مردم و مسئولین به تنهایی قادر به اجرای شعار سال نیستند/ مدیریت جهادی پیدا کردن راههای میانبر است

حجت الاسلام موسی احمدی دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی معتقد است که مسئولین به تنهایی قادر به اجرای شعار سال ها نیستند.

مریم هدیه لو:حجت الاسلام موسی احمدی دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی معتقد است که مسئولین به تنهایی قادر به اجرای شعار سال ها نیستند و مردم هم به تنهایی قادر به اجرای این برنامه ها نیستند. لذا به هم اندیشی، هم فکری، همراهی و همگامی مسئولین و مردم، دولت و مردم، هر سه قوا با یکدیگر برای تحقق شعار سال ضروری است. 

نماینده مردم دیر، کنگان ،جم و عسلویه در گفت وگو با خبرآنلاین تنها راه برون رفت از چالش ها و مشکلات اقتصادی و فرهنگی را «عملگرایی» می داند و می گوید: مدیریت جهادی یعنی ضمن اینکه براساس موازین و قوانین عمل کنیم، به دنبال یک سری میانبرهایی باشیم که بتوانیم زودتر این اهداف را محقق کنیم.مشروح این گفت وگو به شرح زیر است:

  

چقدر زمینه تحقق شعار امسال که اقتصاد و فرهنگ است در کشور وجود دارد؟

 زمینه ایجاد وتحقق این ایده بسیاردرجامعه وجود دارد. اگر نخبگان، اقتصاد دانان و نیروهایی که مجری طرح ها و برنامه های اقتصادی بودند به کمک بیایند، مجلس هم عزمش را راسخ می کند تا دراین زمینه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار دهد،  شعار سال جاری قابل تحقق است.

چه موانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی وشعار امسال وجود دارد و مجلس چه کاری می تواند انجام دهد؟

قوانینی که در این زمینه دست و پا گیر هستند و گاهی برای این موضوع، موانعی ایجاد می کند، آن قوانین را با توجه به وضعیتی که ما ازنظر اقتصادی داریم و سیاست گذاری که در بحث اقتصاد مقاومتی دارد صورت می گیرد شناسایی، تنقیه و پالایش کنیم و جاهایی که نیاز به نسخ برخی قوانین و تدوین قانون جدید دارد وارد عمل شویم. .به هر حال، برای تسهیل این امر و روان سازی این جریان، مجلس آمادگی لازم را دارد.

در کمیسیون های مجلس چه برنامه ریزی ای در این باره وجود دارد؟

کمیسیون ها همگی برنامه های خاصی برای بازنگری دارند.در کمیسیون انرژی هم در سال جدید برنامه این است که چندین جلسه را حتی با دولت در بحث مسائل وزارت نیرو و وزارت نفت داشته باشیم که قوانین مرتبط و مسائل مربوط به برق و نفت و گاز و ... را در بحث اقتصاد مقاومتی، آنگونه که دیدگاه مقام معظم رهبری است بررسی کند.

در سال های قبل، مقام معظم رهبری دیدگاهشان را در بحث اقتصاد مطرح کردند که خود این امر، یک بستر بسیار مناسبی برای مسئولین است؛ در این دوره،مطلبی که مقام معظم رهبری اشاره کردند «عزم ملی» است.طرح این موضوع در شعار سال، به این دلیل است که به این نتیجه رسیده اند که مسئولین به تنهایی قادر به اجرای این دیدگاه ها و این سیاست ها نیستند و مردم هم به تنهایی، قادر به اجرای این برنامه ها نیستند؛ لذا به هم اندیشی، هم فکری، همراهی و همگامی مسئولین و مردم، دولت و مردم، هر سه قوا با همدیگر نیاز است تا بتوانیم بحث اقتصاد مقاوتی را نهادینه و اجرایی کنیم.

فکر می کنید چقدر میان شعار سال و سیاست های اقتصاد مقاومتی تعامل وجود دارد؟

 ببینید در برخی از مقالات، من نظرات صاحب نظران را می دیدم و به این نتیجه رسیدم که بهترین دیدگاه را برای سال 93 مقام معظم رهبری بیان کردند و علت آن هم این است که چاره ای جز ایجاد اقتصاد مقاومتی و ساختارهای تحقق آن نداریم،این الزام به دلیل نیاز به وابسته بودن به خارج و تبعات منفی تحریم ها و تهدیدهایی که دشمنان انقلاب و نظام داشتند است. پس باید بیاییم و به درون نگاه کنیم. وقتی اقتصاد کشور درون زا شد و به تولید ملی و تولید کشاورزی ما وابسته بود، دیگر هیچ باکی از تهدیدها و تحریم ها نداریم.

ولی معمولا در سال های گذشته خیلی از کارشناسان و حتی نماینده ها معتقد بودند که درموضوع شعار سال، نتایج و شاخص ها مطلوب نبودند ویک سری موانعی وجود داشت . شما فکر می کنید برای امسال چه موانعی وجود دارد برای اینکه این اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی که هرکدام بار معنایی خیلی خاصی دارند محقق شود؟

این موارد به هم مرتبط و وابسته است یعنی فرهنگ و اقتصاد،دو مقوله ای هستند که ارتباط تنگاتنگ با هم دارد. همانطوری که در احادیث هست که اگر کسی وضعیت اقتصادی اش خوب نباشد، وضعیت فرهنگی اش هم خوب نیست. عکس این موضوع هم همین است یعنی عزم ملی و ورود همگانی نیاز به بستر سازی دارد، نیاز به ارائه تئوری ها، دیدگاه ها، نظریات جامعه شناسان و روانشناسان دارد .همه بایستی باهم ورود پیدا کنند و فرهنگ سازی کنند که بتوانند این دو یعنی مسئولین نظام و مردم را برای اجرایی کردن این دیدگاه در این راه و مسیر قرار دهند.

در سال های قبل این شعارها آمد .خود رهبری هم اشاراتی داشتند گاهی به همایش ها بسنده می کردند. گاهی به نشست ها و میزگردهای تلویزیونی و مناظرات بسنده می شد، اما امسال مقام معظم رهبری تنها راه برون رفت از چالش ها و مشکلات اقتصادی و فرهنگی را «عملگرایی» می دانند یعنی همانگونه که باید تئوریسین ها تئوری را طرح کنند و نظرات و دیدگاه های اقتصادی و اجتماعی سیاسی و فرهنگی شان را ارائه دهند، برعمل، اجرایی کردن، تهیه و تنقیح قوانین و از میان برداشتن قوانین دست و پا گیر، همت بگمارند.مخصوصا مدیریت جهادی که مکمل این موارد است.

بعضی مواقع جرات از یک مدیر گرفته می شود که قصدش این است که حرکت یا کاری انجام دهد. بلافاصله دستگاه نظارتی و امثالهم می آیند و مانع می شوند، می گویند اینجا مخالف این قانون ، تبصره یا ماده است.  مدیریت جهادی یعنی ضمن اینکه براساس موازین و قوانین عمل می کند ،یک سری میانبرهایی هم پیدا کنیم که بتوانیم زودتر این اهداف را محقق کنیم.

/212 27

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =