فارس نوشت:

رئیس دانشگاه محیط زیست با بیان اینکه نباید با چندبار آزمون درباره وجود ریزگردهای آغشته به اورانیوم در شهرهای جنوبی کشور، صورت مسئله را پاک کنیم، گفت: در صورت اثبات وجود اورانیوم در ریزگردها نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

اصغر محمدی فاضل درباره احتمال ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم به کشور، گفت: موضوع احتمال آغشته بودن گرد و غباری که سوغات کشورهای همسایه برای ایران است به اورانیوم موضوع تازه‌ای نیست و در صورت اثبات به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

رئیس دانشگاه محیط زیست ادامه داد: با توجه به اینکه گرد و غباری که وارد شهرهای مرزی کشور می‌شود با منشاء یا با عبور از عراق وارد کشور می‌شود، بنابراین طبیعی است که جامعه نگرانی دارد چون شواهد متعددی وجود دارد که اورانیوم ضعیف شده توسط کشورهای غربی در خاک عراق استفاده شده است.

او گفت: در این باره مطالعات متعددی صورت گرفته است و در یکی از این مطالعات که اوائل سپتامبر 2011 توسط موسسه بهداشت ملی آمریکا منتشر شده درمورد باقیمانده مواد رادیواکتیو در موی سر افراد در منطقه فلوجه عراق و اثرات سوء آن بر سلامت مردم اظهار نگرانی جدی شده بود.

فاضل گفت:‌ در کنار این امر، مطالعات دیگری هم وجود دارد که از جمله می‌توان به مطالعات صورت گرفته در دانشگاه شهید چمران اهواز و پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و نمونه برداریهایی که توسط سازمان انرژی اتمی صورت گرفته اشاره کرد که البته در این خصوص اعلام شده که هیچگونه آلودگی مشاهده نشده است.

فاضل گفت: وظیفه ما به عنوان کارشناسان محیط زیست، ایمنی و بهداشت این است که نسبت به این موضوعات حساسیت ویژه‌ای داشته باشیم و نه گرفتار قضاوت‌های عجولانه شویم، یا استفاده ابزاری سیاسی کنیم و نه اینکه بی تفاوت باشیم.

فاضل ادامه داد: اقتضای اینگونه موضوعات این است که حساسیت لازم حفظ شود و نباید با چندبار آزمون صورت مسئله را پاک کنیم، به‌ طوری‌که مطالعات در ایستگاه‌ها، زمان‌ها و تکرارهای متعدد و مستمر مورد پایش قرار گیرد.

به گفته رئیس دانشگاه محیط زیست، این موضوع حتی اگر احتمال وقوع یک در هزار هم داشته باشد باید با آن به طور جدی برخورد شود.

او درپاسخ این سوال که آیا این گرد و غبار فقط شهروندان شهرهای مرزی را درگیر می‌کند، گفت: حتی با این فرض هم موضوع اهمیت دارد. ما در مورد سلامت مردم عراق هم ابراز نگرانی میکنیم. زمانی که ریزگرد می‌تواند چند صد کیلومتر را طی کند تا به شهرهای مرزی ایران برسد بدیهی است که در مرکز کشور نیز قابل مشاهده است.

فاضل در ادامه گفت:‌ البته باید توجه داشت ما گرفتار ریزگردهای دارای منشأ داخلی هم هستیم که از اثرات توسعه غیر اصولی شهرها، جاده ها، صنایع و معادن نشأت گرفته اند.

او گفت: متاسفانه گاهی مواد سمی حاصل از فعالیت‌‌های صنعتی و معدنی در جایی رها می شود و به واسطه وزش باد به صورت غبار یا در خاک با محصولات کشاورزی و یا در مواقع بارندگی در قالب آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی به مکان‌های دیگر سرایت می‌کنند.

رئیس دانشگاه محیط زیست گفت: آلودگی‌های محیط زیست در خاک، هوا و آب یا مستقیم سلامت جامعه را تهدید میکند یا با عوامل واسط منتقل می‌شود و بر همین اساس باید حساسیت‌های لازم در این باره وجود داشته باشد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =