پشت پرده ماجرای تخریب دستگاه‌های پکیج شوفاژ دیواری چیست و چرا برخی به دنبال نشان دادن تصویری خطرناک از این وسایل خانگی هستند؟

میترا دهدشتی:

این روزها موج عجیبی از تخریب و هجمه علیه برخی تولیدات و صنایع در داخل کشور به راه افتاده‌ که عمدتا از حوزه «سلامت» جان برخی محصولات داخلی را نشانه گرفته‌است.

پشت پرده ماجرای تخریب دستگاه‌های پکیج شوفاژ دیواری چیست و چرا برخی به دنبال نشان دادن تصویری خطرناک از این وسایل خانگی هستند؟ وسایلی که معمولا بازار خرید و فروش آن در نیمه دوم سال رونق می‌گیرد و در این میان ظاهرا جای برخی تولیدات که عمدتا سیستم‌های موتورخانه‌مرکزی است در این بازار تنگ می‌شود.

جرقه حمله به پکیج‌های شوفاژ دیواری در میان استفاده‌کنندگان از این وسایل با یک شایعه ایجاد شد. این شایعه که استفاده طولانی مدت از پکیج‌های دیواری ممکن است که بر باروری مردان اثر منفی گذاشته و منجر به عقیم‌شدن افراد شود. دلیلی نیز که در این خصوص عنوان شد، حرارت ناشی از این نوع از وسایل گرمایشی است که به گفته دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران، این حرارت منجر به ناباروری در مردان می‌شود.

سید جلیلی حسینی دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران طی مصاحبه‌ای که از وی در روزنامه همشهری به چاپ رسید، عنوان کرد که کارگران نانوایی و افرادی که در کارخانه‌ها در مجاورت حرارت بالا مشغول به کار هستند ممکن گرفتار این تهدید شوند. وی در عین حال تصریح کرد که «یک خبرگزاری که نخستین بار این مطلب را منتشر کرد اصرار داشت که پکیج را به ناباروری ربط دهد.»

به این ترتیب دبیر انجمن باروری و ناباروری اصل این ادعا که به نقل از وی منتشر شده بود را رد کرد و تعمد و دستکاری در سخنانش را موجب بروز چنین شائبه‌ای علیه پکیج شوفاژ دیواری دانست.

اگرچه چنین استدلال هایی در حوزه صنعت باید تحت نظر قرار گیرد اما واکنش برخی چهره‌های پزشکی و درمانی نسبت به شایعات پیرامون پکیج شوفاژ دیواری نیز می‌تواند دلیلی بر غیر کارشناسی بودن اظهارات پکیج‌ستیزان باشد. در همین زمینه، رییس پژوهشگاه رویان چندی پیش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خبرآنلاین بر غیرعلمی بودن ادعاهای مطرح شده تاکید کرد و گفت که پکیج شوفاژ دیواری نمی‌تواند تهدیدی علیه باروری باشد و این مرکز پژوهشی کشور تاکنون مستنداتی در این مورد به دست نیاورده‌است.

 محمدعلی زرگر، رییس انجمن اورولوژی ایران نیز طی گفت‌وگویی، ادعای عقیم‌سازی پکیج شوفاژ دیواری را نادرست و غیرکارشناسی دانسته و گفته‌است که منابع تحقیقاتی و پژوهشی پزشکی جهان تاکنون به چنین ادعایی دست نیافته‌است که حرارت ناشی از پکیج شوفاژ دیواری ممکن است به ناباروری در آقایان کمک کند.

با این حال طی ماه‌های اخیر شایعاتی علیه دستگاه‌های پکیج شوفاژ دیواری به راه افتاده است. از جمله آنکه در یکی از سایت‌های خبری به نقل از یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، عنوان شد که وزارت بهداشت باید اثرات پکیج بر سلامتی را بررسی کند.

شنیدن سخنان یکی از مسولان این وزارتخانه بیانگر این است که متخصصان پزشکی در کابینه دولت نظری مخالف با مسائل مطرح شده اخیر دارند.

دکتر رضا عزتیان رییس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت، با رد شایعات مطرح شده علیه دستگاه‌های پکیج شوفاژ دیواری، معتقد است که از اینگونه وسایل خانگی اگر به درستی و بر طبق اصول ایمنی استفاده نشود به مانند تمامی ادوات و دستگاه‌های مصرفی ممکن است منجر به آسیب شوند. اشاره وی به نصب درست و مطابق با مقررات ملی ساختمان دستگاه‌های پکیج شوفاژ دیواری است و اگر توسط متخصصان فن صورت بگیرد هیچگونه خطری متوجه ساکنان آپارتمان‌ها نخواهد شد.

در همین زمینه، دبیر انجمن صنعت تاسیسات بر سلامت صنعت تولید پکیج‌های شوفاژ دیواری تاکید کرده و یادآور شده‌است که استفاده از این وسایل گرمایشی تهدیدی برای سلامت افراد نیست، مگر آنکه در نصب دودکش این وسایل دقت کافی صورت نگیرد.

معاون استاندارد تهران نیز چندی پیش بر رعایت موازین ایمنی و استاندارد دستگاه‌های پکیج شوفاژ دیواری تاکید کرده و در مصاحبه با خبرگزاری مهر، عنوان کرد که از نظر این سازمان وسایل گرمایشی پکیج دیواری نمی‌تواند خطرزا باشد.

نظرات غالب متخصصان پزشکی و صنعتی در بخش خصوصی و دولتی در خصوص استفاده از پکیج‌های شوفاژ دیواری نشان می‌دهد که این وسایل خانگی اگر به درستی از آن استفاده شود از منظر پزشکی تهدیدی برای سلامتی افراد نیست و ایجاد جو ناامنی پیرامون این وسایل گرمایشی صرفا از سوی برخی به منظور راه‌اندازی رقابت ناسالم در بازار وسایل گرمایشی به وجود آمده‌است. بنابراین شایعه‌پراکنان به جای آنکه سلامت و اعتماد جامعه را هدف بگیرند می‌توانند ردای رقابت سالم را بر تن کرده و آنها نیز در تامین جامعه‌ای سالم و بهره‌مند از آرامش کوشا باشند.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متین IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    31 5
    سلام بله، با این خبر کاملا موافقم، از لحاظ علمی در هیچ کجای دنیا ، ناباروری پکیج اثبات نشده لطفا بیشتر از این با احساسات ملت بازی نکنید.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    50 1
    عاقا این چه حرفی که میگن حداقل 10تا کارگر و شاطر محترم نانوایی سراغ دارم هرکدومشون یه دوجین بچه دارن
  • بهداد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    9 2
    پکیج ها مثل هر وسیله ای هم مزایا دارد و هم معایب، و شرایط استفاده صحیح و غلط، پکیج میتواند کاملا بدون خطر باشد، و میتواند مث یک بمب خانگی عمل کند، میتواند مصرف بهینه داشته باشد، میتواند قبض گاز برق را بسیار نجومی کند میتواند که به سلامت آسیبی نرساند، میتواند با آلایندگی سلامت را تهدید کند به هر حال خوب مطلق و بد مطلق نیست نحوه استفاده ، شرایط محیطی، بررسی مناسب بودن استفاده از پکیج به جای استفاده از مابقی تجهیزات گرمایشی بسیار اهمیت دارد
    • بی نام RO ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
      6 0
      انشاى خوبى بود اندر معايب ومزاياى پكيج
  • بی نام RO ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    20 2
    ازاين دست شايعات غيرعلمى مخصوصاتوكشورمافراوونه
  • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    16 1
    با تشکر از خبر‌انلاین، عده ایی در این مملکت هر روز شایعه‌ایی را علیه یکی از صنایع راه می‌اندازند. این یک شیوه رقابت کثیف است که بنظر میرسد پشت پرده آن مافیای واردات و ثروت اندوزی لانه کرده است.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    اینجور حرکتها و خبر سازیها برای ساختن یک جو منفی در جامعه است تا ذهن مردم از حقایق واقعی نظیر سرطان ناشی از بنزین پتروشیمی ، امواج پارازیت ، خمیر مرغ ، سموم دفع آفات ، کودهای شیمیایی ، رنگ هندوانه ، روغن پالم ، کیفیت پایین خودروهای داخلی ، جاده های نا ایمن ، هواپیماهای نامطمئن ، ثروت نامحدود بعضی از وزرا ،شیب ملایم افزایش قیمتها ، اختلاص ، حیف و میل منابع ، کارمزد کارتها و .... به سمت عادی شدن ، طبیعی شدن و در نهایت فراموشی و بی خیالی از چاپ یا سانسور این خبر توسط خبرآنلاین منحرف بشه ،
  • هما A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    3 0
    از قدیم گفتن: تهمت مثل ذغاله، نمیسوزونه اما سیاه، میکنه این تهمت زدن و بی آبرو کردن و حذف رقیب بجای رقابت از خونه گرفته تا محل کار و تو بازار و تجارت و ................ همه مردم ایران رو گرفته و هر کسی یا زخم زده است و یا زخم خورده
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    1 4
    پکیج اگر بیرون باشد و هوا از بیرون بگیرد بد نیست اما اگر داخل نصب شود خوب نیست و بخاری را من ترجیح میدهم
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    5 0
    آقا جون مشتری پکیج زیاد شده چون مصرف گازش کمه. رقیب هم ترسیده به جای ارائه یک محصول خوب هر روز میگه پکیج پیف