اظهارات ناامید کننده در گفتگوی ویژه خبری: آمریکا اجازه نمی‌دهد دلارهای ما برگردد/ آمانو آمریکایی است

امیرشجاعی مجری برنامه های سیاسی صدا و سیما و فواد ایزدی کارشناس بین الملل و استاد دانشگاه درباره سفر آمانو به تهران گفتگوی ویژه خبری را برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سفر یوکیو آمانو به تهران و دیدار با مسئولان ارشد کشورمان باعث تحلیلهای زیادی شده. فواد ایزدی استاد دانشگاه و تحلیل گر مسایل سیاسی، درباره ادامه مذاکرات هسته ای در دومین روز تمدید خود و سفر یوکیو آمانو به تهران و دیدار با مسئولان ارشد کشور، نقطه نظرات خود را که عمدتا نا امید کننده بود در گفتگوی ویژه خبری ساعت 22 و 30 اعلام کرد.

پاسخهای او را به پرسشهای امیرشجاعی می خوانید:

یکی از موضوعاتی که تاکید دارم این است که تحریمها باید در روز امضای توافق لغو شود. دلیل پافشاری ما چیست و در صورت لغو نشدن تحریمها در روز توافق، برای ما چه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود؟
اتفاقی که درباره تحریمها افتاده این است که تحریمهای اصلی بانکی و نفتی که برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد کرده وضع شده توسط کنگره آمریکاست. ما 28 تحریم داریم که 18 تا متعلق به رئیس جمهور است. 10 قانون تحریمی داریم که بیشترین مشکل را برای بانکهای ما ایجاد کرده که توسط کنگره آمریکا تصویب شده و یک قانون نیز در سال 2010 تصویب شده.

تحریم بانکی سوئیفت هم هست؟
نه این متعلق به اروپاست ولی چون برای نقل و انتقال دلار دچار مشکل بودیم، اگر بحث سوئیفت رو حل کنیم، مشکلمان با انتقال دلار حل نمی شود. در کنگره جمهوری خواهان گفته اند با روند مذاکرات اوباما با ایران مخالفیم. بخشی از این مخالفت برای مسایل سیاسی است. چند هفته پیش 47 سناتور آمریکایی به رهبران ایران نامه نوشتند و گفتند هر توافق با اوباما داشتید، با او بوده، زمانی که او رفت، ما اینجاییم و این توافق را قبول نداریم. 5-6 نفر از نامزدهای حزی جمهوری خواه که نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا هستند این نامه را امضا کرده اند. این حرف و منطق جمهوری خواهان است. در دموکراتها نیز خانم کلینتون بر خلاف نظر اوباما اقدام کرده و گفته ایران دشمن سنتی ماست. مشکل ما این است که اگر در روز امضا توافق چیزی را گرفتیم، گرفتیم. اگر چیزی را نگرفتیم و تحریمها را منوط به راستی آزمایی کردند که برسد به آخر دوره ریاست جمهوری اوباما که مدتها طول می کشد، دچار مشکل می شویم. دقت کنید آنها حتی بحث لغو تحریمها را هم مطرح نکرده اند و گفته تعلیق انجام می شود. این تعلیق در زمان تمام شدن دوره اوباماست. بر اساس قانون تعلیق، رئیس جمهور باید به کنگره گزارش دهد تا مجوز 6 ماه تعلیق را بگیرد. در نهایت آقای اوباما چند ماه بیشتر امکان تعلیق ندارد و رئیس جمهور بعدی هم تعهدی درباره ادامه روند کاری اوباما ندارد. در تاریخ نمونه های زیادی داشتیم که رئیس جمهوری یک چیزی را تصویب می کند و رئیس جمهور بعدی رد می کند. نمونه های زیادی در این باره در تاریخ داریم. همین چند سال پیش، مذاکرات آمریکا با کره شمالی را داشتیم که آقای کلینتون امضا می کند و خانم شرمن هم معاون وزیر خارجه آن زمان بود. بعد آقای بوش آمد و گفت این به نفع ما نیست و لغو کرد.


این که توافق امضا شود و گفته اند تا اجرای آن 52 روز کنگره وقت می خواهد و باز هم به انتخاب رئیس جمهور بعدی نمی رسد. ما کجای این همه تاخیر ضرر می کنیم؟
اگر ما در روز امضا تعهدی گرفتیم که تحریمهای اقتصادی و مالی لغو می شود، گرفتیم. اگر نگرفتیم و منوط شد به کارهای دیگر، هیچ تضمینی نیست که ایران امتیازات متعدد بدهد و چیزی دستش را بگیرد. این که اعلام شده ما روز امضا می خواهیم تحریمها لغو شود به این دلیل است. این حرف منطقی است.


موضوع سوئیفت اگر حل شود، یعنی آنچه از طلب ما در هند و کشورهای دیگر داریم، را به ما پس می دهند؟
نه، دلار متعلق به پول آمریکاست و این کشور اجازه نمی دهد.

ولی این تحریم وضع شده توسط اتحادیه اروپا است.
مشکل همین جاست. آمریکایی ها به بانکهای چین و هند می گویند شما یا باید از دلار استفاده کنید یا پول دیگری مانند ریال. دلار پول بین المللی است و بانک مجبور است بر اساس ساختار پول بین الملل از دلار استفاده کند. اگر فردا هم اتحادیه اروپا بگوید ما هیچ مشکلی نداریم، ولی بداخلاقی های آمریکا ادامه یابد، مشکلات ما حل نمی شود. در روزهای اخیر حرف جدیدی را آمریکایی ها زده اند و می گویند نمی خواهیم در روز توافق، متن نهایی را امضای نهایی کنیم. کشور یک سری خطوط قرمز را مشخص کرده و گفته در روز امضا باید تحریمها را لغو شده بدانیم. آمریکا می خواهد به صورت صوری و ظاهری به این خط قرمز توجه کند و در عمل کار خود را ادامه دهد.

یعنی متن توافق نهایی امضا نشود و صوری یک متنی را وزرای خارجه ببرند در پایتخت خود تا ببینید امضا می شود یا نه؟
بله، این خیلی خطرناک است. اگر متن را در وین امضا نکنند و آن را ببرند به پایتختهای خود، اگر این متن را ایران بگوید خطوط قرمز ما را مشخص نکرده، توافق شکست می خورد و بعد مزی گویند کار ایران باعث شد که توافق نکنیم. در مسایل هسته ای طرف مقابل امتیازات گسترده ای می خواهد و حداقل باید تحریمها را لغو کند.


اگر هم تیم مذاکره کننده در همین مرحله نیز نپذیرد باز هم همین اتفاق می افتد؟
نه، تا وقتی متن تنظیم نشده، اگر مذاکرات به شکست بخورد و حرف منطقی ایران درباره برنداشته شدن تحریمها را گوش نکنند، مذاکرات شکست می خورد. دقت کنید چند هفته پیش 150 نماینده کنگره آمریکا از آقای اوباما تشکر کردند و در آنجا نوشتند اگر مذاکرات شکست می خورد، اولا برنامه هسته ای ایران قابل کنترل نیست. دوم اینکه ساختار تحریمها فرومی پاشد. این حرف 2 ماه پیش 150 نماینده کنگره آمریکاست. هفته پیش هم نفر دوم وزارت خارجه آمریکا گفت اگر توافق به نتیجه نرسد، تحریمها فرومی پاشد. طرف مقابل نیز حداقل نیاز به توافق دارد.

در این شرایط راهکار چیست؟
تیم مذاکره کننده نباید از عدم توافق بترسد. تحلیل طرفهای مقابل نیز است که اگر توافق نکنیم، تحریمها فرومی پاشد. نباید از عدکم توافق بترسم. اگر متنی تنظیم شود که خطوط قرمز ما را رعایت نکند، نباید در وین بپذیریم. طراحی طرف مقابل این است که در قدم اول توافق را موافق خواسته خود بگیرد. در قدم دوم نیز می خواهد در صورت شکست مذاکرات، ایران را مقصر اعلام کند. باید کاری کنیم که موفق به این کار نشود.


مسئله ابعاد احتمال نظامی برنامه هسته ای ایران چه می شود؟ ظاهرا آمریکایی ها عقب نشینی کردند. اگر pmd در این مرحله تعلیق شود، در جریان کلی مذاکرات به نفع ماست؟
اگر PMD را کنار بگذارند به نفع ماست. ولی آقای کری این جمله را نگفت. گفت ما می دانیم ایران در قبل از سال 2003 می خواسته بمب بسازد و ما از این مطمئن هستیم. 3 روز پیش در بین خبرنگاران آمریکایی، بحث نظارتها مطرح شد. بحث این بود که طبق پروتکل الحاقی، کشورهای می توانند در مقابل درخواست بازدید آژانس از تاسیسات هسته ای شان چانه بزنند و به جای بازدید و بازرسی از سایتهای نظامی، می توانند روشهای دیگر را در این زمینه پیش بگیرند. منتهی آمریکایی ها نمی خواهد فقط آژانس اعلام کند من راضی شدم. آمریکاییها می خواهند حتما به سایتهای نظامی ما برود. خانم شرمن نیز گفت ما دنبال متنی هستیم که دسترسی به سایتهای هسته ای مطرح و آسان شود. در بیانیه لوزان نیز دسترسیهای مضاعف و بیشتر مطرح شده بود.


سفر آمانو به تهران درباره همین رویکرد PMD است؟ تحلیل شما و راه حال احتمالی که آمانو پیشنهاد می کند چیست؟
آقای آمانو در مدت دبیرکلی در آژانس بین المللی انرژی اتمی به شدت بد عمل کرد. زمانی که او می خواست انتخاب شود، با آمریکایی ها جلسه ای داشت و قول داد با آنها درباره ایران هماهنگ باشد. مشروح این جلسه بعدا منتشر شد. این کار را نیز انجام داد. چهره آمانو، ژاپنی است، ولی کارکردش در حد معاون وزیر خارجه آمریکاست. هم عادلانه برخورد نمی کند و هم مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده. نباید به این فرد و آژانس حق وتو داد. این که بگوییم آژانس راستی آزمایی کند و در صورت تایید او، فلان تحریم تعلیق شود، این به شدت برای ما خطرناک است.


ولی گفته می شود تنها مرجع فنی برای نظارت و تایید فعالیتهای اتمی آژانس است؟
مشکلی ندارد آژانس نظارت کند ولی حق وتو دادن به آژانس مشکل زاست. آژانس می تواند نظارت کند و گزارش بدهد مشکل داریم، ما حق داریم چانه بزنیم و اعتراض کنیم. هدف آمریکایی ها این بود که حق اعتراض ما را بگیرند. یعنی بگویند آژانس اگر شما را تایید کرد که هیچ، اگر نکرد، بدوید دنبالش تا تایید بگیرید. این به شدت برای ما بد است چون نوع برخورد آژانس را می شناسیم.

49231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    صدا وسيما مگه كار ديگري غير از ترويج نااميدي هم داره
    • بابای ندار A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      156 9
      من نمی دونم تا کی روسای رسانه به اصطلاح ملی و در واقع جناحی ایران می خواهند نسبت به خواست ملت بی تفاوت باشند در واقع مردم نمی دانند سکان هدایت صدا و سیما دست چه کسی است
    • محسن IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      87 5
      آمریکایی ها به بانکهای چین و هند می گویند شما یا باید از دلار استفاده کنید یا پول دیگری مانند ریال. دلار پول بین المللی است و بانک مجبور است بر اساس ساختار پول بین الملل از دلار استفاده کند. وقتی دکتر روحانی میگه با مرخدا معامله کنیم بهتره به خاط اینه . همه دنیا حتی چین هم غلام بدبخت و حلقه به گوش آمیریکاست بعد ما ۸ سال م رفتیم سراغ این غلامان بی اراده دوستان منتقد حرفهاتون فقط برای مشکل سازی است و بیشتر شبیه غر و لند کردنه چون ناراحتین که خیلی از دکن هاتون داره بسته میشه . خدا به داد مردم برسه بعد از توافق چون این جماعت سعی میکنن به هر طریقی ثابت کنن که توافق دستاوردی نداشته ....
    • رسول A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      15 17
      اقا محسن راس میگه چرا ما مستقیم غلام امریکا نشیم
    • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      22 3
      ما از این صدا و سیما بیزاریم
    • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      2 0
      بزار آنقدر زجه بزنند و مویه کنند تا جانشان دربیایید
  • موسی LU ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    15 0
    تلویزیون که کارش شده فقط مخالفت با توافق من نمیدونم چی گیر اینها میاد از تحریم که اینقدر دارن تلاش میکنن
  • سورنا IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    اظهارات روشنگرانه
    • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      حرفای ضد و نقیض
    • سجاد مهبی US ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      6 0
      آقای شجایی کجا بودند وقتی تحریم می شدیم و احمدی نژاد می گفت تحریم ها کاغذ پارست .
  • بی نام US ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    صدا و سیما.......... این آقای شجاعی هم که گزارشش شروع بشه ترجیح میدم کانال رو عوض کنم
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      4 17
      خفاشم تا نور میبینه به تاریکی پناه میبره
    • بدون نام ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      5 1
      خفاش خودتي مرد حسابي
    • راز IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      1 1
      دوست خفاش شناس ... داستان خس و خاشاک و ممه رو لولوبرد نموم شد .این واژه هاتون رو توی محافل خصوصی تون بگید دیگه . مردی که خودش رو پیرو خط و ارمان های انقلاب می دونست . در ادبیات گفتاریش مشکل داشت . و به قولی کسی که نتونه زبونشو درست بچرخونه می خواد یه مملکت رو بچرخونه
  • وحید A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    27 2
    خبرجان اینکه نمیشه تو کامنت ها یه سری علامت ها رو گذاشت به نظرم یه ایراده، کامنت اول فکر کنم یه چندین تایی تعجب داشته که حذف شده و کلا مفهوم نظر عوض شده، امیدوارم راهی برای حل این مسئله وجود داشته باشه.
  • رضا صالح A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    17 62
    بنظرمن ایشون اتفاقا تحلیل خوبی کردن آژانس به شکل واضحی ثابت کرده که یک نهاد کاملا وابسته به آمریکاست و راستی آزمایی اون درباره ی ایران بسیار خطرناکه بهتره قبل از نظردادن کل مطلب رو بخونیم آقای ایزدی مخالف توافق بده و نه خوب،ایران حسن نیتش رو در بازدید از تاسیسات هسته ای خودش بارها اثبات کرده و الان نوبت غربه که حسن نیتش رو اثبات کنه و در روز توافق تحریم های اقتصادی رو برداره ، ما باید از موضع قدرت مذاکره کنیم وگرنه شکست میخوریم
  • علی EU ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    14 45
    سلام , هرچند ما هم به سیاستهای صدا و سیما خوشبین نیستیم . اگر درست گفته باشد چی؟ یک نفر بیاد تحلیل کنه که حرف ایشان برمبنای فلان روند و یا سند درست نیست .
  • بی نام RO ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    86 7
    بخدا قسم صدا و سیما داره سکته می کنه .در تمام شبکه ها گزارشات منفی علیه توافق هستی.حتی شبکه پویا هم علیه توافق هسته ای انیمیشن پخش می کنه.درود بر روحانی درود بر ظریف.
  • حسنعلی IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    10 72
    اگریکی هم میاد و از ملت و نظام جمهوری اسلامی دفاع میکنه چرا شما ناراحت میشی.؟شما بهتر میدونید یا اقای کارشناس که استاد دانشگاه هم هستند.شما میخای دستی دستی مملکت رو بدید به امریکا
    • بی نام RO ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      4 0
      حسنعلی جان شما که خداروشکر کارشناس و استاد دانشگاه رو قبول داری .عزیزم یکی از همون کارشناسها و استاددانشگاهها هم داره با امریکا مذاکره می کنه پس اون هم می فهمه و بهش اعتماد کن
    • بدون نام ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      4 0
      دفاع از ملت نيست برادر دفاع از خودشه
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    75 5
    نظرات دوستان رو خوندم. همگی در یک موضوع هم عقیده هستند و اون این هست که رسانه ملی رسانه ای منصف، عادل و حقیقت گو نیست. متأسفم از اتلاف ابیت المال مردم و هدر دادن سرمایه های ملی.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    12 42
    با چهل درصد حرفاش موافقم
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    15 75
    همینه دیگه فرق دوست و دشمن گم کردید حالا آمریکا شده عزیز ملت آره جون خودتون .اگرواقعا اطلاع رسانی بی طرف بود نظر ملت رو می دید نه اینکه فقط نظر طرفداران دولت رو پوشش بدید به اسم ملت .
    • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      6 1
      به والله شما دلواپسا دشمن مردمید.تحریما مگه کاغذ پاره نبود؟ مگه نمیگفتید امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه؟8 سال زمان احمدی نژاد خواب بودید پس؟تا کی مردم باید مقاومت کنن و تاوان بدن؟شمایی که میگی دوست و دشمن مطمنم زمان همین آقایون صاحب شغل و خونه و زندگی شدید اما 60 درصد مردم بیچاره تر شدن.جوونا نا امید شدن.بیکار موندن .از سن ازدواجشون گذشت.
  • سامان A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    36 37
    کاری با این صحبت ها نداریم اما واقعا اژانس نه مستقله و نه قابل اعتماد
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    7 42
    کجاش رو اشتباه گفته؟؟
  • احسان A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    40 8
    همین کارا رو میکنن میگن مردم ایران نا امید ترین هستند.
  • علیرضا US ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    32 6
    نظر کارشناس: در این شرایط راهکار چیست؟ تیم مذاکره کننده نباید از عدم توافق بترسد. تحلیل طرفهای مقابل نیز است که اگر توافق نکنیم، تحریمها فرو می پاشد. نباید از عدم توافق بترسیم. شما کارشناس چی هستید؟ مردم میخوان 100 درصد توافق بشه. یک همه پرسی همه چیز رو مشخص میکنه. مردم میخوان با کشورها رابطه داشته باشن. وضعیت اقتصاد جامعه بهتر شه و بیکاری کمتر. این حق ما ایرانیاست. هم سانتریفیوژ باید بچرخه و هم زندگی مردم بچرخه البته نه برعکس بچرخه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      6 28
      علیرضا جان در حال حاضر که نه چرخ سانتریفیوژها میچرخه و تحریمها هم که بقوت خود باقیست و نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه در بعضی موارد بیشتر هم شده .
    • بدون نام ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      1 1
      اشكالي نداره نتيجه رفراندوم خلاف خواسته ما باشه اما مرد مي خوايم كه برگزارش كنه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    21 3
    باید هر زمانی که برنامه ای در مورد موضوع هسته ای پخش میشه دو سوره ناس و فلق رو بارها خوند.یکی از مسخره ترین تحلیل هایی که تا به حال به گوشم خورده اینه که چون دلار واسه امریکاست پس کشورها نمیتونن بدون اجازه امریکا دلار رد و بدل کنن.فرضا حرف شما درست.ما دلار نمیخوایم یورو میخوایم مشکل دیگه ای هست؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    36 3
    کار یه عده ای تو این چند سال فقط شعار دادن شده ساز مخالف زدن که کاری نداره راه حل دادن مهمه 8 سال دولت دست آدمهایی بود که از این حرفا میزدن و فقط نتیجه ای که دیدیم بی تدبیری و فساد بود
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    23 3
    صدا و سیمای شخصی
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    9 50
    امانو اومده برای بازرسی... دلیل این همه خوشحالی وامیدواری چیه؟
  • امین A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    37 6
    این آقا همونه که رفته آمریکا مثلا دکترا گرفته اومده شده اوستاد دانشگاه؟ اون موقع که شما اونجا حال و حول می کردین خوب بود حالا که اینجا منافعت یه جور دیگه تعریف می شه آمریکا شده پیف؟
  • معلم A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    52 6
    صداوسیما اجاره ی دلواپسان و بقایای احمدی نژادیهاست. چه توقعی دارید
  • صدر A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    15 52
    واقعا تعجب آوره چطور عده ای سرشون را کرده اند زیر برف و اینهمه خوش بینی به طرف مقابل و بخصوص آمریکا از کجا ناشی میشه در حالی که دلایل برای عدم اعتماد بیشماره. ظاهرا بعضیها بویژه کاربران خبرآنلاین تمام مسائل را از دید تنگ باندی نگاه میکنند و توجهی به گفته ها ندارند. البته زمان همه چیز را روشن خواهد کرد امیدوارم مسائل طوری که دلخواه همه است پیش بره و تمامی تحریمهای ظالمانه و بی منطق لغو بشوند ولی کمی واقع بینی بد نیست و همش با رویا نمیتوان به موضوعی به این مهمی نگاه کرد.
    • سامان A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      23 1
      صدرجان کسی بارویانگاه نمیکنه میگن مردم رو ناامید نکنید اقایون اگر تیم هسته ای از خودشون بود اگر اجازه ازسایت های نظامی هم می دادند یه جوری توجیه میکردند که همه براشون کف بزنند همون کاری که تو این هشت سال کردن وجالاداره معلوم میشه
    • بی نام RO ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      4 1
      این خوشبینی ها بیشتر از خوشبینی هایی نیست که دوستان شما به روسیه دارن.روسها تنها کشور مستکبری هستن که ایران رو سالها پیش اشغال کردن .چی شد دوستان شما اونو بخشیدن و بهش خوشبینن؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    4 0
    به نظر من بهتر است دلار ها در همان خارج کشور بماند تادوباره شاهد اختلاس ان میلیاردی دیگر نباشیم .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    41 3
    درود بر ظریف
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    68 4
    صدا وسيما و دلواپسان دشمنان ملت ايران هستند
    • شریفی A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      2 5
      میشه ازطرف خودت نظر بدی ؟ تو چکاره هستی که ازطرف ملت ایران حرف میزنی ای سیاست مدار پشت سیستم
    • بدون نام ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      1 0
      صد درصد موافقم در ايراني بودن دلواپسان شك دارم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    2 0
    خدایی غیر از ایزدی ما تحلیل گر نداریم اقای ایزدی چقدر از این عدم توافق کاسب میشید بدیم دست برداری بابا بذار کارشونو بکنن رهبری خودشون مواظبن عزیزم دلواپس نباش یعنی ظریف به اندازه شمام سرش نمیشه؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    2 0
    اول اينکه اينکارشناس در بدبينى مطلق بسر ميبرد بعد اگر چنين مطلبى صحت داشته باشدمقصر مسولين کشورمان مقصراصلى هستندکه کشور را به چنين روزى دراوردند که اکنون براى چيزهاى که متعلق به خودمان است بايد امتيازبدهيم تا به موارد عادى روابط با جهان دست پيدا کنيم حال با اين بدبينى اگر راهي مناسب داريد طفاا بفرمايد واگر خير لطفا بيجهت منتقد ودلواپس نباشيد
  • بی نام RO ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    4 1
    یونان گیره 1 و نیم میلیارد یوروه که از ورشکستگی نجات پیدا کنه ما فقط 100 میلیارد دلار دست خارجیا داریم 800 میلیارد رو هم احمدی نژاد نفله کرد پس کاسبی آقایون چی میشه اگه توافق بشه من بودم سکته میکردم
  • بی نام US ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    2 4
    خوذ انلاینا هم میدونن چند درصد مردم مخالف این دولت هستند . من 5تا پیام دادم حتی یکیش تایید نخورده از اینجا معلومه که پیام مخالفین چقد زیاده تایید زده نمیشه درود بر افکار نیوزکه تمام پیامها رچه مخال و چه موافق را جوانردانه تایید میزنه
    • بدون نام ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      1 1
      عزيز من پيام مخالفا همش مرگ بره ديگه كامنت درست حسابي باشه منتشر مي كنند من از خبر خواهش مي كنم نظرات بدون توهين اينارو تماما منتشر كنه اينا بايد بهتر شناخته بشن باطل رفتنيست حق ماندنيست
  • عبدالقلی A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    2 2
    باور کنید 2 سالی میشه که برنامه های صدا و سیما رو ندیدم، اصلا کانالش رو نداریم.
    • بی نام US ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      1 1
      عبدالقلی هیچ یک از فتنه گران 88 به کانالای ایرانی نگاه نمیکنن چون قبله شون بی بی سی هستش
    • بدون نام ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      1 0
      ارزشي جون ايا روزت باطل نيست كه تو روز روشن تهمت مي زني
  • علی رضا GB ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    کجای دنیا 8 درصد تمامی تریبون ها رو دارن بعد هر طور شده با استفاده از هر اهرمی می خوان مذاکرات به هم بخوره تا کاسبی شونو ادامه دهند. واقعا یه کم فکر مردم باشید.
  • سعید IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    تحریمها کاغذ پاره ای بیش نیست حالا که کشور فلج شده مجبوریم توافق کنیم . پس بدون شلوغ کردن ومدام خطهای قرمز کشیدن بهتر است به تیم مذاکره کننده که باحضرت آقا نیز هماهنگ هستند اعتماد کنیم وبه یک توافق برسیم . قطعا هرگونه توافقی وضع رااز این بدتر نخواهدکرد.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    2 1
    خاک بر سرصداوسیمایی که بجای امید و شادی به مردم ناامیدی و غم ونگرانی تحویل می دهد. مسئولین صداوسیما در باغ نیستند که وضیفه شان چیست.
  • هاشم IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    2 4
    درود بر ایزدی. هرچند این گفتگوی طولانی رو نخوندم.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    تحليل واقع گرايانه اي بود امريكاييان واقعا قابل پيش بيني نيستند يك عده از مردم اميدوار شدن كه توافق مذاكرات به هر قيمتي ممكن است گشايشي بوجود اورد وضعيت بد اقتصادي مردم ما را مستاصل كرده به همين منظور از هر تحليلي كه در اين مورد ارائه شود عكس و عمل احساسي نشان مي دهند ولي واقعيت اين است شايد شرايط طوري باشد كه موافقت نكردن بهتر از موافقت كردن باشد وان وقتي است كه شما در هر دو صورت از اين مذاكرات چيزي بدست نمي اوري و ما را بسوي جنبه هاي نظامي در منطقه سوق مي دهند
  • بی نام IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    آمانو یک صهیونیست ژاپنی است آژانس را قدرت های هسته ای درست کردن که نگذارند یک قدرت هسته ای دیگر پا بگیرد تنها هدف آزانس همین است و بس