۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۲

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

طرح تازه دولت براي كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي، باعث ترديد‌هايي نسبت به ادامه ثبات قيمتي در اين بازار شده است.

سياست‌گذاران پولي كشور با اين استدلال كه تورم در مقايسه با دو سال قبل، به كمتر از نصف، كاهش پيدا كرده و به حدود 15 درصد رسيده، سطح فعلي نرخ سود بانكي را كه معادل 22درصد است، منطقي و مناسب نمي‌دانند و بنا دارند آن را متناسب با تورم، تعديل كنند.

فعلا بحث بر سر كاهش يك تا دو واحد درصدي نرخ سود است، اما همين مقدار تغيير كاهنده نرخ سود بانكي اگر اتفاق بيفتد، پيامدهاي پرهزينه‌اي در بازار مسكن به همراه خواهد داشت.

دست‌كم در يك‌سال گذشته، تحت تاثير بازدهي مثبت سپرده‌گذاري‌هاي بانكي، بازار پول در نقش جاذب نقدينگي‌هاي سرگردان، بازار مسكن را از فعاليت‌هاي سوداگرانه در امان نگه داشت و مانع تحريك قيمت توسط خريداران سرمايه‌اي ملك شد. نتيجه اين اتفاق، تخليه حباب و آرامش قيمت مسكن در يك‌سال93 را سبب شد، اما حالا با پيش‌بيني‌هاي هشدارآميزي كه مسولان بخش مسكن درباره نحوه اثرگذاري كاهش نرخ سود بانكي بر بازار املاك كرده‌اند، كاهش نرخ سود مي‌تواند باعث تغيير مسير جريان نقدينگي و در نتيجه سرازيرشدن آن به بازار مسكن شود.

هدفي كه سياست‌گذاران پولي از كاهش نرخ سود بانكي دنبال مي‌كنند، كاهش هزينه دريافت تسهيلات براي توليدكنندگان صنعتي جهت ميل به رشد اقتصادي است، اما از آنجا كه بخش صنعت تا زمان لغو تحريم‌ها، بعيد است بتواند ظرفيت توليد خود را افزايش دهد، در نتيجه كاهش نرخ سود اثري در افزايش توليدات صنعتي و تمركز سرمايه‌ها در آن بخش نخواهد داشت، بنابراين سرمايه‌هايي كه با كاهش نرخ سود بانكي، از بازار پول خارج مي‌شوند ممكن است، مسير خريد ملك را انتخاب كنند كه در اين صورت، پس‌از حداقل دو سال، تقاضاي سرمايه‌اي متوجه بازار آرام مسكن خواهد شد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    ما که از این دولت چیزی راجع به مسکن ندیدیدم. هیچ برنامه ای راجع به مسکن ندارند واقعاً متاسفم
  • بی نام IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    بابا ترو قرآن نزارید قیمت خونه از این بالاتر بره
  • کاربر A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    وقتی همه چیز گران شده مخصوصا مسکن مهر و سود کلانی تو جیب دولت رفته چرا مسکن گران نشود . مگر مصالح و دست مزد و پروانه و مالیات و عوارض و هر کوفتی گران نشده پس چطور توقع ارزانی مسکن را دارید . هر کسی مسکن را ارزان بفروشد کلاهی بزرگ بر سر خودش گذاشته .شاید منتظر هستید مسکن را با یک قوطی رب بخرید .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    لابی دلالان مسکن کارش را کرد.
  • علی IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    چرا اون موقعی که نرخ تورم 3540 درصد بود نرخ سود بانکی و متناسب با نرخ تورم نکردید؟ دولتمردای ما دنبال منافع خودشون هستند و بدتر از اون که ملت و نفهم فرض میکنن، که متاسفانه یک روز تاوان این کوچک شمردن ملت و خواهند داد...
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    استدلال خنده داری هستش. کارشناسای ما واقعا تحلیل ها شون در حد بوق هستش. اخه یکی نیست بگه پولایی که مردم تو بانک ها گذاشتن در حد یک دهم قیمت خونه هم نیست. مردم چون میبینن با این پول توان خرید خونه و... ندارن بهترین جا برای سرمایه گذاری رو بانک می دونن. کاهش سود بانک میتونه پول رو از بانک ها خارج کنه و بازار هایی مانند خودرو آهن قراضه های ایرانی، بازارهای آسیب زننده به اقتصاد مانند ارز، طلا و سکه وارد کنن که آسیب شدیدی به زندگی مردم میزنن یعنی عملا هیچ پولی وارد صنعت نخواهد شد چون مشکل صنعت ما تحریم ها و صنعت های بزرگ بدهکار مانند خودروسازها هستن که پول شرکت های کوچک رو نمی دن. با وجود کاهش سود بانکی مطمئن باشید بانک ها سود تسهیلات رو کاهش نخواهند داد
  • والی A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    با این تصمیم غلط تورم و گرانی را به جامعه تزریق نکنید . دست به سود بانکی نزنید
  • والی A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    کم کردن سود بانکی مطالبه مردم نیست . مطالبه سودگران . سفته بازان .و دلالان سکه . دلار . مسکن و اتومبیل است . با کم کردن سود بانکی تورم وگرانی را با دست خود به این مردم تقدیم خواهید کرد . لااقل تا پایان تیر ماه به تعویق بیاندازید این تصمیم را
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    1 0
    این تحلیل چرته کسی دیوونه نشده پولشو بده یه ملک گرون قیمت که همین الانم بازارش قفل شده و خریداری نداره.اگه دولت ملک رو گرونتر کنه رکودش بازم سنگین تر میشه اینو حتی یه بچه هم میدونه .دو ساله همین تحلیلهای آبکی رو میدین بیرون و الکی با شانتاژ میخاین مردم پولشونو بدن ملکی که قیمتش از ملک توی آمریکا و اروپام گرونتره .