ایسنا نوشت:

وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای پیاده نظام با حمایت نیروهای داوطلب مردمی و هواپیماهای ارتش توانستند دو منطقه البوبکر و البوعواد میان دو استان دیالی و صلاح الدین را از دست گروه تروریستی داعش آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، وزارت دفاع عراق اعلام کرد: این عملیات آغازی برای پاکسازی تمام مناطق صلاح الدین از دست داعش است.

نیروهای مسلح عراق با کمک نیروهای داوطلب مردمی توانستند منطقه البغدادی واقع در الانبار را از لوث وجود داعش پاکسازی کنند.

بنابراین گزارش‌ها این منطقه یکی از بزرگترین مناطق عراق است.

عشایر استان الانبار نیز از تلاش گسترده نیروهای امنیتی برای کمک به اهالی منطقه البغدادی و عقب راندن تروریست‌ها از این منطقه ابراز قدردانی کردند.

در حملات هوایی شب گذشته ائتلاف به داعشی‌ها و مقرهای انبار سلاح آن‌ها در عملیات الانبار و دجله ده‌ها تن از تروریست‌های داعش کشته و تجهیزات نظامی آن‌ها ویران شد.

منابع خبری اعلام کردند که ابوبکر بغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش به شهر القائم در مرز میان عراق با سوریه رفته است.

گروه تروریستی داعش پس از حملات ائتلاف و کشته شدن ده‌ها تن از اعضای خود به ساکنین شهر القائم هشدار داد تا از منازل خود خارج نشوند.

خبرگزاری‌ها اعلام کردند: اطلاعات منتشر شده از مکان رهبران داعش از طریق منابع امنیتی عراق به ائتلاف رسیده است.

از سوی دیگر خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق اعلام کرد که عامل اصلی سقوط موصل به دست داعش وجود فساد در نهاد نظامی کشور و حضور فرماندهان نظامی بی‌کفایت است که چیزی از مدیریت جنگ نمی‌دانند.

وی تصریح کرد: نیروهای عراق از موصل فرار کردند و من شبی که موصل سقوط کرد در آنجا بودم و صدای شلک گلوله داعش را شنیدم. داعشی‌ها شجاع نیستند بلکه نیروهای ما متاسفانه با آن‌ها نجنگیدند.

العبیدی افزود: نیروی خارجی در عراق وجود ندارد چرا که این مساله به توافق سیاسی نیاز دارد و فقط 1400 مشاور از کشورهای مختلف برای کمک به نیروی هوایی در کشور حضور یافتند و ائتلاف از طریق هماهنگی با نیروهای عراق حملاتی را علیه داعش ترتیب داد.

از سوی دیگر یک منبع پزشکی در موصل اعلام کرد که طی 48 ساعت گذشته و در جریان حملات هوایی ائتلاف 13 خانواده وابسته به گروه تروریستی داعش کشته شدند.

در این حملات 13 خانواده‌ که شامل 46 تن از اعضای فرزندان و زنان داعشی‌ بودند، در منطقه القیاره و الشوری واقع در جنوب موصل کشته شدند.

در این راستا گروه تروریستی داعش از ماه‌ها پیش برای ممانعت از ورود نیروهای زمینی عراق به داخل شهر موصل خود را آماده کرده است.

گروه تروریستی داعش برای حفظ مقرهای خود در موصل خندق‌هایی را به عنوان خط دفاعی خود در اطراف شهر موصل ایجاد کرده است.

بنابر گفته‌ شاهدان عینی، گروه تروریستی داعش ایست‌های بازرسی را در شرق موصل و ورودی این شهر که هم مرز با اربیل است، ایجاد کرده است.

با وجود ایجاد این ایست‌های بازرسی، افراد مسلحی با نام "جیش العسره" که از نزدیکان و افراد وابسته به ابوبکر بغدادی به شمار می‌روند در داخل موصل مستقر شده‌اند.

یکی از افسران پلیس در نینوا اعلام کرد: گروه تروریستی داعش طی چند وقت اخیر سعی دارد تا سلاح‌های خود را با گازهای شیمیایی که در آزمایشگاه‌های خود در سوریه و موصل است، مجهز کند.

سازمان‌های حفاظت از منابع و میراث باستانی عراق با اشاره به حمله داعش به کتابخانه مرکزی موصل نیز آن را یک توطئه بین‌المللی علیه میراث و تمدن کشور خواندند و از تمام سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل خواستند تا برای حفاظت از فرهنگ و تمدن عراق هرچه سریعتر وارد عمل شوند.

افراد مسلح داعش کتابخانه مرکزی موصل را که یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور است و در آن نسخه‌های قدیمی با ارزش و نایاب نگهداری می‌شد را سوزاندند.

بنابر گزارش‌ها، تعداد کتاب‌های تاریخی و قدیمی در این کتابخانه حدود 112 هزار و 709 جلد بوده که داعش در اقدامی وحشیانه و با هدف نابودی فرهنگ و تمدن کشور آن‌ها را سوزاند.

عبدالقادر یکی از مسئولان این کتابخانه افزود: در این کتابخانه مرکزی کتاب‌های مرجع با ارزشی بود که در این حمله وحشیانه کاملا نابود شد.

حامیان میراث باستانی عراق اعلام کردند که بخش زیادی از آثار باستانی عراق که سازمان یونسکو آن را ثبت جهانی کرده است در معرض خطر و تهدیدات داعش قرار دارد و احتمالا این گروه آنها را به خارج از کشور قاچاق کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =