معاون بانک مرکزی خبر داد: هدف گذاری تورم 25 درصدی قطعا محقق می شود

تعیین نرخ سود بانکی به عنوان متغیری تاثیرگذار بر سیاست های پولی کشور از سوی بانک مرکزی با حساسیت ویژه ای دنبال می شود.

 

محمد عدلي: موضوع تغيين نرخ سود بانکي همچنان به عنوان يکي از مهمترين موضوعات پيش روي بانک هاي کشور باقي مانده است. هر چند که اظهارنظرهاي متفاوتي در اين مورد صورت گرفته است ولي همچنان به نظر مي رسد بانک هاي کشور از شيوه تعيين نرخ سود بانکي گلايه دارند. با اين حال معاون بانک مرکزي روايت مي کند، اين نهاد پولي با حساسيت ويژه اي اين موضوع را پيگيري مي کند. پیمان قرباني معاون اقتصادی بانک مرکزیدر گفت و گوي کوتاه زير به برخي نکات در اين مورد اشاره کرده است. در حال حاضر شاخص هاي کلان اقتصادي ايران مانند تورم روندي نزولي پيدا کرده اند. قرباني اعتقاد دارد تا پايان سال جاري نيز اين شرايط تداوم خواهد داشت. براساس مکانيزم فعلي تعيين نرخ سود بانکي، در صورت کاهش شاخص​هاي کلان ميزان نرخ سود بانکي هم بايد کاهش پيدا کند.

بانک مرکزي چه مکانيزمي براي تعيين نرخ سود بانکي دارد؟ شما اين موضوع را تا چه اندازه در اختيارات حاکميتي تعريف مي کنيد؟

تعیین نرخ سود بانکی به عنوان متغیری تاثیرگذار بر سیاست های پولی کشور از سوی بانک مرکزی با حساسیت ویژه ای دنبال می شود. برای تغییر این متغیر نیاز به سر رسید زمان یا دوره خاصی نیست بلکه باید حسب شرایط اقتصادی و دیگر شاخص های اقتصادی، این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

تورم نقطه به نقطه يا ساليانه را در تعيين نرخ سود بانکي در نظر مي گيرد؟ يعني مبناي اينکه نرخ سود بانکي را تعيين مي کنيد چه عددي است؟

نرخ تورم در تمام گونه های خود نظیر تورم میانگین، ماهانه و نقطه به نقطه در این بررسی مورد توجه قرار می گیرد. این گونه نیست که فقط یک پارامتر برای تعیین سود بانکی مورد نظر باشد. بانک مرکزی مجموع متغیرهای اقتصادی را در کنار هم می بیند و افق آتی این متغیرها را نیز پیش بینی می کند و بر اساس این شرایط در صورت نیاز پیشنهاد تغییر نرخ سود بانکی را به شورای پول و اعتبار ارائه می دهد. این بررسی ها همواره وجود دارد و مربوط به زمانی خاص نیست. انعطاف در اعمال سیاست های پولی با توجه به تغییر دائمی شرایط اقتصادی، موضوعی است که بانک مرکزی به آن توجه دارد. مسئله مهم در تغییر این شاخص ها توجه به تایمینگ یا زمان بندی آن ها در اثرگذاری اقتصادی است. اینکه تغییر یک متغیر نظیر نرخ سود بانکی در چه زمانی، چه تاثیری بر کدام متغیر می گذارد، به طور دسته جمعی دیده می شود چراکه نمی توان به طور موردی و بدون توجه به جمیع پارامترها یک متغر را دستکاری کرد. بانک مرکزی با توجه به همه این شرایط با رصد شرایط اقتصادی روز و پیش بینی آن در آینده میزان تاثیرگذاری پارامترها را می سنجد و هرگاه نیاز به جهت دهی منطقی وجود داشت، این کار را انجام می دهد. بانک مرکزی در تعیین نرخ سود و دیگر مولفه های سیاست پولی به طور مستمر تحولات اقتصادی از جمله نرخ تورم، روند رشد اقتصادی و فضای تعادل بازار دارایی‌ها را بررسی و در زمان مقتضی پیشنهادات را به شورای پول و اعتبار ارائه می‌دهد. پس از منظم شدن نرخ‌های سود بانکی در ماه‌های گذشته و تصویب سیاست‌های پولی جدید، بازارهای دارایی از تعادل مناسبی برخوردار بوده و تورم به شکل قابل ملاحظه‌ای افت کرده است به طوری که تورم ٢٥ درصدی مورد هدف برای سال 93 در مرداد ماه محقق خواهد شد.

پيش بيني شما اين است که وضعيت شاخص هاي مثل تورم تا پايان سال روند بهتري پيدا کند؟

 با این روند کنوني این شاخص تا پایان سال به رقم بهتری خواهد رسید. متغیرهای اقتصاد کلان تغییر می‌کند،‌ سیاست ها نیز مورد بازنگری قرار می‌‌گیرد. سیاستهای پولی بانک مرکزی منعطف و پیش‌نگر خواهند بود و بر این اساس در تعیین نرخ های سود نیز به تورم انتظاری و یا پیش‌رو نیز توجه می شود اما  شاخصی که به‌طور استاندارد تورم را مدنظر قرار می‌دهد، تورم میانگین 12 ماهه است  و از آنجا که جریان ورود و خروج سپرده به بانک‌ها در ماه‌های مختلف سال جریان دارد، عملا این شاخص بهتر می‌تواند کاهش ارزش پول را پوشش دهد. در بانک مرکزی براساس مجموعه‌ای از مدل‌ها تورم پیش‌بینی می‌شود و در این مدل‌ها، ‌مدل‌های تک متغیره تا مدل‌های چند متغیره و پیچیده وجود دارد که براساس آن متغیرهای تاثیرگذار در تورم قابل محاسبه است. بانک مرکزی با بررسی جمیع این متغیرها و بر مبنای شاخص تورم پیش‌بینی شده که بهتر می تواند هزینه- فرصت پول را منعکس کند، نرخ سود بانکی را به شورای پول و اعتبار پیشنهاد خواهد کرد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    4 0
    وقتی تورم 25 درصد قراره بشه پس چرا سود بانگی از چند ماه پیش تر به 10 درصد رسیده؟ یرای افرادی که تنها مقداری پس انداز در بانک دارن و به سود اون دلخوش کردن این موضوع فشار زیادی میاره
  • بی نام ES ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    3 0
    فعلا گفتن تورم 25 درصد ، 20 درصد به حقوق ها اضافه می شه بعد از 6 ما که قراردادهای ما را در یک سازمان وزارت صنایع معادن دادن هفده و نیم درصد اضافه کرده بودن حالا خودتان حدس بزنید چگونه تورم را می خواهند پائین بیارن از جیب منو و شما؟