ایرنا نوشت:

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر لزوم افزایش حجم تجاری ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار در سال گفت: برای گسترش روابط بانکی دو کشور توافق شده است.

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی در دیدار با وزیر علوم، صنایع و تکنولوژی ترکیه گفت: خوشبختانه دولت روحانی و دولت اردوغان زبان مشترکی برای همکاری یافته اند.

رییس کمیته همکاری های مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه ما در منطقه ای زندگی می کنیم که مشکلات بسیار زیادی از نظر مسائل نظامی، امنیتی و سیاسی اطرافمان را فراگرفته است، گفت: متأسفانه گروه های تروریستی در کشورهای عراق، سوریه و افغانستان نگرانی های فراوانی در کشورهای منطقه و کشورهای دیگر ایجاد کرده اند.

واعظی گفت: ما به 15 میلیارد دلار حجم تجاری بین دو کشور راضی نیستیم و باید هدفگذاری دو رئیس جمهور ایران و ترکیه برای رسیدن به حجم تجاری 30 میلیارد دلار را محقق کنیم.

او بر لزوم ارتقای تعاملات بانکی تأکید کرد و گفت: در سفری که به آنکارا داشته ام برای گسترش روابط بانکی، توافق شد و در این زمینه رئیس بانک مرکزی ترکیه به تهران سفرخواهد کرد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای گسترش روابط تجاری باید همکاری در مرزهایمان را گسترش دهیم، گفت: بر سر احداث خط راه آهن دو کشور از مسیر بازرگان توافق کرده ایم .

رییس کمیته همکاری های مشترک ایران و ترکیه ادامه داد: همچنین به منظور افزایش صادرات گاز به ترکیه و استفاده از پول ملی دو کشور مذاکراتی صورت گرفته است .

وزیر ارتباطات بر ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی طرفین تأکید کرد و ادامه داد: از سیاست های محوری دولت تدبیر و امید حمایت از فعالیت بخش خصوصی است.

واعظی همکاری های علمی و تکنولوژی را ضروری برشمرد و ادامه داد: در سفر آتی به آنکارا از مراکز علمی ترکیه بازدید خواهم کرد.

او بر همکاری در زمینه ict و همچنین فضا و ماهواره بین دو کشور تأکید کرد و گفت: لازم است از نظر همکاری های علمی مکمل یکدیگر باشیم.

در این دیدار 'فیکر ایشیک' وزیر علوم، صنایع و تکنولوژی ترکیه نیز گفت: ترکیه و ایران دو کشور مهم منطقه هستند که در طول 400 سال گذشته مرزهای مشترکشان تغییر نکرده است،

او بر صلح و برادری بین دو کشور تأکید کرد و گفت: مطمئن هستم انتقال این میراث تاریخی و روابط برادرانه عمیق بین دو کشور به نسلهای آینده نیز منتقل خواهد شد.

این مقام ترک گفت: روابط دو کشور در حوزه تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فوق العاده با اهمیت است و تقویت و گسترش روابط بین دو کشور به استقلال و صلح در منطقه کمک خواهد کرد.

وزیر علوم، صنایع و تکنولوژی ترکیه گفت: طبیعتاً در حوزه هایی که دو کشور حرفی برای گفتن دارند، تجمیع و هم افزایی دو کشور ضروری است.

رییس کمیته همکاری های مشترک ایران و ترکیه ادامه داد: لازم است منطقه ما و به طور خاص جهان اسلام تمرکز بیشتری در حوزه علم پیدا کند، زیرا تفوق سیاسی و اقتصادی ریشه در تفوق علمی دارد.

وزیر علوم ترکیه در پایان بر تأسیس دو منطقه صنعتی درمرزهای دو کشور تأکید کرد و گفت: این پیشنهاد از سوی ایران را بررسی خواهیم کرد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =