ایرنا نوشت:

روزنامه کامرسانت روسیه از سفر هیاتی سیاسی از یمن شامل مقامهای ارشد جنبش انصار الله و چند حزب سیاسی متحد آن به روسیه خبر داد که در جریان دیدارهای با طرف های روسی برای برقراری همکاری های گسترده مسکو و صنعا ابراز علاقمندی کرد.

کامرسانت روز چهارشنبه در گزارشی در مورد دیدار هیات یمنی از مسکو نوشت: این هیات به دعوت مقامهای دومای روسیه به مسکو سفر کرده است و طرف یمنی در جریان دیدارهای خود با مقامهای روسیه تلاش می کند حمایت آنها را از دولت جدید یمن به دست آورد.

سرپرستی هیات یمن را در سفر مسکو ، حسین العیضی معاون کمیته سیاسی جنبش انصارالله یمن برعهده دارد.

نیروهای جنبش مردمی انصارالله پس از ماه ها تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در یمن که از تابستان سال گذشته میلادی برای مبارزه با فساد و تروریسم صورت گرفت، بر صنعا مسلط شد.

کامرسانت یادآوری کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا این اقدام را محکوم کرده و کشورهای غربی سفارتخانه های خود را در صنعا تعطیل کردند.

روزنامه روسی به نقل از منابع آگاه در هیات های روسیه و یمن خاطرنشان کرد: هیات یمنی تلاش می کند روسیه حکومت جدید یمن را به رسمیت بشناسد و دو طرف اقدام به امضای قراردادهای نفتی نمایند.

طرف یمنی در مذاکرات مسکو اعلام کرد که نیروهای یمنی به زودی کنترل استان نفت خیز معاریب را به دست خواهد گرفت و در آن صورت نیاز به مشارکت روسیه برای بهره برداری از حوزه های نفتی این منطقه خواهد داشت.

روزنامه روسی نوشت: مسئولان جنبش انصارالله همچنین خواستار گفت وگوهای دوجانبه با مقامات روسیه برای مشارکت در زمینه کشاورزی شدند.

در این گزارش گفته شده که روسیه می تواند از همکاری های خود با یمن به عنوان ابزار فشار بر عربستان سعودی استفاده کند زیرا ریاض یمن را محدوه منافع راهبردی خود می داند.روی کار آمدن حکومت جدید در یمن ممکن است باعث بی ثباتی اوضاع در عربستان سعودی و اعتراضات در مناطقی در این کشور نسبت به عملکرد دولت سعودی داشته باشد.

در گزارش کامرسانت آمده: سران عربستان سعودی خواهان مشارکت روسیه در حل و فصل مسایل یمن نیستند اما مسکو از معدود بازیگران جدی بین المللی است که توانایی مشارکت در این زمینه و اقدام به عنوان میانجی برای آشتی نیروهای سیاسی یمن را دارد.

لئونید ایسایف استاد آموزشگاه عالی اقتصاد روسیه در گفت وگو با روزنامه کامرسانت گفت: صنعا به متحدانی نیاز دارد که همانند آمریکا با ریاض ارتباط نزدیکی نداشته باشند.

در پایان گزارش روزنامه روسی خاطرنشان شد روسیه در حال حاضر با احتیاط در حال برقراری تماس با دولت جدید یمن است و موضع مسکو همچنان بر عدم مداخله در امور داخلی یمن استوار شده است. روسیه امیدوار است سفر هیات یمنی به مسکو به آغاز روند آشتی ملی در این کشور کمک کند.

کمیته عالی انقلاب وابسته به جنبش مردمی انصارالله یمن روز گذشته (سه شنبه) با نامشروع و تحت تعقیب اعلام کردن هادی، به دیپلمات های بیگانه و همچنین کارکنان دولت این کشور درباره برقراری تماس و ارتباط یا تعامل با وی، هشدار داد.

این کمیته با تاکید بر اینکه هادی به ملت، امنیت، ثبات و اقتصاد مردم یمن لطمه زده است، هشدار داد که کارمندان و مسوولانی که با منصور هادی به عنوان رییس جمهوری تعامل و یا دستورهای او را اجرا کنند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

منصور هادی، ژانویه (دی ماه) درپی درگیری های چند روزه در صنعا پایتخت و تصرف کاخ ریاست جمهوری به دست نیروهای جنبش مردمی انصارالله و محاصره مقر اقامت وی، استعفا کرد.

وی به تازگی با خروج از صنعا، وارد عدن شد و در بیانیه ای خود را رییس جمهوری قانونی یمن خواند و اقدامات جنبش مردمی انصارالله از 21سپتامبر(30شهریورماه) به این سور، باطل و غیرقانونی توصیف کرد.

منصور هادی سپس در نامه ای به پارلمان (منحل شده) یمن، استعفای خود را پس گرفت.

یمن از زمان انقلاب سال 2011 و سرنگونی حکومت علی عبدالله صالح حاکم پیشین این شکور دستخوش ناآرامی است.

برخی منابع خبری اعلام کرده اند، بیم آن می رود که با حضور منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن در عدن، بحران این کشور وارد مرحله تازه ای شود و درگیری های داخلی در آن گسترش یابد.

پیش از این، جمال بن عمر میانجی سازمان ملل برای حل بحران یمن اعلام کرد که احزاب این کشور درباره تشکیل شورای انتقالی مردمی برای کمک به اداره امور یمن و برون رفت از بحران سیاسی، به توافق رسیده اند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =