ایرنا نوشت: ک کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد شاخص بورس در هفته آینده ارتباط نزدیکی با کاهش نرخ سود بانکی دارد.

بازار سرمایه در این هفته، وضعیت پرنوسانی را پشت سرگذاشت، به طوری که شاخص کل بین کانال های 72 و 73 هزار واحدی در رفت و آمد بود.

شاخص کل بورس در شنبه این هفته کار خود را با رقم 73 هزار و 877 واحد آغاز کرد؛ در معاملات روز دوشنبه به یکباره با افت 412 واحدی به کانال 72 هزار واحد سقوط کرد اما در روز چهارشنبه با رشد 854 واحدی بار دیگر رقم 73 هزار و 644 واحد را به ثبت رساند.
«ایمان مقدسیان» درباره وضعیت بازار بورس در این هفته گفت: بازار بورس در سه ماه پایانی پارسال، رشد قابل توجهی یافت که گروه خودرویی و قطعات در آن پیشتاز بودند اما از هفته های ابتدایی امسال، بورس وارد رکود شد که دلیل آن را می توان در برآورده نشدن انتظارات سهامداران دانست.
وی ادامه داد: اطلاعات مالی که شرکت ها در هفته های اخیر منتشر کرده اند، نتوانسته است انتظارات سهامداران درباره تعامل با شرکت های خارجی و ورود سرمایه گذاری های جدید را برآورده کند؛ بنابراین، خوش بینی ایجاد شده توسط سهامداران در سه ماه پایانی سال 94، توسط شرکت ها در سال 95 تقویت نشد و زیرسوال رفت.
این کارشناس بازار سرمایه درباره چرایی افت شاخص در ابتدای این هفته، گفت: کاهش شاخص بورس در ابتدای هفته دلیل خاصی نداشت؛ در هفته های گذشته، بازار سرمایه دچار رکود شده و حجم معاملات کاهش یافته بود، به همین دلیل با فشار عرضه ای که در ابتدای این هفته شکل گرفت، جو روانی منفی ایجاد شده و برخی سهامداران اقدام به فروش کردند که زمینه ساز کاهش شاخص شد.
وی افزود: برخی سهامداران که به دنبال سود کوتاه مدت هستند، از تداوم رکود و عدم بازدهی، خسته شده و در نتیجه اقدام به فروش سهام کردند.
تحلیلگر کارگزاری بانک کشاورزی اضافه کرد: همچنین گزینه های متعدد رقیب برای بورس مانند اوراق مشارکت و اوراق با نرخ سود ثابت وجود دارد که بخشی از نقدینگی را به سوی خود جلب کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه به افزایش شاخص کل بورس از روز سه شنبه اشاره کرد و ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی در رشد شاخص از میانه این هفته تاثیرگزار بود.
وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی با میزان سوددهی بازار سرمایه ارتباط نزدیکی دارد، گفت: با توجه به کاهش نرخ سود بانکی از اول تیرماه، میزان جذابیت سرمایه گذاری در بورس افزایش یافته است.
این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: در ماه های آتی، میزان جذابیت بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار افزایش خواهد یافت، زیرا زمان سررسید تعدادی از اوراق مشارکت (که دارای سوددهی بالایی هستند) فرا می رسد. همچنین زمان قراردادهای پیشین سپرده گذاری در بانک ها که سوددهی بالایی دارند نیز در ماه های آینده به پایان می رسد و در نتیجه امکان دارد نقدینگی بیشتری وارد بورس شود.
مقدسیان با بیان اینکه تا سه ماه آینده، کاهش نرخ سود بانکی تاثیر خود را بر بازار سرمایه، بیش از پیش نشان خواهد داد، اضافه کرد: با توجه به تک رقمی شدن تورم، باید در ماه های آتی نرخ سود بانکی نیز دوباره کاهش یابد.
این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: نرخ تورم هم اکنون به 9.5 درصد رسیده که می تواند زمینه کاهش نرخ سود بانکی به حدود 12 درصد در مهرماه را فراهم کند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی بازار بورس در هفته آینده، گفت: در روزهای ابتدایی هفته پیش رو امکان دارد رشد شاخص ادامه داشته باشد اما به تدریج فشار عرضه و فروش افزایش می یابد.
وی افزود: با توجه به اینکه از نظر تکنیکال (تحلیل روند شاخص) نقاط حمایتی مهمی در برابر شاخص وجود دارد، کاهش چشمگیر شاخص بعید است؛ همچنین با توجه به کاهش نرخ سود بانکی انتظار نداریم که شاخص کل از نقاط حمایتی اصلی خود، پایین تر بیاید.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    16 2
    ورود پول از بانک و سپرده به بازار ثانویه چه فایده ای داره؟همون دلالی هستش.این پول باید جذب فروش سهام جدید و حق تقدم بشه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    12 2
    فقط بحث کاهش سود سپرده مطرح است خبری از کاهش سود وامهای بانکی نیست دیروز زنگ زدم بانک ملت، وام با بهره 26 درصد پرداخت میکنه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    7 1
    هدف،ضربه به سرمایه های مردم باحرکت بالانگه داشتن نرخ دلاروکاهش سودسپردها.