پرکردن آنتن با «پاشنه بلند» و «دکتر سه سوت» / این تله‌فیلم‌ها چطور از شبکه یک سر درمی‌آورند؟

سازوکار شبکه یک در تولید تله فیلم های نوروزی نشان از آن داشت که مسئولان این شبکه به اعتبار مجموعه پرطرفدار «پایتخت» ابایی از روی آنتن فرستادن کارهای ضعیف نداشتند.

سمیه علیپور: چهار تله فیلم «دکتر سه سوت» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار، «پاشنه بلند» ساخته علی عطشانی، «سه میلیون دلار ناقابل» به کارگردانی امیر شیرمحمدی، «سه ماه و ده روز» ساخته مجتبی یاسینی در نوروز سال جاری روی آنتن شبکه یک رفتند که همگی از تولیدات جدید این شبکه بودند.

شیوه کاری که برای تولید این تله‌فیلم‌ها به کار گرفته شد، تولید با سرعت بالا و گرد هم آوردن گروه‌هایی بود که جمع و جور و آماده کردن فیلم‌ها در مدت 20 تا 25 روز بود. نتیجه نیز همانی بود که روی آنتن دیده شد و حاصلی بیش از پر کردن آنتن نداشت.

تجربه نشان داده به طور کلی نباید انتظار بالایی از تله‌فیلم‌ها به لحاظ کیفی داشت، اما حتی با این پیش‌فرض وقتی تله‌فیلمی از شبکه یک به عنوان محصول این شبکه پخش می‌شود، انتظار کیفیتی در حد استاندارد از آن می‌رود. مشکل زمانی بروز می‌کند که تله‌فیلم‌های تولیدی شبکه یک تفاوتی با آنچه به عنوان فیلم‌های به اصطلاح شانه تخم‌مرغی در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد نداشته باشد.

نکته دیگری که در مورد تولیدات نوروزی شبکه یک قابل توجه است، اسامی این فیلم‌هاست. این شکبه اغلب روی اسامی فیلم‌هایی که قرار است تولید کند حساسیت بالایی دارد، اما این حساسیت روی اسامی در تولیدات نوروزی فراموش شده است. اگر نام شبکه یک از ابتدای فیلم‌ها حذف شود، گویا این فیلم‌ها از تولیدات شبکه نمایش خانگی و فیلم‌های کمدی شانه تخم‌مرغی هستند:‌ «دکتر سه سوت»، «پاشنه بلند»، «سه میلیون دلار ناقابل» و....

در کنار این‌ها برخی اتفاقات خلاف قوانین نوشته و نانوشته شبکه یک در تولید تله‌فیلم‌ها این پرسش را به وجود می‌آورد که آیا اصلا چیزی به عنوان نظارت کیفی روی این تله‌فیلم‌ها وجود داشته؟

خلاف روال همیشگی

سال‌هاست تهیه‌کنندگی و کارگردانی کاری که در شبکه یک تولید می‌شود برعهده یک نفر قرار نمی‌گیرد، حتی فردی در سطح کاری سیروس مقدم هم تهیه‌کننده‌ای غیر از خود را به عنوان مسئول معرفی می‌کند. در این وضعیت سیدمجتبی یاسینی دو تله فیلم «یک ماه و ده روز» و «دنیای آقای سخی» را خود تهیه و کارگردانی کرده است.

اینکه چطور در این مورد قانون نانوشته یکی نبودن تهیه‌کننده و کارگردان در شبکه یک نادیده گرفته شده، چیست، روشن نیست.

آنتن خالی نماند

بعد از پیگیری‌های چند باره برای گفت‌و‌گو با مسئول تولید تله‌فیلم‌های شبکه یک، فرد مسئولی پاسخگو نشد و در نتیجه یکی از کارمندان روابط عمومی توضیحاتی را در مورد سطح کیفی کارهای تولید شده در این شبکه ارائه کرد.

او در مورد سازو کاری که برای تولید این تله‌فیلم‌ها به کار گرفته می‌شود توضیح داد که فیلم‌نامه‌های تصویب شده در شبکه موجود است و حالا تهیه‌کنندگان با مراجعه از این فیلمنامه‌ها کاری را انتخاب می‌کنند و با گزینش خود کارگردانی را می‌آورند.

نکته قابل توجه در مورد صحبت‌های این کارمند روابط عمومی این بود که وقتی تهیه‌کنندگان قدم جلو می‌گذارند خود هزینه را متقبل می‌شوند، بخشی از بودجه را از شبکه می‌گیرند و بخش دیگری می ماند که آن را به مرور دریافت می‌کنند. در این معادله شبکه چیزی از دست نمی‌دهد به این ترتیب که فردی مسئولیت ساخت فیلمنامه مصوب را برعهده می‌گیرد، با بودجه خود پیش می‌آید، بخشی از مبالغ هزینه‌ها را دریافت می‌کند و کاری می‌سازد که می‌تواند آنتن خالی را نجات دهد و این نجات دادن آنتن خالی خود نکته مهمی است.

نتیجه معادله پول نقد از جیب تهیه‌کننده و فیلمنامه‌هایی که سال‌ها منتظر مانده‌اند و آنتنی که به این ترتیب از خالی ماندن نجات می‌یابد، گویا معادله رضایت‌بخشی برای مسئولان شبکه است و به همین دلیل است که حاضرند اعتبار شبکه یک را با همین استدلال زیر سئوال ببرند.

کارها در دست یک فیلم اولی

«سه میلیون دلار ناقابل» را علی شیرمحمدی ساخته و امیر شیرمحمدی آن را تهیه کرده است؛ فیلمی که بهروز افخمی، همسر خواهر شیرمحمدی‌ها مسئولیت مشاوری آن را برعهده داشته است.

نگاهی به این تله‌فیلم که با حضور بازیگرانی چون سینا رازانی و نعمیه نظام‌دوست ساخته شده بود و لوکیشن اصلی آن یک ماشین فولکس بود، نشان از پایین بودن هزینه‌های تولید دارد، نکته در اینجاست که کارگردان و تهیه‌کننده با این هزینه کم، یک فیلم جمع و جور و خوش ساخت تولید نکرده‌اند، بلکه نتیجه فیلمی بود که رد و خطی از اعتبار شبکه یک را نمی‌توان در آن یافت.

معمولا ساخت تله‌فیلم‌های شبکه یک به افرادی سپرده می‌شود که سابقه‌ای در زمینه کارگردانی فیلم سینمایی، مجموعه تلویزیونی و ساخت تله‌فیلم داشته باشند که این بار این قانون نانوشته نقض شد و فردی که سابقه‌ای در این زمینه نداشت، تله‌فیلم نوروزی شبکه یک را کارگردانی کرد.

یک جست‌وجوی کوتاه در تولیدات دو سه سال اخیر شبکه یک نشان می‌دهد که این شبکه کارگردانی تله فیلم‌هایش را به کسانی داده که دارای کارنامه‌ای مشخص هستند و حالا با سخت‌گیری‌هایی که در جریان تولیدات این شبکه وجود دارد چطور افرادی که سابقه کارگردانی نداشته‌اند پشت دوربین رفته‌اند؟ نگاهی به جدول تولیدات تله‌فیلم شبکه یک نشان می‌دهد که سخت‌گیری‌های این شبکه پیش از این در چه حد و اندازه‌ای بوده و در نوروز امسال به کجا رسید؟

نام فیلم

کارگردان

سابقه کارگردان

سینمایی

سریال

تله فیلم

دکتر سه سوت

کاظم راست‌گفتار

عروس‌خوشقدم/ نقاب/ پسر ایرانی / زنان ونوسی، مردان مریخی / چک

 نون خامه ای (نیمه تمام)

داماد خوشقدم

پاشنه بلند

علی عطشانی

دموکراسی تو روز روشن / در امتداد شهر / تلفن همراه ریس جمهور / آقای الف و...

---

پوست موز / یک قدم تا خدا / مسیر آسمان

آخرین روز سال

منوچهر هادی

قرنطینه/ یکی می خواد باهات حرف بزنه / زندگی جای دیگریست

خداحافظ بچه / خوب، بد، زشت

خیابان محبوب / بی سلاح / دنیای پر امید / تصادف / آخرین روز ماه و.....

ته خط

خوش دست

اکبر منصور فلاح

---

حس مادری/ آژانس دوستی / آقای گرفتار / برای آخرین بار / جاودانگی / فقط به خاطر تو و.....

توهم / نگاهم کن/ خوش گذشت و....

آقا مدیر

وحید حسینی

---

دفتر خانه شماره 13 و....

تعطیلات دوست داشتنی  و....

شیپورچی

یاور

علی شاه حاتمی

رویای سینما / پرواز مرغابی‌ها /  آوای زندگی /  کولی / ترکش‌های صلح / دوستان / لاک‌پشت / آخرین شناسایی / پرنده آهنین /  تعقیب سایه‌ها

خوش رکاب / خوش غیرت / ا مثبت / بوی خوش زندگی

برمدار چلیپا

صدای پای باران

محمد حمزه ای

---

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد

خراش

ذهن خاموش

مهرداد خوشبخت

صدای‌پای من / عقاب صحرا

شهر دقیانوس / گروه ویژه

پرواز/ سفرآخر / پل / خشم و قضاوت / بره کشون / وقت اضافه / رویای آخر/ نذر و....

به من نگو قراضه

محسن یوسفی

---

دست بالای دست / نیلی تر از مهتاب

 

نیش

مجید صالحی

---

سه در چهار / موج و صخره

میش

یک ماه و ده روز

سیدمجتبی یاسینی

 

---

طفلان مسلم

 

ماجراهای‌آقای سخی

خانه ای در مه

فرار

سید رضا صافی

بالابان

---

----

صندلی چهار ساله

محسن توکلی

---

---

تقدیرنهایی/ جاودانگی

رقص روی یخ

مجید اسماعیلی

---

---

کمی دورتر / رقص روی یخ ها و...

سایبان

مسعود تکاور

 

---

قلب / خط شکن / پلیس ایران / داوطلب

آخرین پل / پروانه های پشت دیوار / نیم کیلو باش مرد باش

شاهد

دو به علاوه یک

جواد افشار

کلبه

پول کثیف / گل یا پوچ/ روزهای زیبا / مادرانه / لبه آتش / سی امین روز / مادرانه

کیلومتر 14 / برگ و باد و.....

رایزن عشق

جواد افشار

مسیر روشن

حسن آخوند پور

---

تلخ و شیرین / به رنگ باران

شهری که نمی‌خوابد / فرشته

از طاهرآباد تا نادرآباد

یوسف سید مهدوی

---

شن های کف رودخانه / قفسی برای پرواز و.....

 

گوی مرگ

محمد رضا آهنج

---

راستش را بگو/ معما/ سایه آفتاب/ ستاره های سربی/ آسمان من و....

سرقت/ زخم زیتون / روزهای بهم ریخته / گرگان و....

نقش لیلی

خسرو معصومی

ملاقات / دنیای سربی/ آقای بخشدار / رسم عاشقی / باد در علفزار می پیچد / خرس / جایی در دور دست و...

سیب ترش / بچه های بهشت

 

یک روز سرد

محمد علی طالبی

خط پایان، کیسه برنج، تیک تاک، بید و باد، دیوار و...

گل پامچال / ماه شب چهارده

علفزار

روز سرنوشت

حسن هدایت

مهمانی خصوصی / اتش در زمستان /آخرین بندر/ گمشده ای در شهر/ سایه روشن / ناسپاس و....

کاراگاه علوی / محاکمه / جست وجو در شهر / نامدار

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    8 61
    من از بین کل این فیلم ها جالبه فقط دکتر سه سوت و پاشنه بلند رو دیدم جالب هم بود حسابی خندیدم
    • ماني A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      34 3
      قطعن شما از مشتريان پر وپا قرص كمدي هاي شونه تخم مرغي هستين. خوشحالم كه رسانه ملي با توليد آثاري از اين دست بخش ديگري از مخاطبان را با تلويزون آشتي داد.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      5 11
      منم پاشنه بلند رو دیدم.خیلی بامزه بود.تله فیلم نیش مجید صالحی هم دیدم. عالی بود.مخصوصا بازی متفاوت و جدی جواد عزتی در نقش یک پلیس که به نظرم در کل حیف شد و خیلیها ندیدنش.فیلمنامه محکم و خوب این فیلمو سعید آقاخانی نوشته بود.
  • ali IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    6 23
    درسته بعضی هاشون ضعیف بودند اما برخی قابلیت تبدیل به یک فیلم سینمایی هم داشتند.
  • masoud IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    35 1
    تمام شبکه های تلویزیونی ما رو اوردند به برنامه های تکراری توی عید فیلم های سینمایی شبکه نمایش شبکه 3 و5 هم پخش می کردند این یعنی اینکه رسانه ملی ما چیزی جدید برای ارائه نداره و تویه تسلسل وتکرار افتاده علت هم بخاطر اینکه تک رسانه هستیم آنوقت میگن چرا مردم رو آورده اند به ماهواره
  • سارا جليلي A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    4 3
    شبكه هاي ديگه وضعشون بدتره. اونا رو رصد كنيد ببينيد چه مفاخري دارن ميسازن و چه مفاخري توشون بازي مي كنن. حالا باز خدا رو 100 هزار مرتبه شكر اين فيلم سه ميلون دلار ناقابل يه بهروز افخمي بالا سرش بوده، اونا اينم ندارن.
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    9 0
    توی قسمت 20 از فصل 7 سریال the big bang theory از عطار نیشابوری میگن خودمون داریم میریم به جاده خاکی
  • نیما IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    8 1
    کسی میدونه که چرا صدا و سیما موقع پخش تله فیلمهاش از عنوان فیلم سینمایی گوشه تصویر استفاده می کنه؟ یعنی فیلم سینمایی با تله فیلم فرقی نداره؟
    • امید A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      3 0
      اینم نوعی گول زدنه دیگه نیما جان . خیلی ها نمی دونن فرقشونو . مثل قضیه نمایش خانگی .
  • جواد A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    1 0
    به جای اینکه بیاین با 2تا تله فیلم پخش کنین و مثلا آخر هفته مردم پر کردین بهتره با فیلم های سینمایی جذاب و پرطرفدار مردم رو به تلویزیون ایران علاقه مند کنین اینجوری دیگه کسی سمت شبکه هایی فارسی1 و جم و... نمیره.