مخاطب این روزهای محمد جواد ظریف بیشتر افکار عمومی آمریکا است.

محمود عزیزی: گفت وگوهایی که در آن وزیر امور خاجه ایران تلاش می کند بر پایه سالها حضورش در آمریکا، با زبان مخاطب آمریکایی او را به این تصویر برساند که در شرایطی که ایران به دنبال توافق است، چرا مسئولان آمریکایی دنبال کاهش غنی سازی ایران هستند. غنی سازی که حق تصریح شده در ان. پی .تی است، اما یانکی ها نمی خواهند آن را به رسمیت بشناسند. 

علاوه بر موضوع هسته ای، سرنوشت گروهک تروریستی داعش و چرایی همراه نشدن ایران با ائتلاف عیله داعش موضوعی دیگری است که در سه مصاحبه و یک گفت وگوی وزیر امور خارجه در شورای روابط خارجی درباره آن گفت وگو شده است.

 جدول ذیل مروی بر اظهار نظر های هسته ای وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو های اخیرش است. این اظهار نظر ها می تواند نشان دهد که خوش بینی محتاطانه ظریف بستگی به تصمیم هایی دارد که رئیس جمهور و هیات مذاکره کننده آمریکایی باید بگیرد.

حضور/ گفت وگو

اظهار نظر

شورای روابط خارجی آمریکا

*منطقه نظامی پارچین:آژانس دو بار از این منطقه بازدید کرده و  نمونه برداری محیطی نیز از آن داشته است.گزارش‌های اطلاعاتی نادرستی وجود دارد و ظاهرا می‌خواهند بازدید‌ها را ادامه دهند تا چیزی را که وجود ندارد پیدا کنند.ما بارها اعلام کرده‌ایم که حداکثر شفافیت را داریم، اما طبق هر توافقی، تاسیسات نظامی خارج از محدوده بازرسی‌ها هستند.

*برنامه غنی سازی ما برنامه‌ای صلح‌آمیز و با هدفی مشخص است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها اعلام کرده که ایران به تمام شروط توافق ژنو عمل کرده است.

*در ایران نظرات متفاوتی در خصوص مذاکرات هسته‌ای مطرح است ولی سیاست خارجی ایران یک صدا و در چارچوب قانون اساسی و خط مشی تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا

 

*تاکنون گزینه‌های غلطی آزموده شده‌اند . البته ما آماده توافق هستیم. تنها مشکل این است که چگونه آمریکا و اروپا بتوانند بر حوزه‌های داخلی خود فائق آیند زیرا برخی در داخل آمریکا و اروپا تمایل به حصول هیچ توافقی را ندارند.

*من فکر می‌کنم اگر شما حصول هر نوع توافق را با عدم توافق قیاس کنید ، باید بگویم آشکار است که حصول یک توافق بسیار بهتر است.

روزنامه آمریکایی نشنال اینترست

شکل روابط ایران و آمریکا پس از توافق احتمالی:اگر پرونده هسته‌ای حل شود، حداقل یکی از موانع بر سر راه کاهش تنش‌ها میان دو کشور از سر راه برداشته می‌شود. به نظر من تنش موجود در روابط ما، ذاتی و غیرقابل اجتناب نیست. ایمدوارم وقتی هنگامی که این مورد اساسی مشکل هسته‌ای را حل کردیم، راه برای حل دیگر مسائل هموارتر باشد. البته فکر نمی‌کنم که به صورت ناگهانی، نوع جدید و بسیار متفاوتی از روابط میان دو کشور حاکم شود.

*به نظر می‌رسد متاسفانه برخی از افراد در آمریکا، تحریم‌ها را به عنوان یک دارایی مهم برای کشورشان می‌بینند، الان همه بحث بر سر رسیدن به یک موافقت برای برداشته شدن تحریم‌ها است، پس تنها کاری که باید آمریکایی‌ها بکنند، عبارت است از رسیدن به یک توافق که به رفع تحریم‌ها منجر شود.ما از آمریکایی‌ها توقع دیگری نداریم، ما خواهان دریافت تضمین‌های امنیتی نیستیم، ما هیچ پولی از آمریکا نمی‌خواهیم، ما از آمریکایی‌ها نمی‌خواهیم کاری بکنند به جز برداشتن تحریم‌ها.

شبکه «سی‌سی‌ تی‌وی» چین

دلیل خوش‌بینی محتاطانه من{به مذاکرات} این است که همه می‌دانند که جایگزین یک توافق، بدتر خواهد بود.توافقی که به هر حال و تحت هر شرایطی تعداد قابل توجهی منتقد در همه پایتخت‌ها خواهد داشت؛ اینجا در ایالات متحده، در ایران، در اروپا، اما احتمالا بیشتر در واشنگتن و تهران.

 

/212 27

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    149 3
    دقیقا همینطوره. جایگزین توافق چیز بسیار بدی خواهد بود. امریکا هم خوب می داند.
  • بی نام RU ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    مشكل ريشه اي است، ايران تنها كشوري در دنيا است كه علنا و رسما و مرتبا و بصورت منظم اعلام ميكنه قصد داره يه كشور ديگه رو از بين ببره و اگر وقتش برسه و لازم بشه از هر فرصتي و تمام توانش براي اين كار استفاده مي كنه، طبيعيه حالا كه درست يا غلط اون كشور عضو سازمان ملله ساير جاها بخصوص كشورهاي قدرتمند چنين چيزي رو نمي پذيرند
    • گبی IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      9 39
      کشور؟ آیا شما رژیم صهیونیستی رو کشور میدونی؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    109 3
    راستی اگه این مسئله اخیر ختم به خیر شد در آینده دیگه امریکای هم نیست که باهاش شبو روز کل کل کنیم.باید یه فکری کرد
    • بی نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      0 0
      روسیه پتانسل کل کل رو داره
  • رامین IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    100 6
    اگه مشکل ماباامریکا هم حل بشه راستی این تندروها بیکار میشوند اخه دیگه کشوری نیست که مرگ بربگویند ودیگه سهمیه ساندیس انها هم قطع میشه اخه.دلم میسوزه
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    80 6
    ما هم عدل اومديم دست گذاشتيم رو قدرتمند ترين كشور دنيا و اونو دشمن معرفيش كرديم. اقلا يه جاي ضعيف مثلا سومالي كه تازه دزد دريايي هم داره يا ديگه حداكثر مثلا پرتغال يا يونان و اينا رو انتخاب مي كرديم.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      0 0
      فک کنم اون عد هستش.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 5
    یعنی اگه این طوری پیش بره چند وقت دیگه نمیتونیم بگیم مرگ بر آمریکا نه...نه.... من عادت کرده بودم.
  • سینا عشوری IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    این حرف های وزیر محترم خارجه رو میخونم ناخودآگاه یادم میافته که جناب سعید جلیلی محترم که نماینده مورد وثوق دوستان دلواپس در انتخابات بودن در مصاحبه ای در تبلیغات انتخابات گفتن که من اگر رای بیارم دنبال تنش زایی هستم نه تنش زدایی، با این همه تدبیر دولت هنوز توافق نشده،وای به حال ما که اگر هنوز مذاکره دست دوستان قبلی بود، تا الان ایران وارد جنگ شده بود با 51، هرچند منتشر نمیشه ولی بازم گفتم باشد که عبرتی شود در انتخابات مجلس که به کی رای میدیم...
  • بی نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 0
    حق ما ایرانی ها نیست که به خاطر عدم مذاکره و حماقت یه عده ای مث آقای احمدی نژاد،انقدر زجر بکشیم از ته دل امیدوارم اقای ظریف موفق بشن
  • اشكان NL ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 1
    توافقى صورت نخواهد گرفت هيچ وقت چون مشكل ايران و آمريكا در ايديولوژى اين دوتا كشور هست،آمريكا كدخداى جهان امروزى ما هست و ايران منافع اين كدخدا را به چالش ميكشه،پس كدخدا هيچ موقع توافقى نخواهد كرد مسعله هسته اى ايران را سياسى كردن و هر كشورى از اين مسعله به طورى دارى نفع ميبره بجز خود ايران ايران هيچ موقع به چيزى كه ميخواهد برسد نخواهد رسيد در اين مذاكرات
  • آیدین US ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    3 0
    با اینکه سر مسائل فوتبالی ضد سایت شمام ولی نشان دادن نظر های مردم قابل ستایش و تقدیره
  • بی نام A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    وقتی حتی یک خبرگزاری در ایران نیست که بی طرفانه و بدون گزینش سیاسی نظرات کاربران رو منتشر کنه چگونه ما میخواهیم به توسعه و عدالت برسیم. همش شعار پس کی عمل؟البته که جامعه ی ما و هیچ جامعه ای به ایده آل نخواهد رسید اما چرا ما به سمت ایده آل به صورت لاک پشتی حرکت می کنیم.