حجم خودروهای ورودی به تهران و کند بودن روند جایگزینی خودروهای فرسوده و همچنین آلودگی هوا باعث شده است که مسئولان مرتبط با ترافیک تهران طرح های اجرا شده در دیگر شهرهای جهان را در تهران به اجرا در آورند.

هادی معیری نژاد- مسئولان شهری در تهران امیدوارند که از میان همه این طرحها یکی یا همه این مشکل را حل کند. اما کارشناسان می گویند تا زمانی که شرایط ورودی خودرو به شهر تهران و تعداد رو به افزایش سرنشینان خودرو در تهران بر همین منوال باشد امید چندانی به آینده رفت و آمد در این شهر نیست.

چند روز پیش سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران از تقسیم بندی خودروهای تهران بر اساس رنگ خبر داد

تشکری هاشمی با اشاره به تقسیم‌بندی خودروهای پایتخت به گروه‌های مختلف رنگی گفت: خودروهای تهران به صورت مجازی به چند رنگ تقسیم می‌شوند که براین اساس خودروهای قرمز شامل خودروهایی می‌شوند که به سن فرسودگی رسیده، کاربراتوری هستند و توان اخذ معاینه فنی را ندارند که این دسته از خودروها امکان فعالیت در تهران را ندارند.

وی همچنین در مورد ویژگی‌ خودروهای زرد گفت: این خودروها به سن فرسودگی نزدیک هستند و استاندارد آنها پایین‌تر از یورو2 است و قطعا محدودیت‌هایی را در زمان آلودگی هوا برای تردد در هسته مرکزی و محدوده طرح ترافیک برای آنها در نظر خواهیم گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد خودروهای سبز نیز گفت: این خودروها استاندارد بیش از یورو2 دارند و در شرایط اضطرار آلودگی هوا، برای تردد آنها محدودیت‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

او در مورد خودروهایی که جزء رنگ آبی قرار می‌گیرند، گفت: این خودروها برقی و دارای استانداردبیش از یورو5 هستند که محدودیت کمی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

مشابه این طرح ها البته در شهرهایی چون لندن که وضعیت ترافیکی ای نزدیک به تهران دارد نیز اجرا می شود .

فروش مجوز تردد در طرح زوج و فرد

در همین رابطه عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران از فروش مجوز روزانه ورود به محدوده طرح زوج و فرد از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: این لایحه درحال بررسی است.

ابوالفضل قناعتی از بررسی لایحه فروش مجوز ورود به محدوده طرح زوج و فرد خبر داد و گفت: در حال حاضر چنین امکانی برای ورود به محدوده طرح ترافیک وجود دارد. در نظر داریم چنین شرایطی را نیز برای رود به محدوده زوج و فرد با در نظر گرفتن مبلغی به صورت روزانه ارائه دهیم.

او با بیان این که در حال حاضر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طرح خرید مجوز ورود به محدوده زوج و فرد را به منظور بررسی به شورای شهر ارائه داده است، گفت: به طور قطع مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر به دنبال مسائل مالی نیست و محدودیت هایی که اعمال می شود همه با در نظر گرفتن تامین هوای پاک هست.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که نمی توان در مسیر رفت و آمد شهروندان در سطح شهر بن بست ایجاد کرد، گفت: در هر صورت زمان هایی پیش می آید که مردم نیاز به حضور در محدوده طرح زوج و فرد دارند یا این که افرادی از شهرستان برای انجام امور خود به تهران مراجعه می کنند و نمی توانند متقبل جر یمه و گریز از قانون شوند یا کار خود را رها کنند و روز دیگری مراجعه کنند.

سابقه اعمال محدودیت تردد خودروها در جهان

اما سابقه اعمال ممنوعیت و وضع عوارض برای تردد در مناطق مرکزی شهر به اواسط دهه هفتاد میلادی بر می گردد.

سنگاپور جــزو اولين شهرهايى بود كه سال 1975 "عوارض ترافيك" را براى اتومبيل هایی که به محدوده معينى از مركز شهر وارد می شوند به كار گرفت و باز همين شهر- كشور بود كه در سال 1998 محدوده عوارض ترافيك را گسترش داد و براى اولين بار يك سيستم الكترونيكى مجهز به دوربين هاى الكترونيك را در اين محدوده نصب کرد.

اين دوربين ها كارت مخصوصى را كه صاحب اتومبيل پشــت شيشه جلو خود چسبانده مى خوانند و بعد از حساب وى عوارض برداشت می کنند.

ميزان عوارض در سنگاپور به نوع ماشين، ميزان مصرف و آلایندگی آن، مسافتى كه در محدوده طى مى كند و نيز ساعت ورود به اين محدوده بستگى دارد. از سال 1998 كه در این کشور سيستم جديد اخذ عوارض فعال شده است، شمار خودروهايى كه به مناطق اصلى شهر وارد مى شوند به ميزان 45 درصد كاهش يافته است.

در سطحى محدودتر از ســنگاپور، شــايد تجربه "سن ديگو"در ايالت كاليفرنيا نیز می تواند مثال خوبی باشد كه ســال 1996 يك باند از بزرگراه هاى درون شهرى را مشمول عوارض ترافيك كردند. خودرویی كه از اين باند استفاده مى كند، اگر تك سرنشين باشد بسته به ميزان ترافيك و ساعت روز بين 50 سنت تا 4 دلار عوارض مى پردازد.

اگر به جز راننده يـك نفر ديگر هم در خودرو باشد عوارضى به آن تعلق نمى گيرد. اين عوارض براى سن ديگو سالانه رقمى معادل 2 ميليون دلار درآمد دارد كه صرف تجهيز و توسعه حمل و نقل عمومى مى شود. به لحاظ تاثير نيز، عوارض يادشده كمك چشمگيرى به روان شدن ترافيك در بخش هاى بزرگى از سن ديگو كرده است.

در اروپا "برگن" و "اسلو" و "تروندهايم" سه شهر نروژ به عنوان اولين شهرهاى اين قاره از سال 1987 عوارض ترافيكی گرفتند كه هم كمكى بوده است بــه بهتر شدن وضعيت هوا و بهبود ترافيك و هم درآمد خوبى براى ساخت جاده ها و راه ها به دست داد.

لندن

تجربه لندن
لندن هم پس اسلو به عنوان دومين پايتخت اروپابه سيستم اخذ عوارض ترافيك روى آورد. هدف شهردار لندن از وضع عــوارض ترافيك دو چيز بود: نخست، كاهش عبور و مرور خودروها بــه مركز لندن و حل مشكل ترافيك در اين قسمت از شهر و دوم، تامين يك منبع مالى براى توسعه و بهبود سيستم حمل و نقل شهرى.

بعد از اجرای این طرح تا 60 درصد صاحبان اين خودروها به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومى روى آورده اند، 20 تا 30 درصد مسير خود را تغيير داده و وارد مركز شهر نمى شوند و بقيه هم يا با استفاده دسته جمعى و دوره اى از خودروهاى شخصى و يا با روى آوردن به دوچرخه و موتورسيكلت و خودروهای هیبریدی که در تقسیم بندی رده سبز قرار دارند جابه جا مى شوند.

به لحاظ كاهش آلاينده هاى هوا آمارها حكايت از كاهش 12 درصدى در ميزان دى اكسيد كربن و ذرات دوده در هواى مركز شهر لندن دارد. در مجموع از پخش و نشــر گازهاى آلاينده 16 درصد كاسته شده است. البته بر اساس تحقيقات، سه چهارم اين كاهش نتيجه وضع عوارض ترافيك و بقيه حاصل بهبود تكنولوژى تصفيه گاز موتور در خودروهاست.

لندن دايره اى به شــعاع 80 كيلومتراست. اما محدوده مشمول عوارض ترافيك تنها یک سوم درصد مساحت اين شهر (22 كيلومتر مربع) را تشكيل مى دهد.

تصویر زیر نشان دهنده منطقه مشمول طرح در لندن است؛

لندن

رانندگانی که می خواهند از خیابان های واقع در غرب شهر لندن عبور کنند باید به طور روزانه ورودیه ای معادل 15 دلار پرداخت کنند.

مسئولان حمل ونقل عمومی شهر لندن می گویند الزامی شدن پرداخت ورودیه برای تردد در مرکز شهر لندن باعث شده که تراکم خودروها در این بخش از پایتخت تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

بنابر این طرح رانندگان در لندن باید در روزهای غیرتعطیل هفته بین ساعت هفت صبح تا شش عصر برای ورود به مناطق مرکزی شهر با خودرو شخصی یا موتورسیکلت هشت پوند ورودیه بپردازند.

درحال حاضر محدوده طرح ترافیک لندن شامل نواحی غربی پایتخت از جمله محله های مرفه نشین "کنزینگتون"، "چلسی" و "ناتینگ هیل" هم می شود. خودروهای امداد، تاکسی ها و دوچرخه ها و خودرو های سبز ( هیبریدی)از پرداخت ورودیه معافند و هدف از اجرای چنین طرحی ترغیب مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی بوده است.

این درحالی است که استفاده از راه آهن زیرزمینی لندن، که قدیمی ترین راه آهن زیرزمینی در دنیاست، بی مشکل نست و مردم لندن در مجموع از خدمات آن راضی نبوده اند.

شهردار لندن گفته است که از درآمد حاصله از دریافت ورودیه، برای خرید اتوبوس استفاده خواهد شد. نظارت بر خودروهایی که در ساعات شلوغ در مرکز و غرب لندن تردد می کنند با استفاده از ردیاب های الکترونیکی صورت می گیرد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    61 2
    اگر به جای سرازیر کردن این خودروهای بی کیفیت به خیابان های تهران متروی تهران را تکمیل کرده بودند مشکلات به مراتب کمتری داشتیم.
    • کارمند قطار شهری A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
      2 0
      البته بعد از رفتن آقای مهندس محسن هاشمی که مدیر سخت گیری بودند، وضع کنونی مترو هر روز اسفناکتر می شود و دیری نخواهد گذشت که شاهد بروز بحران در این بخش خواهیم بود. بنده به شخصه با ایشان به خاطر چینش افراد ضعیف در سمتهای کلیدی همیشه زاویه داشته و دارم
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    43 7
    مشکل ترافیک فقط با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و تقریبا مجانی نمودن هزینه استفاده از آن و افزایش عوارض استفاده از خودرو شخصی است. البته اگر خودروسازان اجازه دهند
  • بی نام RO ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    47 4
    مترو تنها راه حل معضل ترافیک تهرانه. امیدوارم مسئولین به خودشون بیان و خطوط جدیدی رو پیش بینی و به صورت جهادی اجرا کنن. خطوط پیش بینی شده سنخیتی با شرایط حال حاضر تهران نداره
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    3 0
    داره میگه پول بدین هر کاری میخواین با شهر بکنین مشکل اینها پوله.بعدش این اقایون تا تو توجیه پول گرفتن و سرکیسه کردن مردم کم میارن پای کشورهای اروپایی و امریکا را وسط میکشن و یادشون میره که تو اون کشورها شایسته سالاری حاکمه و پولی که از مردم میگیرن خرج شهر میکنن چیزی که اگه تو کشور ما اگر حاکم بشه این اقایون باید برن پادویی
  • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    3 0
    مساله فقط ترافیک نیست، آلودگی هوا هم اهمیت بسزایی دارد
  • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    3 0
    علاوه بر ورود اتوموبیلها به داخل شهر باید فکری برای پارک آنها در هر کوچه و خیابانی نمود. کم نیستند آمبولانسهایی که برای رسیدگی به وضعیت یک بیمار ناچار به ایستادن در وسط کوچه و رفتن به خانه بیمار، به علت نبودن هیچ جای پارکی در دو طرف کوچه ها می شوند. در اروپا پارک کردن اتوموبیلها در کنار کوچه و خیابان ممنوع است مگر با پرداخت هزینه های زیاد آنهم به مدت محدود. اتوموبیلهای خاطی سریعاً با جرثقیل به پارکینگ حمل می شوند. هزینه اتوموبیل رانی در شهرهای اروپا بطور فزاینده ای بالاست. هم اکنون در کوچه های تهران ایستادن اتوموبیلها در روی پلها، راه پیاده رو را هم بند آورده است و مردم ناچارند بطور زیگزاک وارد خیابان و پیاده رو شوند که بسیار خطرناک است.
  • محمد A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    4 0
    وقتی جاهایی مثل شهرک غرب و جنت آباد و جنوب شرق تهران مترو ندارند٬ شما انتظار داری مردم ماشین بیرون نیارن؟
  • دیروز A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    2 0
    فرهنگ رانندگی باید درست بشه
  • مجد A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    1 0
    تنها تعدیل در توزیع ثروت بین دیگر شهرها چاره کار که از مهاجرت به تهران کاسته بشه و گرنه تا سالها همین وضع و هر روز بدتر از دیروز همه کشور حمع میشن تهران و بقیه کشور خالی از سکنه میشه. . . میگید نه ده سال پیش چی فکر میکردریم الان چی شد. تا قبل ساعت 9 شب تو اکثریت خیابونا جا پارک نیست
  • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    1 0
    واقعا جای تعجب داره مگه فقط تهران یک کلان شهره تو کل دنیا؟ همه جای دنیا میان روی وسایل عمومی شامل مترو، ترن داخل شهر و اتوبوس سرمایه گذاری می کنن تا خودبخود مردم به این نتیجه برسن اگه با وسایل عمومی داخل شهر سفر کنن هم کم هزینه تر و هم سریعتر به مقصد میرسن. اما وقتی به مترو تهران نگاه می کنی مشخص هست فاصله بین زمان آمدن ترن بعدی با تاخیر قابل توجهی نسبت به ترن قبلی به ایستگاه میرسه که گاها تا 15 دقیقه هم بطول می انجامه در حالیکه تو شهری مثل پاریس یا کوالالامپور یا استامبول در فاصله های 1:30 تا 3 دقیقه قطار به ایستگه میرسه حالا مشخص نیست خطوط احداثی مترو گنجایش افزایش واگن نداره و یا واگن کم هست که هیچکدام از این موارد قابل توجیه نیست. با نگاهی به وضعیت خطوط ویژه اتوبوس هم بهمین صورت هست
  • ایرانی RO ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    2 0
    البته مترو خوب است ولی تنها راه حل نیست اگر بطور منصفانه نگاهی به کل کشور بکنیم می بینیم کلیه امکانات در تهران جمع شده امکانات تجاری . پزشکی . صنعتی و........ آیا اگر این امکانات بطور منصفانه در کل کشور موجود بود دلیلی داشت که این همه مسافر به تهران بیایند یا مردم به تهران مهاجرت کنند ؟ دلیل بعدی متمرکز بودن کار های اداری در تهرا ن ودلیل بعدی عدم امکانات مناسب حمل نقل از کل کشور به سمت تهران مثلا راه آهن تهران خرمشهر قبل از انقلاب بسیار فعال بود اما هم اکنون فرسوده شده و قطار های آن مطعلق به همان دوران هستند بسیار بی کیفیت و در حد ابتدایی.
  • دکترای شهرسازی NZ ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    2 0
    مشکل ترافیک تهران مشکلی نیست که با یک مقاله قابل بیان باشه. کیفیت پایین خودرو های داخلی، قدیمی بودن ناوگاه حمل و نقل عمومی، عدم طراحی اصولی ناوگان حمل و نقل عمومی، کمبود خطوط و ناوگان حمل و نقل عمومی، پیروی از سیستم مدرنیته ساخت بیش از اندازه بزرگراه و فلکه، نداشتن سیستم حمل و نقل منسجم و دارای ارتباط اصولی و کمبود آموزش و ... هست. هر کدوم از اینها می تونه یک مقاله باشه. گرچه تو تهران یک سری اقدامات خوبی صورت گرفته ولی اونها هم بعضا حالت نمایشی داشتند. شاید عمده ترین مشکل طراحی برای مردم هست به جای اینکه طراحی با مردم باشه
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    1 0
    توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شرط لازم است اما کافی نیست زیرا هم اینک با توجه به ساختار موجود بسیاری از افراد از خوردوروی شخصی و بویژه بصورت تک سرنشین استفاده می کنند که روز به روز در حال پیشرفت است.باید با وضع قوانین مناسب فرهنگسازی در این خصوص هم انجام شود.
  • عطا IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    2 3
    سلام تنها راه حل مشکل تهران و شهرهای بزرگ هزینه گرفتن زیاد از ساکنین آنها و هزینه نکردن در شهر های بزرگ میباشد و درآمد حاصل از آن را هم خرج روستاها و شهرهای کوچک کردن است والسلام نامه و نصیحت هم تمام
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    2 0
    مترو هم يك ظرفيتي دارد و مي تواند يك سهم مشخصي از تردد در تهران را برعهده بگيرد و بايد راهكارهاي ديگر مثل افزايش تعداد اتوبوسها، بهبود كيفيت سوخت، ارتقا استاندارد خودروها و ساخت پلهاي دو طبقه و حتي چند طبقه و نيز تونل در دستور كار مسئولين مملكتي قرار گيرد. چون ما مترو سوار يا اتوبوس سوار هستيم نبايد فقط دستورات باب ميل خودمان ارائه كنيم
  • ایرج IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    2 0
    آقای تشکری محترم. وقتی در کشور ی مانند ایران فاصله طبقاطی 18 برابر میباشد نمیتوان از روش های پرداخت عوارض استفاده نمود.معضل ترافیک را به و متخصصین بسپارید درست میشود .از آنجائیکه میآید چندین نفر سالهاست مسئولیت ترافیک را در دست دارند ولی تعویض نمشوند.
  • علیرضا EU ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    بعضی وقتها که مترو بیست دقیقه تو یه ایستگاه وامیسته میگن ترافیک خطه. آخه یکی نیست بگه اگه قرار بود تو ترافیک باشیم که با ماشین خودمون میومدیم.