فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان با بیان اینکه نیروی دریایی با اقتدار در خلیج عدن و مسیر عبور و مرور کشتی‌های تجاری برای تأمین امنیت به گشت‌زنی ادامه خواهد داد تأکید کرد: به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که بی دلیل کشتی‌های ما را بازرسی کند.


امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش روز شنبه در برنامه من طهران شبکه خبری العالم گفت: محور گشت ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مطابق قوانین و مقررات بین المللی و برای برقراری امنیت کشتی‌ها است.

وی درباره تعداد ناوها و کشتی ها در هر ناوگروه اظهار داشت: ناوگروه ما معمولاً 2 فروند ناو است البته بیشتر هم بوده و 3 فروند و 4 فروند هم بوده است.

دریادار سیاری، تأکید کرد که سی و چهارمین ناو گروه اعزام شده به خلیج عدن "البرز" نام دارد.

* تکذیب ادعای ارسال سلاح به یمن

دریادار سیاری در پاسخ به این سؤال که آمریکا و عربستان ادعا می کنند ناوگروه ایران جهت ارسال سلاح برای انصارالله اعزام شده است، اظهار داشت: وقتی که من مأموریت ناوگروه را اعلام و منطقه حضور آن را معلوم کردم، و کاری که اکنون در حال انجام است مشخص کردم، اینها جوابی قاطع به همه آن هایی است که این حرف ها را می زنند.

وی در ادامه گفت: این چنین نیست، و (مأموریت این ناوگروه) کاملا مشخص است؛ یعنی چیزی نیست که قابل رصد کردن نباشد. اما این که بخواهیم به خاطر حرف‌هایی که این ها می زنند منطقه را ترک کنیم و امنیت کشتی تجاریمان را از دست بدهیم، نه این طور نیست.

دریادار سیاری اظهار داشت: ما در منطقه حضور داریم، امنیت کشتی هایمان را برقرار می کنیم، چون به هر صورت مسیر عبور و مرور کشتی های ما است.

وی تأکید کرد: ما که نمی توانیم مسیر عبور و مرور کشتی هایمان را فراموش کنیم و کنار بیاییم تا آسیب پذیری مان بالا نرود.

دریادار سیاری گفت: ما با اقتدار در منطقه هستیم و گشتمان را انجام می دهیم؛ در بحث برقراری امنیت، نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه به دیگر کشورهای جهان هم کمک کردیم.

هیچ‌گونه پیام یا هشداری از آمریکایی‌ها یا سعودی‌ها دریافت نکردیم

دریادار سیاری در پاسخ به این سؤال که آیا نیروی دریایی ایران هشداری از آمریکا درباره نزدیک شدن به سواحل یمن دریافت کرده است، اظهار داشت: خیر. ما به عنوان مسئولان نیروی دریایی، از سلسله مراتبمان دستور و پیام می گیریم، از جای دیگر دستور نمی گیریم، ما کار خودمان را انجام می دهیم.

دریادار سیاری در باره اینکه آیا بین ایران و شناورهای دریایی آمریکایی و سعودی هیچ تماسی رد و بدل نشده است، گفت: خیر. هیچ گونه تماس و برخوردی وجود نداشت و دلیلی هم ندارد.

وی با این حال گفت: البته نوعی تماس در دریا وجود دارد، هر کشتی که از کنار یک کشتی دیگر می گذرد، با هم ارتباط برقرار می کنند و مبدا و مقصد و ملیت یکدیگر را می پرسند. چنین ارتباطی میان همه کشتی ها در همه عرصه های دنیا وجود دارد.

دریادار سیاری در پاسخ به این سؤال که با توجه به اعزام ناو هواپیمابر روزولت آمریکا به منطقه نزدیک باب المندب، موقعیت این ناو در مقایسه با موقعیت ناو ما چگونه است، و آیا به ناوهای ما نزدیک است، می توان آن را با چشم غیرمسلح دید، اظهار داشت: دریا بسیار گسترده است، مگر ما با چشم غیر مسلح تا کجا را می توانیم ببینیم ؟ ده کیلومتر، بیست کیلومتر؟ در دریای به این گستردگی و با حضور تعداد بسیار زیادی ناو در دریا، همه حضور دارند.

دریادار سیاری تأکید کرد: غیر از ما خیلی از کشورهای جهان هستند که در خلیج عدن برای برقراری امنیت حضور دارند.

اجازه بازرسی به هیچ کس نمی‌دهیم

دریادار سیاری درباره ادعای عربستان که بر اساس قطعنامه شورای امنیت، حق بازرسی کشتی های ایران را دارد، گفت: این طور نیست. من عرض کردم که حضور ما در آب های آزاد دنیا بر اساس قوانین و مقررات بین المللی است.

دریادار سیاری تأکید کرد: ما ماموریت برقراری امنیت در خلیج عدن را داریم، و بی دلیل هم به هیچ کس اجازه نمی دهیم که از ما بازرسی کند، چون همه چیز مطابق قانون انجام می شود و این چنین نیست که کسی از کشتی نظامی ما بازدید کند.

دریادار سیاری ادامه داد: البته آنها حتی اجازه گفتن چنین حرف هایی هم ندارند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =