ایرنا نوشت:

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: عدم تعادل جنسیتی از مشخصه‌های بارز بازار کار ایران است و علی رغم تمام پیشرفت‌ها در حوزه زنان همچنان تعادلی از این جهت در بازار کار دیده نمی‌شود.

شهیندخت مولاوردی روز چهارشنبه در گردهمایی مشاورین امور بانوان دستگاه‌های تابعه و ادارات کل استان‌های وزارت راه و شهرسازی در مشهد افزود : طی این سال‌ها شاهد پیشرفت‌هایی در حوزه آموزش زنان و رفع شکاف آموزش دختران و پسران، افزایش چشمگیر دانشجویان و دانش‌آموختگان دختر هستیم، اما تعادلی در بازار کار ایجاد نشده است.

وی عنوان کرد: به منظور ایجاد این تعادل توجه به ترکیب جنسیتی عرضه نیروی کار که در برنامه توسعه چهارم کشور هم مورد توجه قرار گرفته از جمله راهکارهای خروج از این وضعیت است.

مولاوردی افزود: از سویی در جامعه ما نظام رفاهی از جمله بیمه اشتغال محور است و زنان عملا برای برخورداری از این نظام رفاهی وابسته به مردان هستند زیرا در بازار کار نقش چندانی ندارند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در واقع با وجود همه تحولات سال‌های اخیر در حوزه زنان، بازار کار ایران تمایل مردانه دارد و نیروی کار اقتصادی زنان حاشیه‌ای محسوب می‌شود.

وی گفت: نمونه این امر تعداد نمایندگان زن حاضر در مجلس شورای اسلامی است که از ۲۹۰ نماینده عضو مجلس فقط ۹ نفر زن هستند.

وی ادامه داد: در این میان طی چند دهه اخیر زنان به تدریج حضور خود را در عرصه‌های اجتماعی افزایش داده اند اما همواره در برابر زنان در تمامی جوامع و کشورها موانعی وجود دارد که باید رفع شود و اقدامات زیادی نیاز است تا از توانمندی‌های این قشر بهره گرفته شود.

وی تصریح کرد: در عصر حاضر وضعیت زنان یکی از ملاک های اصلی ارزیابی سطح توسعه انسانی جوامع است که طیف گسترده ای از شاخص ها را در درون خود دارد .

وی با تاکید بر اینکه در توسعه پایدار یک جامعه باید همه گروه های اجتماعی مشارکت داشته باشند، گفت : در تحقق این توسعه زنان و نیروی بالقوه آنان عاملی بسیار مهم است که در کشورهای در حال توسعه نادیده گرفته شده است.

مولاوردی با اشاره به بحث توانمندسازی جنسیتی عنوان کرد : در دهه اخیر میزان پیشرفت زنان در عرصه ها و شاخص های مختلف در کشور ما یکسان نبوده است.

وی توضیح داد : بویژه در شاخص متغیر جنسیتی توسعه متوازنی را شاهد نبوده ایم چنانکه نسبت مدیران زن به کل مدیران جامعه از جمله مواردی است که در این توسعه متوازن جنسیتی موثر است که ما در این زمینه آمار خیلی خوبی نداریم.

مولاوردی ادامه داد : واقعیت این است که بر اساس تحقیقات بانک جهانی دولت ها با مشارکت فعال زنان رشد اقتصادی بیشتری را کسب می کنند که خود به مفهوم استفاده بهینه از نیروی کار است .

وی تصریح کرد : سرمایه انسانی محور توسعه پایدار است و با هیچ قیمتی قابل خریداری نیست و هنر کشورها در آن است که چگونه از این منابع بویژه در حوزه بانوان در توسعه کشور بهره گیرند.

مولاوردی تاکید کرد : باید در تدوین برنامه توسعه ششم کشور و تمامی برنامه های توسعه ای و اجرایی این واقعیت را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

وی گفت : اگر قرار است در سال1404 کشوری توسعه یافته در سطح منطقه و بین المللی داشته باشیم ناگزیر از تغییر رویکرد از اقتصاد محور به اقتصادی دانش بنیان هستیم که زن و مرد نمی شناسند.

مولاوردی افزود : در واقع زمانی تداوم و رشد توسعه را خواهیم داشت که زن و مرد در کنار هم حضور داشته باشند و تا زمانی که زنان از این گردونه خارج و یا در حاشیه قرار داده شوند این توسعه دست نیافتنی خواهد بود.

پنجمین همایش دو روزه سراسری مشاوران امور بانوان دستگاههای تابعه و ادارات کل استان های وزارت راه و شهرسازی امروز چهارشنبه در مشهد آغاز شد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    6 10
    کشوری که هنوز مشکل اشتغال مردانش رو حل نکرده دنبال اشتغال زنان بره مشکلاتش بیش تر خواهد شد. لطفا دوستان احساسی نظر ندید. وقتی مردان ما مشکل اشتغال دارند مطمئنا ب سمت ازدواج نخواهند رفت و با توجه ب فضای فرهنگی کشور ما این نتیجه ای جز مشکلات عدیده برای هم مردان و هم زنان ندارد.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
      9 0
      اقای محترم این ناشی ازنگاه درجه دومی شمابه زنان است که میخواهیدزنان بیکاروفقیرباشندومردان پولدارتابلکه دختران ازسرفقرازدواج کنندتنهاجایگاهشان آشپزخانه واتاق خواب باشد درضمن اینکه شماهنوزنتوانسته ایدنیازمالی اغلب زنان به اشتغال رادرک کنید مشکل خودتان است
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    6 4
    درود بر خانم روشن فکر که خوب تشخبص داده