معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت روز بین المللی"زبان مادری" برابر با 21 فوریه (2 اسفند) پیامی صادر کرد.

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متن پیام مسعود سلطانی فر به شرح زیر است:

"در پانزده سال گذشته، یونسکو 21 فوریه هر سال را به عنوان روز بین المللی زبان مادری ارج می گذارند. روز جهانی زبان مادری فرصتی مناسب برای تاکید بر نقش و جایگاه زبان ها در شکل گیری هویت جوامع و از عوامل اصلی تقویت کننده زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می باشد. روز جهانی زبان مادری فرصتی برای تقویت فرهنگ ها، نزدیک شدن افکار و آراء به یکدیگر، نو شدن اندیشه هاو گسترش افق های خیال میشود. گفتگو میان اقوام و ملت ها تنها با احترام و بزرگداشت زبان های مختلف شکل می گیرد و بکارگیری زبان های مختلف در پیوندهای فرهنگی عامل مهمی در ایجاد تفاهم میان انسان ها و دولت ها است. بدیهی است روز بین المللی زبان مادری بسیاری از نقش هایی را که زبان ها در هویت بخشی به افکار ایفا می کنند، به خوبی نمایان می سازد؛ فضایی که در آن همگی ما ابزاری برای سهیم شدن در زندگی و رویارویی با چالش-های جوامع خواهیم داشت.

زبان ها و گویش های ایرانی از یک زبان مادری که زبان ایران باستان نام دارد، ریشه می گیرند. گستردگی جغرافیایی و غنای زبان فارسی یکی از دلایل مهمی است که در ایران فرهنگی شاهد زبان ها و گویش های مختلف هستیم؛ اما با تمام تفاوت های دستوری برخی گویش های ایرانی نیز میراث زبان فارسی اند. با وجود این بدلایل مختلف زبانی و غیر زبانی، بخشی از زبان ها و گویش های ایرانی در سده های مختلف، از بین رفته است. باوجود این، گاه اندک متون گویشی از زبان فارسی، جهانیان را شگفت زده کرده است؛ قرآن قدس یکی از شگفتی های گویش های ایرانی است.

بی گمان، احترام و پاسداشت زبان مادری به مفهوم حرمت ، پژوهش و معرفی مهم ترین بخشی از میراث فرهنگی یا بهتر میراث هویتی هر سرزمین به شمار می آید؛میراث هر سرزمین نیز بخشی از میراث جهانی است؛ آنجا که در یادگارنوشته های زبان فارسینه تنها میراث ایرانی، که داده های مهمی از مواریث دیگر مردمان دور و نزدیک از چین تا به روم نیز محفوظ مانده است . از این روی احترام به زبان مادری میتواند احترام به میراث بشری تفسیر شود."

 

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام بچه خوی A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    14 2
    دقیقا همینطور است. تلاش برای حفظ زبان های مادری، تلاش برای حفظ فرهنگ و هویت ملی است. زبان ها و گویش های ارزشمند فارسی، ترکی آذربایجانی، کردی، عربی، لری، تاتی، گیلکی، بلوچی و.. همه نشانگر غنای فرهنگی این مرز و بوم هستند و لذا تلاش برای حفظ اینها بسیار ارزشمند و درخور تقدیر است. به امید روزی که داشته های فرهنگی ما بیش از پیش مجال بروز و ظهور و شکوفایی داشته باشند.
  • مریم A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    16 12
    ببخشید زبان مادری ایرانیها فقط فارسی نیست چرا کسی به زبان ترکی اهمييت نمیده که ما ترک زبانان از یادگیری و آموزش زبان مادری خودمون محروم هستیم علی رقم اینکه این حق در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده ما خواهان آموزش زبان مادريه خودمون در مدارس هستیم این از حقوق اولیه هر انسانی به شمار ميدرود نمیدونم چرا در کشور ما احترام به زبانی غیر از فارسی معنایی نداره در حالی که عامل وحدت در ایران اسلام هست نه زبان فارسی امیدوارم مسولیت به حقوق اقلیت های قومی احترام بذارن خبر آنلاین لطفا چاپ کن
    • عباس IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      12 13
      مریم خانم مادواصطلاح داریم زبان مادری وزبانی که با آن صحبت می کنیم یا زبان فعلی.آذریهای عزیزمان ازتیره مادقوم آریایی ایرانی هستندکه تاقرن هفتم هجری به زبان پهلوی اشکانی وپارسی جاویدان صحبت می کرده اندوپس ازاستیلای مغول بر ایران وهجوم سلاجقه وحاکمیت آنان برایران درطی قرنهای بعدی کم کم زبان ترکی فارسی یابهتربگوییم آذری درمناطق حکومتی واستقرار ایلخانان وسلاجقه مانند تبریزوزنجان بسط وتوسعه یافت وکلیه ایرانیانی که در مناطق تحت سلطه آنان زندگی میکردندزبان مادری خود که پارسی بودرا فراموش کرده وبه زبان جدید که زبان طبقه حاکمه بودصحبت نمودند.درآذرآبادگان آذریها ودرشمال خراسان ترک زبانان از جمله ایرانیانی بودندکه به زبان جدیدروآوردندمانندمردم شمال افریقاکه عرب نیستندوبعلت سلطه اعراب عربی تکلم می کنند.
    • عباس IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
      11 6
      هیچ شکی نیست که اسلام عامل وحدت هست ولی اگر یک ترک زبان خواست با مردم کشورش که به بقیه زبانها مثل کردی ،بلوچی و...ویا خود فارس زبانان که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می دهند صحبت کندباچه زبانی باید صحبت کند؟آیا می شود بازبان کر و لالی وایما واشاره صحبت کند؟ مطمئنا جواب شما اینست که برای تماس وصحبت با سایر هموطنان باید یک زبان مشترک داشت وچه زبانی بهتر از زبانی که ریشه در فرهنگ وتاریخ وقومیت ایرانی داشته باشدوجود دارد.زبان فارسی فعلی گرچه همه لغات آن برگرفته از زبان های آبا واجدادی من وشما نیست وزبان عربی و... را در خود حمل می کندولی اکثریت کلمات آن ریشه در زبانهای آذری قدیم،کردی ،بلوچی ،گیلکی ،لری،تاتی ،بختیاری و....دارد.
  • زنجانی A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    11 13
    زبان ترکی ما که از ریشه ایران باستان نشات نمیگیرد را ایرانی نمیدانید؟ چطور ما ایرانی هستیم ولی زبان ترکی ما غیر ایرانی محسوب می شود؟
  • قاسمی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    13 9
    زبان ها و گویش های ایرانی از یک زبان مادری که زبان ایران باستان نام دارد....... ببخشید اقای سلطانی فر زبان ترکی آذری که زبان مادری بیش از 25 میلیون ایرانی است چه نسبتی با زبان ایران باستان دارد؟ شما با همین یک جمله نه تنها احترام به زبان مادری ما نگذاشتید بلکه توهین بزرگی هم به تاریخ زبان کردید. ما ترک ایرانیم....
  • آراز IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    11 7
    اگه اینطوریه پس چرا به سرزمین های آذربایجان و کردستان وبلوچستان و... بی احترامی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مک ازتهران IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    7 4
    سلام خسته نباشید ..من که متوجه نشدم چی نوشته//لطفا برای من یه نفر متن رو ترجمه کنه ...البته اگه متوجه شده
  • اوجان اوغلی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    10 8
    همش شعار شعار شعار تدریس زبان مادری من کجاست ؟؟؟ حیدربابای شهریار رو تو خیلی از دانشگاه ها و حتی مدارس کشور های دیگه تدریس میکنن ولی تو آذربایجان ... یاشاسین آنا دیلیم . .
  • نقی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    9 4
    استاندار غیر بومی گیلان که در برف 84 خارج از استان به سر می برد مردم گیلک زبان روستایی زیر رنج برنج کمر خم کردند اونوقت شما به پشت میز تکیه زدید و شعار می دید
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    3 7
    ان ها و گویش های ایرانی از یک زبان مادری که زبان ایران باستان نام دارد، ریشه می گیرند.
  • عباس IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    9 7
    بنده به همه کسانی که قصد اظهار نظر کردن در خصوص زبان مادری شان دارندتوصیه می کنم تاریخ را دقیق مطالعه کنند همچنین جمعیت شناسی برمبنای ژنتیک وفنوتیپ راهم مطالعه کنند وقتی اطلاعاتشان کامل شد بعد قضاوت کنند که در غیر این صورت به بیراهه می روند ودچار سردرگمی واستنباطات اشتباه می شوندوبا هویت اصلی وزبان مادریشان آشنا نمی شوندزبان فعلی نشانگر هویت ژنتیکی یک قوم نیست وبا دیده تعصب و غیرت نگاه کردن به یک مبحث علمی ما را از واقعیت دور می کند.ما دوست داریم همیشه به نتایجی برسیم که مد نظر ماست ودوست داریم به آن نتایج برسیم در حالیکه واقعیتها همیشه مطابق علایق ودیدگاههای ما نیست وگاهی در خلاف جهت افکار ماست.به تمام عزیزان آذری زبانم توصیه می کنم در خصوص زبان مادریشان اول مطالعه دقیق وبعد قضاوت کنند.
  • رحمان A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    7 8
    از این همه تاریخ سازی حال آدم به هم میخورد. خدااااااااااااااااا.
  • مهدی A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    3 21
    اقای محترم چطور میشود که سلجوقیان و غزنویان که ترک زبان بودند قبل مغول ها در ایران ودر سمت شرق و مرکز دویست و خرده ای سال حکومت میکنند اما زبان اون منطقه فارسی میمونه ولی مغول حمله میکنه در ری حکومت میکنه اون هم تنها 79 سال بعد زبان مردم از فارسی به ترکی تغییر میکنه میگن یه دیوونه یه سنگی به چاه میندازه هزار تا عاقل نمیتونن درش بیارن کسروی هم یه چرتی گفته و شما هم که ماشاالله مطیع دارین پشتش حرکت میکنین
  • مهدی TR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    6 9
    آقای عباس خان، فرض کنیم زبان مردم آذربایجان هزار سال پیش مثلاً زبان آجری بوده، حالا مردم برگردند زبان آجری صحبت کنند یا چی؟ چرا فارسها به هزار سال پیش بر نمیگردند؟ چرا فارسها نمیتونند کتیبه های 1500 سال پیش رو بخونند؟ خب اونها هم از این فارسی دست بردارند. در ضمن چرا مغولها به جای زبان مغولی، زبان تورکی به مردم آذربایجان یاد داده اند؟ و چرا از اینهمه مناطق تحت سیطره مغول و سلاجقه فقط زبان مردم آذربایجان عوض شده؟
    • عباس IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
      11 4
      آقامهدی بنده نگفتم مردم آذربایجان بروندبه زبان اجدادیشان صحبت کنندبلکه بایدبه هرزبانی که مردم علاقه به گویش باآن زبان دارنداحترام گذاشت بنده گفتم زبان مادری مردم آذربایجان یاآذرآبادگان یاآتورپاتکان زبان پهلوی اشکانی وپارسی جاویدان بوده است که بعدهابه زبان حاکمیت که سلاجقه وایلخانان وپایتخت شان تبریز وزنجان بوده تغییرکرده است وبقیه مناطق تحت سلطه بوده اندوتماس شان با حاکمیت کم بوده است لذا زبانشان را حفظ کرده اند.زبان مغولی وترکی ازیک خانواده وازخانواده زبانهای آلتایی هستندکه هفت زیرشاخه داردهمچنین تعدادکثیری ازلشکریان مغول از سلاجقه بوده اندو همچنین ترکهااز خانواده نژادزردشمال وشمال غربی هستنددرحالیکه آذریهاازنظرژنوتیپ وفنوتیپ آریایی وسفیدپوست هستندوساختارژنی یکسانی با سایر ایرانیان دارند.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
      12 4
      درود عباس جان. کاملا دقیق و علنی پاسخ دادی. واقعا قومگرایان باید به عقل و علم رجوع کنن. و دست از این تعصبات جاهلی بردارن.