مهر نوشت:

مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران فیلم «چ» عصر روز سه شنبه چهارم شهریورماه با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا جعفری‌جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان و دیگر عوامل فیلم در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدرضا جعفری‌جلوه ضمن خوشامدگویی و تشکر از حاضران گفت: این محفل به بهانه توفیقی دیگر در عرضه، اکران و پخش فیلم سینمایی «چ» است، فیلمی که مدیران بنیاد سینمایی فارابی در دوره پیشین به ویژه آقایان میرعلایی و نجاریان با همتی بزرگ برای تولید آن اقدام کردند و در این دوره نیز تمام قد و با حداکثر امکان مدیران سازمان سینمایی و بنیاد فارابی برای پخش و نمایش آن در انحا گوناگون در داخل و خارج از کشور و در عرصه نمایش خانگی تلاش می‌کنند.

رییس بنیاد سینمایی فارابی در ادامه حرف هایش عنوان کرد: البته در این جا من باید به طور ویژه از آقای لشکری‌پور که مدیریت این پروژه در مرحله تولید و همچنین مرحله پخش و اکران را بر عهده داشته است، تشکر و قدردانی کنم چرا که در این ماه‌های سپری شده، به نحوی شایسته‌ به نمایندگی از بنیاد سینمایی فارابی، در حوزه‌های مختلف از جمله تولید، پخش و اکران این اثر به روش‌های بدیع و نو اقدام کردند و همچنان در حال اقدام هستند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: این محفل به بهانه رونمایی از مرحله عرضه نسخه ویدیویی این اثر برپاست اما پاسداشت عزیزانی که در ساخت این اثر گرانقدر زحمت کشیدند و یکی از آثار خوب را به سینمای انقلاب هدیه کردند نیز مد نظر قرار گرفته است. ارائه نسخه ویدئویی این اثر به نحو خاص و ویژه‌ای برنامه‌ریزی و تدارک دیده شده که از آن بهره‌مند خواهید شد. علاوه بر اصل فیلم، قریب به 90 دقیقه مستند پشت صحنه این فیلم ضمیمه شده حاوی نکات بسیار خوب و قابل بهره برداری برای سینما و عناصر فیلم در حرفه‌های مختلف و همچنین برای عموم مخاطبان خواهد بود. تلاش‌های خاصی برای نسخه ویدئویی صورت گرفته است و این درخور و شایسته خالقان آثاری است که همتی بلند دارند در راستای تصویرگری ارزش‌های بزرگ، حوادث و رخدادهای تعیین کننده انقلاب و شخصیت‌ها و بزرگانی که فرزندان انقلاب هستند و انقلاب به نام آنها باقی است.

فیلم «چ» مزین به نام شهدا و حضرت امام (ره) است

در ادامه مراسم، پژمان لشکری‌پور که مدت‌ها درگیر تولید پروژه بود صحبت‌های خود را با یاد شهدای ممتاز انقلاب اسلامی، رجایی و باهنر آغاز کرد و هفته دولت و روز کارمند را به کارمندان گمنام بنیاد فارابی تبریک گفت.

وی در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌ها پس از تولید یک اثر اکران و پخش ویدیویی آن است که ابعاد مختلفی دارد. این توجه‌ها باید در سینمای کشور و به خصوص سینمای متعهد از جنس «چ» صورت گیرد. با توجه به زمانی که تولید فیلم به طول انجامید، فیلم مصداق بسیار خوب همکاری مدیران در دو دوره بود.

وی به تلاش‌های احمد میرعلایی اشاره کرد و گفت: مدیران در دو دوره به صورت نیروهای امدادی همکاری کردند و آقای جعفری جلوه در نهایت این مسئولیت را گرفتند و کار را به سرمنزل مقصود رساندند.

وی با اشاره به مرحله پایانی اکران فیلم گفت: ما در پایان مرحله اکران نمایش فیلم هستیم و درآستانه توزیع نسخه ویدئویی قرار گرفتیم. سینمای ایران در مرحله نمایش به سه مرحله اکران سینمایی، ویدیویی و برخی فیلم‌ها که اکران تلویزیونی دارد، تقسیم می شود. طبیعی است اکران سینمایی مخاطب کمتری دارد اما اکران ویدئویی و تلویزیونی مخاطب عام‌تری دارد.

لشکری‌پور ادامه داد: فیلم‌های پرفروش نهایتا 1.5 تا دو درصد بیننده دارند که فیلم «چ» نزدیک به 1.5 درصد از جمعیت را درگیر کرد. با این احتساب که مردم یک فیلم جدی با موضوع انقلاب اسلامی و در زمان 125 دقیقه را روی پرده می‌دیدند ضمن آن که ما نسبت به دیگر فیلم‌ها، یک سانس کمتر در اختیار داشتیم. به هر روی این فیلم مزین به نام شهدا و حضرت امام(ره) است.

وی در ادامه به برخی از اظهار نظرها درباره حمایت‌ها و هموار بودن مسیر اکران فیلم اشاره کرد و گفت: درست است که همه دوستان با این فیلم که مضمون انقلاب و نام حاتمی‌کیا را داشت همراه بودند و برخی ارگان‌ها از جمله صدا و سیما و شهرداری برخود تکلیف دانستند که در این مسیر ما را همراهی کنند. مسیری که هموار نبود و در آن، خارها کم نبودند، اما نتیجه لذت‌بخش بود. ما بالغ بر 160 اکران دانشگاهی از 23 بهمن تا انتهای سال تحصیلی (اول تیرماه) داشتیم. اقبال مخاطبین نشان از علاقه مخاطب به دیدن فیلم‌های در حوزه انقلاب و دفاع مقدس است.

در بخش دیگری از مراسم، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی طی سخنانی گفت: برای من جای افتخار است که در این محفل نورانی به بهانه فیلم «چ» حضور دارم. حاتمی‌کیا و دوستان یادشان هست وزارت ارشاد در سال گذشته چه جنگ و گریزی بود. درمیان این رفتارها صدای «چ» چمران و حاتمی کیا به گوشم می‌رسید و باعث آرامش خاطرم بود. گرفتاری داشتیم و شرایط پر صدا و هیاهویی بود اما به خود نهیب می‌زدم که ابراهیم حاتمی‌کیا هست و «چ» ساخته می‌شود.

وی در ادامه به روزهای جبهه و جنگ اشاره کرد و گفت: در زمانی که به جبهه‌ها می‌رفتیم به این فکر می‌کردم چگونه باید این رشادت‌ها را به نسل بعد منتقل کنیم. وقتی با سه فرزندم فیلم را دیدم خدا را شکر کردم ابراهیم حاتمی کیا و همکاران عزیزشان هستند که این اصول و احساس را به نسل جدید منتقل کنند. جای خوشحالی و خوشبختی دارد، شخصیت باورنکردنی و دوست داشتنی شهید چمران به این زیبایی به تصویر کشیده شد. وی درجنگ چریک بود اما تنها این بعد از شخصیت وی در فیلم به نمایش درنیامده است.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه به دسترسی نداشتن مردم به سالن سینما اشاره کرد و گفت: مردم دسترسی به فیلم ها ندارد با این وضعیت یک میلیون نفر بیننده عدد و رقم بسیار خوبی است. فیلم های ارزشی و ایدئولوژیک برای مردم جذاب است و مردم وقتی مطئمن باشند فیلم ارزشی است، به دیدن آن می‌روند و با خانواده آن را می‌بینند. مردم با سینما آشتی خواهند کرد. سینما جایی است که مردم بتوانند باورها، اعتقادات و ارزش‌ها و زندگی‌شان را بر پرده اکران ببینند. فیلم‌ها با این مضامین می‌تواند سینما را نجات دهد.

وی در خاتمه تاکید کرد: شما و تیم ارزشمندتان به مثابه یک خانواده با عشق و علاقه و عشق به دفاع مقدس نشان دادید به خوبی و به بهترین زبان می‌توانید مفاهیم را منتقل کنید. در جمع شما سخن گفتن دشوار است. همین جا از آقای میرعلایی و مهندس جعفری‌جلوه که می‌دیدم چقدر با علاقه و اشتیاق و عشق پیگیر کارها بودند، تشکر می‌کنم.

«چ» تنها فیلم گرانی است که ساخته ام

در ادامه این مراسم ابراهیم حاتمی کیا طی سخنانی گفت: خدا این توفیق را داد فیلم «چ» را یک میلیون نفر ببینند و زحمات تک تک دوستان به درستی توسط مردم دیده شود. انشاءالله در ارایه فیلم در شبکه نمایش خانگی و پخش تلویزیونی بیشتر آن را ببینند. من در این جلسه تشکر می‌کنم از عزیزانی که همراه من بودند. ساخت فیلم «چ» کار آسانی نبود.

وی در ادامه فیلم «چ» را نمونه همکاری دو دوره مدیریت خواند و گفت: این فیلم بهترین نمونه مثال زدنی است که در دو دوره مدیریت کار شد و هر دو مدیر متفق‌القول و همدل در کار بودند و درست عمل شد. هر دو مدیر نسبت به این موضوع احساس غریبی نکردند. حس خوبی داشتم که همه اهل دل و اهل قبله هستند.

حاتمی‌کیا به اکران فیلم اشاره کرد و گفت: اتفاق بسیار خوبی که برای فیلم افتاد، اکران آن بود. من 18 فیلم سینمایی ساختم که همیشه با قصه های عجیب و غریب در پخش مواجه می شود اما «چ» تنها فیلمی است که من راضی ام از مسیری که برایش طی شد. این اتفاق نمی افتد اگر پژمان لشکری پور نبود. دوستان در پخش درست عمل کردند و انشاء الله اتفاق بدی در ارتباط با کپی غیرمجاز فیلم نیز نیفتد.

وی در خاتمه تاکید کرد: خوشحالم در کنار شما آقایان ایوبی و جعفری جلوه و همه دوستانم هستم. برخی شیطنت‌ها در کلام افراد وجود دارد تا جایی که برخی معتقدند فیلم گران تمام شده است. من افتخار نمی‌کنم که فیلم گران بسازم اما تنها فیلم من که گران است و باید ساخته می‌شد، «چ» است. به عقیده من بحث‌های ملی این مملکت باید گفته شود باید وقت بگذاریم و حوصله کنیم. بیان مسائل ملی باید به بهترین شکل اتفاق بیفتد.

کارگردان «برج مینو» در پایان متذکر شد: آقای جعفری جلوه امتیازی به فیلم داد و آن هم این بود که اسپانسرهایی آمدند و از فیلم حمایت کردند که ما زیاد هزینه نکنیم، عزت الله ضرغامی نیز در تبلیغات تلویزیونی به ما کمک کرد که من از همه تشکر می‌کنم.

در این مراسم که در یک محفل خصوصی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد هیچ یک از اهالی رسانه حضور نداشتند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    14 20
    همه ي كار هاي آقاي حاتمي كيا بياد ماندني است، از كرخه تا راين، آژانس شيشه اي، بوي پيراهن يوسف، برج مينو و .... و اين آخري چ ...
  • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    9 7
    کجایی حاتمی کیای سابق؟
  • خسرو IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    7 8
    فيلم گرون منظورشون ٦ ميليارد تومنه. تصور نكنيد منظورش ٥٠٠ ميليونه ها. براي فيلم "چ" ٦ ميليارد هزينه شده. مي ارزيد واقعاً؟ من ميگم نه