هشدار دیگری برای بی‌آبی؛ سدهای تهران به گٍِل بنشینند،‌ باید نیترات بخوریم

تمام شدن آب سدهای تهران به معنای استفاده بیشتر از آب چاه‌ است، چاه‌هایی که در برخی از مناطق با فاضلاب شهری و صنعتی مخلوط شده و میزبان ماده‌ای سمی به نام نیترات شده‌اند.

لیلا شریف: کمبود آب به داستانی برای تهران و شهرهای بزرگ تبدیل شده که معمولا در روزهای گرم تابستانی بر روی مدار تکرار می افتد و مسئولان تلاش می‌کنند تا از هر تریبونی، بر طبل هشدار بکوبند تا شاید مصرف سرانه هر شهروندان تهرانی -که بیش از 300 لیتر و نزدیک به دو برابر مصرف سرانه کشورهای اروپایی است- اندکی کمتر شود و ذخایر آب موجود کفاف تشنگی شهر را بدهد.

سدها و آب‌های زیرزمینی راه‌های تأمین آب تهران هستند؛ بنابرگفته علیرضا نوذری پور، معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران در شرایطی که آب به اندازه کافی موجود باشد، سهم سدها در تامین آب 75 درصد و سهم آب های زیرزمینی در این چرخه25 درصد خواهد بود: این روند در فصل بی آبی و به اتمام رسیدن آب 4 سد تهران، تعادل خود را از دست داده و روز به روز بیشتر از آبهای زیرزمینی استفاده می شود تا جایی که در حال حاضر نزدیک به 41 درصد از آب شرب شهروندان تهرانی از طریق آب چاه‌های تهران تأمین می‌شود.

 

آب نیترات دار؛ نتیجه هم نشینی فاضلاب معیوب با آب چاه

استفاده از آب چاه در تهران به دلیل نبود سیستم فاضلاب مناسب همیشه دغدغه‌ای به نام آب نیترات‌دار را با خود به همراه داشته و دارد. هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا نیز با تأیید این موضوع که به دلیل نبود سیستم فاضلاب مناسب، بخشی از آب چاه‌های شهر تهران به نیترات آلوده شده‌اند به خبرآنلاین گفت: «هر کسی که الفبای آب را خوانده باشد، می‌داند جایی که آب زیرزمینی در معرض فاضلاب باشد، آب چاه نیترات دار می‌شود.»

چند ماه پيش بود كه رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در يك نشست خبري با بيان اينكه «55 درصد شهر تهران شبکه فاضلاب ندارند و فاضلاب تولید شده توسط شهروندان به سیستم آب زیرزمینی تزریق می شود.» آب پاكي را روي دست شهروندان تهراني ريخت تا حضور نيترات در آب چاه‌هاي تهران ديگر به روندي طبيعي تبديل شود.

تمام شدن آب سدهاي تهران تا فصل پاييز،‌ هشداري بود كه چندي پيش از سوي مدیرعامل آبفاي تهران مطرح شد. اتفاقي كه در صورت نباريدن آسمان، به معناي استفاده بيشتر از آب چاه‌هاي تهران است، چاه‌هايي كه در برخي از مناطق با فاضلاب شهري و صنعتي مخلوط شده و ميزبان ماده‌اي سمي به نام نيترات شده‌اند.

به عبارت ديگر در روزگار كم آبي تهران،‌ علاوه بر تشنگي و نبود آب، خطر استفاده از آب‌هاي نيترات‌دار را نيز بايد به اين پرونده اضافه كرد.

در اين ميان معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا معتقد است كه «نيترات موجود در آب شرب تهران براساس استاندارهاي جهاني يعني همان 50 ميلي گرم در يك ليتر آب است و حتي اگر نياز باشد كه از آب چاه بيشتر از اين حد براي رفع كم آبي استفاده كنيم، تكيه خود را بر تصفيه مناسب مي‌گذاريم و در صورتي كه در بدترين حالت آب چاه به عنوان تنها منبع تأمين آب براي ما باقي بماند، بدون شك به مردم اطلاع رساني مي‌شود تا از اين آب كه احتمال وجود نيترات در آن خواهد بود، تنها براي موارد بهداشتي استفاده كنند.»

نگراني از ورود آب آلوده به سيستم آب شرب مردم تهران تا حدي است كه فهمي، جيره بندي آب را راه حل بهتري به جاي استفاده از آب‌هاي چاه با احتمال آلودگي به نيترات بيان كرد و گفت: «از نظر من،‌ اگر در شرايط اضطرار آب جيره بندي شود خيلي بهتر است تا اينكه آب با كيفيت پايين به دست مردم برسد.»

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا تأكيد وزارت نيرو بر صرفه جويي مردم را به عنوان تلاشي براي كاهش مصرف مردم به منظور در دسترس بودن آب سالم و توزيع آب با كيفيت ميان مردم نام برد.

چند ماه پيش نيز سعيد متصدي معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با نگراني از استفاده آب چاه براي تأمين آب شرب تهران سخن گفت: «از آنجایی که منابع آب زیرزمینی آلوده هستند مطمئناً تامین آب از این طریق موجب وارد شدن آلودگی به سیستم آب شرب تهران می شود.»

در واقع كلمات و جملات برخی مسئولان وزارت نيرو و سازمان محيط زيست همچون تكه‌هاي پازلي هستند، كه طرح هشدار كم آبي و ورود آب نيترات‎دار به چرخه مصرفي شهروندان تهراني را كامل مي‌‎كنند.

 

چاه‌های نیتراتی تهران

چند سالی است که برخی از مناطق تهران به دليل وجود چاه‌هاي به عنوان منطقه سیاه معرفی می‌شوند. يافت آباد تهران از جمله مناطقي است كه چاه‌هايي با نيترات بالا را در خود جاي داده است. بنابر گفته معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا در حال حاضر مناطق جنوب غربي تهران از جمله نازي آباد به دليل نفوذ فاضلاب به آب‌هاي زيرزميني با بيشترين غلظت نيترات در آب چاه روزگار خود را سپري مي‌كنند.

 

راه حل وزارت نيرو براي حذف نيترات آب

براي كاهش ميزان نيترات موجود در آب چاه‌ها راه حل‌هاي مختلفي همچون جايگزين كردن منابع آب سالم، استفاده از بطري آب و تصفيه خانگي، ذخيره سازي آب نيترات‌دار در مخازن براي مدت طولاني و حذف نيترات به وسيله باكتري و همچنين تصفيه به وسيله تبادل يوني وجود دارد كه در تهران به دليل نبود منابع آب سالم كافي و پر هزينه بودن روش تصفيه و نگه‌داري طولاني آب، از روش‌هاي ديگري استفاده مي‌شود.

روش اختلاط يا همان تركيب آب سطحي سالم با آب كم نيترات به منظور پايين آوردن غلظت نيترات آب چاه و همچنين حذف چاه‌هايي كه غلظت نيتراتشان بالا است، در تهران به عنوان راه چاره‌اي براي حل معظل نيترات اجرا مي‌شود و بنابرگفته معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا تلاش بر اين است كه چاه‌هاي با غلظت بالا در تهران از مدار برداشت خارج شوند و چاه‌هايي كه نيترات 200 يا 500 میلی گرم دارند نيز با حجم زيادي آب سالم مخلوط شده تا نيترات آن به زير 50 ميلي گرم برسد و قابل استفاده شود.

 

نيترات و بيماري تنفسي كودكان

نیترات موجب «سندروم نوزاد کبود» در كودكان مي‌شود، بر اساس گفته هدايت فهمي« هنگامی نیترات با خوردن غذا و نوشیدن آب وارد بدن می‌شود، در خون با هموگلوبین ترکیب و متهموگلوبین ایجاد می‌شود، اتفاقي كه در نتيجه آن توانایی انتقال اکسیژن خون کاهش می‌یابد.»

میزان بالای نیترات در غذا یا آب دام‌ها هم می‌تواند به کاهش زاد و ولد، افزایش مرد‌ه زایی، وزن کم هنگام تولد، دیر وزن گرفتن یا حتی مرگ بینجامد. برخي از سرطان‎زا بودن نيترات نيز سخن به ميان آورده‎اند نكته‎اي كه هر چند به مرحله تأييد علمي نرسيده است اما از شدت نگراني نسبت به اين ماده سمي نمي‎كاهد.

 

تابستان‌هاي تهران و بازار داغ اظهار نظرهاي نيتراتي مسئولان

اظهار نظر در رابطه با نيترات موجود در آب تهران، روندي است كه هر سال با گرم شدن هوا و استفاده از آب‌‎هاي زيرزميني بازارش داغ مي‌شود و زماني كه از شدت كمبود آب كاسته مي‌شود، باز هم سيستم معيوب فاضلاب و لوله‌هاي فرسوده آب به عنوان دلايل اصلي نيتراتي شدن آب‌هاي زيرزميني به دست فراموشي سپرده مي‌شوند.

در اولين روزهاي تابستان سال 89 بود كه مرضيه دستجري وزير بهداشت، زبان به هشدار گشود وبه دليل غلظت بالاي نيترات، توصيه كرد تا زنان باردار و كودكان شيرخوار از آب بطري به جاي آب لوله كشي استفاده كنند اما در نهايت اين موضوع با چنين شدت و حدتي بعدها از سوي وزارت نيرو تكذيب شد اما نگراني تهراني‌ها از آب آلوده به نيترات هر تابستان به نقطه جوش خود مي‌رسد.

در اين ميان هر چند برخي از مسئولان همچون معصومه ابتكار كه تا چند سال پيش در شوراي شهر از آلودگي آب تهران صحبت مي‌كردند: «طی بررسی صورت گرفته در مناطق شهرداری تهران معضل آلودگی آب همچنان مطرح بوده است و برای حل این مساله نیاز به همکاری دولت وجود دارد چرا که از نظر ابتکار این مساله بحثی ملی بوده است.»

در اين روزها از سلامت كامل آب تهران سخن به ميان مي‌آورند اما باز هم نياز است تا شايد مسئولان به جاي نگراني فصلي از اوضاع سلامت آب تهران، در تمام سال اين نگراني را جز وظايف خود بدانند و در زمينه بهبود فاضلاب تهران و سيستم لوله كشي آن اقدامي جدي را در پيش بگيرند تا اگر دست نيازشهروندان تهراني به سمت آب‌ چاه‌هاي تهران به عنوان تنها منبع آب دراز شد، شاهد دغدغه‌اي به نام«آب با غلظت بالاي نيترات» در سهميه روزانه آب شرب شهروندان نباشيم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    خدا وکیلی اونایی که تو تهران زندگی میکنن به چه امیدی زنده اند؟
    • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      51 4
      ادای آدم زنده ها رو در میارن
    • cadasil IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      43 10
      تو که جای دیگه زندگی میکنی فکر میکنی وضعیتت خیلی بهتره؟؟؟؟ زهی خیال باطل... مطمئن باش بقیه جاها بدتر نباشن بهتر نیستن.... همه جا همینه..
    • مادر نگران تهرانی IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      32 6
      خدایا به بی گناهی بچه ها مارااز شر تهران الساعه نجات بده آمین بگو
    • استاد تهرانی A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      32 11
      به همون امیدی که همشهری های تو میان تهران
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    150 5
    آب ورامین همش از چاه تامین میشه یعنی نیترات داره؟
    • فرشاد RO ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      16 0
      آب چاه الزاما نیترات ندارد ولی نیترات موجود در فاضلاب ویا نیترات ناشی از شستشوی کود های شیمیایی می تواند وارد آب چاه ها شده و آنها را آلوده کند. مشکل اصلی در رابطه با نیترات سبزیها و خصوصا سبزیهای برگی هستند که به علت کاربرد زیاد کودهای نیتروژنه آلوده به نیترات هستند.
    • بی نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      6 0
      بستگی داره به میزان آلودگی چاه های اونجا چقدر فاضلاب توشه
  • ایران A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    19 28
    روحانی مچکریم
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    23 1
    هنوز بعضی ها ماشین و حیاط میشویند
  • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    14 12
    قیمت آب را ۱،۰۰۰،۰۰۰ برابر کنید، مصرف تعدیل میشه
  • شایان A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    26 7
    من همه مردم تهرانو به چالش آب یخ دعوت میکنم تا همین یه ذره آبی هم که مونده تموم بشه،ولی عیبی نداره عوضش کلی تفریح میکنیم
  • بدیع الزمان A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    17 33
    این تهرانیا خدای افراط و تفریط هستند.برای خود نمایی هر کاری می کنن
    • بی نام EU ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      24 10
      دقيقا مثل شما كه با اين نظر خواستى خود نمايى كنى.درويش همه را به كيش خود پندارد
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    27 1
    اون زمان كه مجوز ساختمانهاي چند طبقه و چندين واحدي داده ميشود فكر امثال اين مسائل براي شهر نيستيد؟
    • mohsen A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      3 6
      داداش شهرداری با مدیریت جهادی هم دریاچه ساخته و هم هزاران برج در اطرافش
  • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    17 1
    چی ایران با کشورهای اروپایی مقایسه میشه؟ مگه آب و هوای یکسان دارند؟ اگه شخصی تو کشورهای اروپایی بخواد میتونه پنجره رو یاز کنه و کولر آبی رو خاموش ولی در تهران باز کردن پنجره همان و روانه بیمارستان و تیمارستان شدن همان
  • فصیحی IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    15 15
    ایران محصور بین 2 دریاست اونوقت میگین بی آبی بگین بی تدبیری که اینم مربوط به سالهای قبله نه الان
  • بی نام EU ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    17 1
    چالش سطل نیترات رو کله
  • رضاااا A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    25 0
    ما که انواع غبارها و کلا جدول مندلیف رو خوردیم ...نیتراتم که چیزی نیست ....
  • عرفان RO ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    22 0
    خداييش تو اين مملكت تو تمام روزهاي سال يه سوژه براي استرس دادن به مردم هست... تو تابستون كمبود آب و برق و غبار و گرد و خاك ، زمستون كمبود گاز، پاييز آب گرفتگي، گروني روز به روز مواد غذايي تقلبي و مسكن و ماشين و ..
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    8 0
    خوب چی کار کنیم؟ آب نخوریم؟
  • مهدی IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    24 1
    اقا بیایین روستای ما .. اولا ماهواره دارم که کل شبکه های دنیا و ایران را می گیرد بعد اینترنت ماهواره ای دارم که دیگر غوغا می کند . بعد یک باغ 3 هزار متری و یک خونه 250 متری . اب هم که هر 3 روز چند تا ظرف آب معدنی از چشمه بر میدارم انگار از خود بهشت جاری شده . پول خیلی زیادی هم نمی خواهد . فقط باید بازنشسته باشی مثل من و حدود 300 الی 400 تومن پول نقد . همین
    • مقیمی A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      6 0
      مهدی جان اگر ما بیائیم روستای شما که اونجا هم میشه تهران و دوباره کمبود آب و .....
  • ایلیا A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    5 0
    همینه دقیقا ... اون کارخونه داری که کارخونه داره جزو همین ملت نیست؟ هست دیگه ولی به فکر این ملت نیست ... اگه هر کس فقط به فکر خودش و حالا خیلی خوب باشه به فکر خانواده و فامیلش نباشه ایران که هیچی دنیا هم گلستون میشه
  • یه پالم خورده A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    12 0
    الودگی هوا و ذرات معلق و پالم و... که خوردیم ..نیتراتم روش.چه عیبی داره...اب که از سر گذشت چه یه وجب چه یه پارچ
  • جیم جارموش A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    19 1
    ای بابا این که چیزی نیست کلا نیتریت و نیترات تو سوسیس کالباس به صورت عمده استفاده میشه به عنوان نگهدارنده.فوقش یا سرطان خون میگیریم یا سرطان معده شایدم هردو باهم.
  • بی نام A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    18 2
    وقتي اوضاع آب تهران سالهاست اينطوره ساخت و سازهاي بي رويه ..... در غرب و شرق تهران که منجر به افزايش جمعيت ميشه چه معني داره؟ چرا شهرداري اجازه اين ساخت و سازها رو ميده؟ فقط واسه عوارض شهرداري؟
  • بی نام A1 ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    19 2
    کولر آبي مصرف آب خيلي خيلي خيلي بالايي داره چون تبخير زيادي ايجاد ميکنه و واسه همينه تو همه دنيا منسوخ شده شايد باور نکنيد هر کولر آبي در روزي بيش از 200 ليتر آب تبخير ميکند. حداقل 2 ميليون کولر آبي در تهران و ... اگر در مقابل اين همه بهايي که براي انرژي هسته اي داديم، واقعن به بهره برداري ميرسيد و برق ارزانتر داشتيم بايد کولرهاي آبي جمع ميشد.
  • سعید گنبد A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    7 3
    حالا سطل سطل چالش آب یخ راه بندازید
  • بی نام A1 ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    2 6
    صدا سیما و سایر رسانه ها باید بیشتر توجه نشون بدن و فرهنگ سازی بشه
  • ... IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    32 0
    زورشون فقط به مردم میرسه نه سد میسازن نه لوله کشی ها رو درست میکنن نه رو کشاورزی درست نظارت میکنن بعد میان میگن نرو حموم یا همین چهار لیتر آبی هم مصرف میکنی و نکن و گرنه نیترات میدیم به خوردت بده آقا نیترات بده ما که هر چرت و پرتی که بگین تو این مملکت خوردیم چجوری سالمیم خدا میدونه
    • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      14 0
      اگر 90 درصد مردم مثل شما این چیزها رو میفهمیدن قضیه حل بود
  • مانی IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    16 4
    حالا هی برید سطل آب بریزید رو سرتون اسمشونم گذاشتن هنرمند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    14 4
    واقعا بعضي كاربرا خيلي مسخره نظر ميدن. اخه چالش آب يخ چه ربطي به كم آبي و خشكسالي سدها داره. كم آبي سدها به فرهنگ نداشته ما ايراني ها در استفاده از آب برميگرده. به بي لياقتي مسوولين برميگرده. نه به خالي كردن حداكثر چندصدتا كاسه آب رو سر كه در مقام مقايسه واقعا هيچي نيست.
  • سام ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    14 0
    لااقل از اين فرصت استفاده كنيد لايروبي سد رو انجام بديد
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    5 0
    چقدر راحت حرف میزنیم و مردم را میترسانیم در حالیکه " مسئولان " ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • حسن A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    6 0
    این همه اه و ناله میکنید از اون پول هائی که برده شده و میشه کمی خرج اب تهران بشه مشکل حله
  • جلالي A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    5 1
    تازه اونوقت مي شن مثل اهوازي ها به خاطر اينكه با توجه به كم بودن آب كارون وريختن فاضلاب تصفيه نشده در اون اين رود خانه شده رودخانه فاضلاب آب
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    1 0
    کمتر اجازه بدن ساختمونهای دو طبقه تبدیل به برج یا واحدهای ده و دوازده واحدی بشن . به شهرستانها امکانات بیشتری داده بشه . باورکنین یه دهکده در 200 کیلومتری تورنتوی کانادا همون امکاناتی رو داره که توی خود تورنتو هست . همون بیمارستان همون فروشگاهها همون داروخانه ها همون آزمایشگاههای مجهز همون سینماهای درجه یک و همون رستورانهای شیک ای بابا چی دارم میگم ؟ چرا اون جهنمی ها رو با خود بهشتی مون مقایسه میکنم من ؟