر، پس از اینکه از مرخصی زایمان که حق قانونی آنهاست بازگشتند، از کار اخراج شده اند. 

این آماری است که معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی به خبرگزاری مهر اعلام کرده است. به گفته محمد حسن زدا، آمادگی لازم برای اجرای طرح افزایش مرخصی زایمان وجود دارد ولی نگرانی این است که امنیت شغلی زنان ممکن است با این طرح به خطر بیفتد.

قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 به 9 ماه در خرداد ماه سال گذشته در قالب لایحه ای از سوی دولت به مجلس فرستاده شد که این لایحه پس از بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. براساس مصوبه دولت ‌برای افزایش مرخصی زایمان زنان، مدت مرخصی زایمان (یک و 2 قلو) زنان شاغل در بخشهای دولتی و غیردولتی 9‌ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط تعیین می‌شود. همسران افراد یادشده نیز از 2 هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند.

 

مادرانی که به خاطر مرخصی زایمان اخراج شدند

پیش از این نیز برخی از نهادهای دولتی مانند وزارت آموزش و پرورش گفته بود به دلیل کمبود اعتبارات لازم، امکان به مرخصی فرستادن کارمندان زن را در مرخصی زایمان ندارد. اکنون معاون فنی درآمد تامین اجتماعی نیز می گوید بخش خصوصی با اخراج یک سوم از زنان شاغل پس از بازگشتشان از مرخصی زایمان، نشان داده با این قانون موافق نیست.

او به پژوهشی که اخراج زنان پس از بازگشت ازمرخصی زایمان را مورد مطالعه قرار داده، استناد می کند و می گوید: در طی مدت 18 ماه بررسی هایی که انجام شد مشخص گردید که از میان 145 هزار زنی که از مرخصی 6 ماهه زایمان استفاده کرده اند پس از بازگشت به کار 47 هزار نفر آنان از سوی کارفرمایان خود اخراج شده اند به همین دلیل پیش بینی می شود با افزایش 9 ماه مرخصی زایمان این ریزش زنان در محیط های کار به صورت تصاعدی بالا برود.

به گفته زدا برای پیشگیری از تعدیل زنان پس از بازگشت به محیط کار، وزارت کار باید وارد شود و فکری به حال این ماجرا کند: "موضوعات مربوط به تنظیم روابط کاری مربوط به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و بهتر است در این خصوص تصمیمات لازم گرفته شود تا شاید بتوان از ریزش زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان به محیط کار جلوگیری شود."

 

دولت بودجه 250 میلیاردی می دهد

با وجودی که آمار اعلام شده درباره اخراج زنان شاغل بعد از بازگشت از مرخصی زایمان، تقریبا قطعی است، ولی دولت هنوز اعتبار قطعی برای اجرای قانون مرخصی زایمان اختصاص نداده است. هر چند مسئولان دولتی گفته اند 294 میلیارد تومان برای اجرای افزایش 9 ماه مرخصی زایمان در آینده نزدیک از سوی دولت اختصاص خواهند داد، ولی واقعیت این است تاکنون ریالی از این بودجه در اختیار سازمانها و نهادها از جمله سازمان تامین اجتماعی قرار نگرفته است، تنها به گفته معاون این سازمان، "دولت قول پرداخت سریع بودجه مورد نیاز برای اجرای افزایش مرخصی زایمان را داده است."

با این حال محمد حسن زدا تاکید کرده معاونت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری قول داده اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن طرح افزایش مرخصی زایمان از 6 به 9 ماه را تامین کند.

به گفته این مسئول بیمه ای، اجرایی شدن افزایش مرخصی زایمان منوط به تامین اعتبار است و در این صورت به سرعت در تمامی شعب تامین اجتماعی اجرایی خواهد شد.

به بیان دیگر در صورتی که دولت از خزانه، 250 میلیارد تومان به تامین اجتماعی نپردازد، زنان شاغلی که مایل به فرزند آوری هستند، دو راه بیشتر ندارند، یا به مرخصی کوتاه مدت زایمان بروند یا صابون اخراج شدن را پس از استراحت 9 ماهه بعد از زایمان، به تن بمالند.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    49 24
    طرف كه نمي تونه 9 ماه كار هاش را معطل بذاره چون طرف بچه دار شده
  • ناشناس A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    42 8
    در تایید مطلب فوق همسر من به همراه هفت نفر دیگر از همکارانش در سازمان .... وابسته به شهرداری تهران همگی در سال 92 پس از برگشت از مرخصی زایمان 6 ماهه اخراج شدند جالب اینکه چون نیروی شرکتی بودند حق و حقوق سنوات و عیدی و .. هم ناقص پرداخت شد ضمنا این نیروهای شرکتی در سازمان یاد شده با داشتن مدرک لیسانس و فوق لیسانس حقوق کارگری می گیرند
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    20 33
    اتفاقا خانمها جاشون بعد از دو سال مرخصی هم محفوظه. این ما آقایون هستیم که اگه دو روز نیایم سر کار فورا نامه ترک کارمون رو رد می کنن
    • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      13 2
      از بس کار نکنید
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    88 14
    اینقدر که به فکر زایمان زنان هستین به فکر اشتغال جوانانی باشی که بخاطر نداشتن درامد کافی نمیتون ازدواج کنن و دارن پیر میشناگه مشکل جوانها حل بشه جمعیت هم درست میشه
    • اریا A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      9 7
      الان من میخوام بدونم کی منفی داد و دلیلش برا این کار چی بوووددد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • وحید IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    26 59
    یک سوم زنان پس از مرخصی زایمان اخراج نمی شوند بلکه ترجیح میدن از بیمه بیکاری استفاده کنند و خودشون بچه شون رو تربیت کنن. پس این موضوع بیکاری زنان رو بهانه نکنید و هرچه زودتر قانون 9 ماه مرخصی رو اجرا کنین .
    • بی نام GB ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      7 5
      شما ها که منفی دادید نمی دونید ما دوتا همکار خانوم داشتیم که در خواست اخراج کردن تا بیمه بیکاری بگیرن ...
  • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    75 56
    ایول. همشونو اخراج کنید تا چند میلیون شغل برای مردها ایجاد بشه. بابا نفقه باید بدن مردا...
    • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      22 13
      نه که نفقه میدناون قدیم بود که مرد میخواست زنش کار نکنه.الان همون اول درآمد زنو میپرسهآخه اگه مردا نفقه بده بودن که زنها مجبور نبودن با چند تا بچه و کار خونه و ...بیرونم کار کنن.
    • بی نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      26 14
      کار کردن حق همه انسانهاست. دارم میگم انسان
  • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    59 6
    هر روز میگن صرفه جویی آب لازمه آب نداریم. گرانی و تورم هم که بیداد می کنه خداییش توی این شرایط کسی حاضره فرزند بیشتر بیاورد؟
  • محمد IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    11 0
    خود مجلس می دونه چرا مردم ازدواج نمی کنه حالا هی بودجه می خوان که معلوم نیست کجا می ره
  • نياركي GB ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 6
    دوتا بجه دارم اكه خانما سر كار باشن بجه ها تربيتشون جي ميشه
  • بیکار A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    6 0
    دو سوم باقیش را هم چند ماه پس از آن.
  • بی نام IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    14 7
    اینا همش تبلیغ واسه افزایش جمعیت آدم عاقل اصلا بچه دار نمیشه که بخواد 9 ماه یا 1 ماه مرخصی بگیره.
  • بی نام IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    4 1
    چرا
  • امير IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    6 7
    اتفاقا آدم عاقل بچه مياره
  • عسل IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    5 15
    خانمها وقتی بچه دار میشن نباید دیگه برن سرکار .باید تمام وقتشون با بچه بگذره .نه اینکه بچه طفلکی مثل یه توپ به مهد کودکها یا خونه مادر پاس داده بشه .
    • سهیلا A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      15 7
      عسل جان شما فقط بچتون رو بزرگ کن و خودت و تحصیلاتت و زحمتت و آرزوهات و ارزشت و ... رو فراموش کن.
  • آقامجيد A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    21 1
    متاسفانه بعضي از خانمها بخاطر مشكلات زندگي و اينكه شوهرشون نميتونه به تنهايي از پس زندگي بر بياد مجبورند با حقوق بسيار پايين تر از معمول كار كنند. الان همسر من با مدرك ليسانس و سابقه كار 4 ساله در يك شركت معتبر خودرويي ماهانه 540 تومان حقوق ثابت داره در حاليكه تو شركت خود ما نيروهاي خدمات با مدارك ديپلم و زير ديپلم به مراتب بيشتر ميگيرند. خب اين نوع كار كردن يعني پذيرش ذلت، تازه انواع مشكلات كار و تحقيرها و توهين هاي مديران نالايق را هم بايد تحمل كرد. خيلي دلم ميخاد همسرم با اين شرايط اصلا كار نكنه ولي از جونمون ميزنيم تا بخشي از مشكلات مالي برطرف بشه و دلمون هم الكي خوش باشه. اين است عدالت ايراني........
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    3 0
    مگر نظر ما بدرد هم ميخورد؟ از مديران سازمان انتظار است شفاف حرف بزنند صادق باشند ايا 25درصد ي كه در مصاحبه هايشان ميگفتند همين بود؟
  • الهه IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    15 1
    تور خدا اجراش کنین من الان ماه هفتم بارداریمه واز الان نگرانم که میخوام بعد ازشش ماه این بچه کوچیک کجا بذارم تو شهر غریب آخه اگه سرکارنرم که چطور باین وضع اقتصادی ازپس مخارج زندگی بربیایم آخه همسرم هم مثل خودم دربخش خصوصی وباحقوق نصف قانون کار داریم کارمیکنیم جون زن بچه تون پیگر اجرای شدنش باشین شما رو به تمام مقدسات قسمتون میدم اجرکنین
  • مريم A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    4 0
    آخه فقط 6 ماه مرخصي زايمان نيست بعد از 6ماه كه برميگردن بخاطر 2ساعت حق شير زودتر ميرن . خب كارفرما هم حق داره ، در اين شرايط سخت اقتصادي كارمند نصفه نيمه به چه دردش ميخوره؟ از طرفي زنها هم مجبورن كار كنن اگه اوضاع مالي خانواده مرتب باشه به بزرگ كردن بچه شون مشغول ميشن