ابتکار: نظر رئیس جمهور امتداد جریان آب در زاینده رود است

در حالیکه روزانه با هر خبر در ارتباط با با زنده رود، بیم و امید به ترتیب در دل اصفهانی ها موج سواری می کند، سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با نظر رئیس جمهور درباره امتداد جریان آب در زاینده رود سایبان پررنگ امیدواری بر فضای شهر اصفهان افکنده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین در اصفهان، خشکسالی چندین ساله زاینده رود که ضربات جبران ناپذیری بر محیط زیست، آب و هوا، اقتصاد، کشاورزی و روحیه مردم اصفهان وارد کرد کم کم مسئولان کشوری را به فکر چاره اندیشی در این ارتباط انداخت به ویژه اینکه بنا به نظر کارشناسان خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی به دلیل عدم جریان دایمی زاینده رود موجب شیوع ریزگردهای بیماری زا و انتشار آن تا دیگر شهرهای کشور از جمله پایتخت است.

جریان خشکسالی زاینده رود که کارشناسان دلایل مختلفی همچون برداشت های غیرقانونی بالادست،نادیده گرفتن طومار مهم شیخ بهایی در زمینه تقسیم آب زاینده رود، مدیریت بخشی آب زاینده رود و غیره ذکر کرده اند موجب شد تا کشاورزان اصفهانی به ویژه منطقه شرق به دلیل عدم دریافت حق‌آبه قانونی خود ضربه مهلکی از این جریان بخورند و حتی این مسئله در میان افواه عمومی جریان گسترده ای یافت که کشاورزان زکات ده اصفهانی زکات بگیر گشته اند، درحالیکه تا زمان اجرای طومار شیخ بهایی و مدیریت یکپارچه زاینده رود هیچ مشکلی در ارتباط با تقسیم آب زاینده رود در میان استانهای مجاور وجود نداشت.

جریان دوباره زاینده رود از آبانماه سال گذشته در اصفهان و قول رئیس جمهور در سفر به اصفهان درباره امتداد جریان آب، بار دیگر امید به رفع مشکلات خشکسالی را در دل اصفهانی ها زنده کرد و گرچه گاه گاهی صحبتهای غیرکارشناسانه و هماهنگ نشده برخی افراد به ظاهر مسئول، بیم خشکسالی دوباره زاینده رود را در دل اصفهانی ها می افکند اما به تازگی سخنان ابتکار در ارتباط با نظر رئیس جمهور درباره امتداد جریان آب در زاینده رود سایبان پررنگ امیدواری بر فضای شهر اصفهان افکنده است.

طومار شیخ بهایی به مسئله رهاسازی آب از کوهرنگ تا تالاب گاوخونی اشاره کرده است

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه ابراز امیدواری کرد طبق نظر رئیس جمهور زاینده‌رود تا پایان سال جاری باشد و آب به تالاب گاوخونی هم برسد.

ابتکار با بیان اینکه دانش سنتی نیز به این موضوع معتقد بوده که چرخه هیدرلوژیکی آب برای برقراری تمام ساختارهای این زیست‌بوم بسیار ضروریست، گفت: در طومار شیخ بهایی نیز به مسئله رهاسازی آب از کوهرنگ تا تالاب گاوخونی اشاره شده است.

نقش کشاورزی غیراصولی در خشکسالی زاینده رود و تالاب گاوخونی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نقش کشاورزی در حیات زاینده‌رود هم گفت: اگر کشاورزان حوزه چهارمحال و بختیاری و زاینده رود بخواهند به فعالیت خود ادامه دهند، تالاب گاوخونی و زاینده‌رود را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

ابتکار افزود: با توجه به حمایت‌های دولت آبیاری قطره‌ای گسترش پیدا کرده است و امیدواریم با مصرف منطقی آب، حق‌آبه تالاب گاوخونی بازگردد تا موجب خوشحالی مردم و کشاورزی منطقه شود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =