اقتصادنیوز نوشت: اقدامات ایران در زمینه مبارزه با پولشویی وتامین مالی تروریسم به رسمیت شناخته شد. در این راستا گروه ویژه اقدام با توجه به اقدامات فنی و مذاکرات بعمل آمده به مدت یکسال محدودیت علیه ایران را برداشت.

گروه ويژه اقدام مالی (FATF) مهم ترين نهاد مبارزه با پولشويي و تامين مالی تروريسم در دنيا است كه براي مبارزه با اين دو پديده شوم، توصيه هاي فني به كشورها ارايه می کند. از جمله می توان به لزوم جرم انگاري پولشويي و تامين مالي تروريسم، شناسايي مشتريان، نگهداري اسناد و آموزش اشاره کرد.

در حال حاضر بيش از ١٩٨ كشور به خانواده گروه ويژه اقدام مالی پيوسته اند و توصيه های آن را اجرا مي كنند.از آنجا كه پولشويی و تامين مالی تروريسم جرايم فراملی هستند، اين گروه بين دولتي بر اين باور است كه كوتاهی يك كشور می تواند وضعيت ساير كشورها را متاثر كند.

اين گروه از سال ٢٠٠٧ نام ايران را در فهرست هاي عمومي خود ذكر کرده و از سال ٢٠٠٩ از كشورها تقاضا کرده که عليه كشور ايران و موسسات مالي آن «اقدام متقابل» بعمل بياورند، از افتتاح شعب براي آنها در كشورهای خود خودداری كنند و مراقب راههای احتمالی دور زدن اين تحريم ها توسط ايران باشند.

جمهوری اسلامي ايران براساس قوانين داخلي و الزمات بين المللی در طي اين سالها اقدامات متعددي انجام داده است كه سرانجام توسط گروه ويژه اقدام مالي به رسميت شناخته شد و برخلاف تمايل گروه ها و كشورهاي متخاصم (از جمله نامه سرگشاده اتحاد عليه ايران هسته اي كه در روزهای اخير به صورت سرگشاده منتشر شد و از گروه ويژه تقاضاي تداوم صدور دستور اعمال متقابل عليه ايران را كرده بودند)، گروه ويژه با توجه به اقدامات فنی و مذاكرات بعمل آمده به مدت يكسال محدوديت عليه كشورمان را برداشت.

اين بيانيه و تغيير متن آن بعد از هشت سال پيام مهمی براي كشورهای اروپايي و بانك هايي كه به دليل اقدام متقابل امكان همكاري با ايران نداشتند به همراه خواهد داشت. جمهوری اسلامي ايران براي مبارزه با پديده شوم تروريسم و در راستای اجرای دستورات مقام معظم رهبرى با شتابی بيشتر در راه مبارزه با جرايم مالی گام خواهد برداشت.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    اصل این بیانیه ای که گفتید را کجا میتوانیم مطالعه کنیم؟