شهروند نوشت:

چند روز مانده به زمان برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران در حالی‌ که همه منتظر بودند انتخابات روز سه‌شنبه و در جلسه‌ای علنی برگزار شود با پیشنهاد تعدادی از اصولگرایان شورا قرار است امروز در جلسه غیرعلنی شورا پیشنهادی برای برگزاری زودهنگام انتخابات در جلسه مطرح شود، پیشنهادی که اگر رأی بیاورد ممکن است کار انتخابات را همین امروز یکسره کند، آن هم پشت درهای بسته.
یک‌سال پیش از این روزها در اولین جلسه آغاز به کار شورای چهارم که در یکی از روزهای سه‌شنبه و به صورت علنی برگزار شد، اعضای هیأت‌رئیسه را برای نخستین‌ سال فعالیت شورا انتخاب کردند، مسجدجامعی رئیس شورا شد و طلایی نایب‌رئیس. ‌هادی ساعی و الهه راستگو هم منشی‌های شورا شدند. چند روز دیگر دوره یک‌ساله فعالیت این هیأت‌رئیسه که در رأس آنها یک رئیس اصلاح‌طلب بوده تمام می‌شود؛ خیلی‌ها منتظرند تا ببینند در دومین‌ سال هم با توجه به ترکیب تقریبا برابر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شورا آیا مسجدجامعی همچنان رئیس خواهد ماند یا مهدی چمران که نامزد جریان اصولگرای شوراست بر چهارمین صندلی ریاست شورا تکیه می‌زند.
در کشاکش همه این خبرها یک خبر اما برای همه غیرمنتظره بود، خبر این بود که با پیشنهاد تعدادی از اعضای شورا قرار شده انتخابات هیأت‌رئیسه این‌بار نه در روز سه‌شنبه که شورا جلسات علنی دارد بلکه در روز یکشنبه که زمان برگزاری جلسات غیر علنی شوراست در واقع پشت درهای بسته برگزار شود. احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران گفته است: «پیش از این سه‌شنبه ۱۱شهریور برای انتخاب رئیس جدید شورا اعلام شده بود اما برخی اعضا نظرات دیگری داشتند و می‌خواستند انتخابات یکشنبه برگزار شود که گفتیم در همان جلسه یکشنبه این موضوع را بحث کنند و اگر اجماع نسبی وجود داشت انتخابات یکشنبه برگزار شود.»
بحث درباره علنی و غیرعلنی بودن جلسات شورا چند سالی هست که محل اختلاف است، موافقان می‌گویند که اگر اعضا اجماع داشته باشند، می‌توانند جلساتی را غیرعلنی کنند اما منتقدان این رویه هم معتقدند جلسات شورا باید علنی باشد و مردم باید در جریان جزییات مذاکرات شورا قرار بگیرند.
درخواست برخی اعضا بر غیرعلنی برگزار شدن انتخابات در حالی مطرح شده که حتی انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه‌ای علنی برگزار می‌شود. حالا اما فارغ از این اختلاف‌نظرها پیشنهاد تعدادی از اعضای شورا برای برگزاری جلسه انتخابات هیأت‌رئیسه پشت درهای بسته بحث‌برانگیز شده است.
اصلاح‌طلبان می‌گویند هدایت جلسه رأی‌گیری به پشت درهای بسته احتمال لابی و فشار روی برخی اعضا را بیشتر می‌کند و بعضی اعضا بدون حضور رسانه‌ها تحت‌تأثیر فضای سیاسی جلسه غیرعلنی برای رأی دادن به یکی از کاندیداها با فشار سیاسی مواجه می‌شوند. چالش اصلی اینجاست که براساس برآوردهای اولیه گفته می‌شود تعدادی از اعضای عضو فراکسیون اصولگرایان شورا قرار است فارغ از خط‌کشی‌های سیاسی به مسجدجامعی رأی بدهند، رأیی که احتمالا با رأی فراکسیون اصولگرایان همسو نیست و طبیعتا در این روزها هم فشار سیاسی برای همسو کردن آرا در فراکسیون‌های سیاسی شورا کم نیست.
«احمد حکیمی‌پور»، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران از مخالفان پیشنهاد غیرعلنی شدن جلسه انتخابات هیأت‌رئیسه است و می‌گوید: «تصمیم‌گیری برای برگزاری جلسات به‌صورت غیرعلنی یا باید با پیشنهاد شهردار و فرماندار باشد یا این‌که باید به تصویب شورا برسد و رأی دوسوم اعضا را داشته باشد در غیر این صورت غیر‌علنی کردن جلسه آن هم جلسه انتخابات هیأت‌رئیسه خلاف آیین‌نامه و غیرقانونی است.»
او می گوید با برگزاری جلسه انتخابات هیأت‌رئیسه به‌طور غیرعلنی مخالف است. به گفته او پیش از این در جریان انتخاب شهردار هم جلسه به این دلیل غیرعلنی برگزار شد که ممکن بود در رقابت بین دو نامزد حرف‌هایی مطرح شود و حاشیه‌هایی درست شود که مناسب نباشند. او ادامه می‌دهد: «اتفاقا جلسه انتخاب شهردار هیچ بحث و حاشیه‌ای هم نداشت الان در مورد هیأت‌رئیسه کاندیداها معرفی می‌شوند و اعضا رأی می‌دهند و اصلا نیازی نیست در جلسه غیرعلنی رأی‌گیری انجام شود.»
در مقابل اما «پرویز سروری»، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا و از اعضای اصولگرای شورای چهارم با بیان این‌که در سال‌های گذشته هم انتخابات هیأت‌رئیسه در جلسات غیرعلنی برگزار شده می‌گوید: «ما هیچ حساسیتی درباره این موضوع نداریم که انتخابات در جلسه علنی باشد یا غیرعلنی. ما بین خوب و خوب‌تر گزینه موردنظر خود را انتخاب می‌کنیم. تعدادی از دوستان نظرشان این بود جلسه غیرعلنی شود چون در جلسه انتخابات موضوعاتی طرح می‌شود که شاید طرح آن در جلسه غیرعلنی برای اعضا راحت‌تر باشد و در نهایت برای ما مهم نیست که جلسه علنی باشد یا نباشد. این‌که بعضی دوستان می‌گویند قانونی نیست یعنی تمام انتخاباتی که در سال‌های گذشته انجام شدند هم غیرقانونی بودند؟ آیا این‌طور بوده است؟ حالا آقای حکیمی‌پور هم نظراتی دارند در جلسه هم در این‌باره بحث می‌شود و باید به نتیجه برسد ما به آیین‌نامه و قانون پایبند هستیم و اگر دوستان متقاعد کردند به این ترتیب عمل می‌کنیم.»
علاوه بر این «محسن پیرهادی»، عضو دیگر شورای شهر تهران هم گفته که برای اصولگرایان روز برگزاری انتخابات تفاوت چندانی ندارد. او با بیان این‌که در دوره‌های گذشته نیز جلسه انتخاب رئیس و هیأت‌رئیسه شورای شهر به صورت غیرعلنی برگزار شده است، گفته: اصولگرایان آمادگی برگزاری انتخابات را چه به صورت علنی یا غیرعلنی دارند.
از سوی دیگر اما آن‌طور که پیداست اصلاح‌طلبان شورا با برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه پشت درهای بسته، موافق نیستند. «اسماعیل دوستی»، از اصلاح‌طلبان شورا اما اعتقاد دیگری دارد.
او می‌گوید: «براساس قانون نمی‌توانیم انتخابات هیأت را در جلسات روز یکشنبه برگزار کنیم اگر هم در دوره‌های گذشته چنین روندی حاکم بوده به دلیل روحیه کدخدامنشی بوده، در این دوره ما به قانون پایبند هستیم و شورا الان براساس قانون اداره می‌شود.»
«غلامرضا انصاری»، از دیگر اصلاح‌طلبان شورا هم از مخالفان برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه در جلسه غیرعلنی است. به گفته او مسأله به این مهمی باید در جلسه علنی رأی‌گیری شود و این حق مردم است که بدانند نمایندگانشان در شورا چه می‌کنند.
اعضای شورای چهارم که ١٤تن از آنها اصلاح‌طلب، ١٥نفر اصولگرا و دو تن مستقل هستند، بارها اعلام کرده‌اند مناسبات سیاسی را در تصمیم‌گیری‌های خود در شورا دخالت نخواهند داد، همه حرف‌ها و حواشی که از دیروز سر خط خبرهای شهری و اجتماعی بودند، نشان می‌دهد هرچند اما انتخابات غیرعلنی شهردار و حواشی ایجادشده با رأی مخدوش حسین رضازاده و رأی غیرتشکیلاتی الهه راستگو، موید این نکته است که همچنان مناسبات سیاسی در تعاملات درون شورایی تاثیرگذار است.

خبر مربوط به برگزاری زودهنگام انتخابات هیأت‌رئیسه شورا در روز یکشنبه دیروز در حالی منتشر شد که از صبح پیامک‌هایی با عنوان «احتمال برگزاری جلسه انتخابات هیأت‌رئیسه در روز یکشنبه» به نقل از یک سایت خبری با آدرس و نام «شورا آنلاین» که نزدیک به یکی از اصولگرایان شورا یعنی حبیب کاشانی است چندین‌بار به تلفن اعضای شورا ارسال شده بود.
پیامک‌هایی که به دلیل مشابهت نام و آدرسش با سایت شورای شهر تهران بسیاری را به اشتباه انداخته بود که این پیامک‌ها از طرف شورا و براساس برنامه‌های داخلی شورا ارسال می‌شود.
در نهایت سامانه اطلاع‌رسانی و پیامک شورای شهر تهران با ارسال پیامک‌هایی اعلام کرد: سایت شورا آنلاین ارتباطی با شورا ندارد و خبرهای رسمی شورا از طریق شماره پیامک ١٠٠٠٠٠٢١ ارسال می‌شود.

اعضای شورا و همه کسانی که دیروز آخرین خبرها درباره انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران را دنبال می‌کردند از ساعاتی پیش‌ازظهر تا عصر نمی‌دانستند که چه تصمیمی درباره زمان برگزاری انتخابات گرفته شده است.
آخرین خبر اما این است که با توجه به پیشنهاد آن دسته از اصولگرایانی که خواستار برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه در جلسه غیرعلنی شده‌اند، دستورجلسه شورا برای روز یکشنبه (امروز) در آخرین ساعات اصلاح شده و یک دستور به آن اضافه شده است.
دستور «بررسی برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه در جلسه روز یکشنبه» و این یعنی اعضای شورا امروز در جلسه غیرعلنی که دارند ابتدا این دستور را بررسی می‌کنند اگر پیشنهاد برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه در جلسات غیرعلنی رأی بیاورد یعنی پیشنهاد اصولگرایان تصویب شود، همانجا شورا وارد موضوع انتخابات می‎شود. اگر هم دو روز دیگر زمان لازم است تا مشخص شود کرسی ریاست شورا در دومین‌ سال از فعالیت شورای چهارم به چه کسی می‌رسد.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =