پاسخ معاون صادرات سایپا به دلایل سرمایه گذاری در کشورهای بحرانی/ عراقیها به پراید چه لقبی دادند؟

در جریان جنگ فعلی در سوریه، اما نشانه هایی از راه اندازی دوباره است و حتی سفارش خودرو کامل نیز رسیده است.

رسول شقاقی : معاون صادرات گروه سایپا آن قدر زیرک است که وقتی می گویم در مورد جُک های ساخته شده برای پراید در بازار عراق سخن بگوید، بی آنکه رد کند از ورود این خودرو به فرهنگ عراقی ها اشاره می کند که یعنی خوب می فروشد. محسن جوان در نمایشگاه اتومکانیکای استانبول و در غرفه گروه سایپا پاسخگوی سوالات خبرآنلاین شد.

در این گفتگو وضعیت فعلی سایپا در کشورهایی همچون سوریه، سنگال، ونزوئلا، اکراین و روسیه بررسی شد. نکته جالب، برنامه این گروه برای استفاده از خط بلااستفاده ایران خودرو در سنگال است. همچنین عدم ورود به بازار افغانستان به دلیل یکی از قوانین دولتی آنجا نکات جالبی به همراه داشت. معاون صادرات سایپا می گوید استراتژی بازاریابی ما از روابط سیاسی خوب به روش های علمی و رقابتی تغییر کرده است.

از ظاهر غرفه مشخص است به دنبال فروش قطعات هستید. با امید آمده اید یا برنامه؟

خوشبختانه پس از سال ها موفقیت در صادرات خودرو، از سال گذشته با توجه به توانمندی های قطعه سازی و ارائه خدمات فنی در گروه، با مشارکت مرکز تحقیقات گروه سایپا برنامه ای تدوین شد که بر اساس آن در سال 93 علاوه بر خودرو، پنجاه میلیون دلار قطعه نیز باید فروخته شود. برای تحقق برنامه هایمان و با امید به توانمندی های صنعت مان آمده ایم.

در صادرات خودرو چه توفیقی داشته اید؟

هفت بار صادرکننده نمونه کشور شده ایم.

لطفا از آمار مقایسه ای استفاده نکنید.

تعهد مدیریت ارشد گروه در صادرات به برنامه تبدیل شده است و در یک دهه گذشته نزدیک به 250 هزار دستگاه خودرو صادر شده است. توجه داشته باشید در دوره های گذشته بیشتر به دنبال صادرات به کشورهایی با روابط خوب سیاسی بودیم ولی هم اینک با بازاریابی علمی وارد حوزه های رقابتی شده ایم. عمده صادرات ما اینک به سوریه، عراق، آذربایجان، ونزوئلا، مصر، الجزایر، ارمنستان و اکراین است. ما امسال برنامه ورود به بازار روسیه را داریم که خبر جدیدی است و باید بدانید اواخر سال گذشته توانستیم علاوه بر استاندارد یورو چهار، چهار استاندارد دیگر این کشور را هم کسب کنیم و لذا از ابتدای سال میلادی جاری مجوز ورود به روسیه را گرفته ایم.

هم اینک در چه مرحله ای است و با چه خودرویی وارد روسیه خواهید شد؟

با گروه خودرو X200  شامل تیبا، صندوق دار و هاچ بک وارد خواهیم شد. در حال مذاکره برای شبکه فروش و خدمات پس از فروش در روسیه هستیم.

در سوریه اوضاع فعلی شما چطور است؟

دستاورد ما در سوریه بزرگ بود و سرمایه گذاری بسیار اقتصادی انجام شد. ابتدا ما 35 هزار دستگاه وارد سوریه کردیم و پس از آن خط تولید برای مونتاژ ایجاد شد. در جریان جنگ فعلی در سوریه، دو سال است تولید نداشته ایم اما نشانه هایی از راه اندازی دوباره است و حتی سفارش خودرو کامل نیز رسیده است.

در گروه سایپا همیشه صحبت از آفریقا است. آیا پیشرفتی حاصل شده است؟

ما در اندیشه ایجاد خط تولید در مناطق مستعد آفریقا از جمله شمال آن هستیم. یکی از خطوط X100 ما به خارج منتقل خواهد شد. در مقابل یک خط جدید نیز در داخل به جای آن ایجاد خواهیم کرد تا بهترین سرمایه گذاری را داشته باشیم.

در مرحله بازاریابی هستید؟

وارد مذاکره در مصر و الجزایر هم شده ایم.

بعید است در شرایط فعلی در مصر موفقیتی کسب کنید.

مشکل رفت به مصر داریم و ویزا صادر نمی شود. اما جالب است بدانید در سال گذشته انواع تیبا و خانواده X100 صادر شد.

قیمت فروش چقدر بود؟

نه هزار دلار برای تیبا و برای X100 هم از 6500 تا 7000 دلار. هم اینک فروش خودرو در بازار مصر دچار رکود شده است ولی اصل ارتباط وجود دارد.

اوضاع در عراق چطور است؟ قاعدتا مطلوب شماست

همسایگی یک مزیت است اما عراق یک بازار چالشی و پررقابت است که همه خودروسازان در آن حضور دارند و خودروهای ما نیز در عراق با استقبال مردم مواجه شده است. از سال 86 به بعد حدود 220 هزار دستگاه خودرو ایرانی به عراق صادر شده که سهم ما 120 هزار دستگاه است. ما سه سال در این بازار رتبه اول فروش را داشته ایم.

پس چرا خط تولید ایجاد نمی کنید؟

ایجاد شد. قرارداد سه جانبه ای بین وزارت صنایع عراق، شریک عراقی و طرف ایرانی که سایپا و ایران خودرو هستند امضا شده بود و در اسفند 92 توسط معاون نخست وزیر افتتاح شد. هم اینک در تولید آزمایشی هستیم و از سال جاری به تولید انبوه خواهد رسید. ما با خانواده X100 و X200 و وانت 151 تولید خواهیم داشت.

در مورد پراید جُک هایی در عراق ساخته شده است. آیا شنیده اید؟

در عراق برای هر محصولی که معروف شود اسم می سازند. چندی پیش در بغداد بارندگی و سیل داشتیم. تصاویری از تلویزیون پخش شد که یک پراید را در حال حرکت در آب نشان داد که به آن خودروی آبی-خاکی لقب دادند و باعث شوخی و خنده شد. نکته فرهنگی اینکه در خانواده ها گفته می شود هر جوان عراقی که یک پراید بخرد می تواند ازدواج کند و این یعنی خودرو ما به دلیل قیمت رقابتی و کمک به اشتغال وارد فرهنگ عراقی ها شده است.

و چرا ترکیه هستید؟ با شش شرکت قطعا ساز زیر مجموعه؟ مزیتی در این بازار است؟

به هدف فروش آمده ایم. من در بازدید از نمایندگی ها در کشورهای دیگر نیز متوجه شده ام انتظار توانمندی صنعت خودرو ایران را نداشته اند و در مواجه با آن غافلگیر شده اند.

رُک بگویم؛ آیا چون در خودرو توان صادراتی محدودی دارید و فروش قطعه مزیت داشته و راحت تر است اینجا آمده اید؟

این مفهوم از زاویه دیدگاه شماست. ما به دنبال فرصت جدید و افزایش حجم فروش هستیم. اهداف منطقی تعیین کرده ایم و باید به تعادل ارزی در گروه برسیم. از محدودیت های ارزی اطلاع دارید. همچنین در خودرو نیز ما به دلیل توسعه محصول خوب می فروشیم. همین وانت نیم تن 151 سایپا در نمایشگاه های خارجی موفق ظاهر شد.

در کدام نمایشگاه؟

در عراق. در ترکمنستان نیز با استقبال بی نظیری مواجه شد و نظر مقامات دولتی را هم علاوه بر مردم جلب کرد. یادم می آید سفیر تاجیکستان در ترکمنستان به غرفه ما آمد و همان جا یک دستگاه وانت خرید.

چقدر تخفیف دادید؟

با پانصد دلار تخفیف از ایشان 5500 دلار گرفیتم. تاجیکستان بازار هدف ماست و جلب نظر سفیر این کشور اهمیت دارد.

اگر سال گذشته را با توجه به تحریم ها و شرایط خاص بین المللی بدترین سال فروش شما در چند سال گذشته بدانیم چقدر ارز وارد گروه کردید؟

در مورد گروه چون ابتدای سال است آمار رسمی سال قبل را ندارم و باید تجمیع شود ولی در شرکت سایپا شصت میلیون دلار ارزآوری داشتیم و دوازده هزار خودرو به اکراین، عراق، مصر، آذربایجان و نیجر فروختیم.  شرایط سال گذشته درس بزرگی بود برای ما در توسعه محصول و همچنین فروش خدمات فنی و قطعه به خارج از کشور.

وقتی خودرو جدیدی ندارید چطور قطعه جدید می فروشید؟

این تفکر درست نیست. مدل ترکیه مثال خوبی است و قطعه سازان اینجا فقط برای خطوط مونتاژ ترکیه، تولید ندارند. شرکت مالیبل یا رادیاتور ما در سفارش گذاری آماده تولید برای هر خط تولید دیگری است. ایران هنوز دارای مزیت نیروی انسانی و انرژی است که باید استفاده شود.

در ونزوئلا اوضاع شما خوب است؟ هنوز به افزایش تولید نرسیده اید؟

64 درصد از سهام شرکت ونیرتو به طرف ونزوئلایی و 36 درصد به طرف ایرانی یعنی ما و ایران خودرو تعلق دارد. سمند با نام سنتائورو و سایپا 132 با نام محلی تورپیال تولید می شود. برنامه آنها برای سال 2014، هشت هزار و پانصد دستگاه است و عملا به دلیل وضعیت فرهنگی توانایی تولید سه شیفت در آنجا وجود ندارد.

فعالیت هایی در سنگال داشته اید. با توجه به شکست ایران خودرو و قطع روابط سیاسی، موضع سایپا در سنگال چیست؟

استراتژی ما استفاده ازسرمایه گذاری خارجی و تقسیم دانش و خدمات مهندسی است. در سنگال سرمایه گذاری عظیمی اتفاق افتاد اما چالشی با نام قیمت سوخت وجود دارد. قیمت هر لیتر بنزین بالای دو یورو است و توان فروش خودرو بنزین سوز بسیار پایین بوده، بیشتر دیزل استفاده می شود. ما برنامه ای برای تولید خودروهای کم مصرف در خط تولیدی سنیران خودرو داریم تا از این ظرفیت استفاده بکنیم. ارتباطات سیاسی در برهه ای حاد شد ولی رفته رفته موضوعات شفاف شده و هم اینک مشکل نه سیاسی که اقتصادی است. ما به دنبال استفاده از ظرفیت این خط تولید بوده و صد دستگاه نیز برای ارزیابی بازار تولید و عرضه کرده ایم.

در آذربایجان همیشه حاضر هستید و نیستید. این مشتاقی و در عین حال کندی دلیل خاصی دارد؟

ما شریک خوبی داریم که در گروه آنها موضوعات بانکی و اعتباری نیز وجود دارد. مزیت ما در آنجا علاوه بر مصرف سوخت، استفاده از روش فروش اعتباری با همکاری شریکمان است و شرط آن عدم اجرای برنامه انقباضی توسط دولت و استفاده مردم از وام خرید بانکی است.

قبول دارید معمولا در کشورهایی با مشکلات زیاد و یا بحران های سیاسی، بیشتر حضور دارید که به نوعی امنیت سرمایه گذاری را تهدید می کند؟

اگر منظور شما برنامه ریزی برای بازار اروپا و آمریکای شمالی باشد که در این صورت از بخش بزرگی از بازار جهانی غافل شده ایم. تویوتا در سال های گذشته سرمایه گذاری بسیاری در تایلند داشته و این کشور امنیت اجتماعی خوبی ایجاد کرده بود. شما هم اینک وضعیت آشفته آنها را می بینید. ما نمی توانیم از بازارها به بهانه های سیاسی اجتناب کنیم. همه جای دنیا آبستن حوادث و بی ثباتی می تواند باشد.

ولی در اکراین هم با اوضاع فعلی به بن بست خورده اید.

اکراین و روسیه بازارهای نوظهور هستند که باعث ارتقای استانداردهای تولید ما می شوند. در اکراین همه دست نگاه داشته اند تا ضرر نکنند چون ارزش پول این کشور کاهش یافته و رکودی ایجاد شده است. مطمئن باشید هم اینک هر کس بفروشد ضرر کرده است.

به نظر افغانستان بازار مناسبی برای خودروهای شماست. چرا ورود نمی کنید؟

مزیت همسایگی داریم اما قوانین ومقرارت مناسب نیست. در افغانستان ورود خودرو دست دوم با محدودیت ده سال آزاد است و با توجه به درآمد سرانه پایین، خودروهای دست دوم آسیای جنوب شرق وارد می کنند. این قانون در عراق و در سال 2005 وجود داشت و یک میلیون خودرو کهنه وارد شد که باعث مشکلاتی در خدمات پس از فروش و قطعات یدکی شد. دولت عراق برای جلوگیری از ایجاد بازار قراضه در کشورش هم اینک فقط خودروهایی با محدودیت یک سال را به شرط نو بودن اجازه ورود می دهد. مادامی که در افعانستان قانون واردات دست دوم مهار نشده ما ورود نخواهیم کرد گرچه جهت شناسایی بازار یک بار صد دستگاه خودرو ارسال کردیم.

از عمر دولت کمتر از یک سال گذشته است. با توجه به شعارهای دولت در حمایت از صادرات آیا عملا حمایتی خاصی دیده اید؟

اگر فقط نرخ ارز را واقعی نگهدارند خود کمک بزرگی است.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    25 5
    پس چرا نگفتید عراقی ها به پراید چه می گویند؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    31 2
    قیمت خودرو واسه ما اینقد گرونه واسه کشورهای دیگه از نصف قیمت هم پایینتره
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    23 3
    این آق از تیم دوران آقای احمدی نژاد نیستند؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    16 6
    جمله آخرش جالب بود.