انتشار اخبار نادرست درباره قطع بیمه خبرنگاران و واکنش چهرهای مطبوعاتی

ناصر بزرگمهر روزنامه‌نگار و مدیر مسئول روزنامه گسترش صنعت می‌گوید که انتشار اخبار نادرست درباره قطع بیمه خبرنگاران انگیزه‌های سیاسی دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کوشد تا در سالجاری زمینه بیمه اهالی رسانه را به صورت رایگان فراهم آورد، برخی می‌کوشند تا با اطلاع رسانی غلط این موضوع را جا بیندازند که بیمه خبرنگاران قطع می‌شود.

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اما در بسته حمایتی سال 94 هم ، رایزنی هایی را درخصوص پرداخت یارانه بیمه تکمیلی انجام داده  تا رسانه ها بتوانند بدون پرداخت هزینه، بیمه تکمیلی خبرنگاران را انجام دهند.

ناصر بزرگمهر» با تاکید بر انگیزه های سیاسی و جناحی برخی رسانه ها در انتشار اخبار نادرست درباره قطع بیمه خبرنگاران، می‌گوید: فکر نمی کنم دلیل دیگری برای طرح این موضوع وجود داشته باشد.

مدیر مسئول روزنامه اقتصادی «گسترش صنعت» با اشاره به جوانب مثبت طرح جدید بیمه ای معاونت مطبوعاتی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیمه خبرنگاران به طور کلی به دو شیوه انجام می شود. بنابر طرح جدید ارائه شده توسط معاونت مطبوعاتی خبرنگاران یا می بایست به صورت شخصی و از طریق این معاونت خود را بیمه کنند و یا با هماهنگی با رسانه ای که در آن مشغول به کارند، برای بیمه خود اقدام نمایند.

او با تاکید بر محاسن و ویژگی های مثبت طرح جدید بیمه ای معاونت مطبوعاتی، افزود: بهترین مدل برای بیمه خبرنگاران این است که کلیه رسانه ها اعم از مطبوعاتی کاغذی و چاپی و خبرگزاری ها و همچنین دیگر مطبوعات مجازی، نیروهای شان را بیمه کنند.

وی با اشاره به بی مسئولیتی برخی رسانه ها گفت: وقتی رسانه ای نیروها و کارکنانش را به لحاظ حقوق و درآمد و بیمه مورد توجه و حمایت قرار ندهد، طبیعتاً نباید انتظار داشته باشد دولت و معاونت مطبوعاتی هزینه ای به او بپردازد.

بزرگمهر یادآور شد: ما باید کار روزنامه و مطبوعات را هم به صورت دیگر مشاغل درنظر بگیریم و آن چنان که وقتی کسی ساختمانی می سازد، موظف است تمامی کارکنانش را بیمه کند، روزنامه ها و مطبوعات نیز موظفند نیروهای خود را بیمه کنند.

او افزود: ما باید این باور را در جامعه و به ویژه درمیان اهالی مطبوعات ایجاد کنیم که مدیران مسئول و صاحبان امیتاز می بایست تمامی نیروهای خود را بیمه کنند.

این روزنامه نگار قدیمی با اشاره به آغاز فعالیتش درسال 50 به عنوان خبرنگار درجه 3 در روزنامه اطلاعات، اظهار داشت: البته فضای کار رسانه ای درحال حاضر بسیار تغییر کرده و گویا امروز همه خبرنگارارن تیمسارند و اساساً درجه بندی مرسوم در گذشته چندان رعایت نمی شود. با این همه، آنچنان که در آن روزها به عنوان یک خبرنگار درجه 3 انتظار داشتم، مدیر روزنامه من را بیمه کند، اکنون که خود به عنوان مدیرمسئول در فضای مطبوعات کشور فعالیت دارم، وظیفه خود می دانم مقدمات را برای استفاده کارکنانم را حقوق شان فراهم نمایم.

بزرگمهر در پایان با اشاره به جوسازی ها و خبرسازی های عجیبی که طی روزهای گذشته در برخی خبرگزاری ها صورت گرفته، تصریح کرد: من فکر می کنم انگیزه های سیاسی و جناحی موجب به وجود آمدن چنین جوسازی هایی شده است و تا جایی که من به عنوان یک فعال رسانه ای می دانم، معاونت مطبوعاتی به هیچ عنوان قصد ندارد، بیمه خبرنگاران را قطع کند.

سیف‌الله یزدانی عضو کارگروه توسعه مطبوعات هم درباره‌ی عملکرد این گروه در قبال بیمه خبرنگاران به ایسنا می‌گوید: در بحث بیمه خبرنگاران تلاش کرده‌ایم میزان پوشش بیمه خبرنگاران را با انگیزه‌ای که در مدیر مسؤولان ایجاد می‌کنیم بالا برده و این کار تاکنون با موفقیت انجام شده است.

او در عین حال در پاسخ به اینکه آیا در زمینه‌ی بحث بیمه تکمیلی اقدامی انجام شده است؟ عنوان کرد: در حال حاضر بخشی از کار به تشکل‌های صنفی توصیه شده است، منتهی نه این‌که این وظیفه به آنها محول شده باشد، بلکه به آنها توصیه شده است که نسبت به دولت منسجم‌تر می‌توانند کار کنند. در بحث بیمه تکمیلی سازوکار به صورت عمومی وجود ندارد و باید این سازوکار را ما ایجاد کنیم و دولت نمی‌تواند این کار را به خودی خود انجام دهد و باید از ما اطلاعات بگیرد.

سیف‌الله یزدانی، درباره‌ی آخرین اقداماتی که کارگروه توسعه مطبوعات برای خبرنگاران انجام داده است،‌ گفت: به اعتقاد من یک انسجام حقوقی و نهادینه‌شده در بیمه خبرنگاران می‌تواند این کمک را کند که در آینده بدون این‌که دولت به مطلب ورود کند، مدیران مسئول بیمه کردن خبرنگاران را جزو وظایف خود بدانند.

وی در ادامه گفت: در گذشته موضوع بیمه خبرنگاران، موضوع سختی کار و سقف زیان‌آور کار خبرنگاری همواره مطرح بود اما اقدامات منسجم انجام نمی‌شد؛ به نحوی که بخشی از خبرنگاران در وزارت ارشاد بیمه می‌شدند و یک تعداد در رسانه‌ بیمه می‌شدند. جالب این است که در بحث سقف زیان‌آور باید یک خبرنگار 20 سال سابقه خبرنگاری داشته باشد و سابقه خبرنگاری هم باید تامین اجتماعی باشد؛ فردی سال‌ها به عنوان حق‌التحریری کار می‌کرد اما مدیران رسانه‌ها بنا به اقتضای رسانه‌شان او را بیمه نمی‌کردند و سابقه برایشان محسوب نمی‌شد. در حالی که اگر مشوق‌هایی هم هست، به گونه‌ای این را قرار دهیم که رسانه‌ها یعنی خود موسساتی که خبرنگاران برایشان تلاش می‌کنند را موظف کنیم که خودسازمان و نهادینه‌شده بیمه کنند. برای همین هم یک بخش از یارانه به بخشی از حق بیمه‌ای که رسانه‌ها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند، اختصاص پیدا کرد. این اقدام ظرف این چند ماه اخیر باعث شده رسانه‌ها همکاری بیشتری داشته باشند و این‌که یک نفر در وزارت ارشاد خودش را به عنوان یک خبرنگار ثبت کند و بعد کارهای غیرخبرنگاری انجام دهد و آن بودجه صرف افرادی شود که اصلا کارشان حوزه دیگری است، نخواهیم داشت. در بحث بیمه خبرنگاران تلاش کرده‌ایم میزان پوشش بیمه خبرنگاران را با انگیزه‌ای که در مدیر مسوولان ایجاد می‌کنیم بالا برده و این کار تاکنون با موفقیت انجام شده است.

این عضو کارگروه توسعه مطبوعات در عین حال گفت: به اعتقاد من این حرکت یک حرکت نهادسازی و گردش کار رسمی و معتبری است که نه تنها هزینه‌ها از قبل برای دولت کمتر نشده، بلکه بیشتر هم شده و پوشش بیمه خبرنگاران هم بهتر شده است.

او در بحث بیمه تکمیلی خبرنگاران نیز اظهار کرد: در عین حال به دنبال این هستیم پس از این‌که آیین‌نامه‌ها مرتب شد فکر جدی برای بیمه تکمیلی خبرنگاران کنیم و این جزو مسائلی است که به‌ طور جد دنبال می‌کنیم. در حال حاضر یکسری مباحث با سازمان تامین اجتماعی داریم و به دنبال این هستیم که اختلافات را حل کنیم تا هم مدیر مسوولان خیالشان راحت شود و هم پوشش‌ها درست باشد.

یزدانی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در این کارگروه صورت گرفته، مربوط به این است که یارانه‌ها عادلانه و درست تقسیم شوند. شما فکر کنید پیش از این 30 درصد یارانه‌ها را دولتی‌ها و روزنامه‌های عمومی می‌بردند. اکنون این اقدام برگشته و سرشکن شده است. در حال حاضر رسانه‌های بیشتری تحت پوشش قرار گرفته‌اند. به نظر من این اقدامات خوبی است. در عین حال که دولت در این دوره این اقدامات را به کار برده، سعی کرده که از کارشناسان مختلف حوزه رسانه استفاده کند و باب طرح موضوع باز است.

یزدانی همچنین در بخش پایانی گفت‌وگوی خود یادآور شد: در حال حاضر یک فضای کاملا بازی در کارگروه توسعه مطبوعات شکل گرفته که همه مسائل را به شکل جدی دنبال می‌کند.

وی سپس از تشکیل یک کمیته ویژه برای تسهیل صدور کارت خبرنگاری در وزارت ارشاد خبر داد و گفت: این کمیته درست شده است تا مشکلات قبلی مربوط به صدور کارت خبرنگاری در وزارت ارشاد را حل کند.

یزدانی سپس گفت: اگر رسانه‌ها فکر می‌کنند جای خلاء وجود دارد حداقل گوش شنوایی وجود دارد و این جای خوشحالی است.

عضو کارگروه توسعه مطبوعات در پایان درباره بحث بیمه تکمیلی خبرنگاران یادآور شد: بیمه تکمیلی به دلیل این‌که با بیمه‌های تجاری انجام می‌شود ضوابط خودش را دارد. مهم‌تر از آن پوشش بیمه تکمیلی مطرح است که آیا مثلا این بیمه شامل فلان مریضی‌ها و بیماری‌ها می‌شود. میزان تامین خسارت برای هریک از بیمه‌شدگان چقدر است. همه‌ی اینها تعاریف تجاری است که باید بر روی آن بیشتر کار کرد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =