عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز : دولت برای ایجاد اشتغال عزم جدی داشته باشد

بحران آب، بحران تامین نقدینگی و البته بحران نیروی انسانی، هر سه اقتصاد کشاورزی کشور را در خطر جدی قرار داده است.

احسان میزانی: عيسي کلانتري، اعتقاد دارد خروج از رکود اقتصادي و بازگرداندن آرامش به اقتصاد کشور بايد در اولويت هاي دولت باشد. کلانتري براين باوراست که اقتصاد کشور طي سال هاي گذشته با بحران هاي بسياري مواجه بوده است. به اعتقاد دولت دولت يازدهم ميراث دار مشکلاتي شده که خود نقشي در به وجود آمدن آنها نداشته است ولي حداقل در دوره زماني کنوني بايد در جهتي حرکت کند تا اين بحران ها همگي رفع شوند چراکه اساس اقتصاد ايران به شدت تحت خطر قرار گرفته است. عيسي کلانتري براين باوراست که دولت در کوتاه مدت با اجراي برنامه هايي مانند سياست هاي خروج از رکود مي تواند قدري به وضعيت اقتصادي کشور سامان دهد. عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت های سازندگی به گفتگو نشستیم. او که در حال حاضر، دبیر کل کشاورز و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه است. کلانتري معتقد است ايجاد اشتغال براي کشور از راه طرح هاي عمراني حاصل مي شود ولي در سوي مقابل ميزان بودجه عمراني دولت براي عبور از بحران اشتغال کافي نيست. برهمين اساس او توصيه مي کند دولت بودجه قابل توجهي براي بخش عمراني کشور اختصاص دهد.

  دولت قصد دارد با اجراي برنامه هايي مانند سياست هاي خروج از رکود به وضعيت اقتصادي کشور قدري سامان دهد. به اعتقاد شما در حال حاضر چقدر فضاي کشور براي اجراي چنين برنامه هايي آماده است و اساسا اينگونه سياست ها تا چه اندازه مي تواند به تغيير فضاي حاکم براقتصاد کشور کمک کند؟

باید دید که قرار است این طرح به صورت عرضه‏محور باشد یا تقاضا محور. اگر هر کدام از این مسائل اساسی را پایه اصلی خود قرار دهد مسئله فرق می‏کند. در کل برنامه‏های اقتصادی کشور تا به حال عرضه‏محور بوده است. اما من فکر می‏کنم که مشکل اقتصادی ایران در شرایط حاضر تقاضامحور است. بنابراين به نظرم بايد در اين مورد گفت و گوهايي انجام گيرد.

شما اصل این طرح را مطالعه کرده ‏اید؟

بله. برای همین عرض کردم که باید به تقاضا هم بتوانیم پاسخ بگوییم. در واقع در شرایط حاضر بخشی از مردم قدرت خرید خود را در اثر سیاستهای بد اقتصادی این چند سال اخیر دولت گذشته از دست داده اند.

به نظر شما این طرح چه نقاط قوت و چه نقاط ضعفی دارد ؟

در طرح به مسئله تولید و صنعت توجه شده است و می‏خواهند در این بخش سرمایه‏گذاری کنند. اين اقدام به نظر می‏رسد که می‏تواند مسئله رکود اقتصادی را تا حدی حل کند. اما نقد من در این است که اگر فقط برنامه‏های دولت عرضه‏محوری باشد و به تقاضا پاسخ داده نشود، مشکلی حل نخواهد شد. مسئله بسیار مهم این است که دولت در بودجه‏های عمرانی در این 5 ماه از سال کمتر از یک درصد بودجه اختصاص داده است. یعنی در باره اشتغال‏زایی عزم جدی ندارد. اگر این دو مسئله حل نشود پس به تقاضا محوری پاسخ جدی نداده و این در اقتصاد ایران در دراز مدت مشکل آفرین خواهد بود.

برای اصلاح نقدهای وارده چه پیشنهاد و راهکاری را ارائه می‎کنید؟

عرضه و تقاضا باید با هم ترکیب شود و با همدیگر در برنامه‏ها مورد توجه قرار گیرد. رکود و تورم و حل این مسائل بدون در نظر گرفتن همدیگر و مسائل داخلی و در نهایت مسائل بین‏المللی قابل حل نیست. باید دولت بتواند شرایط را برای جذب سرمایه‏های خارجی آماده کند. از طرفی فاکتور بسیار مهم حل معضل بیکاری است. اولا بیکارهای ما افراد تحصیل کرده و  دانشگاهی ما هستند و از طرفی بیکاری یعنی اینکه مردم نمی‏توانند تقاضا محور باشند و کسانی هستند که قدرت خرید ندارند. وقتی تولیدمحور است عملا بخشی از مردم که قدرت خرید دارند و یا توان خرید کالاهای خارجی دارند می‏توانند از این سیاست دولت حمایت کنند ولی بقیه مردم نمی‏توانند نیاز اولیه خود را برطرف کنند و در نهایت این سیاست با شکست مواجه می شود. باید دولت متوجه قدرت خرید مردم باشد و عرضه و تقاضا را با همدیگر مد نظر قرار دهد و سیاست‏های حمایتی دولت فقط متوجه قشر کارگر نباشد. چون اکثر بیکاران همانطور که گفتم تحصیلکردگان و دانشگاهی های ما هستند. باید به اشتغال‏زایی و برنامه‏های عمرانی توجه شود. دولت نباید تمام هم خود را بر سیاست‏های انقباضی و حذف و کم کردن نقدینگی در جامعه بگذارد. باید بستری فراهم شود که بانک‏ها از تولیدکنندگان حمایت کنند. باید عملیات بخش خصوصی و دولتی و عرضه و تقاضا و تولید و صنعت با همدیگر تقویت شود.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =