تسنیم نوشت:

با وجود تلاش تیم ایرانی برای مذاکره و حل مسائل موجود با دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵، طرف‌های غربی همچنان بر لزوم انعطاف بیشتر از ایران، بررسی‌ «تخلفات» ادعایی و لازم‌الاجرا بودن تحریم‌های سازمان ملل تأکید دارند.

در کنار اظهارنظرهایی که مقامات دولت‌های غربی عضو گروه ۱+۵ در مورد مذاکرات و شرایط دستیابی به توافق جامع مطرح می‌کنند، نشست اخیر شورای امنیت در مورد ایران مهمترین محفل و محملی به نظر می‌رسد که می‌توان نگاه رسمی این کشورها راجع به مذاکرات و چشم‌انداز آن را رصد نمود. در این نشست، نمایندگان انگلیس، فرانسه و امریکا به ترتیب نکاتی را مطرح کردند که خارج از اظهارنظرهای رسانه‌ای، می‌تواند منبع مناسبی برای ادراک راهبرد آن‌ها در مذاکرات آینده باشد. از این رو، در این گزارش به انعکاس مواضع آن‌ها به استناد پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد خواهیم پرداخت.

میشل تاتهام، نماینده انگلستان در این نشست یک ساعته شورای امنیت، بار تحقق‌پذیری مذاکرات آینده را بر دوش ایران گذاشت و ضمن تاکید بر لزوم انعطاف برای تحقق توافق، سهم ایران در این زمینه را پررنگ نمود. وی در این زمینه اظهار داشت که «مذاکرات بین ایران و ۱+۵» در مورد توافق جامع در یک مرحله تعیین کننده قرار دارد. در صورت التزام به گفتگوها، توافق امکان‌پذیر و محتمل است اما ایران باید در مورد گستره برنامه هسته‌ای آینده خود به ویژه در مورد غنی‌سازی انعطاف بیشتری نشان دهد».

تاتهام به اتهامات غرب در زمینه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران موسوم به «ابعاد نظامی احتمالی» یا PMD نیز اشاره کرد و گفت که در مورد آن: «دستیابی به نگاه مشترک ضروری است». وی تاکید کرد که در عین پیشرفت مذاکرات، تحریم‌ها باید لازم الاجرا باقی بمانند زیرا به عنوان انگیزه‌ای برای مذاکرات مناسب از سوی ایران عمل خواهند کرد. اما تاتهام از «لغو» تحریم‌ها بعد از توافق جامع سخن گفت و از «تعلیق» تحریم‌ها که توسط مقامات امریکایی در داخل و خارج از مذاکرات نیز مطرح شده است، حمایت نکرد. گفتنی است که نماینده انگلیس از قضیه محموله تسلیحاتی ۳۱ مارس که صهیونیست‌ها آن را به ایران منتسب کرده‌اند، تنها به عنوان یک «اتهام» یاد کرد و از ایران خواست به این اتهام و سایر اتهاماتی که کمیته تحریم و هیئت کارشناسان مطرح کرده‌اند، پاسخ دهد.

فرانسوا دلاتوره، نماینده فرانسه در نشست ویژه شورای امنیت راجع به استماع گزارش کمیته تحریم ایران نیز با یادآوری پیشینه تحریم‌ها و «صفحه جدیدی» که در مذاکرات اخیر گشوده شده است، اظهار داشت: «هنوز اختلافات زیاد و مهمی میان طرفین در مورد توافق جامع وجود دارد. به همین دلیل، ادامه گفتگوها باید با رویکرد منعطف و فکر باز و در عین حال با مراقبت دنبال شود». دلاتوره تاکید کرد که اتمام همکاری ایران با آژانس، نکته‌ای حیاتی است و همچنین اینکه رژیم تحریم‌ها در عین ادامه مذاکرات، اجرا شود نیز دارای اهمیت جدی است. نماینده فرانسه افزود نمود تخلفاتی که در خصوص رویداد ۳۱ مارس در گزارش هیات کارشناسان مطرح شده است، باید به صورت کامل مورد پیگیری قرار گیرد.

روزماری دیکارلو، نماینده آمریکا در این نشست شورای امنیت، از تضمین استمرار کار فعال کمیته تحریم در اجرای مسئولیت‌های خود استقبال کرد. وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به خوبی در پیگیری و تعقیب یک راه حل برای مسائل هسته‌ای ایران پیش رود و در عین حال تاکید کرد که رژیم تحریم‌های ملل متحد کاملاً لازم الاجرا باقی می‌ماند. وی تاکید کرد تنها شورای امنیت است که با تصمیم و اقدام خود می‌تواند این تحریم‌ها را تغییر دهد. دیکارلو افزود که باید برای کمک به درک این مساله توسط دولت‌ها و ادامه اجرای تعهدات خود در اثر قطعنامه‌های شورا، اقدامات بیشتری را انجام داد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    1 2
    اول اینکه کشورهای غربی باید بیشتر انعطاف نشان بدن چون باید در سیاست های خود تجدید نظر جدی کنند. این بلبشوی جهانی به مقدار زیاد ناشی از سیاست های جنگ اول جهانی دولتهای غربی است و آنها به نوعی تحجر دچار شده اند. دوم اینکه مسئله تحریم ها تا یک جایی برد دارد.نمی توان یک کشور، آنهم کشوری با موقعیت ایران را از صحنه تجاری دنیا حذف کرد چون هزینه تجارت بالا می رود که باز به سود دلال ها و در جهت بسط تروریسم است. غربی ها می دانند که این موضوع را نمی توانند خیلی بکشند چون توانش معین است و بیش از آن پاره خواهد شد. فقط سروصدا می کنند و بیانیه می دهند. اصولا هدف غایی آنها برای کره زمین مخدوش و گنگ است.