ریزش ادامه دار شاخص بازار سرمایه در شرایطی اتفاق افتاد که بسیاری از کارشناسان بورس اعتقاد دارند چنانچه توافق های هسته ای ایران با 1+5 به فضایی مثبت برسد قاعدتا شاخص تغییر رویه خواهد داد و بورس از زیان های پی در پی رها خواهد شد.

محمد امیرپور: درحالیکه طی هفته‌های اخیر سقوط پی در پی شاخص مهم ترین اتفاق بازار سرمایه بود، در هفته ای که سپری شد بورس چندان تغییری نداشت و شاخص در کانال 71 هزار واحد درجا زد.

در هفته ای که سپری شدشاخص بازار سرمایه سه روز سبز را از سر گذراند اما این اتفاق تاثیر بسزایی در روند مثبت شدن بورس نداشت. بر این اساس زیان در بازار سرمایه ادامه پیدا کرد تا هفتمین هفته ریزشی در بورس رقم خورده باشد.     

ریزش ادامه دار شاخص بازار سرمایه در شرایطی اتفاق افتاد که بسیاری از کارشناسان بورس اعتقاد دارند چنانچه توافق های هسته ای ایران با 1+5 به فضایی مثبت برسد قاعدتا شاخص تغییر رویه خواهد داد و بورس از زیان های پی در پی رها خواهد شد. اتفاقی که به نظر می رسد در حال حاضر و  با ضعیف بودن محرک‌های تقویت‌کننده بازار سرمایه پیش نیاید تا فعالان بازار «اخبار هسته ای» را به عنوان اصلی ترین محرک برای بورس دنبال کنند.

آنان بر این باورند که اگر سیگنال‌هایی مثبت از توافق ایران با 1+5  حاصل شود، اثرات آن را به‌طور مثبت بر آینده بازار نمایان خواهد شد. بر اساس ادعای کارشناسان بازار سرمایه یک بخش تاثیر این توافقات بر بورس تاثیرات ذهنی و روانی بر سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و فعالان بازار خواهد بود که طبعا انتظار تاثیرات مثبت بعد از یک دوره نسبتا طولانی کاهشی وجود دارد. بخش دیگر این تاثیرات شامل اثرات عینی این توافق بر اقتصاد کلان و مسائل مالی شرکت‌ها است به‌طوری که پس از این توافقات درصورتی که فضای مبادلات بانکی باز شود، این مهم بر چرخه مبادلات تجاری شرکت‌ها اثر خواهد داشت. همچنین صنایع مختلف صادراتی از شرایط مثبت احتمالی آینده تاثیرات متفاوت خواهند پذیرفت و از این رو برای شرکت‌های صادراتی تاثیراتی خواهد داشت.

تمامی این گمانه زنی ها در حالی مطرح می شود که تا کنون اتفاق خاصی از روند مذاکرات هسته منتشر نشده است و بسیاری از فعالان بازار سرمایه در حالت تعلیق به سر می برند و به امید مثبت بودن اخبار آینده ای مناسب را برای بازار سرمایه پیش بینی می کنند. ماراتنی که چند هفته ای است فعالان بازار سرمایه آن را به صورت نفس گیر دنبال کرده اند و حالا با رسیدن زمان مذاکرات هسته ای به شدت منتظر نتایج آن هستند. 

گفتنی است در پايان معاملات تالار هاي بورس اوراق بهادار مورخ چهار شنبه 26 شهريور ماه، 459 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش بيش از 1هزارو 328 ميليارد ريال در 32 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و شاخص کل با 35 واحد افزايش به رقم 71506 واحد رسيد.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =