ایسنا نوشت:

تولید‌کنندگان بزرگ نفت در خاورمیانه معتقدند کاهش قیمت‌های نفت کوتاه‌مدت خواهد بود.

روزنامه تلگراف چاپ انگلیس گزارش داد ایران و عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت خاورمیانه هشدار داده‌اند که کاهش اخیر در قیمت‌های نفت کوتاه‌مدت خواهد بود.

این درحالی است که این پیام برای مصرف‌کنندگان انگلیسی که امیدوارند کاهش‌های اخیر در قیمت بنزین در این کشور ادامه‌دار باشد، ناخوشایند است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران روز گذشته اعلام کرد‌ که کاهش کنونی در قیمت‌ها که باعث شده قیمت نفت برنت با ۱۳ درصد کاهش به حدود ۱۰۰ دلار برسد به زودی تغییر خواهد کرد.

زنگنه افزود: قیمت‌های نزولی نفت خام به دلیل نوسانات فصلی برای مدت زیادی دوام نخواهد داشت.

بهای بنزین در انگلیس در هفته‌های اخیر مطابق با کاهش قیمت‌های نفت خام روند نزولی داشته است.

سخنان زنگنه با اظهارات خالد الفلاح رییس اجرایی شرکت نفت آرامکو عربستان بزرگ‌ترین شرکت نفتی سعودی همراه شد که معتقد است قیمت‌ها باید حدود سطوح کنونی باقی بماند تا سرمایه‌گذاری کافی برای تامین تقاضای آینده را جلب کند.

الفلاح در یک کنفرانس صنعت نفت گفت: برای بهره‌برداری از منابع نفتی که روز به روز گران‌تر می‌شوند، قیمت‌های نفت باید به اندازه کافی سالم باشند تا سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز جذب شود.

قیمت‌ها در بلند‌مدت براساس بشکه‌های نفت اضافی گرانقیمت‌ تر تعیین خواهند شد.

ایران و عربستان بزرگ‌ترین ذخایر نفتی اثبات شده در بین ۱۲ عضو سازمان اوپک را در اختیار دارند و به عنوان تولید‌کنندگان اصلی در این سازمان محسوب می‌شوند.

فلاح گفت: برای رسیدن به رشد پیش‌بینی شده در تقاضا و جبران کاهش، صنعت ما باید در دو دهه آینده روزانه حدود ۴۰ میلیون بشکه ظرفیت جدید ایجاد کند.

تقاضای بنزین در کشور‌های ثروتمند عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در دوره‌های مشخصی از سال ۲۰۰۷ کاهش یافته و اگرچه دچار نوسان بوده اما در مجموع از ۱۵.۵ میلیون بشکه در روز به ۱۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

همچنین به رقم ناآرامی‌ها در عراق و اوکراین قیمت‌ها تقریبا متعادل مانده که نشانه‌ای دیگری از ضعف در بازار است.

زنگنه گفت این تحولات و حضور داعش در عراق تاثیر قابل توجهی روی بازار جهانی نفت ندارد.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =