تیم ملی امید افغانستان؛این تیم به بازی های انتخابی المپیک تهران هیجان بخشیده است. بازی هایی که اگرچه تیم ایران در آن هواداری ندارد اما افغانی ها برای هر بازی بیش از 10 هزار نفر را به ورزشگاه می کشانند.

 

داریوش سعیدی- خبرآنلاین ؛ ورزشگاه دستگردی شاید از روز تاسیسش تا به حال حتی یک بازی را هم به خود ندیده بود که سکوهایش پر از تماشاگر باشند. شاید مهمترین رقابتش روزی بود که پاس دنیزلی با بسیج سربازان وظیفه از سوی سردار آجورلو ، 70 درصد سکوهایش را در بازی با الاهلی پر کرد اما در پایان هم بازی را خیلی تراژیک 4 بر 3 باختند و حذف شدند. این ورزشگاه اما عصر جمعه جای سوزن انداختن نداشت که هیچ ، 3 هزار نفری را هم در خیابان های اکباتان سرگردان کرده بود. اگر از اهالی اکباتان می پرسیدی ، نمی دانستند چرا و اصلا باورشان نمی شد که این صف جمعیتی برای بازی تیم امیدهای افغانستان و عربستان ایجاد شده است.  جمعیتی که آمدند و شادمانه با غروری ملی به خانه های شان رفتند. به میمنت تساوی برابر عربستان که شاید مهمترین نتیجه تاریخ ملی افغان هاست. این ها این بار پاکستان را نبرده بودند که برایش 3 روز جشن بگیرند . آنها عربستان ، یکی از قدرت های بزرگ فوتبال آسیا را متوقف کرده بودند.

 

مربی امیدهای افغانستان : با مربی ایرانی مان پر کشیدیم

بازیکنان امید افغانستان از 3 بازی 4 امتیاز دارند. آنها فقط یک بازی با ایران برای شان مانده. امین مربی گلرهای افغانستان درباره تیمش می گوید:« این تیم را حسین صالح ، مربی ایرانی مان در 4 ماه جمع کرده است. اگر کمی بیشتر زمان داشتیم و بهتر تمرین کرده بودیم ، چند بازی دوستانه را چاشنی کارمان کرده بودیم الان فلسطین را هم برده بودیم و برای صعود می جنگیدیم. اگرچه هنوز هم ناامید نیستیم. می خواهیم با ایران از این مرحله صعود کنیم.» او خودش هم باور نداشته که این همه هوادار به تماشای بازی های شان بیاید. امین می گوید:«خودمان شوکه شدیم. قبل از بازی اعضای شورای مهاجرین گفته بودند تنهای مان نمی گذارند اما باور نداشتیم برای هر بازی مان این همه جمعیت بیاید. پرچم های افغانستان را از هر گروه و نژادی که هستند در  دست گرفتند و با تمام وجود تیم شان را تشویق می کنند. ما از همه نژادها در تیم مان بازیکن داریم و این استقبال باعث شده تا انگار انرژی بازیکنان مان آزاد شود.»

حسین صالح: به من گفتند برای بازی با ایرن 60 هزار افغانی به آزادی می آیند!

حسین صالح ؛ او در فوتبال پایه ایران مردی شناخته شده است. چند ماه قبل بود که صالح به افغانستان رفت خودش می گوید:«پیشنهاد جالبی بود. رفتم به افغانستان. آنجا معدن استعداد است. امنیت و امکاناتش شاید کم باشد اما پر از استعدادهایی است که دنبال توپ در زمین های خاکی می دوند. شاید مثل دهه 60 خودمان باشد. یک رئیس فدراسیون عاشق دارند که در 13 سال کار توانسته از صفر تا اینجا بیاوردشان. هم فوتبال بانوان شان راه افتاده ، هم پروژه گل راه انداختند و هم دو استادیوم ساختند. آنها مثل ما نمی توانند لیگ سراسری برزگار کنند چون امکان تامین امنیش نیست اما لیگ مجتمعی با 8 تیم لیگ برتری دارند که سالی دو ماه در کابل انجام می شود. »

صالح سپس درباره تیمش حرف می زند:« به من گفتند می خواهند این تیم را به تهران بیاورند. ما این بچه ها را از دل لیگ انتخاب کردیم و بدون بازی دوستانه رسمی به ایران آمدیم. بازی با فلسطین اولین بازی رسمی این تیم بود. شاید اگر 4 تا بازی قبل از این داشتیم به آنها نمی باختیم. ولی هنوزر هم دیر نیست. برای بازی با ایران قرار نیست بترسیم. با تمام توان بازی می کنیم.»

صالح می گوید برای بازی با ایران سورپرایزی ویژه دارند:«قبل از امدن به تهران ، دو نفر از اعضای شورای مهاجرین افغان به دیدنم آمدند و برنامه بازی ها را گرفتند. در بازی با عربستان ما 15 هزار هوادار داشتیم ، آنها گفتند برای بازی با ایران 60 هزار نفر به استادیوم می آیند که یک رکورد در تاریخ این کشور است . آنها خودشان استادیومی 7 هزار نفری دارند که فقط یکبار در بازی با پاکستان پر شده . در همان بازی معروف که بردند و برایش 2 شب جشن گرفتند. این بازی در تهران برای جمنعیتی که همه عشق شان تشویق تیم کشورشان است ، اهمیت بالایی دارد. آنها می آیند و فقط هم تیم خودشان را تشویق می کنند. برد و باخت هم برای  شان مهم نیست اما اگر زیاد بیایند شرایط ویژه ای به این بازی می دهند!»

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    خلاف نظر مردم حرکت می کنید و حالا توقع دارید مردم بروند تماشا و یعنی شما نمی دونستید که اگه مایلی کهن تو تیمی باشه مردم ازش حمایت نمی کنند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    امیدوارم همه همیشه شاد باشن مخصوصا برادرای افغان که سال هاست توسط قدرت های بزرگ کشورشون به آشوب کشده شده بار ها توسط افراد نااگاه داخلی وخارجی اذیت شدن .
  • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    افانستان هم از ایران جلو زد
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
      2 0
      2تا افغانستان
  • محمد A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    با ارزوی موفقیت برای تیم افغانستان
    • بهرام GB ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      میدوارم دو تا تیم فارسی زبون ایران و افغانستان از گروه برن بالا این عربا نرن بالا...
  • حاجی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    خدایش دلم میخواهد ایران با افغانستان برود بالا........جالبه
  • سهیل A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    111 7
    اگه تو این بازی هم نبرن ما رو میدونم تا ده سال دیگه ازمون جلو میزنن. امید پیشرفت افغانستان خیلی زیاد هست. فقط کافیه کمی فرهنگ و سواد عمومیشون بیشتر شه که میشه.
  • پیمان A1 ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    30 27
    بله جماعتی 3000000نفری که مانند آوار روی سر ایرانیها خراب شد ن اینم از برکات برادری اسلامی نرخ بیکاری هم تو ایران 50 درصد
  • احمد اشرفی نوشنق اردبیلی US ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    3 5
    دست تک تک عزیزان افغان را می بوسم مرحبا به غیرتشون زنده باد هر دو کشور
  • نگران A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    4 4
    ایران نگو بگو ایرانستان خواب بودیم وطنمون اشغال شد
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    باشد كه تيم افغانستان اينطوري باخت اما اين بازي است هميشه برد ندارد يه وقتي ميشه كه همه برد إز آن افغانستان شود هستيم منتظر ان روز
  • سلام RO ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    زنده باد افغانستان