ایسنا نوشت:

مجمع عمومی سازمان ملل تحت تاثیر تلاش‌های دولت تندرو کانادا بار دیگر به بهانه مسائل حقوق بشر یک قطعنامه علیه ایران صادر کرد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه با ابراز نگرانی نسبت به اتهامات نقض حقوق بشر در ایران، سوریه و کره شمالی قطعنامه‌ای علیه این کشورها تصویب کرد.

این قطعنامه با 83 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 68 غایب به تصویب رسیده است. این قطعنامه که ابتدا از سوی کانادا مطرح شده بود بیست و هفتمین قطعنامه‌ای است که مجمع عمومی سازمان ملل از سال 1985 تاکنون به بهانه نقض حقوق بشر علیه ایران صادر می‌کند.

در این قطعنامه نیز همانند موارد قبلی مجمع عمومی از ایران خواسته است تا همکاری‌های بیش‌تری با سازمان ملل در این زمینه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، این قطعنامه در پی گزارشات گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر ایران تصویب و از جمله اتهاماتی که در این قطعنامه به آن اشاره شده است شمار بالای اعدام‌ها،‌ ارتقا نیافتن وضعیت حقوق بشر اقلیت‌های قومی و مذهبی و نبود آزادی بیان در ایران است.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد: اگر چه قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل لازم‌الإجرا نیستند آن‌ها می‌توانند نشان‌دهنده دیدگاه کشورهای جهان باشند. کره شمالی پس از تصویب این قطعنامه علیه کشور اعلام کرد سازمان ملل باید به جای این کارها درباره گزارش هولناک شکنجه‌های سازمان سیا علیه مظنونان تروریسم تحقیق کند.

به گزارش ایسنا، ایران همواره تأکید کرده است گزارشات احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر ایران مغرضانه، بی‌اساس و فاقد اعتبار است و سازمان ملل همواره از مسأله حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن برخی کشورهای جهان استفاده می‌کند.

هم‌چنین سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن هر گونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشرعلیه کشورهای مستقل گفت: جمهوری اسلامی ایران شکل گیری، تصویب و محتوای چنین قطعنامه‌هایی را از اساس مردود می‌داند و مایه تاسف است که مکانیزم‌ها و ابزارهای حقوق بشری سازمان ملل از سوی برخی کشورهای غربی که بعضا خود آشکارا از ناقضین حقوق بشر در داخل و خارج مرزهای خود به‌حساب می‌آیند، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

مرضیه افخم با بیان این که این قطعنامه با استفاده از منابع مغرض وغیرموثق و به‌طور جانبدارانه تهیه شده است افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌صورت مستدل و مستند به ادعاهای مندرج در این قطعنامه پاسخ داده است و اگر بی‌طرفی و دوری از معیار دوگانه مبنای تصمیم بانیان قطعنامه می‌بود ؛ بدون تردید نسبت به ضرورت نداشتن آن وقوف می‌یافتند.

او ادامه داد: در شرایطی که بحران اصلی منطقه جنایات رژیم صهیونیستی و تروریسم و افراط‌گرایی سازمان یافته است، تصویب این قطعنامه، اصرار بر یک سیاست نادرست و از کارافتاده است.

سفیر ایران نزد سازمان ملل متحد نیز با اشاره به تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت کانادا با متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر، اهداف سیاسی و برنامه‌ریزی شده‌ای را دنبال می‌کند.

حسین دهقانی، سفیر و سرپرست نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با سخنرانی در مجمع عمومی این حرکت مغرضانه و سیاسی دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی را شدیدا مورد انتقاد قرار داد.

او در این جلسه اظهار کرد: قطعنامه‌ای که در دستور کار مجمع عمومی قرار گرفته از سوی کانادا تهیه شده، کشوری که رفتارش در زمینه حقوق بشر طی چند سال اخیر به‌ویژه موضع جانبدارانه این کشور در قبال کشتار فلسطینیان در غزه توسط رژیم صهیونیستی به وضوح نمایانگر وجود یک برنامه کار ویژه سیاسی است و حقوق بشر تنها ابزاری برای پیشبرد این برنامه است.

دهقانی گفت: این پیش‌نویس قطعنامه سیاسی، همراه با پیش داوری و نامتوازن است. متن حاضر به‌طور عمد این نکته را نادیده گرفته که جامعه ایرانی جامعه‌ای پویا، پرطراوت و چند صدایی است که در آن طیف‌های گسترده‌ای از نگرش‌های سیاسی و رسانه‌های هم‌سو با این نگرش‌ها همراه با حضور فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها که نماینده جوامع مختلف و لایه‌های اجتماعی و گروه‌های چندگانه قومی مذهبی هستند، وجود داشته و فعال هستند. متن مذکور نه تنها تصویری مطابق با واقعیات ایران ارائه نداده است، بلکه تحولات مثبت حقوق بشری جامعه ایران در دوره اخیر به‌ویژه پس از شروع به‌کار دولت جدید ایران را نادیده گرفته است. تهیه کننده این متن آمادگی دائمی دولت ایران برای همکاری با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل را نیز مورد غفلت قرار داده است. ایران جدیت خود را برای کار با UPR در زمینه‌های گزارش‌دهی و نیز اجرای توصیه‌هایی که از کشورهای عضو دریافت می کند نشان داده است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    2 4
    نمایندمون تو سازمان ملل جی شد... ..
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    6 6
    همه اش موضع انفعالي در قبال يه چنين حركت هايي داريم
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    15 4
    چه پر رو هستید. یعنی حقوق بشر تو ایران رعایت میشه؟
    • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
      12 11
      نه حقوق بشر اون چیزی است که تو آمریکا داره رعایت میشه...
    • امیر IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      5 1
      حقوق بشر آمریکایی نمی خواهیم. حقوق بشری که واقعی باشه منطقی باشه و اجرا بشه می خواهیم.