سید نقی عزیزی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ان روز جنگل بابیان اینکه در استان سمنان جنگل‌های شمال و همچنین جنگل ایرانی تورانی وجود دارد اظهار داشت: طرح صیانت از این جنگل‌ها هر ساله در استان اجرا می‌شود و این طرح صیانت هم به صورت توسعه جنگل‌ها بوده و به صورت غنی‌سازی صورت می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین وی نوع جنگل‌های خزری استان سمنان را از نوع هیرکانی و پهن برگ عنوان کرد و گفت: طرح صیانت از این جنگل‌های هیرکانی در مساحت ۵۸ هزار هکتار اجرا می‌شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: در طرح صیانت از جنگل‌های شمال در برخی مناطق از طریق کاشت نهال توسعه جنگل صورت می‌گیرد و در برخی مناطق نیز که جنگل وجود دارد اما متراکم نیست از طریق بذر به غنی‌سازی جنگل کمک می‌شود.
سید نقی عزیزی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح صیانت از جنگل‌های شمال و جنگل‌های ایرانی و تورانی در استان سمنان در حال اجرا است.
عزیزی اذعان داشت: طرح صیانت از جنگل‌های ایرانی و تورانی استان سمنان همانند طرح صیانت از جنگل‌های خزری استان است اما در این جنگل گونه های متنوعی وجود دارد و در بخش توسعه جنگل نیز از گونه های دومنظوره استفاده می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: مثلا با کاشت گونه های زرشک، بادام، عناب و سنجد هم بحث توسعه جنگل صورت می‌گیرد و هم از نظر اقتصادی نیز مهم است و می‌توان از آن بهره اقتصادی برد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره میزان اعتبار تخصیص‌یافته برای این طرح‌ها اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات در این بخش کمبود اعتبار بوده وبه این دلیل است که در سطوح محدودی توسعه جنگل و یا طرح‌های صیانت اجرا می‌شود.
عزیزی گفت: میزان اعتبار تخصیص‌یافته برای جنگل‌های خزری استان در سال گذشته کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان بوده است و در برخی موارد نیز همین مقدار کم مصوب شده نیز تخصیص نمی‌یابد.
وی درباره برنامه و اقدامت انجام‌شده در راستای حفاظت از جنگل‌های استان نیز گفت: حفاظت از جنگل‌ها بر عهده بخش یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است که در این بخش نیز انجام گشت‌های مراقبت و همچنین ایستگاههای ایست و بازرسی فعالیت می‌کنند.
طرح ۴۰۰ هکتاری فولاد محله یکی از طرح‌های موفق در عرصه جنگل‌کاری است
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یکی از طرح‌های موفق در عرصه جنگل‌کاری را اجرای طرح ۴۰۰ هکتاری فولاد محله عنوان کرد و گفت این طرح به صورت اقتصادی مشارکتی و با کمک صندوق توسعه روستایی اجراشده است.
عزیزی درباره مهمترین گونه‌های موجود در جنگل‌های استان نیز به خبرنگار تسنیم گفت: بلوط، افرا، شیردار، گلابی وحشی، ارس و... از مهمترین گونه‌های موجود در جنگل‌های استان هستند که توجه و حفاظت از این جنگل‌ها یکی از امور ضروری است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اثرات مثبت توسعه جنگل‌ها بر زندگی انسان گفت: جنگل و درخت از مهم‌ترین عوامل تأمین و حفظ آب شیرین به شمار می‌رود.
عزیزی با بیان اینکه حفاظت از جنگل‌ها از نظر اکوسیستم برای استان سمنان بسیار اهمیت دارد عنوان کرد: جنگل‌ها سبب تلطیف هوا شده و نیز برخی از گونه‌های گیاهی در جنگل‌ها به عنوان گیاهان دارویی استفاده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در برخی از جنگل‌های کشور از چوب درختان استفاده می‌شود تصریح کرد: به سبب اینکه جنگل‌های استان سمنان در مناطق حفاظت‌شده واقع بوده و از جنگل‌های حفاظتی به شمار می‌رود؛ استفاده از چوب در این جنگل‌ها نداریم.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه برخی از درختان در جنگل‌های استان سمنان خشک‌شده است خاطرنشان کرد: در حال اخذ مجوز برای استفاده از چوب درختان خشک‌شده در جنگل‌های استان سمنان با مجوز دهیاری‌ها و شوراهای محلی حاشیه جنگل‌ها هستیم.
عزیزی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی، تخریب و قطع درختان به عنوان سه آسیب جدی جنگل‌ها به شمار می‌رود عنوان کرد: آمار این موارد در استان سمنان صفر است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =