مهر نوشت:

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از افزایش 100 هزار نفری پناهندگان کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: رویکرد ما این است که وجوداتباع غیرمجاز درکشور هیچ گونه توجیهی ندارد.

عزیز کاظمی پیش از ظهر پنجشنبه گفت: بحث پناهندگی شاید یکی از مهمترین مباحث روز دنیا است، چرا که در حال حاضر بر اساس آمار رسمی ۴۳ میلیون و بر اساس آمار غیر رسمی ۵۰ میلیون نفر در جهان پناهنده هستند.

او گفت: متاسفانه اتفاقاتی که در منطقه و جهان رخ می دهد گاه مسیرها، آدرس ها و حاشیه ها آنقدر پر رنگ می شود که از موضوع اصلی دور افتاده و فرصت فکر کردن از میلیاردها انسان گرفته می شود.

کاظمی گفت: چرا انسان ها باید از حق زندگی و رفاهی که خداوند در اختیار آنها رار داده محروم بمانند و چه کسی می تواند این اختیار را از انسان سلب کند.

مدیر کل اتباع خارجه وزارت کشور گفت: متاسفانه عده ای از انسان های جانی که ماشه های تفنگشان به افکار و ایده های پشت پرده وصل است، در کشورهای مسلمان که بعضا حداقل امکانات را هم ندارند، جنایت می کنند.

او در ادامه گفت: افتخار می کنیم که کشور ما بیش از ۳۳ سال میزبان پناهندگانی از کشورهای دیگر بوده است و در اجلاسی که با حضور نمایندگانی از ۵۰ کشور در سوییس برگزار شد، عده ای از این نمایندگان ابراز داشتند که خدمات جمهوری اسلامی در این زمینه باید الگویی برای سایر کشورها باشد.

این مقام مسئول گفت: رویکرد ما این است که علت شناسی کرده و همچنین عزت پناهندگان و کرامتی که خداوند به انسان ها داده است را حفظ کنیم.

کاظمی با بیان اینکه می بایست به وضعیت تحصیلی پناهندگان در سطوح بالا و پایین رسیدگی شود، گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور داریم که پناهنده هستند.

او همچنین با بیان اینکه وزارت کشور تاکید دارد که حرمت و عزت و شان پناهندگان باید محفوظ بماند، گفت: رویکرد ما این است که ورود اشخاص غیر قانونی و بدون وجود شرایط اضطراری به کشور هیچگونه توجیهی ندارد.

مدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور گفت: بر خلاف اظهار نظر برخی کشورها مبنی برای اینکه ایران پناهنده پذیر نیست، از سال گذشته تا کنون ۱۰۰ هزار نفر به آمار پناهنده های کشور اضافه شده که البته این مسئله مشکلاتی نیز به همراه خواهد داشت، اما ملاحظات و مسائل دیگر منطقه ای نیز مد نظر است.

کاظمی در ادامه با بیان اینکه تابعیت غیر مجاز هیچ توجیهی ندارد، گفت: ضمن اینکه از این افراد می خواهیم خودشان موضوع را رعایت کنند، از دولتشان نیز خواستاریم که نسبت به مردم مسئول بوده و ضوابط را در نظر بگیرند.

او گفت: قوانین کشور ایران اجازه نمی دهد هر کسی از هر جایی به کشور وارد شود.

کاظمی در پایان گفت: ما با کشورهای دنیا رابطه خوبی داریم و هیچ مشکلی در حل مسائل مهاجرت و پناهندگی وجود ندارد، اما در برخی مواقع رعایت قوانین مرزی صورت نمی گیرد که از دیدگاه کشور شایسته نیست.

 

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =