پرویز فتاح وزیر نیروی دولت نهم و رئیس فعلی بنیاد تعاون سپاه در گفتگوی مشروح با مهر با انتقاد نسبت به شیوه انجام خصوصی سازی در کشور، گفت: اعتقاد دارم که با خصوصی سازی ها نباید چوب حراج به بیت المال بزنیم.

وزیر سابق نیرو افزود: دولت باید در واگذاریها منطقی عمل کند و اصولی گام بردارد؛ این که فقط آمار نشان دهد شرکتها را واگذار کرده است، دلیل بر عقلانیت نیست. بیت المال را نباید به بهایی اندک واگذار کرده یا آن را به دست نااهلان سپرد.

وی تصریح کرد: دولت باید در واگذاریها این اطمینان را داشته باشد که بیت المال را به خوبی فروخته و کار را به اهل فن سپرده است.

فتاح با اشاره به واگذاریهای اخیر در مورد شرکتهای بزرگ خودروسازی، خاطرنشان کرد: بنده هم اکنون در بنیاد تعاون سپاه مشغول به کار هستم و ما هم بعضا از دولت، شرکتهای واگذار شده را خریداری می کنیم. دولت همین اواخر سایپا و ایران خودرو را در قالب بلوک 18 درصدی در بورس واگذار کرد، اما این سئوال مطرح است که چرا دولت معامله ایران خودرو را ملغی اعلام کرد؟

وی ادامه داد: باید از دولت پرسید که چرا معامله ایران خودرو را بهم زد یا چرا سایپا را به سه برابر قیمت فروخت. چطور می شود که هم دولت فروشنده و هم شرکت وابسته به سایپا خریدار باشد. این روش با کدام عقل اقتصادی جور در می آید، ضمن اینکه بنیاد تعاون سپاه را هم محترمانه از معامله بیرون کردند.

وزیر نیرو در کابینه دولت نهم گفت: قیمت پایه سهام سایپا 300 تومان بود ولی هر سهم را 840 تومان فروختند. ما که در کار اقتصادی هستیم، می گوییم بر این عقل باید شک کرد، همانطور که مولانا می گوید " آن عقل بخندید که عشقش نپسندید". به عبارت دیگر، دولت دلش خوش است که سایپا را فروخته اما چه کسی آن را خریده است؟ خود دولت، ضمن اینکه باید ملاحظه کرد که به چه قیمت سایپا را خریده و آیا این خرید اقتصادی است؟

وی ادامه داد: در روزهای قبل هم اگر روزنامه ها را مرور کنیم باز هم گلایه از واگذاریها وجود دارد. سهام بیمه دانا را ملاحظه کنید، چند فروخته اند و آیا این منطقی است؟

فتاح گفت: اگر خریداری پیدا شود که یک شرکت را به قیمت غیرمنطقی بخرد، باید در عقل اقتصادی فروشنده شک کرد که منطقی و منصفانه آن را نفروخته است. اما اینجا دولت واگذاریها را انجام می دهد و این، مهم است. به عنوان مثال، دولت می خواهد یک شرکت را ده میلیارد بفروشد، قیمتش این است. اما یک نفر می آید و می گوید که من بابت این شرکت، 30 میلیارد پول می دهم. دولت هم می گوید خیلی هم خوب است تو که پول بیشتری هم می دهی، پس من به تو می فروشم، اما آیا نباید این سئوال را بپرسد که چرا به سه برابر قیمت می خرید؟ این چه فردی است که چوب حراج به مال خود می زند و به سه برابر قیمت یک شرکت را می خرد. عقل اقتصادی این کار را نمی کند؛ همین جا یک نکته نهفته است.

وی اظهار داشت: من فکر می کنم دولت خیلی باید مراقبت کند؛ چراکه برخی فروشها را دیده ایم. من نمی خواهم همه واگذاریها را زیرسئوال برم. اما این تجربه های تلخ هم اکنون وجود دارد. بنابراین باید دقت شود که خریدار کیست و به چه قیمتی می خرد. دولت باید حتی بعد از واگذاری برود و سرکشی کند که سرنوشت شرکت فروخته شده، چگونه است. خریدار با سیاستهای اشتغال زایی مخالف نباشد یا اینکه اموال شرکتها را بالا و پایین نکند.

مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه گفت: دولت هم اکنون شرکتها را نقد و نسیه می فروشد، می گوید 15 درصد را نقد بدهید و بقیه را در طول 8 سال بپردازید یا اینکه 30 درصد نقد بدهید بقیه را 4 ساله بپردازید. امروز که یک فرد شرکتی را خریداری می کند، آن را تحویل می گیر، ولی پول آن را نقد نمی دهد. نکته این جا است، اشکالی هم ندارد چراکه دولت این کار را برای روان سازی صورت می دهد تا خریدار هم راغب باشد؛ اما من آن چوب حراج را قبول ندارم.

وی افزود: اموالی که واگذار می شود، بیت المال است و باید مراقبت شود. دولت باید خوش معامله و درست معامله باشد و خود دولتی ها هم دخالت نکنند. بعضا مشاهده می شود که برخی نقاط دولت، دخالت می کند، این درحالی است که باید حرفه ای باید عمل شود. هدف من این نیست که اصل واگذاریها را زیرسئوال ببرم بلکه تذکر می دهم که دولت " بامتانت و بهتر" عمل کند.

فتاح با اشاره به کلید خوردن واگذاری نیروگاهها از چهارشنبه هفته گذشته، گفت: این نیروگاه، جز فهرست اول واگذاریهای وزارت نیرو است و سایر نیروگاهها نیز در فهرست است که فروخته شود.

وی در پاسخ به این سئوال که شما که خریدار اولین نیروگاه کشور را می شناسید و با توجه به نکات فنی، آیا آنان صاحب صلاحیت هستند؟ گفت: امیدوارم باشد چراکه شرکت خریدار نیمه دولتی است. دولت بینالود را به بخش نیمه دولتی فروخته است. امیدواریم که صاحب صلاحیت باشد. اگرچه آنها افراد مطمئنی به لحاظ صلاحیت فردی هستند ولی اینکه واقعا از پس این کار فنی و پیچیده بر آیند، آن را باید تحقیق و از آنها سئوال کرد که مهندسان شما چه کسانی هستند و نیروگاه را چطور می خواهید اداره کنید. تجربه قبلی شما چیست. بنابراین وقتی می خواهند نیروگاه را به فردی بسپارند، باید به اهلش واگذار کنند.

وزیر نیروی دولت نهم در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چند وقت پیش هم چند نیروگاه بابت رد دیون به برخی دستگاهها از جمله بنیاد شهید داده شد، این را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: آنها از دولت طلب داشته اند و بابت طلبشان، نیروگاه گرفته اند. به نکته خوبی اشاره شد. دولت باید در این شیوه واگذاریها که بابت رد دیون صورت می گیرد نیز تامل کند.

فتاح ادامه داد: دولت به تامین اجتماعی، بنیاد شهید و سپاه بدهکار است. هم اکنون که من با شما صحبت می کنم دولت به ما بدهکار است و در نامه ای به دولت نوشته ایم که 450 میلیارد تومان بدهی ما را بابت دیون بپردازد. البته ما گفته ایم که اگر دولت نمی تواند بدهی مذکور را به صورت نقدی بپردازد، به ما جنس بدهد؛ مثلا نیروگاه.

وی گفت: طلبکار مایل است حتی طلب خود را غیرنفتی دریافت کند؛ چراکه دولت بابت اینکه در این چند سال، بدهی ما را پرداخت نکرده است، به ما سود نمی دهد.

فتاح از ارایه پیشنهاد بنیاد تعاون سپاه برای دریافت نیروگاه بابت رد دیون خبرداد و گفت: البته دولت باید ما را هم ارزیابی کند. اینکه ما دریافت نیروگاه را بابت رد دیون پیشنهاد داده ایم، به دلیل این است که بنده خود در وزارت نیرو مشغول به کار بوده ام، جنس کار را می شناسم و آشنا به مباحث فنی هستم. گفتم اگر نیروگاه بگیریم، بهتر اداره می کنیم تا بگوییم که به ما پالایشگاه بدهند. من خودم آشنا به پالایشگاه نیستم؛ ولی نیروگاه، به صلاحیت فنی ما مربوط است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 85866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =