مهر نوشت:

مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور با اعلام جدیدترین آمار جمعیتی کشور، گفت: خوشبختانه در نرخ موالید كشور آمار رو به افزایش است اما احساس می كنیم كه این موقتی باشد.

علی اکبر محزون گفت: تا پایان شش ماهه نخست سال جاری، جمعیت ایران به 78 میلیون و 68 هزار و 747 نفر رسیده است.

او گفت: در 6 ماهه اول امسال نیز 204 هزار و 70 مرگ در كشور گزارش شده كه 36.8درصد مربوط به بیماری های قلبی و عروقی، 10.5 درصد سرطان و تومور ها، 8.2درصد حوادث غیر عمدی و 6.8 درصد به دلیل بیماری های تنفسی بوده است كه گروه آخر با توجه به شرایط ناسالم هوا در شهر های پرجمعیت جان خود را از دست داده اند.

علی اکبر محزون با اشاره به آمار ازدواج در شش ماهه نخست جاری گفت: میانگین سن ازدواج در آقایان 28 سال و درخانم ها به 23.3 رسیده است كه این آمار در خراسان رضوی، 27.2 برای مردان و 22.27برای زنان می باشد.

مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور با ابراز تاسف از تعداد بالای طلاق در كشور گفت: در شش ماه ابتدایی سال 93تعداد 75 هزار و 623 طلاق در كشور داشتیم كه از این تعداد فقط 6 هزار و 270 عدد آن مربوط به روستاها بوده و باقی مانده آن مربوط به شهرها است.

محزون ادامه داد: طلاق 7/6 درصد افزایش داشته است که بطور متوسط در هر شبانه روز 12 هزار و 612 طلاق و در هرساعت 17 طلاق در كشور به ثبت رسیده است.

او در ادامه با اشاره به تركیب سنی گروه طلاق گفت: آقایان در گروه های سنی 25 تا 29 سال، 19 هزار 369 مورد و در همین گروه سنی برای بانوان 17 هزار 769 طلاق گزارش شده است.

به گفته محزون، بیشترین تركیب سنی طلاق از بین آقایان 25 تا 29 ساله با خانم های 20 تا 24 ساله اتفاق افتاده است.

مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور گفت: در شش ماه گذشته بیشترین نرخ طلاق در استان خراسان رضوی بوده است كه نرخ كشوری آن 1.9در هزار است یعنی به ازای هر هزار نفر جمعیت حدودا دو طلاق وجود دارد اما در خراسان نسبت ازدواج به طلاق 3.8 است.

محزون گفت: در برابر هر 4.7 ازدواج یك طلاق وجود دارد در حالی كه در سالهای قبل این رقم در ازای هر 11 ازدواج یك طلاق بوده است.

او استان سیستان و بلوچستان را یكی از استان هایی خواند كه كمترین نرخ طلاق را دركشور دارا است و ادامه داد: در این استان وضعیت نسبت به آمار كشور بسیار بهتر است و در هر 16 ازدواج فقط یكی به طلاق می انجامد.

مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینكه روند مثبتی در نرخ موالید وجود دارد گفت: خوشبختانه در نرخ موالید كشور آمار رو به افزایش است اما احساس می كنیم كه این موقتی بوده زیرا این رشد از طریق خانواده هایی است كه قبلا فرزند داشته اند و بازهم مجددا اقدام به بچه دار شدن كرده اند كه آمار این نوع در كشور كم می باشد.

محزون در پایان گفت: سیاست های تشویقی برای افزایش جمعیت لازم است اما كافی نیست زیرا ما تجربه آن را در كشور های مختلف دیده ایم و در سوئد و آلمان پس از افزایش جمعیت كه به دلیل سیاست های تشویقی انجام گرفت، بعد ازمدتی دوباره به حالت اول خود بازگشت.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =