مهر نوشت:

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور گفت: منابع ارزی کشور آزاد شده است و پرداخت منابع روشی دارد که زمان لازم دارد اما برخی جنجال می‌کنند که چرا بانک مرکزی تائید نمی‌کند در حالی که سخنگوی دولت گفته پول‌ها واریز شده در حالی که اینگونه نیست و در سر رسید اقساط هیچ مشکلی نیست و ما دنبال ساز و کاری هستیم تا این ارز به صورت نقدی دریافت شود و اگر این گونه جنجال شود مردم آسیب می‌بینند.

محمد باقر نوبخت روز شنبه در سفر یک روزه به استان قزوین ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین با شرکت در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که با حضور تمامی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در سالن کنفرانس استانداری برگزار شد با تشریح برنامه‌های دولت برای رونق اقتصادی اظهارداشت: برنامه‌ریزی برای دوره پنج ساله ششم امسال باید انجام شود که در این راستا معاونت برنامه‌ریزی و نظارت رهبردی رئیس جمهور وارد کار شده تا این برنامه را تهیه کند که در سفرهای استانی رئوس برنامه را تشریح می‌کنیم تا فرصت از دست نرود.

نوبخت تصریح کرد: هدف ما سند چشم انداز ۲۰ ساله تعیین شده که به تائید رهبری رسیده و بر اساس آن ایران باید تا سال ۱۴۰۴ به کشوری توسعه‌یافته و در جایگاه نخست علم و فنآوری قرار گیرد که برنامه پنجم روبه پایان است و در صورتی که قرار بود در هر سال با یک رشد هشت درصدی روبرو شویم فقط ۴.۵ درصد آن محقق شده است.

سخنگوی دولت اظهارداشت: آنچه تا پایان امسال از منابع درآمدی می‌توانیم تامین کنیم حداکثر ۳۰ میلیارد دلار است که با یک سوم این درآمد باید کشور اداره شود که در برنامه پنجم در سال اول رشد اقتصادی سه درصدی، در سال ۹۱ حدود ۵.۸ درصدی و سال گذشته به منفی حدود یک رسیدیم لذا برای دو سال باقیمانده باید جبران کنیم تا متوسط رشد هشت درصدی محقق شود که رشد سه درصدی در سال جاری می‌تواند به ما کمک کند.

استفاده از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال و ۵۵ میلیارد دلار منابع مالی در سال ۹۳

نوبخت تصریح کرد: در سال جاری بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد ریال و ۵۵ میلیارد دلار منابع ارزی در اختیار داریم که بخشی از آن در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت که در استان قزوین هم تلاش کنید تا سهم خود را بگیرید تا پایه مناسبی برای توسعه استان در برنامه ششم فراهم شود.

وی گفت: با ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع بودجه عمومی در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای می‌توانیم از رکود اقتصادی خارج شویم که قزوین هم می‌تواند از منابع طرح‌های ملی و ملی استانی شده و ۵.۵ هزار میلیارد تومانی منابع استانی سهم خود را دریافت و در توسعه هزینه کند.

نوبخت یادآور شد: شورای برنامه‌ریزی بهترین شورای تخصصی است که باید چگونگی استفاده از این منابع در طرح‌های اولویت دار را تعیین کند که توصیه می‌کنیم طرح‌هایی که امسال یا سال آینده تکمیل و آماده افتتاح می‌شود در تخصیص اعتبار مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی دولت بیان کرد: از نمایندگان مجلس هم انتظار داریم در مناطق خود اعتبارات را به همه طرح‌ها ندهند بلکه چند طرح مهم را تکمیل کنند.

وی اعتبار دیگر برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای استان‌ها را ویژه شرکت‌های دولتی عنوان کرد و افزود: ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار شرکت‌های دولتی برای خروج از رکود تعریف شده تا دوره رونق اقتصادی را آغاز کنیم و ۳۵ میلیارد دلار هم از منابع فاینانس می‌توان استفاده کرد که برای استان‌ها هم سهمی پیش بینی شده است.

نوبخت یادآور شد: سهم استان قزوین به زودی اعلام می‌شود که منبعی نقدی است و در صورت داشتن طرح و برنامه تا آخر آبان ماه می‌توانید آن را جذب کنید در غیر این صورت به مناطق دیگر داده می‌شود.

اقتصاد مقاومتی نسخه زندگی است

این مسئول گفت: محدودیت منابع مالی و حتی فروش نفت که در حال حاضر فقط یک میلیون بشکه در روز است و فقط ۵۰ درصد هزینه به دولت تزریق می‌شود ما را ناگزیر می‌کند تا به فکر منابع دیگر باشیم تا کارها متوقف نشود که در این راستا باید بخش خصوصی توانمند را شناسایی کنید تا از منابع پیش بینی شده استفاده کند.

معاون راهبردی ریاست جمهور افزود: اقتصاد مقاومتی با شعار و همایش محقق نمی‌شود بلکه این روش که نسخه زندگی است در سند چشم انداز هم دیده شده و ریاضتی نیست بلکه سیاست‌های توسعه‌ای و افق کشور محسوب می‌شود.

مذاکره برای معرفی چهره واقعی نظام اسلامی است

نوبخت یادآورشد: نسخه و سیاست‌های خوب در کشور کم نداریم بلکه آنچه کم است اراده برای اجراست لذا تقاضا می‌کنیم مسئولان سیاست اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرند و بدانند دولت تدبیر و امید برای اینکه از منابع داخلی بخوبی استفاده کند و بخشی از تحریم‌ها را بشکند وارد عرصه گفتگو با کسانی شده که این تحریم‌های ظالمانه را را اعمال کرده‌اند.

وی افزود: دولت‌های خارجی که از حقوق بشر دم می‌زنند در واقع حقوق ملت‌های خود را در نظر دارند و برای پیشرفت خودشان حاضرند ملت‌های دیگر را که دنبال استقلال هستند تحریم و نابود کنند که امروز روسیه هم شامل آن شده است اما اراده ملت‌ها آن‌ها را وادار به تغییر رویه می‌کند که ما هم درصددیم با یک سیاست راهبردی آن‌ها را وادار کنیم تا خواسته حق ما را بپذیرند که برای این کار نیازمند تغییر نگاه مردم کشورها نسبت به اسلام و جمهوری اسلامی هستیم تا چهره طالبانی که به نام اسلام معرفی شده از ایران دور شود که در این راه موفق بوده‌ایم.

نوبخت تصریح کرد: با مذاکره می‌خواهیم چهره خشن و تکفیری که از ما ساخته‌اند و ما را خواهان بمب اتم معرفی کرده‌اند را عوض کنیم و بگوییم اسلام ما ضد آن چیزی است که شما می‌گویید و اگر بتوانیم صدای خود را به گوش جهان برسانیم دولت‌ها مجبور به عقب نشینی می‌شوند و مواضع ما را می‌پذیرند.

وی افزود: وقتی وزیر خارجه با زبانی بین‌المللی چهره واقعی جمهوری اسلامی را برای مردم جهان ترسیم کرد نظرسنجی‌ها نشان داد که مردم گفتند نباید از راه نظامی با ایران برخورد شود که دولت‌ها مواضع خود را عوض کردند لذا شکستن این جو علیه ایران هنری است که در حال انجام است.

۴.۲ میلیارد دلار درآمدهای ایران آزاد شده است

وی با انتقاد از کسانی که در خصوص آزاد سازی منابع ارزی کشور مسائل دیگری را مطرح کرده‌اند گفت: امروز سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران صف کشیده‌اند که نشان می‌دهد این جو علیه ایران شکسته شده اما عده‌ای که با دولت مخالفند این موفقیت‌ها را تخطئه می‌کنند.

سخنگوی دولت افزود: پرداخت این منابع روشی دارد که زمان لازم دارد اما برخی جنجال می‌کنند که چرا بانک مرکزی تائید نمی‌کند اما سخنگوی دولت گفته پول‌ها واریز شده لذا تناقض دارد در حالی که اینگونه نیست و در سر رسید اقساط هیچ مشکلی نیست و ما دنبال ساز و کاری هستیم تا این ارز به صورت نقدی دریافت شود و اگر اینگونه جنجال شود مردم آسیب می بینند.

نوبخت یادآورشد: دولت تدبیر و امید معتقد است برای کمک به پیشرفت کشور از همه ظرفیت ها استفاده کند و با بهره گیری از منابع داخلی مذاکرات با صلابت، شجاعانه و در صورت لزوم نرمش قهرمانانه ادامه یابد تا تحریم ها را برداریم.

وی افزود: استان قزوین برای اینکه بتواند سهم مناسبی در برنامه ششم به خود اختصاص دهد از هم اکنون باید فعال شود و با ارائه برنامه و اولویت های خود سهم مناسبی را به خود اختصاص دهد.

نوبخت بیان کرد: بدون داشتن برنامه فقط بیان درد تلقی می شود که عملیاتی نخواهد بود و اگر در این حرکت که قطار توسعه به راه افتاده عقب بمانیم آسیب خواهیم دید.

سخنگوی دولت یادآورشد: از سال ۲۷ پنج برنامه آغاز شد که دو برنامه هفت ساله و سه برنامه پنج ساله تا سال ۵۷ که پس از آن هم ۱۰ سال وقفه تا ۶۷ ایجاد شد و از آن سال تاکنون پنج برنامه شروع شده که سال اینده پایان می‌یابد.

این مسئول تصریح کرد: آمارهای ارائه شده در خصوص جایگاه قزوین نگران‌کننده است که زیبنده مردم این منطقه نیست هر چند سایر استان‌ها هم هنوز به قله رشد نرسیده‌اند و هر منطقه دارای کمبودها و نقاط ضعفی است که گاهی در زیرساخت و گاهی در صنعت، کشاورزی، راه و یا سایر بخش‌های عقب ماندگی دارند که باید جبران شود.

نوبخت بیان کرد: چون توزیع متوازنی در برنامه‌های قبلی صورت نگرفته و یا مدیریت اجرایی یکسان عمل نکرده مشکلاتی در استان‌ها داریم که جایگاه مدیریت در اجرا می‌تواند به روند کار کمک کند که برخی قوی‌تر و بهتر عمل کردند و کارها را پیش برده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت رهبردی رئیس جمهور یادآورشد: سیاست دولت اجرای توازن منطقه‌ای است که از مدیران استان قزوین انتظار داریم با اولویت بندی طرح‌ها و متمرکز کردن آن‌ها زمینه تخصیص بهینه منابع در همه جوانب را فراهم کنند.

استان‌ها سوار قطار توسعه برنامه ششم شوند

وی گفت: برنامه جامع آمایش در مدیریت برنامه‌ریزی تشکیل شده لذا استان‌ها باید متمرکز شده محورهای توسعه در برنامه ششم در جلسات شورای برنامه‌ریزی استان‌ها باید تعریف شود و با بررسی همه جانبه و اولویت بندی طرح‌ها سوار قطار توسعه ششم شوید تا عقب نمانید.

این مسئول با اشاره به کار سخت دولت برای رسیدن به رشد اقتصادی، گفت: کشور در سال‌های گذشته نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت که سهم هر سال به طور متوسط ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار بود، اما امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۳۰ میلیارد دلار درآمد نفتی خواهیم داشت و این یعنی با یک سوم درآمد سال‌های گذشته باید خود را اداره کنیم.

نوبخت یادآورشد: استفاده از ۲۰ میلیارد دلار منبع ارزی صندوق توسعه ملی و ۱۰ هزار میلیارد تومان از دیگر منابع مای بزرگی است که توسط بخش خصوصی می‌تواند جذب شود که اگر درخواست‌ها تا سه ماه داده شود برای پرداخت بدون هیچ محدودیتی آمادگی کامل داریم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساداتی IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    2 0
    با سلام وعرض خسته نباشید به استحضار می رساند شرکت های خصوصی که سالهای قبل کار کرده اند هنوز نتوانسته اند مطالبات خود را دریافت کنند و حقوق پرسنل خود را بدهند و بعضا نیروهای خود را تعدیل کرده اند ، حالا شما صحبت از پرداخت برای پروژه های جدید می کنید.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 2
    لطفا به مردم منت نگذارید ، در سالهای قبل هم از 120 یا 130 میلیارد دلار درآمدهای نفتی فقط 30 میلیاردش به کشور و مردم میرسید و بقیش میرفت جاهای دیگه ، بابک زنجانی و رضا ضراب که خاطرتون هست
  • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 2
    خبر خوشی است برای فوتباليستها آخه جديدآ ميشه با توپ چهل تيکه هم کارآفرينیکرد و هم فقر زدائی کرد خدا رو چه ديدی شايد هم بشه با اين 32 ميلياردی که ميخوان زیر پای فوتبال بريزن رتبه اقتصاد و علمی مملکت رو بالا برد.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    پس مرحله ی سوم هدفمندی رو هم اجرا کنید تا زودتر رکود بره البته تورم مهم نیست چون مشکل مردمه شما که نباید غصه ی مشکلات مردم رو بخورید