گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد تورم بخش مسکن طی یازده ماهه سال 93 تنها کمی بیشتر از متوسط نصف نرخ تورم در این مدت بوده است. به این ترتیب می توان امیدوار بود در سال 94 هم نرخ تورم مسکن همچنان کمتر از نرخ تورم باشد.

مریم یعقوبی: آمار بانک مرکزی از بررسی تحولات قیمت و تعداد معاملات بازار معاملات مسکن شهر تهران در بهمن ماه سال 1393 نشان می دهد « متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در تهران نسبت به بهمن ماه سال قبل حدود 8.4 درصد افزایش داشته است. تعداد معاملات واحدهای مسکونی در بهمن ماه سال جار ی نیز با افزایش 6.8 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به 15.6 هزار فقره رسید».

به این ترتیب می توان این گونه نتیجه گرفت که دو اتفاق همزمان رخ داده است؛ از یک سو با افزایش تعداد معاملات، نشانه های بازگشت رونق به بازار مسکن اندک اندک هویدا شده و از سوی دیگر هم با وجود افزایش تعداد معاملات، شاهد جهش قیمتی نبوده ایم.

بخش دیگری از این گزارش نیز تحلیل فوق را تقریبا تأیید می کند؛ شاخص نسبت عرضه واحدهای مسکونی جدید به تعداد معاملات در شهر تهران در سه ماهه دوم سال جاری (آخرین آمار موجود) معادل 86.8 درصد بوده است. هرچند نسبت مزبور در مقایسه با عملکرد سال 92 یعنی معادل 160.7 درصد، موید بهبود تعداد معاملات در نیمه اول سال جاری است.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در بهمن ماه سال 93 حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا 5 سال ساخت با سهم 58 درصد بیشترین فراوانی از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده است.

در بهمن ماه سال 93 ، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 39.6  میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.8 و 8.4 درصد افزایش نشان می دهد.

مقایسه روند فصلی معاملات انجام شده با عرضه واحدهای مسکونی تکمیل شده در شهر تهران گویای آن است که از ابتدای سال 93 متاثر از افت محسوس معاملات در بازار مسکن از یکسو و افزایش عرضه واحدهای جدید ساخته شده از سوی دیگر، میزان عرضه واحدهای مسکونی در سطحی بالاتر از حجم معاملات قرار گرفت.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع در بهمن ماه سال 93 حاکی از آن است که در شهر تهران بازه های قیمتی "25 الی 35 " میلیون ریال به ازای هر متر مرب بنا با سهم 14.5 درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند. بازه های قیمتی " 30 الی 35" و " 20 تا 25" میلیون ریال به ترتیب با سدهم 13.3 و 13.1 درصد، در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

در بهمن ماه سال 93 توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که واحدهای مسکونی با ارزش" 100 تا 130 "و " 130 تا 160 " میلیون تومان هرکدام با سهم 10.6 درصد در میان دامنه های قیمتی مورد بررسی، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند. واحدهای دارای ارزش " 160تا 190" میلیون تومان نیز با اختصاص سهم 9 درصدی در رتبه بعدی قرار گرفته اند.

بخش مسکن از بخش های مولد و پیشرو در هر اقتصادی است که با ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال در بخش ساختمان و سایر بخش های وابسته و با تاثیر بر مخارج مصرفی و سرمایه گذاری، تولید ناخالص داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو کشورها در شرایط رکودی و جدی شدن معضل بیکاری، از این بخش به عنوان موتور رشد و مولد اشتغال کمک می گیرند. همچنین هرگونه بی ثباتی در اقتصاد کلان نیز می تواند بازار مسکن را دستخوش نوسان ساخته و اهداف تعیینشده در این بخش را دور از دسترس سازد. لذا به دلیل اهمیت بالای بخش مسکن در اقتصاد کلان،رصد تحولات آن همواره مدنظر سیاستگذاران اقتصادی قرار داشته است. در گزارش ذیل، به منظور ارائه تصویری از آخرین تحولات بازار مسکن، وضعیت معاملات مسکن شهر تهران با استفاده از آمار سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور تحلیل می شود.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    29 20
    با توجه به احتمال نزدیکی توافق بعیده کسی خونه بخره فعلا. یعنی قطعا رکود بیشتر. هم میشه مگر اینکه قیمتها بشکنه
    • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
      39 38
      چه توافق بشه و تحریمها کم بشه و چه توافق نشه و تحریمها زیاد بشه بازدر هر دو صورت قیمت مسکن در ایران به صورت فزاینده ای رشد می کنه. حتی اگر صورت سومی هم وچود داشته باشه. این مدل افتصادی کاملا سالم و پویای ایرانه. بی خانه ها بروند و بمیرند. می خواهید نظر من را منتشر بکنید و می خواهید نکنید.