یک روز پس از انتقاد معاون پارلمانی وزیر بهداشت درباره مصوبه مجلس برای آزمون دستیاری، معاون آموزشی وزیر بهداشت از راهکاری برای افزایش شانس قبولی در آزمون دستیاری خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بر اساس مصوبه سال 89 مقرر شد که 10 درصد مازاد ظرفیت دانشگاهها در رشته های پزشکی به مناطق محروم اختصاص داده شود. مجلس اما در سال 92 در اصلاحیه ای روی این قانون، میزان اختصاص ظرفیت مازاد به مناطق محروم را به 30 درصد افزایش داد. این افزایش سهمیه با مخالفت وزارت بهداشت مواجه شد. اما فایده ای نداشت. حتی در آخرین روز کاری مجلس در همین هفته، نمایندگان با یک فوریت اصلاح سهمیه 30 درصدی مناطق محروم آزمون دستیاری مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس روز چهارشنبه با یک فوریت اصلاح بند 3 قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مخالفت کردند براساس بند سه 30 درصد سهمیه آزمون دستیاری به مناطق محروم اختصاص یافت. مجلس در حالی از 30 درصد سهمیه مناطق محروم آزمون دستیاری کوتاه نیامد که وزیر بهداشت نسبت به آن انتقاد کرده و نسبت به تبعات آن هشدار داده بود.

همچنین وزیر بهداشت این مصوبه را ظلم در حق دانشجویان خواند زیرا با احتساب سهمیه های دیگر عملا سهمیه پذیرش آزاد 50 درصد کاهش یافته است.

روز گذشته نخستین اعتراض وزارت بهداشت به این مصوبه علنی شد. طاهر موهبتی، معاون پارلمانی وزیر بهداشت گفت:وقتی قرار است سهمیه مناطق محروم 30 درصدباشد و20 درصد مابقی، سهمیه های دیگر است، عملا" سهمیه پذیرش آزاد 50 درصد كاهش مي يابد.

به گفته او وقتی پذیرش آزاد کم شود رقابت سخت شده و ورود نخبگان جامعه پزشکی به عرصه‌های تخصصی کمتر می‌شود: از همین رو روز چهارشنبه طرحی را تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه دادند که به جای 30 درصد ورودی، 30 درصد سهمیه ظرفیت مازاد بر ورودی دانشگاه ها در رشته دستیاری به مناطق محروم اختصاص یابد که این به معنای کاهش ظرفیت مناطق محروم نیست. متاسفانه این طرح رای نیاورد. (اینجا را بخوانید)

اما اکنون معاون آموزشی وزارت بهداشت از تدابیری برای اصلاح و افزایش شانس قبولی داوطلبان سهمیه آزاد چهل و یکمین آزمون دستیاری خبر داد. 

امیر حسین ضیایی دراین باره به ایسنا گفت: مصوبه مجلس درباره سهمیه ها در آزمون امسال اعمال می‌شود، اما در وزارت بهداشت برای اصلاح شانس قبولی داوطلبان سهمیه آزاد تلاش می‌شود حتی‌الامکان ظرفیت‌های پذیرش آزمون را افزایش دهیم و بی‌شک این افزایش ظرفیت‌ها در دانشگاه های بزرگ اعمال خواهد شد.

او همچنین با اشاره به خالی ماندن بخشی از سهمیه مناطق محروم طبق روال سال‌های گذشته، تأکید کرد:‌ سهمیه‌های خالی به داوطلبان سهمیه آزاد تعلق می گیرد و با پذیرش آنها پر می شود.

به گفته ضیایی، با اتخاذ این تدابیر و همچنین با اذعان به اینکه شماری از داوطلبان نیز در ظرفیت‌های سهمیه آزاد قبول پذیرفته می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود بخشی از نگرانی داوطلبان سهمیه آزاد در این باره برطرف شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به آغاز انتخاب رشته آزمون دستیاری از روز شنبه چهارم مرداد ماه، به همه داوطلبان توصیه کرد رشته موردعلاقه خود را انتخاب کرده و از انتخاب رشته تنها با هدف قبولی پرهیز کنند زیرا امکان تغییر رشته و دانشگاه، بعد از قبولی میسر نیست.

'گفتنی است بنا به اعلام وزارت بهداشت، داوطلبان چهل و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیاری می توانند تا ششم مرداد ماه با مراجعه به سایت www.sanjeshp.ir نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ق A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    83 4
    هدف از وجود سهمیه در هر آزمونی از سراسری گرفته تا همین آزمون دستیاری صرفا اینه که کسانی که لیاقت قبولی رو ندارند جای کسانی رو که شایسته قبولی هستند و کلی تلاش کردند رو بگیرند. علت مخالفت مجلسی ها هم اینه که بیشترشون از سهمیه های مختلف استفاده کردند تا به اینجا رسیدند.
    • الیمی A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
      65 5
      دقیقا همین طوره ... آخه پزشکی که مهندسی نیست این رو می گم چون خودم مهندسی هم خوندم ... کاملا متفاوته اگه اون کسی که میاد تخصص بی سواد باشه پس فردا ملت رو بدبخت می کنه...
  • نوشین A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    36 4
    بله من هم موافقم ... کسانی که زندگی شون ، مدرکشون ، سربازی بچه ها شون، دانشگاه رفتن به خارج بچه هاشون، نفس کشیدن شون با سهمیه بوده این ها دیگه نمی تونند متوجه بشن کسی که رتبه دو رقمی در آزمون تخصص بیاره چه معنی داره و چه تلاش عظیمی پشت سر اون بوده رقابت بین پزشک ها یعنی رقابت بین نخبه ها .... حالا وقتی شما بین این نخبه ها رتبه دو رقمی بیارید ... خودتون حساب کنید
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    13 0
    بابا پزشكي عمومي رو كه به خاك سياه نشونديد.. حالا رفتيد سراغ تخصص.. تو شهر سي هزار نفري با به درمونگاه سه تا متخصص داخلي و دو تا جراح داريم الان.. بگذريم ازينكه همين نمايندگان محترم فك و فاميلشون رو باز هم ميارن تهران درمان ميكنن
  • مهدی A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    4 0
    حتی الامکان یعنی چه دیگه؟ایشان سابقه بدی دراین از بین بردن زحمات داوطلبین دارند واصلن قابل اعتماد نیستند
  • بی نام US ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    9 2
    واقعا متاسفم من پزشك رو تو كل دنيا با احترام باهم برخورد ميكنند، تو مملكت خودم بايد التماس كنم كه حقمو بگيرم و ادامه تحصيل بدم، الانم كه منت رو سرمونه، اخه كدوم عدالتي ميگه كسي كه رتبه اش چندين برابر بدتر شده، بتونه رشته بهتري نسبت به من بشينه اين عدالته؟؟؟
  • بی نام ES ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    12 1
    من با رتبه ٦٥ رشته دلخواهم رو تو شهر خودم نميتونم بيارم. براي كوته فكري خودم متاسفم كه تصورم اين بود كه همه چي درست ميشه.به حال خودم افسوس ميخورم كه ....
  • علی A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    14 3
    با تشکر از شما که این خبر را منتشر کردید ولی ایکاش زودتر صدای ما را میشنیدیدشاید آنوقت اوضاع بهتر بود.... ایکاش مردم میدانستند همه پزشکان قاتا جانشان نیستند... ای کاش میدانستند همه پزشکان مانند هم نیستند... هدف خدمت است گرچه عده ای هم این وسط سوء استفاده کرده اند... ایکاش نمایندگان محترم حداقل نمایندگان محترم پزشک که خود نه امتحانی داده اند و نه طرحی داشته اند و نه زحمتیحداقل در حیطه علمی حرفهای ما را درک می کردند... با تشکر