۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۰

العراق فی مشاهدات ناصرالدین شاه (ترجمه عربی سفرنامه ناصرالدین شاه به عتبات ) ، ترجمه: محمد الشیخ هادی الاسدی است.

کتابخانه تخصصی تاریخ ایران و اسلام نوشت: کتاب  العراق في مشاهدات ناصرالدين شاه ترجمه سه سفرنامه ايراني به عتبات از جمله سفرنامه ناصرالدين شاه است. اخیرا و با گسترش مناسبات فرهنگی ایران و عراق، و آزادی نسبی از بابت نشر برخی از اطلاعات علمی مربوط به ایران در عراق، آثاری که در حوزه تعامل فکری دو کشور است منتشر می شود.
کتابی که به تازگی انتشار یافته است، خاطرات چند سفرنامه نویس ایرانی به عراق است که یا به قصد زیارت عتبات و یا زیارت مکه به این دیار رفته و ضمنا عتبات را زیارت کرده اند.
کتاب العراق فی مشاهدات ناصرالدین شاه، ترجمه چند اثر از چند نفر است:
نخست ترجمه بخشی از سفرنامه ادیب الملک به عتبات است که در سال 1364 شمسی توسط آقای مسعود گلزاری منتشر شده و یکی از آثار پراطلاع در باره عراق در زبان فارسی است
دوم ترجمه بخشی از سفرنامه مکه سیف الدوله است.
سوم ترجمه سفرنامه ناصرالدین شاه به عتبات است که از ص 129 تا پایان کتاب یعنی ص 223 ادامه یافته است.
این سه متن حاوی اطلاعات دست اولی است که در این آثار در باره شهرهای مهم عراق به ویژه، کربلا، نجف، و بغداد نوشته شده است. گفتنی است که حجم اطلاعات موجود در سفرنامه های مکه و عتبات که توسط ایرانی ها در دوره قاجار نوشته شده و مربوط به عراق است، دهها برابر مطالبی است که در این کتاب آمده است.
امید است این گام مبارک، ادامه یافته و دیگر متون برجای مانده نیز به عربی ترجمه شود تا شناخت بهتری از عراق از دید ایرانیان، برای عزیزان عراقی ما فراهم آید.
/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =