چه عاملی می‌تواند مانع از پیروزی مجدد دیلما روسف شود؟/ سفیر سابق ایران پاسخ می‌دهد

مهدی فاخری کارشناس مسائل آمریکای لاتین و سفیر سابق ایران در مکزیک در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص موانع پیروزی مجدد دیلما روسف می‌گوید.

سعید جعفری پویا:

دیلما روسف راهی را ادامه می دهد که لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل ایجاد کرده است. روسف که در سال 2010 جانشین لولا شده، حالا باید در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور با آسو نیوس رقابت کند. رقابتی که به نظر می رسد به سود روسف به پایان برسد. مهدی فاخری سفیر پیشین ایران در مکزیک و کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفتگو با خبرآنلاین می گوید هرچند روسف احتمالا یک دوره 5 ساله دیگر هم به کار خود ادامه می دهد اما باید اصلاحاتی در سیاست های اجتماعی خود ایجاد کند.

در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل شریط میان دیلما روسف و آسیو نیوس را چگونه تفسیر می کنید؟

 بر اساس نظرسنجی هایی که صورت گرفته روسف طرفداران بیشتری دارد و احتمال انتخاب وی بیشتر است ولی معنی این نیست که مسئله قطعی شده باشد و همیشه باید شانسی را برای تاثیرگذاری آرای خاموش در نظر گرفت. جریانی که تا کنون تصمیم نگرفته اند به چه کسی رای دهند و گرایش احتمالی آنها به هر یک از نامزدها می تواند نتیجه را تغییر دهد.

خانم سیلوا که در دور اول با 21 درصد آرا نفر سوم شد می تواند در روند دور دوم تاثیرگذار باشد. او از کدامیک از نامزدها حمایت کرده است؟

هرچند من ندیدم به صورت علنی ایشان اظهار نظری انجام دهند، اما فکر می کنم در نهایت به روسف گرایش داشته باشد چرا که در آن صورت می تواند زمینه ساز حضور چند تن از اعضای جزبش در کابینه آینده را فراهم کند.

خانم روسف در اظهارات خود خیلی روی مسئله مبارزه با فقر و کاهش فاصله طبقات اجتماعی تاکید کرده است. آیا ایشان در این زمینه توانسته توفیقی به دست آورد؟

واقعیت این است  نمی توان عملکرد ایشان را به تنهایی بررسی کرد. در واقع روسف در ادامه سیاست های لولا داسیلوا است و باید آن را در استمرار همان راهبرد مورد توجه قرار داد. واقعیت این است لولا توانست مشروعیت حکومت را در بین اقشار توده مردم به نحو قابل توجهی افزایش دهد. ضمن اینکه در سطح بین المللی هم موفقیت های زیادی به دست آورد. مهم ترین دست آورد لولا را می توان تبدیل این کشور به یکی از 4 کشور قدرتمند سازمان جهانی تجارت و همچنین کاندیداتوری این کشور برای عضویت دائمی در شورای امنیت سازمان ملل معرفی کرد. روسف هم در ادامه همان سیاست ها توانسته دست آوردهایی داشته باشد. در خصوص سیاست های اجتماعی هم می توان گفت به صورت کلی دولت برزیل از لولا تا کنون در این رابطه موفق بوده و این می تواند سبب گرایش آرای مردم این کشور به سبد روسف شود. نکته دوم اینکه طبق آمار سازمان ملل متحد روسف توانسته در کاهش فقر در این کشور به میزان 11 درصد موفق عمل کند، عددی که به نظر می رسد با در نظر گرفتن دوره ده ساله لولا و روسف باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که برزیل نصف اقتصاد آمریکای یلاتین است و هم تولید ناخالص ملی، هم صادرات و هم وسعت سرزمینی و همچنین نیروی کار در اندازه قابل توجهی قرار دارد. برزیل همچنین ضمن پیگیری سیاست های اجتماعی خود در زمینه سیاست خارجی هم از تعامل با نظام بین الملل دریغ نکرده است. ضمن توسعه روابط با چین و اروپا و آمریکا، رهبری مرکوسور را هم بر عهده داشته است. در مباحث توسعه معمولا دو عنصر تعیین کننده وجود دارد که یکی رشد است و دیگری عدالت اجتماعی. تحلیلگران مختلف در خصوص ارجعیت یکی بر دیگری نظر متفاوتی دارند، اما برزیل با رهبری لولا و روسف توانسته اند هر دو را به صورت موازی با یکدیگر پیش ببرند که این اتفاق مثبت قابل توجهی در کارنامه آنها به شمار می رود. البته رقبای روسف انتقاداتی را  به سیاست های اجتماعی دولت وارد دانسته اند که برخی از آنها هم به جا است. منتقدان معتقدند هرچند کاهش فاصله طبقاتی اتفاق افتاده است اما این امر بیشتر در خصوص مناطق شهری صدق می کند و در مناطق روستایی و دور افتاده مثل آمازون رخ نداده است و همچنان فقر در این بخش ها مشاهده می شود.

شکست احتمالی خانم روسف می تواند نشان دهنده شکست چپ گرایی در منطقه آمریکای لاتین باشد؟

ببینید ابتدا باید تعریفی در خصوص چپ گرایی داشته باشیم. وقتی صحبت از چپ گرایی می شود همه دیدگاه ها به سمت مبارزات چریکی و انقلابی کاسترو و چگوارا در آمریکای لاتین می رود در حالیکه این یک نوع از چپ گرایی است و مدلی که در شیلی و برزیل از چپ گرایی مشاهده می شود با مدل نخست تفاوت های اساسی دارد. در مدل برزیل چپ گراها با اعتقاد حضور و نفوذ دولت در اقتصاد وارد عرصه شده اند و حضورشان از انتخابات و دموکراسی حاصل شده است، حال آنکه مثلا فردی مانند چاوز با کودتا به قدرت رسیده است و ملغمه ای از نظامی گری و چپ گرایی را در سیستم حکومت به کار برده است. در نتیجه اساسا تفاوت های کلیدی در نوع چپ گرایی میان کشورهای مختلف آمریکای لاتین وجود دارد و نمی توان همه را در یک چارچوب تعریف و تحلیل کرد.

به عنوان آخرین سوال به نظر شما اگر خانم دیلما روسف در انتخابات دور دوم پیروز شود همان سیاست های پیشین را دنبال خواهد کرد یا تغییری در شیوه حکومت داری او ایجاد خواهد شد؟

من فکر می کنم همین سیاست ها پی گرفته خواهد شد ولی در زمینه سیاستهای اجتماعی کمی اقدامات جدی تر و گسترده تری صورت می گیرد تا نقایص احتمالی برطرف شود. نقایصی که برخی از آنها بسیار هم جدی بوده اند و نمونه ای از تظاهرت و اعتراضات را در جریان برگزاری جام جهانی 2014 برزیل شاهد بودیم. بر این اساس روسف اگر می خواهد رضایت عمومی مردم را کسب نماید باید اصلاحاتی در خصوص سیاست های اجتماعی خود ایجاد کند. 

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    4 1
    اگر دچار تفاوت فرهنگی نشه مطمئنا رئیس جمهور میشه