ابتکار: منابع دریای خزر دچار چالش شده است/ پرورش شیر بجای ببر در میانکاله

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با بیان اینکه منابع دریای خزر دچار چالش و آسیب شده است، گفت: حفاظت از این دریا نیازمند عزم ملی و منطقه ای است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در حاشیه انعقاد تفاهمنامه زیست محیطی در مازندران تغییر و بازنگری جدی در برنامه های حفاظت از محیط زیست را یکی از بارزترین جلوه های رای مردم دانست و گفت: رئیس جمهور از روز نخست، فعالیت دولت را با دستورحفظ محیط زیست تشکیل داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست موضوعی بخشی نیست و به گروه خاصی تعلق ندارد و همگان مسئول هستند، گفت: فرصت بی بدیلی هم اکنون فراهم شده و دولت تدبیر و امید، حفظ محیط زیست را در رأس همه مسائل می داند.

وی با بیان این که باید روی اصول و مسائل محوری و تعیین کننده وقت بگذاریم و کار کنیم، یاد آور شد: برنامه ایی وسیع با موضوع صنعت و کشاورزی همگام با محیط زیست در حال تدارک است.

ابتکار گفت: از منابع دریای خزر بهره های بسیار می توان برد، لیکن این منابع دچار چالش ها و آسیب هایی شده است که دولت برای برون رفت از آن ها و فراهم کردن زمینه استفاده بهینه از دریا، برنامه جدی دارد و اعتباراتی را معین کرده است.

 

ظرفیتهای زیست محیطی مازندران ارزشمند است

وی با بیان اینکه مازندران سرزمینی ارزشمند با ظرفیت‌های زیست محیطی است، گفت: بهره کشی بیش از ظرفیت، موجب تخریب منابع شده است که با تکیه بر آمایش سرزمینی و برنامه ریزی اصولی، باید چاره جویی کرد.

معاون رئیس جمهور گفت: پروتکلی اخیرا در کنوانسیون تهران امضا شده که برای حفاظت از دریای خزر و بهره مندی از مواهب شیلاتی، گردشگری و تجاری در چارچوب ضوابط زیست محیطی، اقدامات مطلوبی را می توانیم صورت دهیم، باید برنامه علمی در خصوص مدیریت فاضلاب‌هایی که وارد دریا می شوند، تهیه و اجرا شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه نسبت به مدیریت صحیح منابع آب و مصارف کشاورزی و استفاده صحیح از نهاده های سم و کود باید در استان های شمالی جدی تر ورود پیدا کنیم، گفت: یکی از ظرفیت های استان، گردشگری بوده که تاکنون نگاه غیر مدیریتی به آن شده است و یکی از آثار سوء غیرمدیریت شده گردشگری، فاضلاب است که با توجه به برنامه و نگاه استان به این مهم، امیدواریم، گام های جدی در این مورد برداشته شود.

 

برنامه مدیریت پسمانده شهرها و روستاها تهیه شود

ابتکار با بیان اینکه طرح برنامه ساماندهی مدیریت پسماند در استان های شمالی را در دست تهیه داریم، اذعان کرد: تمامی روستاها و شهرهای استان باید برنامه مدیریت پسماند داشته باشند و این طرح ها باید به تصویب شوراها برسد و شوراها در این خصوص وبرای نهادینه کردن مدیریت پسماند در روستاها وظیفه محوری دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اعلام این که نگاه اقتصاد سبز از دیگر برنامه های این سازمان است، گفت: تمامی ابعاد مباحث اقتصادی باید با مباحث محیط زیست دیده شود.

وی با اشاره به اینکه 10 درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی برای طرح های مدیریت پسماند محیط زیست اختصاص خواهد یافت، افزود: رودخانه ها از آلودگی، ساخت و سازغیر مجاز و برداشت بی رویه شن و ماسه لطمه دیده اند که برای ساماندهی رودخانه های کشور برنامه اصولی داریم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای مدیریت جنگل و حفاظت مناطق چهارگانه برنامه جدی داریم، تصریح کرد: از منابع طبیعی مرتبط با گردشگری باید محافظت صحیح صورت گیرد و هیچ فعالیتی نباید به قیمت از دست رفتن منابع و مناظر طبیعی آغاز شود.

ابتکار با اشاره به این که ارزیابی محیط زیستی، راه حل پیوند توسعه با محیط زیست است، افزود: دولت لایحه ارزیابی زیست محیطی را به مجلس ارائه کرده است تا ان شاء الله ضمن اجرای طرح های توسعه تولیدی و صنعتی، کمترین آسیب به مناطق و منابع کشور وارد شود.

وی بر بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در برنامه های حفاظت از محیط زیست با توجه به نگاه دولت تدبیر و امید به جامعه مدنی و حقوق شهروندی، خاطر نشان ساخت: در برنامه ریزی و نظارت باید نقش و جایگاه مردم دیده شود.

معاون رئیس جمهور از پیشنهاد طرحی مبنی بر تشکیل اتاق فکر حفاظت از محیط زیست در استان ها خبر داد و بر نقش و هم افزایی سازمان های مردم نهاد، صنعت، دانشگاهیان و نخبگان در این راستا تاکید کرد.

 

مدیریت پسماندها و پسابها توجهی نشده است

ربیع فلاح استاندار مازندران در این جلسه وضعیت این استان را بدلیل عدم رعایت مسائل زیست محیطی بسیار شکننده اعلام کرد و گفت: متاسفانه بدلیل فراهم نبودن مراکزمناسب برای دفن و جمع آوری زباله مشکلات زیست محیطی برای استان فراهم شده است. در موضوع مدیریت پسماندها، پساب ها و فاضلاب ها از گذشته تا امروز توفیق قابل توجهی نداشتیم،

او گفت: به تنهایی و با اعتبارات استانی نمی توان ساماندهی مسائلی از این دست را دنبال کرد و گرچه اقدامات و مذاکراتی را در این خصوص انجام داده ایم، لیکن نیازمند برنامه ریزی در این راستا هستیم.

استاندار به آتش سوزی در جنگل های استان و استان های هم جوار اشاره کرد و گفت: امکانات محیط بانان برای اطفای حریق باید افزایش یابد.

وی با اعلام این که هر طرح و فعالیتی برای انجام باید دارای پیوست محیط زیست باشد، گفت: باید یک برنامه جامع و اصولی برای حفاظت از شبه جزیره میانکاله به عنوان یک میراث ملی و جهانی، تهیه شود.

استاندار مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که یکی از برنامه های جدی استان مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز است، گفت: بیش از 10 هزار احکام غذایی در این خصوص صادر شده که باید اجرا شود. همکاری و تعامل خوبی امروز بین دستگاه ها و نهادهای مختلف برای اجرای طرح پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در استان وجود دارد.

 

در این جلسه تفاهم‌‌نامه‌ای به منظور اجرای برنامه های طرح مدیریت حفاظت مناطق چهارگانه محیط زیست استان مازندران بین سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استانداری مازندران امضا شد.

 

تکثیر شیر به جای پرورش ببر

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه برنامه‌های یک‌روزه خود در مازندران، عصر دیروز را به بازدید از پناهگاه حیات وحش میانکاله اختصاص داد.

ابتکار علاوه بر بازدید میدانی از مرکز بازدیدکنندگان پناهگاه حیات وحش میانکاله، از فضایی که قرار بود پروژه بزرگ احیا و تکثیر ببر مازندران در آن انجام شود، بازدید کرد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از این سایت، گفت: با توجه به اعلام رسمی شکست پروژه احیای ببر مازندران باید برای این فضای ایجاد شده که با هزینه یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان تکمیل شد، چاره‌ای اندیشیده می‎‌شد ولذا سایت ببر مازندران به سایت تکثیر گربه‌سانان تبدیل می‌شود. این مکان را به پرورش و تکثیر گربه‌سانانی مانند شیر، اختصاص می‌دهیم.

معاون رییس جمهور همچنین با توجه به پیشروی‌های بندر امیرآباد در محدوده میانکاله، گفت: این بندر نباید تا این حد به میانکاله نزدیک می‌شد و چنین ساخت و سازهایی را انجام می‌داد.

ابتکار همچنین از وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز در میانکاله ابراز نگرانی کرد و گفت: نباید بگذاریم این ذخیره‌گاه بزرگ زیست‌کره به هر عنوانی تبدیل به مکانی امن برای متجاوزان به محیط زیست شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    5 0
    كاش ايشون به تخريب طبيعت در سالهاي قبل توجه بيشترينشون بدن، سواحل رودخانه دوهزار تنكابن به شكل بسيار زشتي توسط عده اي اشغال شده است و تماما تبديل به ايستگاه هاي پرورش ماهي شده اند و چهره اي بسيار زشت رو براي نسل دهاي بعد به ارث مي گذارند. و حتي همين الان در روزهاي پس از تعطيلي بوي نامطبوع زباله هاي ماهي در كنار اونها تا مدت ها بومي هاي منطقه رو ازرده خاطر ميكنه. كاش مثل سالهاي قبل اين ايستگاه ها به جاهايي دور از جاده منتقل مي شدن و جاي اونها تماما موسسات تفريحي احداث مي شد، هر چند باز هم زيبايي طبيعت بكر رو از بين برده بودند.