پیشنهادی برای تشکیل شورای‌عالی کودک، شناسنامه برای کودکان بی‌هویت و ... در همایش روزجهانی کودک

به مناسبت روز جهانی کودک همایشی در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد که در آن معاون رییس جمهور، وزیر دادگستری و وزیر آموزش و پرورش سخنرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ به مناسبت آغاز هفته کودک همایشی در سالن های همایش برج میلاد برگزار شد. حضور کودکان و رنگ و بوی کودکانه مراسم از در ورودی سالن همایش های برج میلاد با صدای آهنگ کودکانه حس می شد. به محض ورود به سالن کودکان دانش آموزی به چشم می خوردند که با لباس های مدرسه ردیف های صندلی را پشت سر هم پر کرده بودند. این مراسم مهمانان ویژه ای هم از سوی نهادهای دولتی داشت. مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور کودکان و خانواده در همایش هفته کودک حضور داشتند.


تحصیل 12میلیون و 700هزار دانش آموز

در ابتدای مراسم علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش که در نشست خبری آغاز سال تحصیلی پيش بيني کرده بود ١٢ميليون و ٢٦٨ هزار و ٦٠٥دانش آموز حاضر به ١٢ميليون و ٧٠٠ هزار نفر خواهند رسید، امروز از این تعداد دانش آموز محصل که بیش از 7میلیون آنها در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند سخن گفت.

او گفت: آموزش و پرورش به عنوان نهاد دولتی که نقش اصلی را در شکل گیری شخصیت کودکان ایفا می‌کند وظایف مهمی همچون انتقال ارزش‌ها، هنجارها، آداب و رسوم و فرهنگ را به نسل جدید برعهده دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلم‌ها در شکل گیری شخصیت دانش آموزان بسیار تأثیرگذارند به گونه‌ای که رفتار و گفتار معلم و حتی نوع لباس پوشیدن و آرایش موی او می‌تواند در شخصیت دانش آموزان موثر باشد.

فانی گفت: امسال از خانواده دانش آموزان درخواست کرده‌ایم تا با مدارس بیشتر ارتباط داشته باشند چرا که ارتباطات تنگاتنگ آنها با مدرسه می‌تواند در شکل گیری شخصیت آنها موثر باشد.

او ادامه داد: در سال تحصیلی جاری به دنبال تأکیدات رئیس جمهور آموزش حقوق دانش آموزی و کودکان را در مدارس آغاز کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا به عنوان دستگاه انسان ساز کودکان را با وظایف و حقوقشان آشنا کنیم و تربیت اجتماعی در کنار تربیت فردی داشته باشیم.


تنظیم مسیر توسعه با سیاست های دوستدار کودک

سخنران بعدی مراسم که به دعوت مجری های برنامه پشت تریبون قرار گرفت شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده بود.

مولاوردی سخنانش را با بیتی از اشعار مولانا آغاز کرد:«چون که با کودک سرو کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد»، امروز فرصت مناسبی است تا به ما یادآوری کند وضعیتی را که هم اکنون در آن قرار داریم و وضع مطلوبی که باید در آن باشیم و خلاها و چالش هایی که در این راه داریم را بشناسیم زیرا بدون توجه به آنها رسیدن به توسعه انسانی پایدار دور از دسترس است.

او ادامه داد: برای اینکه بتوانیم به وضعیت مطلوبی که طبق آیین‌های دینی و تعهدات بین المللی به دنبال دسترسی به آن هستیم برسیم باید مسیر توسعه را با سیاست‌های دوستدار کودک تنظیم کنیم و منافع عالیه کودکان را مدنظر قرار دهیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: باید با توجه به حقوق کودکان و نوجوانان و با حساس سازی نهادهای مدنی باید بتوانیم در اعتلای وضعیت کودکان تلاش کنیم. روز جهانی کودک یادآور حقوق کودکان است و اینکه کودکی کردن حق طبیعی آنهاست و کودکان جهان نباید به یک باره سر از آوارگی، جنگ، فقر و محرومیت و کار سردرآورند.

مولاوردی بیان کرد: داشتن خانه و کاشانه، سرپناه، آرامش و صلح، پدر و مادر مسوولیت پذیر، تغذیه مناسب، تفریح و شادی، بهداشت، امنیت و امید به آینده و حق آموزش از حقوق اولیه کودکان است.


4 اصل اساسی در پیمان نامه حقوق کودکان

مولاوردی 4اصل اساسی در پیمان نامه حقوق کودک را که امروز هم روز تصویب آن است نام برد: اینکه هیچ کودکی از تبعیض رنج نبرد، زمانی که در رابطه با حقوق کودک حرف می‌زنیم منافع عالیه آنها را در نظر بگیریم، کودک حق حیات و رشد دارد و کودکان باید آزادانه نظرات خود را بیان کنند و در تمام حقوق مربوط به آنها این نظرات و عقاید مورد توجه باشد.

او ادامه داد: کودکان در این روز می‌خواهند این موضوع را یادآوری کنند که سالانه هزینه‌های زیادی صرف تولید سلاح می‌شود اما تعداد زیادی از کودکان به دلیل فقر و سوء تغذیه جان می‌دهند، نتیجه تحقیقات یونیسف نشان می‌دهد بسیاری از کشورها در زمینه کاهش مرگ و میر نوزادان موفق عمل کرده‌اند اما نابرابری میان قشر مرفه و فقیر در این کشورها رو به افزایش است. بنابراین باید به صورت عملیاتی رویکردی مبتنی بر برابری و تمرکز به مناطق محروم را در پیش بگیریم.

ملاوردی گفت: تنها با اختصاص 5 دلار برای هر کودک جان 90 درصد کودکان که سالانه به دلیل فقر و محرومیت جان می‌دهند نجات پیدا خواهد کرد.


کودکان بی هویت شناسنامه دار می شوند

در حاشیه این مراسم وزیر دادگستری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه آیا آیین دادرسی کیفری در آبان ماه اجرایی می شود، گفت: در این خصوص قانونگذار مهلت داده تا این قانون شش ماه پس از تصویب اجرا شود. بنابراین ممکن است این قانون سرموعد یا با شش ماه تأخیر اجرا شود ولی اجرای آن حتمی است و از نهادهایی همچون آموزش و پرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت برای گرفتن روانشناس و مشاور استفاده خواهیم کرد.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که در مورد صدور حکم ناظم متجاوز به دانش آموزان و سبک بودن حکم صادر شده سوال کرد، گفت: در چنین مواردی سرعت عمل در برخورد و پیش گیری از بروز مجدد این حوادث مهم است. احکام صادر شده هم شدید است البته در مجازات‌ها به دنبال تعادل هستیم ولی باید توجه داشت که حکم اخراج و تبعید برای این ناظم متخلف حکم سنگین و بازدارنده‌ای است.

وزیر دادگستری همچنین در مورد حذف پدیده کودکان کار گفت: حذف پدیده کودکان کار به تنهایی از عهده آموزش و پرورش ساخته نیست بلکه نهادهای دیگر همچون قوه قضاییه در این زمینه باید ورود کنند تا با خانواده‌هایی که مانع از ادامه تحصیل فرزندانشان می‌شوند برخورد کنند. خانواده ای که فرزندش را از تحصیل محروم کرده و به کار می‌فرستد قطعا مشکل اقتصادی دارد بنابراین در چنین مواردی مجازات راهگشا نیست و باید مشکلات اقتصادی این خانواده ها برطرف شود.

پورمحمدی در مورد اینکه هم اکنون تنبیه بدنی در برخی مدارس کشور صورت می‌گیرد اما مجازات اعمال شده برای متخلفان آنچنان بازدارنده نیست، گفت: مجازات بدنی بازدارنده است و این موضوع در شریعت اسلام نیز مورد توجه قرار گرفته است باید توجه داشت زندانی کردن افراد پیامد منفی به همراه دارد ولی مجازات بدنی انسانی و اجتماعی است.

در ادامه وزیر دادگستری از شناسنامه دار شدن کودکان بی هویت خبر داد و گفت: در مرجع ملی حقوق کودک برای شناسنامه دار شدن این کودکان تلاش می‌کنیم و در آینده نه چندان دور امیدواریم کودک بدون هویتی نداشته باشیم.

پورمحمدی در پایان با اشاره به اینکه نشانه‌های خروج از رکود در کشور در حال مشاهده است، عنوان کرد: تلاش دولت برای ایجاد تعادل میان هزینه و درآمد جامعه در قالب طرح سلامت مشاهده می‌شود چرا که یکی از موارد هزینه بر برای خانواده‌ها بحث درمان است به گونه‌ای که اگر در یک خانواده یکی از اعضا دچار بیماری سختی شود این خانواده یک طبقه سقوط می‌کند بنابراین دولت به دنبال ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه در بحث سلامت است.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =