ساخت و ساز در اراضی عباس آباد یکی از بزرگترین پرسش ها درباره روند ساخت و ساز در پایتخت را در ذهن ها ایجاد کرده که شهرداری تهران چطور اجازه ساخت و ساز در اراضی عباس آباد را داده است.

مهدیه جباری:

ساخت و ساز های غیر اصولی در پایتخت به عنوان یکی از چالش برانگیز ترین موضوعات میان شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است به طوریکه هر از گاهی در کلام مسئولان این دو نهاد به آن اشاره می شود. موضوعی که نمونه آن را می توان درباره ساخت و ساز در اراضی عباس آباد نظاره کرد که موجب تعجب بسیاری از کارشناسان شهری شده است. اتفاقی که یکی از بزرگترین پرسش ها درباره روند ساخت و ساز در پایتخت را در ذهن ها ایجاد کرده که شهرداری تهران چطور اجازه ساخت و ساز در اراضی عباس آباد را داده است. جایی که به فرمایش مقام معظم رهبری شش های تهران است و نباید تخریب شود. بر این اساس شاید ساخت و ساز در اراضی عباس آباد یکی از خبرسازترین موضوعات این روزهای شهرداری تهران است. پروژه ای که به دست شرکت ايرانيان اطلس چند سالی است آغاز شده و این شرکت شروع به احداث پروژه ساختمانی اطلس پلازا کرده است. مجتمعی 27 طبقه که هتل است و قرار است مرکز تجاری، تفريحي با پاركينگي عظيم را در کنار خود داشته باشد.

برای کنکاش از این اتفاق به سراغ فرهاد روزخوش، مدیرعامل ايرانيان اطلس رفتیم تا او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین از این اتفاق و ابهام های بزرگ موجود در آن سخن گوید. این که چطور ايرانيان اطلس اجازه ساخت و ساز در این اراضی را بدست آورده سوالی است که روزخوش درباره آن اینگونه شرح می دهد: « پروژه اطلس پلازا در بخشی از اراضی عباس آباد واقع شده که کنار اتوبان حقانی و روبروی بانک مرکزی و در کنار ایستگاه متروی حقانی قرار دارد. دوستانی به این ساخت و ساز انتقاد دارند، که  بخشی از صحبت هایشان صحیح است. آنها به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره می کنند که فرمودند دراین اراضی فقط کارهای فرهنگی انجام شود چون اینجا ریه تهران است. بر‌اساس همین فرموده حضرت آقا،  شرکت مهندسین مشاورجهان پارس، طرح جامع این اراضی را سال ٨٤ آماده  کرده است که به تصویب تمامی مراجع ذیربط رسیده و سپس شرکت نوسازی عباس آباد متولي اجراي آن شده است. اما آنچه شرکت ایرانیان اطلس از سال ٩٠ شروع كرد  دقیقا بر  اساس همین نقشه راه است.ما نه تنها ذره‌ای از این طرح عدول نکردیم بلکه جزئی ازهمین طرح هستیم.

 بر اساس گفته های روز خوش تمام فضای این اراضی را فرهنگی، تفریحی و فضای سبز در نظرگرفته اند: « فقط یک قسمت درنقشه اراضی مشخص شده است که کاربری متفاوتی از دیگر اراضی عباس آباد دارد. این زمین که اسمش در نقشه های شهرداری با عنوان «تی.او.دی (TOD) حقانی» آمده در متن طرح جامع اراضی عباس آباد اینگونه تعریف شده است که مجموعه‌ای چند عملکردی شامل کاربری‌های تجاری، اداری، بخش خصوصی، حمل و نقل، پارکینگ و فضای سبز‌ که در تلفیق با ایستگاه مترو به صورت مجموعه‌ای واحد عمل خواهد کرد. شعاع تاثیر آن در سطح کل شهر تهران و مقیاس‌های ملی و بین‌المللی است. »

او ادامه می دهد :« در تعریف این زمین آمده که پروژه ای ملی و بین‌المللی است‌و درآمدهای حاصل از این مجموعه علاوه بر توسعه مترو باید برای امور ملی و بین المللی هزینه شود. همچنین اشاره شده که این درآمد بایدبرای نوسازی ونگهداری فضاهای سبز وتفرجگاهی اراضی عباس‌آبادصرف شود که این امر هم اتفاق افتاده است.  برای اجرای این پروژه قبل از ما با مجموعه دیگری قرادادی منعقد شده بود. اما به نتیجه نرسیده بود و در نتیجه شهرداری و شرکت نوسازی عباس آباد با ما قرارداد را منعقد کردندو اجرای پروژه را به شرکت ایرانیان اطلس واگذار کردند و تمامی وجوه  مربوط به خرید زمین و پروانه را هم دریافت وبا آن خطوط مترو را توسعه  و پل صدر را ساختند. »

این پروژه در حالی با تمامی این حواشی در حال اجراست که بر اساس آخرین آمار های موجود از روند ساخت ساز در پایتخت میزان سرمایه گذاری در ساخت و ساز 40 درصد افزایش پیدا کرده است. موضوعی که چندان از سوی وزیر راه و شهرسازی خوشایند نیست و او اعتقاد دارد ادامه این روند چهره پایتخت را نا متوازن تر خواهد کرد. از سوی دیگر پروژه های تجاری زمینه را برای رشد آمار های زمین خواری نیز تا حدی افزایش داده است که از سوی کارشناسان مورد نقد قرار گرفته است. این نقد در شرایطی مطرح می شود که با وجود نیاز پایتخت به ساخت و ساز واحد های مسکونی آمار ها حکایت از کاهش 8 درصدی ساخت و ساز دارد. موضوعی که بیت الهه ستاریان، کارشناس بخش مسکن به عنوان یکی از بزرگ ترین مشکلات پایتخت از آن یاد می کند و اعتقاد دارد که نیاز به تولید مسکن اصلی ترین موضوعی است که در ثبات بازار مسکن پایتخت باید به آن توجه کرد. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    7 0
    تو این مملکت فعلا پول که حرف اول و آخر رو می زنه.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    8 0
    پول بده به شهرداری شهر را شخم بزن
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    5 0
    شهرداری از کجا بیاره هشتمیلیارد به یاسمن ها ؟ ببخشید اشتباه شد سمن ها پول بده ؟؟؟؟؟