سیاه و سفیدِ یک زندگی مشترک در گفت‌وگو با زوجی که چند سال است زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی و ثبت شده را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ازدواج سفید، تهدید جدید نهاد خانواده در ایران. شاید از تهدید هم باید پا را فراتر گذاشت؛ کابوس هولناک نهاد خانواده. اگر تا یکی دو سال پیش از جامعه‌شناسان خانواده و از مسوولان حقوقی می‌پرسیدید مهمترین آسیبی که خانواده ایرانی را تهدید می‌کند، به اتفاق از طلاق نام می‌بردند. موضوعی که با هر کیفیتی و به هر دلیلی، به هرحال در بطن خانواده اتفاق می‌افتد. هرچند که افزایش سن ازدواج و بی رغبتی جوانان به ازدواج هم در مراحل بعدی قرار می گرفت. اما دغدغه حفظ خانواده های تشکیل شده،‌ از همه مهمتر بود.

اما در سال ۹۳، زنگ هشدار برای ازدواج سفید، به صدا درآمد؛ شیوه ای از زندگی که با عرف، شرع، سنت و سبک زندگی جامعه ایرانی در همه این سال ها و دهه ها و حتی قرن های گذشته همخوانی ندارد. هرچند که بسیاری بگویند که این موضوع آنقدر فراگیر نیست که برایش نگران بود، اما به نظر آنقدر جدی هست که معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان که یکی از نخستین افرادی باشد که دراین‌باره هشدار می‌دهد. 

ازدواج سفید درحالی در جامعه ایران دیده می شود که در شرع، قانون ازدواج موقت وجود دارد. قانون مترقی که به دلیل استفاده نامناسب از آن و رواج ازدواج موقت در برخی مردان متاهل از چنین چیزی، با واکنش های منفی بسیاری همراه شده و ظاهرا عرف آن را نمی پذیرد. این درحالی است که ازدواج موقت می تواند جایگزینی برای ازدواج سفید باشد.

در یک سال گذشته درباره ازدواج سفید، گفتگوهای بسیاری از کارشناسان و مسوولان مختلف منتشر شده است. اما تاکنون از خودتان پرسیده‌اید آنهایی که تن به ازدواج سفید می‌دهند، حرفشان چیست؟ البته مشاورها و آسیب‌شناسان خانواده نقل‌قول‌هایی از دلایل این افراد برای ازدواج سفید ارائه داده‌اند. اما سراغ زن و مردی رفتیم که به سبک ازدواج سفید، با هم زندگی می کنند. نگفتنی است که اسمی در این گفتگو-گزارش از این دو نفر برده نمی شود. 

نکته اینکه خبرآنلاین فقط حرف های این دو نفر را روایت می کند و هیچ قضاوتی درباره آن ندارد.

***

فهیمه حسن‌میری: قرار ملاقات را در خانه‌‌شان می‌گذاریم. دورادور می‌شناسمشان. مرد و زنی هستند سی‌ و چندساله، فرهنگی، تحصیل‌کرده و از طبقه متوسط. می‌دانند قرار است درباره نوع زندگی‌شان، درباره آنچه این روزها به آن "ازدواج سفید" گفته می‌شود یا خیلی‌ها از آن تعبیر همزیستی دارند و زندگی مشترک زن و مرد بدون مراحل قانونی و شرعی است، گزارش بنویسم. قرار است بنشینیم و یکی دوساعت حرف بزنیم تا به سوال‌هایی که توی ذهنم دارم جواب بدهند. یکی‌شان چای می‌آورد و دیگری شیرینی. تا می‌نشینند، به انگشتشان نگاه می‌کنم. زن که متوجه می‌شود دلیل نگاهم چیست، با خنده می‌گوید "نه، ما حلقه نداریم". و ادامه می‌دهد: "این سبک زندگی با آنچه همیشه همه جا دیده‌اید تفاوت دارد دیگر، قرار نیست کارهایی را بکنیم که بقیه انجام می‌دهند. در زندگی ما از رسم و رسوم و خریدها و خرج‌های اضافه خبری نیست. ضمن این که تا جایی که می‌شود، باید نشانه‌های ظاهری را حذف کنیم، چون جامعه ما این زندگی را نمی‌پسندد، می‌دانید که؟" می‌دانم. سرم را تکان می‌دهم که یعنی می‌دانم "برای همین الان اینجا هستم، که بدانم چرا با این که جامعه این سبک زندگی را نمی‌پسندد، آن را انتخاب کرده‌اید و حتی مجبور می‌شوید به جای دفاع از آن، پنهانش کنید و این همه سختی را تحمل کنید؟"

لیوان چایش را برمی‌دارد و می‌گوید: "تمام زندگی‌ها همینطور است. هر کدام سختی‌ها و مزیت‌های خودش را دارد. این شیوه زندگی هم همینطور. از نظر ما اتفاق عجیب و غریبی نیست ولی از نظر دیگران هست، پس مجبوریم پنهانش کنیم. راستش، این سخت‌ترین بخش قضیه است. اگر به شیوه دیگران ازدواج کرده بودیم و بعد زیر یک سقف زندگی می‌کردیم، نیازی به این همه پنهانکاری و ترس از برملا شدن قضیه نداشتیم، اما حالا بعضی از دوستان و آشنایانمان وضعیت زندگی ما را می‌دانند، بعضی نمی‌دانند، گاهی باید مراقب باشیم که بقیه نفهمند و گاهی خیالمان راحت است. همکارها نباید سر در بیاورند، دوست‌ها اشکالی ندارد، بعضی از اعضای فامیل می‌توانند بدانند و بعضی دیگر نه، به همکلاسی‌ها و همسایه‌ها چه بگوییم که هزار جور فکر به سرشان نزند. چطور بگویم چه حسی است ..."

می‌گویم: "سردرگمی؟ دوگانگی؟..." با سر تایید می‌کند: "دقیقا همین، دوگانگی. فکر کنید یک فرم به شما می‌دهند که پر کنید، تا به قسمت متاهل یا مجرد می‌رسید، می‌دانید تکلیفتان چیست. یا متاهل هستید و با همسرتان زندگی می‌کنید یا مجردید. اما من بارها در این شرایط قرار گرفته‌ام و از خودم پرسیده‌ام خب، تو کدامی؟ و به نتیجه نرسیده‌ام. شاید به نظر شما ساده بیاید اما این بدترین حسی بوده که داشته‌ام. این که ندانید چه هستید و که هستید."

نگاه متعجبم را می‌فهمد که پس چرا؟! مرد جواب می‌دهد: "اما چیزهای مهمتر از این هست که مجابمان می‌کند اینطور زندگی کنیم."

منتظر دلایل مهمی هستم که مجابشان کرده است. ادامه می‌دهد: "همین آمار طلاق را نگاه کنید که روز به روز بیشتر می‌شود. ما نمی‌خواهیم یکی از اینها باشیم. می‌خواهیم اول به شناخت از همدیگر برسیم و بعد اگر دیدیدم همدیگر را برای تمام عمرمان می‌خواهیم آنوقت به این موضوع رسمیت بدهیم، نه این که مثل خیلی‌ها ندیده و نشناخته وارد یک رابطه دائمی شویم که در ادامه آن مثل خیلی‌های دیگر یا از هم جدا شویم یا دلزده شویم اما از سر اجبار به زندگیمان ادامه دهیم. قرارمان بین خودمان این است که تا زمانی که "عشق" هست، ادامه بدهیم."

می‌پرسم در این چند سال به شناخت نرسیده‌اید؟ و اصلا مگر شناخت فقط با زندگی‌ کردن به دست می‌آید؟ که می‌گوید: "به شناخت رسیده‌ایم اما ازدواجمان را ثبت کنیم که چه بشود؟ قوانین دست و پاگیر برای خودمان جور کنیم؟ هزار جور رفت و آمد و خواستگاری و انواع مخالفت‌ها و موافقت‌ها و تشریفات مختلف برای چه؟ همدیگر را انتخاب کردیم و حالا زندگی می‌کنیم دیگر. هروقت هم دیدیم مناسب نیستیم از هم جدا می‌شویم."

می‌پرسم: "تعهد چطور؟" زن چهره جدی به خودش می‌گیرد و می‌گوید: "به نظر ما خیلی مهم است که تعریف مشترکی از "تعهد" داشته باشیم. برای ما تعهد یعنی احساس یگانه‌ای که نسبت به یکدیگر داریم و نوع و میزان رابطه‌مان را با هم مشخص می‌کند. به این تعریف پایبندیم و هروقت هرکدام احساس کردیم از این احساس چیزی کم شده یا یکی از ما مایل است رابطه احساسی یا فیزیکی که مخصوص ما دو نفر است را با دیگری تجربه کند، دیگر زندگی مشترکی در کار نخواهد بود. بدون دردسر و دادگاه و طلاق از هم جدا می‌شویم. می‌بینید؟ بنابراین خیانتی هم در کار نیست."

می‌پرسم یعنی مهمترین دلیلتان برای انتخاب این نوع زندگی همین است؟ نگرانید که مبادا مناسب همدیگر نباشید و می‌توانید به راحتی از همدیگر جدا شوید؟ مشکلات دیگری مثلا مشکل اقتصادی برای ازدواج و شروع زندگی مشترک نداشتید؟ مرد دستی به موهایش می‌کشد و به صندلی تکیه می‌دهد: "دوستانی داریم که به خاطر مشکلات اقتصادی، بدون این که با هم ازدواج کنند تصمیم گرفته‌اند به صورت مشترک با هم زندگی می‌کنند؛ هردوی دختر و پسر در تهران دانشجو هستند یا تصمیم گرفته‌اند جدا از خانواده‌شان زندگی کنند و برای این که در مخارج مسکن و انواع قبض و خریدهای روزانه صرفه‌جویی شود با هم زندگی می‌کنند."

و تاکید می‌کند که: "اما ما دلیلمان اینها نیست. می‌توانستیم با یک مراسم ساده و بدون تشریفات هم به عقد همدیگر دربیاییم. ضمن این که این نوع زندگی در کشورهای دیگر هم جواب خودش را پس داده؛ آدمها اول با هم زندگی می‌کنند، بعد اگر خواستند ازدواج می‌کنند."

اشاره‌ام به تفاوت‌ فرهنگ‌ها را می‌پذیرند. قبول می‌کنند که برای تجربه کردن آنچه در فیلمها دیده یا از آن سوی آبها به گوششان خورده، باید تبعات زیادی را بپذیرند. می‌پذیرند که مردم هر جامعه‌ای بایدها و نبایدهای خودشان را دارند و اصلا برای همین است که در موارد زیادی شرایطشان را از دیگران پنهان می‌کنند؛ اما در نهایت به اینجا می‌رسیم که: "اما فعلا که درباره این زندگی توافق کرده‌ایم."

می‌رسم به این که تکلیفتان با بچه‌دار شدن چیست؟ "مسلما هرگز، اصلا. مگر دیوانه‌ایم؟ هم دلمان بچه‌ نمی‌خواهد و هم در این شرایط بلاتکلیف؟ ما حتی هنوز مسافرت نمی‌توانیم برویم، در هتل نمی‌توانیم با هم بمانیم چون اسممان در شناسنامه همدیگر ثبت نشده، در مناسبت‌ها و مراسم خانوادگی نمی‌توانیم با هم باشیم، از تسهیلاتی که به متاهل‌ها داده می‌شود بی‌بهره‌ایم، برای اجاره کردن خانه مشکل داریم، آنوقت بچه‌دار هم بشویم؟ استرس و نگرانی پنهان زندگی کردن دو نفره کافی نیست؟"

بعد از حرف‌های دیگرمان درباره مسائل مختلف، می‌پرسم: فکر می‌کنید بتوانید به بقیه هم پیشنهاد بدهید اینطور زندگی کنند؟ بعد از چند دقیقه، زن سکوت را می‌شکند: "راستش این است که نمی‌دانم! یک جور شنا کردن خلاف جریان آب است دیگر. سختی‌های خودش را دارد. این تصمیم‌ها به شرایط آدمها بستگی دارد. تنها چیزی که می‌دانم این است که من استقلال مالی و شخصیتی دارم و به علاقه شریک زندگی‌ام نسبت به خودم اطمینان دارم در غیر این صورت قطعا آسیب می‌دیدم. می‌دانید؟ این زندگی برای زن‌ها خطرناک‌تر است. دوستان دختری داشتم که با تصور این که زندگیشان زیر یک سقف با پسر مورد علاقه‌شان به ازدواج می‌انجامد یا این که فکر می‌کردند این زندگی دوام دارد وارد رابطه‌ای شدند اما درنهایت از اینجا مانده و از آنجا رانده شدند. دیگر خانواده‌‌شان آنها را نپذیرفت و رابطه‌شان به یک رابطه دائمی هم منجر نشد. در این میان هم آنقدر از لحاظ عاطفی و اقتصادی وابسته شدند که بعد از جدایی از شریک‌ زندگی‌شان به افسردگی‌های شدید یا حتی اعتیاد دچار شدند."

به لیوان خالی چایش نگاه می‌کند و ادامه می‌دهد: "نه این که پسرها آسیب نبینند، اما تربیت خانوادگی و اجتماعی ما طوری است که به دخترها اعتماد به نفس کمتری داده می‌شود بنابراین اگر این زندگی‌ را انتخاب کنند و بعد آنچه در ذهنشان ساخته‌اند از بین برود، چیزی برایشان باقی نمی‌ماند. دست‌کم در زندگی‌های متعارف، بعد از جدایی از همسرشان یا هنگام اختلاف، حمایت خانواده و اطرافیانشان را دارند، از بعضی حمایت‌های مادی و قانونی بهره‌مند می‌شوند، اما اگر در این زندگی حواسشان به خودشان نباشد، بازنده اصلی آنها هستند. از نظر فیزیکی هم که خودتان می‌دانید زنان چقدر ممکن است آسیب ببینند. سقط جنین‌های مکرر دوستانم را دیده‌ام. می‌دانم یک رابطه نامطمئن و ناپایدار چطور می‌تواند از نظر روحی و جسمی زنان را تهدید کند و به آنها ضربه بزند. اینها فقط توی فیلم‌ها نیست. این اتفاق‌ها را با چشم خودم دیده‌ام..."

در را که می‌بندم و از خانه‌شان بیرون می‌آیم، به سوال‌های بسیار دیگری فکر می‌کنم که توی ذهنم دارم. بیشتر از همه به این فکر می‌کنم که با همه این حرف‌ها که گفتند، توی دلشان، توی فکرشان، با خودشان چند چندند؟ چقدر به آینده‌ای که قرار است بیاید خوش‌بینند؟ چقدر می‌توانند آجر‌های رابطه‌‌شان را اینطور روی هم بچینند و نترسند که هر باد و طوفانی ممکن است آن را از هم متلاشی کند؟ اصلا دلشان می‌آید بدون نقشه، آجر روی آجر بگذارند؟

۴۷۲۳۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 112
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرمان IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    شروع و رواج هيچ پديده‌اي بي‌دليل نيست. همون‌طور كه ازدواج رسمي مي‌تونه مزايا و آسيب‌هاي خاص خودش رو داشته باشه، اين شكل مزدوج شدن هم به همين‌ صورته.
    • حسین IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      به این می گویند نگاه صرف اجتماعی فارغ از هر گونه نگاه اخلاقی و حقیقی . در انگلیسی می گویند : utilitarianism ; آیا ازدواج صرفا برای ارضای غریضست ؟ یا یک اتفاق مهم روحی و عشقی در زندگی و یک پیوند آسمانی ؟ من واقعا نمی دونم اینجور آدما تو چه استانداردی زندگی می کنند . شریک جنسی دیگر چه صیغه ای است ؟؟ مگر ما یه مشت جانور جنسی هستیم که شریک جنسی داشته باشیم ؟ ما آدمیم . همسر و خانواده داریم. جدا از هر دلیل دینی و اخلاقی ، روابط نزدیک خارج از چارچوب ازدواج و همسری چه در حال مجردی چه متاهل خلاف اصل " عشق " و " خانواده " است. خانواده سلول های جامعه است . " فرد گرایی افراطی " individualism خوب نیست .
    • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      من با درست یا غلط بودن ازدواج سفید کار ندارم ولی به نظرم شکاف اجتماعی که بین موافقان و مخالفان این نوع زندگی وجود داره در آینده می تونه برای مملکت مشکل ایجاد کنه. همبن الان در منطقه جریان های تکفیری برای تکفیر کردن شیعیان علاوه بر خیلی موارد به وجود صیغه در تشیع اشاره می کنند. حالا مشکل مشابه در داخل کشور ببینید چه قدر می تونه بین قشر مذهبی و قشر غیر مذهبی اختلاف ایجاد کنه. مسئولین هم طبق معمول خواب تشریف دارند.
    • ایمان IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      در جواب حسین آقا باید عرض کنم چه کسی گفته در زندگی و ازدواج رسمی حتما آکنده از عشق است و زندگی دو نفر بدون ثبت رسمی تنها برای ارضای غریزه و نیاز جنسی است و خالی از هر نوع احساس؟؟؟؟...بهتر نیست یکم از این تعصبات بیهوده دست برداریم؟
    • محمد IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      باشه اصلا این ازدواج رواج پیدا کنه....ولی مطمئن باشید تا چند سال دیگه نه تنها اونایی که ازدواج سفید کردند بلکه همه ی جامعه به شدت پشیمان خواهند بود و البته موقعی خواهند فهمید که دیگه دیر شده باشه....و در این بین خانم ها به شدت پشیمان تر خواهند بود..با این کار قداست و پاکی و و آرامش بخش بودن زندگی و ازدواج جاش رو به صرفا ارضای نیاز جنسی میده و چه چیزی بدتر از این...تازه فقط به همین ازدواج سفید ختم نمیشه بلکه زمینه ی بروز اتفاقات و کارهای بسیار پرخطر دیگه رو هم فراهم میکنه..........
    • بی نام DE ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      حسین جان ... یعنی تا عشق را ثبت نکنی و یا براش صیغه نخونی عشق محسوب نمیشه؟؟؟ شما که ماشا‌ا.. این همه به مفاهیم انگلیسی واردی چهار تا کتاب هم درباره نقش مسائل جنسی ما بین یک زوج در تحکیم خانواده بخون. فدات شم اخلاق اینیست که شما میگی، اخلاق یعنی تعهد و مسئولیت پذیری در یک رابطه. و این به تاثیر تربیت خانوادگی و جامعه بریک فرد بستگی داره، نه امضاء ثبت احوال.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      ما هم دقیقا یک نوع جانور هستیم که تمام تمایلات جنسی و غریضی سایر جانواران را داریم نمیدانم به واسطه عقلی که تنها باعث نابودی زمین و خودمان شده ایم چرا خود را انقدر برتر و بزرگ میبینیم؟ فرق شما با یک مگس که میخورد و رابطه جنسی برقرار میکند در اینست که شما به اکوسیستم ونظم طبیعت ضربه میزنید اما ان مگس نه جزئی از ان است. دست از خودبزرگ بینی بردارید . انسانها حیواناتی بس کثیف و مضر برای عالم هستی هستند که ادعایشان گوش فلک را پر کرده است
    • فاطمه A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      شما فقط دنبال بی قیدی و بی بند باری هستید . اینا همش بهونست . چنین چیزی برای هر اهل فکر و نظری از آفتاب تو آسمون هم روشن تره . گناه های جنسی ضرر به خود " حق النفس " به حساب میان ، خود دانید .
    • بی نام RO ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      یک بنده خدایی که همه جور چیزی رو توی جامعه تجربه کرده بود تعریف می کرد که سه تا چیزه که آدم رو بدجوری بدبخت می کنه و زمین می زنه اینان: دروغ، غیبت، رابطه نامشروع و کسانی که مرتکب این سه تا گناه میشن نتیجه اش رو به بدترین شکلی می بینن و خودشونم می فهمن از کجا خوردن ولی نمی تونن بگن. البته درستشم همینه که انسان پیش کسی نگه مثلا به خاطر دروغگویی بدبخت شده ولی به هر حال غیر مستقیم باید همدیگر رو نصیحت کنیم. نمی گم ما از این بندگان خدا خیلی بهتر و مقرب تریم و شاید اونا هم در آینده توبه کنن ولی به هر حال گناه گناهه و هر کسی راه خودش رو خودش انتخاب میکنه. مطمئنا شرایط برای ازدواج نامناسب و دشواره ولی اگر انسان از خدا کمک بخواد قطعا راهی جلوش قرار می گیره و همسر خوبی نصیبش میشه.
    • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      بی نام 14:48 شما چیزی از عقل میدونی؟؟؟؟؟شما چیزی از درک و فهم و توانایی اختیار میدونی؟؟؟شما چیزی از خلیفه الله و دمیده شدن روح خدا در انسان میدونی؟؟
    • رضا US ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      49 5
      به نکته خیلی جالب و بسیار مهمی اشاره شد : " شریک جنسی " ، یا شریک زندگی . مساله اینست .
    • nima IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      آقايونى که موافق اين نوع زندگى هستن حاضرن خواهر يا دخترشون چنين شرايطى داشته باشه؟
  • رضا IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    عالی بود.
    • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      شیوه ای از زندگی که با عرف، شرع، سنت و سبک زندگی جامعه ایرانی در همه این سال ها و دهه ها و حتی قرن های گذشته همخوانی ندارد...این جمله اشتباه است و درستش اینه که: این سبک زندگی با شرع و عرف و سبک زندگی هیچ انسانی سازگاری ندارد
  • م. الف A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    سلام.... بهر حال ما ایرانی هستیم , فارغ از هر دین و مذهبی که داریم .... کاش خبرنگار راجب موضع خانواده هاشون هم میپرسید ... پسندیده نیست .... بالا خره ما باید تکلیفمون با خودمون معلوم شه....یا اینوری یا اونوری.... ما قبل از اینکه مسلمون باشیم ایرانیم... فرهنگ خانوادگیه ما اجازه نمیده قطعا...نمیپذیره. ممنون میشم این یکیو دیگه چاپ کنید.
    • آرش A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      اگر فرهنگ خانوادگی شما اجازه اینکار رو بهتون نمیده، انجام ندید این کار رو دوست عزیز. ولی به افرادی که این سبک زندگی رو انتخاب میکنند هم کاری نداشته باشید، قضاوتتون رو چه خوب چه بد برای خودتون نگه دارید.
    • بی نام RO ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      من موندم اینایی که منفی دادن دلیلش چیه؟ یعنی مشکلی با این نوع زندگی ندارن؟ خودشون حاضرن مثلا خواهرشون اینجوری زندگی کنه؟ بعضیا هم فکر می کنن با مثبت منفی دادن و نوشتن کامنتهای مضحک می تونن ادای روشن فکرا رو دربیارن
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      بی نام 12:44 من موندم چرا کسانی که مثل تو فکر می کنند دم دستی ترین مثالشون خواهر هست. یعنی برادرت این سبکی زندگی کنه مشکل نداری و فقط با خواهر مشکل دارید؟ به خواهرت هم اجازه میدی برات تعیین تکلیف کنه و از نوع زندگی شما احساس نگرانی کنه؟
    • بی نام DE ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      دوست بی‌نام... عزیزم دلیل نمیشه وقتی ما چیزی را نمیپسندیم، به دیگران حمله کنیم و مسخره کنیم. چرا ما باید در خصوصی‌ترین تصمیم افراد ...چه خوب و چه بد... نظر خودمون را تحمیل کنیم؟ فرهنگ غالب میگه این پسندیده نیست، ولی دلیلی نداره همه این فرهنگ غالب را بپذیرند؟؟
    • بدون نام ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      همچين قيافه حق به جانب ميگيره و با تعجب ميگه: حاضري خواهرت هم اينجوري زندگي كنه ؟ انگاري كه من مالك خواهرمم. يخچال نيست عزيزم كه من مالكش باشم هر تصميمي بخوام راجع بهش بگيرم. يك انسان كامل هستش و هر كاري هم بخواد ميكنه.
  • مصطفی IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    این یه جور زیر بار مسئولیت نرفتنه.اینکه از تشریفات خواستگاری طلاق دادگاه و...فرار کنن به نظرم یه بهونه س برای باز و بدون قید زندگی کردن.اینکه یکی یه دفعه نخواد دیگه ادامه بده و بره با یه نفر دیگه همون تنوع طلبی نیست؟ اینجوری زن و مرد بازیچه هم نیستن؟؟ ازدواج ایده آل قراره آرامش تعهد مسئولیت برای زن و مرد بیاره نه که همش ترس و استرس برای پنهان کردن رابطه مثل بهایی ها که همیشه در حال پنهان کردن اعتقاداتشون هستن که کسی نفهمه. داریم کجا میریم؟؟؟
    • محمد A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      99 26
      دوست عزیز چیزی که شما میگی معنی این رو میده که ازدواج وظیفه و اجبار هر انسانیه ولی این طور نیست... من خودم مطمئنم به روش سنتی ازدواج میکنم و این روش رو هم نمیپسندم... ولی وقتی یه سری اینجوری زندگی میکنن که بدون قید و شرط کنار هم باشن رو هم نمیتونم مسخره کنم یا حرفی بر علیه ش بزنم.... دو نفر قبول کردن که بدون قید و شرط، بدون مسئولیت و بدون آداب و رسوم مرسوم کنار هم باشن... این فقط به اون دو نفر و این جور دو نفر ها مربوطه... چون رابطه شون یه رابطه ی دو طرفه ست... من و شما کاره ای نیستیم توی رابطه
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    عاقبت و آخر بی توجهی خانواده ها و مسئولان به ازدواج جوانها و هزینه های آن چنانی ازدواج باعث خیلی مسائل شده که رفته رفته آشکار خواهد شد کمترین تقصیر رو در این مسائل جوانها دارند
    • یک مرد A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      9 7
      نه بس هم قانون کاملا شما را حمایت میکند؟؟؟
  • زن IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    من بعنوان یک زن ، فکر می کنم هر چقدر هم که روشنفکری در جامعه ما گسترده شده باشد با توجه به نوع فضای فرهنگی و تربیتی که در ایران وجود دارد زناندر ازدواج سفید بسیار آسیب می بینند چرا که در زندگی مشترکی که همه چیز بصورت قانونی و پذیرفته شده انجام میشود باز هم زنان مورد ظلم قرار می گیرند حال چه برسد به اینکه همه چیز بصورت مخفیانه باشد.
  • کیان IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    «به‌نظر من» قرار نیست سنت و فرهنگ و عرف و شیوه‌ی زندگی همیشه ثابت و مانند گذشته باشد. در هر دوره و با توجه به مقتضیات دوره می‌توان الگوها و روش‌های جدیدی برای زندگی داشت. این حق هر انسان بالغ و عاقلی هست که نحوه‌ی زندگی خود را انتخاب نماید. خیلی از افرادی که به ظاهر ازدواج رسمی می‌نمایند به تعهدات و عشق خود و مسائل عرفی، شرعی و حتی قانونی پای‌بند نیستند. دنیای جدید روش های جدیدی برای زندگی می‌خواهد همانطور که وسایل و ابزار و ظاهر و لباس انسان‌ها نو و جدید می‌شود رفتار و نحوه‌ی زندگی و تفکر آدمیان هم باید جدید و به‌روز باشد.
    • فاطمه IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      58 66
      مگر بحث سر این است که آدم ها خودشان تصمیم نگیرند ؟ بحث بر سر درستی ونادرستی یک چیز است . ضمنا اخلاق ثابت و جهانشمول است. اخلاق دو ویژگی دارد : 1. سلیقه ای نیست . 2. دین و مذهب هم نمی شناسد . شما اگر بری صد تا کهکشان آن بر تر باز هم تهمت زدن غیر اخلاقی است . صد هزار سال دیگر هم همینست. اگر بعضی ها آن را بد نداند شما باید در آنها شک کنید نه در اخلاق
  • حميد A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    119 8
    دليل اصلي رواج اين سبك زندگي ترس از ازدواج و عواقب ناشي از طلاقه. عواقب ناشي از طلاق هم عواقب اجتماعي نظير حرفه مردمه وگرنه وقتي شما اينطوري با كسي زندگي ميكني و بعدش همديگرو ترك ميكنيد يعني طلاق گرفتيد طلاق يا ازدواج كه فقط نوشتن اسم يا حذف اسم از صفحه دوم شناسنامه نيست. با اينكه يه همچين سبكي از زندگي داشتم ولي ميگم سمتش نريد هيچ چيزي جز دردسر نداره.
  • على IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    بخاطر فشارهاى مختلفى که بعد از ازدواج رسمى وجود داره , ممکنه خيلى ها اين روش رو انتخاب کنن.
  • محمد A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    فرض کنیم کسی به دلایل مختلف به این مرحله رسید که می خواهد با طرف مقابل به اصلاح "هم باشی" داشته باشد زندگی مشترک بدون ثبت رسمی. حالا سوال من از آنها این است: اگر فقط یک ساعت وقت بگذارند و 1 به محضر بروند و عقد خود را ثبت کنند یا در صورتی که از تبعات ثبت در شناسنامه هم ابا دارند 2در محضر عقد موقت بخوانند و سندی خارج از شناسنامه بگیرند یا 3 بین خودشان یک عقد موقت بخوانند. چه اتفاقی می افتد؟ حتما باید از یک رسم خارجی که در کشور ما امری غیر معمول و زشت است تبعیت کنند؟ حرام باشد لذتش بیشتر است؟ عقد دایم یا موقت با حذف همه مراسمات و...جنبی آن و صرفا 30 ثانیه خواندن خطبه عقد چه اشکالی ایجاد می کند که اینها تصمیم به "هم باشی" می گیرند و نه ازدواج؟
    • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      والا منم سوال شما رو دارم این خانم که ادای غربیا رو در میاره خوب برن محضر عقد کنن مهریه قرار ندن از اون طرفم همه محدودیتهایی که ازدواج رسمی گردنش میزاره مثل حق طلاق، خروج از کشور، حق کار و تحصیل و ... رو هم تو شروط ضمن عقد از مرد بگیره از طرفی اینا اگه انقدر آزادن که میرن هم خونه میشن پس خانواده هاشون تو تمیم ازدواج هم تو کارشون دخالت نمیکنن در ضمن اینم که گفتن اینجوری خیانتی هم در کار نخواهد بود بگم که اگه صداقت باشه هیچوقت خیانتی نخواهد بود ربطی هم به ازدواج کردن نکردن نداره. در کل این آدما رو نمیفهمم
    • بی نام DE ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      شما تصور کن که آنها یک صیغه هم بین خودشون جاری کردند. آیا این عمل به تعهد آنها به زندگی زناشوئی می‌انجامد؟ مشکل این دوستان این هست که: هیچ راهی برای شناخت همدیگر در جامعه نمی‌بینند؛ از طلاق و دشواریهای آن میترسند؛ مشکلات ازدواج کردن بی‌نهایت زیاد شده؛ ازدواج کردن هیچ تعهدی نمییاره؛ و در آخر معتقدند که تعهد در رابطه به عشقه نه خطبه عقد من و شما میتونیم این شیوه را نپسندیم، ولی این حق آنها برای انتخاب روش زندگی خود را باید محترم نگه داریم.
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    نویسنده به صورت کاملا ذیرکانه در طول متن این نوع زندگی رو قضاوت کرده که کار دستی نیست رسانه باید بی طرف نگاه کنه به موضوع دقیقا همینجوری که نوشتید کته اینکه خبرآنلاین فقط حرف های این دو نفر را روایت می کند و هیچ قضاوتی درباره آن ندارد. ولی بهش عمل نکردید
    • بی نام FI ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      40 63
      خبر با مقاله فرق داره. این مقالست نویسنده داره نظرش رو میگه. اتفاقا شما هستید که به نظر میره چون نظر نویسنده مواق شما نیست دارید زیرکانه تخریبش می کنید.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      25 7
      این رو هم نوشته بود توی متن البته نکته اینکه خبرآنلاین فقط حرف های این دو نفر را روایت می کند و هیچ قضاوتی درباره آن ندارد.
    • وروجک IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      39 8
      دوست عزیز، در متن این پست، ذکر شده که خبرآنلاین قضاوتی در رابطه با این موضوع نداره؛ با این حال، به طرز ذیرکانه ایبه زعم دوستمون، نظر خود را ابراز کرده
    • بی نام US ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      43 8
      دوستان عزیز یکبار کامنت بنده رو نخوندید کامل ولی نظر دادید زیرش، بنده میگم که خبر انلاین با اینکه قبل از روایت به صراحت بیان کرده که قضاوتی در مورد این ماجرا نداره ولی در طول نوشته به دفعات این نوع زندگی رو نقد کرده
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      21 26
      نویسنده گزارش نوشته. روایت کرده حرفهای اونا با تصورات خودش. این چه ایرادی داره؟ بعدم خبرانلاین توضیح خودش با روایت رو جدا کرده. ضمن اینکه مگه این نوع ازدواج خوبه که بخواد منفی ننویسه؟
    • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      17 3
      دقیقا وقتی اینجور عقاید شخصی بازتاب پیدا میکنه در خبر این ذهنیت برای شما پیش میاد که خب این نوع زندگی درست نیست
  • 24ساله A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    39 13
    خیلی جالب بود
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    29 63
    بايد و بايد قانون ازدواج را آسان كرد يعني همه ازدواج هاي ثبت شده به آساني همين ازدواج به اصطلاح سفيد باشد يعني هر دختر و پسري كه بسن قانوني رسيده اند بتوانند براحتي و با مراجعه به اولين دفتر ثبت ازدواج بدون هرگونه شرطي به عقد هم درآيند .
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    72 52
    جالب بود حالا این افراد در آینده می خواهند مملکت را مدیریت کنند ببین خیلی بدتر از حلا می شود اینها که الان اختلاس می کنند بازهم در خانواده پدر بزرگ شدند ببین نسل بعدی چه صیغه ای خواهد بود تو جیب مردم بمب می گذارند
  • فاطمه IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    اینقدر سنتهای ازدواج و پیچ و خمهای عقد وعروسی و حنا بندان و پاتختی و مادرزن سلام و فضولی اقوام و مخارج بیهوده برای مراسم بسیار مسخره از نوع تلویزیونی و از نوع سینمای ما عبث است که در کمال معذرت خواهی اینجانبه به هنگام دعوت شدن به عروسی و تماشای لباس عروس و داماد و مدعوین دچار تهوع میشوم. بعد یک شام سنگین زورکی بعد تو خیابونا غوغا و مزاحمت برای مردم بعد یک عمر وظیفه نوشته نشده بدون فهم و تعهد واقعی. . شرع اصلا این را نمیخواست. شرع خیلی ساده و انسانی با این قضیه برخورد میکند. اما کو گوش شنوا؟این مراسم ازدواج فعلی در جامعه ما مخالفت علنی با شرع است. رعایت شرع یعنی سادگی و خدا محوری.
    • امیر A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      67 4
      سلام. خیلی خوب نوشته بودید. پیچیده شدن ازدواج جوانها و عدم بروز شده قوانین آن متناسب با نیازهای روز سبب روی اوردن اونها به این نوع زندگی است.
  • مهدی A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    65 13
    قاعده بازی عوض شده
  • محسن A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    64 5
    این اتفاق چیز عجیبی نیست و نتیجه سالها بی مسولیتی هاست و وقتی رواج پیدا میکنه از خواب بیدار میشند و میخان جلوشو بگیرن وقتی برای ازدواج آسان جوانان کاری صورت نمیگیره و به اولویتهای آخر میره این اتفاق میفته ولی چند خیلی کند صورت میگیره همه از عواقبش غافلند
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    63 17
    ...حتی هنوز مسافرت نمی‌توانیم برویم، در هتل نمی‌توانیم با هم بمانیم چون اسممان در شناسنامه همدیگر ثبت نشده، در مناسبت‌ها و مراسم خانوادگی نمی‌توانیم با هم باشیم، از تسهیلاتی که به متاهل‌ها داده می‌شود بی‌بهره‌ایم، برای اجاره کردن خانه مشکل داریم، آنوقت بچه‌دار هم بشویم؟.... در این نوع رابطه هیچ آرامشی نیست و فقط راهی برای ارضای غرایز جنسی است... در کشور ما حداقل 15 سالی تا پذیرش این موضوع را داریم....
  • شاهین A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    به نظر من ای حرفایی که این خانم و اقا زدند همش بهانه است . اینها فقط می خواهند به همدیگه تعهد نداشته باشند. هر وقت از هم خسته شدند هم کنار بذارند. واقعا دلیلهایی که آورند با عقل جور در نمی یاد.
    • مهدی A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      83 23
      با شما کاملا موافقم ، هیچ دلیل قانع کننده ای ندارن ، مطمئنا خودشونم با این دلایل قانع نمیشن ...
    • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      48 40
      دقیقا همینه بیشتر میخوان از زیر بار مسئولیت شونه خالی کنن و حس تنوع طلبی خودشون رو ارضا کنن انسان با حیوان تفاوت داره
  • دیفرانسیل A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    98 31
    """"می‌خواهیم اول به شناخت از همدیگر برسیم و بعد اگر دیدیدم همدیگر را برای تمام عمرمان می‌خواهیم آنوقت به این موضوع رسمیت بدهیم... "به شناخت رسیده‌ایم اما ازدواجمان را ثبت کنیم که چه بشود؟ قوانین دست و پاگیر برای خودمان جور کنیم؟ """" از همین حرفای دوگانش معلومه که طرف کلا منطقی فکر نمیکنه
  • بی نام EU ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    81 41
    فقط دلیلش مهریه های عجیب و غریب ، ثروتمند شدن بیجای بعضی خانوم مهای فرصت طلب و بیچاره شدن و ازدست دادن تمام دارایی بعضی مردهاست.
    • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      45 4
      به نظرت زنی این شکلی با یه مرد همخونه شده اهل مهریه بالاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    58 20
    اين شكل زندگي سالهاست كه در اروپا مرسومه
    • مهرداد IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      14 3
      اینم مده والا با این مداشون ازدواج سفید فردا پس فردا ازدواج صورتی و یاسی و بنفش و قهوه ای نیاد
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    88 33
    پپ گوارديولا هم سالها با زنش بدون ازدواج زندگي كرد و بچه دار شد و اخيرا ازدواجش رو ثبت كرد
    • میلاد IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      35 7
      اینکه گواردیولا یا هر کس دیگه ای اینکارو کرده که دلیل نمیشه که این کار درستیه... این مسئله با فرهنگ ما اصلا جور در نمیاد... متاسفانه چیزی که در طی چندین سال اخیر خیلی به چشم میاد دور شدن ما مردم ایران از هویتمونه، داریم کم کم فراموش میکنیم که ما هم واسه خودمون فرهنگ و سنتهایی داشتیممنظورم از سنت اصلا این رسوم اشتباه و تجمل گرایانه درباب ازدواج که ده پونزده سال اخیر مد شده نیست... درسته که کشورهای غربی از خیلی جهات از ما جلوترن ولی ما داریم به جای اینکه خصوصیات مثبت غربیها رو واسه خودمون انتخاب کنیم داریم از رفتارها و اخلاقیات منفی شون با پز روشن فکری پیروی میکنیم... برای مثال چرا تو زمینه یرانه مطالعه تلاش نمیکنیم به اونها برسیم؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    68 13
    همش برمیگرده به قانون عجیب و غریب و وحشتناک طلاق در ایران و آن مهریه های سرسام آور، ازدواج شانسی هست، شاید همسری که برگزیدی آنی نبود که باید باشد و آدم خوبی نبود، و در انتخاب اشتباه کردی، با قانون فعلی، هست و نیست پسر نابود می شود. همین باعث ترس در ازدواج شده، بگذریم از هزینه های تجملاتی از جمعه جشن و مهمانی و جهیزیه و ... که خودش یک معضل دیگر هست
  • توکلی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    20 23
    آرزوی خیر باید داشت برای هر کی. ولو نامسلمان. پیامبر اسلام ص حتی مسیحی و یهودی و مجوس رو از جامعه اسلامی می دانست. بیایید قبل از اینکه شدت مسلمانی ما مردم رو از اسلام دور کنه، انقدر جاذبه و سعه صدر داشته باشیم که مردم غیرمسلمان هم مسلمان بشوند. بیایید تصمیم بگیریم ما مسلمانان طلاق را حذف کنیم
  • محمود IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    30 39
    توقعات بیجای برخی از خانوما و خانوادهاشون هنگام ازدواج رسمی باعث میشه که اقایون به ازدواج رسمی تن ندن و همین مساله باعث میشه که تقاضا برای این شکل از زندگی در جامعه بیشتر بشه.اینطور که پیداست این شیوه زندگی بیشتر توی طبقات بالای جامعه یا متوسط به بالاست
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    68 48
    به عنوان یک جوان مجرد قانع نشدم. اگر در کشوری مثل آمریکا یا کانادا و ژاپن و غیره اینطور زندگی می کنند دلیلی ندارد که همان نوع زندگی با فرهنگ ما نیز تناسب داشته باشد. با سنت شکنی مخالفم. البته به خودشان مربوط است اما من نمی پسندم.
  • نرگس A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    50 23
    در فرهنگ و دین ما خیلی عجیبه که یک زن با این نوع زندگی احساس خوشبختی ,ارامش و اطمینان از اینده داشته باشه کمتر زنی دیدم که حداقل برای سالهای اینده زندگیش به بچه فکر نکنه فکر می کنم به خودشون لطمه می زنند یا بدون داشتن یه خونه مطمین و بچه دارن ایندشونو از دست می دهند
  • عطا IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    21 24
    فقط باید از جامعه شناسان و اساتید اخلاق حوزه و دانشگاه سئوال کرد که چرا این چنین میشود
  • وروجک IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    57 6
    با این حال، فکر نمی کنم این نوع روابط، خیلی به مشکلاتِ اقتصادی ربطی داشته باشه، طرزِ فکر و نگرشِ انسان ها نسبت به زندگی تغییر کرده و البته این موضوع صرفا مختصِ ایران نیست
  • طوبی A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    35 41
    گزارش پراز نکته وهشدار بود /این سبک زندگی کپی برداری شده از فرهنگ منحرف وتحریف شده غربی است که در کشور ما جایگاهی ندارد و عنوان ازدواج سفید کاملا غلط است باید عنوانش همخانگی سیاه باشد چرا که نه ازدواجی درکاراست ونه روشنی وپاکی رنگ سفید / این سبک زندگی بی بندوباری وبی مسئولیتی و ارضای غرائز جنسی به شکلی حرام وناپسند می باشد خدایا جوانان این مرز وبوم را از شر وسوسه های نفس اماره حفظ بفرما
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    43 8
    خبر آنلاین؛ با اینکه نظراتی بدون افراط میدهم شما آن ها را ثبت نمی کنید.انگار نمی خواهید مردم بعضی واقعیت ها را بدانند. در اکثر خبرهای شما 95 درصد کاربرانتان با هم توافق نظر دارند،که نشان از افراط است و بقیه کاربران هم از آن طرف بام افتاده اند. تعداد اندکی هم که حرف حسابی می زنند،مورد استقبال قرار نمی گیرند. الآن هم میخواستم در مورد این مطلب نظر بدهم که با یادآوری رفتار شما و کاربرانتان منصرف شدم. امیدوارم اگر این نظر را ثبت می کنید،ثبت کردنتان به این منظور نباشد که،ثابت کنید به همه ی کاربران احترام می گذارید و این من هستم که اشتباه می کنم.
  • هانیه A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    68 20
    بهتره صادق باشیم منم اگه به اینجور روابط تن بدم فقط به خاطر ارضا مسایل جنسیه والسلام.مطمین هستم مردی که این رابطه رو با من برقرار میکنه به من متعهد نیست و منو برای اینده اش نمیخواد ولی تو سن 33 سال دیگه کسی نمیاد با من ازدواج کنه.تقدیر ادم خیلی تاثیر میگذاره روی زندگی ادم.بهتره بدون قضاوت به زندگی مردم نگاه کنیم.
  • بی نام US ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    21 30
    بی شک سبک جدیدی در جریان افتاده ک از نظر جامع شناسان اصلا خوب نیست و حتی می توان گفت فاجعه بار خواهد بود، ولی بیاییم اول بحث درباره هرچیز علل ان اتفاق یا پدیده را هم در نظر بگیریم،حل درست علل قطعا ناهنجاری ها را مرتفع میکند.
  • مرد ازدواج های سفید A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    90 38
    من ۲ بار ازدواج کردم هر ۲ بار طلاق گرفتم بار اول به خاطر مسائل اقتصادی وقتی دلار کشید بالا کارم بدجوری زمین خرد دیگه پول خورد و خوراکم هم نداشتم بار دوم به خاطر دخالت های بیش از حد مادر زنم ولی الان به سبک ازدواج سفید زندگی میکنم. میدونم که یک نون و پنیری هست با هم میخوریم مادر زن بالا سرم نیست که چپ بره راس بیاد غر بزنه دیگه حرف فک و فامیل رو مجبور نیستم بشنوم به خدا سر طلاق دومم به حدی حرف زدن پشت سرم که میخواستم خود کشی کنم دیوونم کرده بودن فامیل
    • محمد A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      63 39
      حالا شما با این شرایط یک ساعت وقت بگزارید رابطه تون رو بدون مهریه و شرایط دست و پاگیر در یک محضر ثبت کنید چی میشه؟ نمی تونید؟ خوب لااقل 30 ثانیه وقت بزاری یک خطبه عقدی بین خودتون بخونید اینم نمیشه؟ چرا فکر می کنی ازدواج فقط همونیه که مهریه فلان و مراسمات فلان داشته باشه؟ چرا نکاه صفر و یکی به ازدواج دارید؟ یا با همه شرایط و رسومات دست و پاگیر یا بدون هیچگونه قیدی به شکل "هم باشی"؟
    • ... IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      43 10
      الهی نباشن همچین فک و فامیل فضولی. بعضی فک و فامیلا انگار عمدن میخوان تو و زندگیتو نابود بکنن. بعضیا مریضن به خدا. خب میرفتین یه شهری که نباشه کسی از فامیل دورتون.یا مادرزنتون. چرا لقمه رو از اون طرف بر داشتین.
  • کاربلد A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    27 51
    این طریق زندگی موجب از هم گسیختگی بنیان خانواده می شود زن و مرد می توانند قبل از ازدواج با هم رفت و آمد داشته باشند تا اخلاق یکدیگر را مورد ارزیابی قرار دهند نه اینکه همدیگر را از لحاظ جنسی تست کنند و ببینند از هم خوششان می آید يا نه ؟ اگر هر مرد یا زنی موافق ازدواج این چنینی است کمی بیشتر فکر کند و به عواقب آن نیز بیندیشد در این هم زیستی اگر بچه ای بوجود بیاید مسئولیت اجتماعی آن با کيست مریضی صعب العلاج یک نفر با چه عکس العملی از طرف مقابل مواجه می شود و ...
  • مرد ازدواج های سفید A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    76 58
    یادم رفت بگم با مهریه ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تا سکه که اکثر دختر ها واسش دندون تیز کردن من یکی هرگز دیگه ازدواج قانونی نمیکنم چون کسی که آدم رو بخواد باید بدون پول با آدم باشه و خوش باشه وگرنه که پول رو به یک عده از دختر های خاص بدی هم هروقت بخوای باتن دیگه
  • محسن44 IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    13 51
    هر چی هم انکار کنید تو دلتون صیغه خوندید.....
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    18 16
    قانون ازدواج را مطالعه کنی فقط نگاه فمنستی بنفع یک طرف زندگی شده همین یک دلیل کافیست تا چنین اتفاقاتی بیفتد اصلاح قانون ازدواج برابر موقعیت فعلی بزرگترین راهکاره
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    52 26
    والا من نمیدونم اینا زوجهای سفید کجا و چطوری زندگی می کنن. آدم اینطوری با کسی زندگی کنه فامیل و در و همسایه مگه آبرو برای آدم می گزارند حالا مگه غریب و بی کس باشه طرف .
    • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      18 46
      خب معلومه افراد بی آبرو از این کارها میکنند وگرنه افراد با شخصیتی که در رشته هایی مثل پزشکی و حقوق تحصیل کرده اند و قانون میدونن و سنشون زیر سی سال هست خب روزی ده تا خواستگار دارن مگه مرض دارن همچین کاری کنند.اونایی که در حدومرزهای چهل سال یه بالا هستند وقتی میبینن کسی به خواستگاریشون نمیاد به زور هم که شده طرف رو نگه میدارن.خواهشا تایید کنید
    • رعنااصفهانی A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
      21 0
      و البته ما داریم افرادی زیر 20 سال هم که دنبال رابطه نامشروع هستند ولی چهل ساله هایشان نیستند سن هم نمیتونه تعیین کننده باشه
  • رضا IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    60 32
    یکی از دلایل ایشون جلوگیری از طلاق هست...اما خودشون در ادامه با مثال هایی که از دوستانشون میزنن میگن که دوستانشون هم با همین ازدواج سفید وارد زندگی شده اند و بعد از هم جدا شده اند و دچار مشکلات روحی و فیزیکی شده اند..در واقع کار اونا هم دقیقا عین طلاق و حتی بدتر از طلاق رسمی هستش..فقط تفاوتش اینه که در شناسنامه ثبت نمیشه اما خود این یه ضرر بدتره...اگر اون خانمی که ازدواج سفیدش به هم خورده پس فردا بخواد زندگی جدید تشکیل بده و از راه صحیحی وارد بشه آیا میتونه به مردی بگه که من قبلا با کسی زیر یه سقف زندگی میکردم ولی ازدواج نکرده بودم...اون فرد با ازدواج سفید هیچ آینده ای برای خودش باقی نمیذاره..این ازدواج اتنخاب کسایی هست که عرضه زندگی کردن ندارن و نمیتونن تعهد و وفاداری نسبت به کسی داشته باشن
  • سعید A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    63 33
    نکته جالب تو کامنتها موافق بودن پسرها و مخالف بودن بانوان هست،من فکر میکنم پسران دنبال لذتجویی و کامیابی خودشان هستند بخاطر همین میگن اشکالی نداره و موافقند،هر کی به فکر خویشه.
    • مهرداد IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      24 22
      بعنوان یک پسر به شدت مخالفم ... هر پسری هم که موافقه یه لحظه خواهر و دختر خودشو جای اون زن بذاره
    • بی نام EU ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
      8 10
      برای اینکه موقتی بودن با روحیه زنانه در تضاده. این خانم هم داره ادا در میاره وگرنه ته دلش یه چیز دیگه است.
  • ضیا A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    37 38
    اگه قرار بود این نوع زندگی ، ایده ال باشد ، پس حیواناتی که مسالمت آمیز در کنار هم هستند، بهترین زندگی را دارند. تمایز انسان ها با حیوانات در تعقل وقانون پذیری انهاست که ازادانه برای خود آیینیقانونی را برای بهتر زندگی کردن خود بر می گزینند، تا از بی بند وباری رها شوند وتحت حمایت قانون در آیند. حال اگر در آیین اسلامی وتشیع ما دو طرف به رابطه ای قانونمند وبدون هیچ رسم دست وپا گیری مثل مهریه ومراسم و...توافق کنند ازدواج دائم یا موقت چه اتفاق نا گواری می افتد که طرفداران ازدواج سفید با ان مخالفند؟ این روش قانونی، همان ایده شما را تامین نمی کندپس چرا در پی گسترش بی بند وباری های خاص ووارداتی هستید؟؟؟؟؟
  • علي EU ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    93 14
    من ميگم دختري كه حاضره باهات با ازدواج سفيد زندگي كنه پس حقشه رسماً زنت باشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    70 9
    کلا ما ایرانی ها خاصیتمون اینه که یه چیز که مد میشه تا حد آخر میریم و بعد از فهمیدن نتایج عجیبش پشیمان می شیم که دیگه دیر شده. این ازدواج هم یه مدتی به شدت وحشتناکی تو ایران متاسفانه چه بخواهیم چه نخواهیم مد می شود ولی غافل از عواقب دردناکش....ای خدا چرا ما ایرانی ها عقلمون به چشممونه
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    57 3
    واقعا باید به شجاعت نویسنده مطلب که به دنبال همچین سوزه ای رفته تبریک گفت با شجاعت این آسیب را بررسی کرده است
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    17 33
    من با پیشنهاد ی استاد ب موردی که معرفی کرد رفتم خواستگاری و خیلی زود عوامل جور شد اما بعد ازدواج فهمیدم پدرخانمم دوزنه و وضع ایمانی مالی و ظاهری همسرم معمولیسست و خیلی راضی نیستم کاش با30 سال سن عجله نمیکردم و انتخاب با تحقیق بیشتری داشتم اما هرگز ب طلاق و عواقب ان فکر نمیکنم
    • بی نام EU ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
      15 2
      اغلب کسانی که تو زندگیشون به مشکل برمیخورن فکر میکنن اگر بیشتر تحقیق میکردن و کس دیگه ای رو انتخاب میکردن این مشکلات پیش نمی اومد. در صورتی که مشکل تو همه زندگی ها هست. سعی کنید مشکلات رو حل کنید.
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    82 34
    تنها کسی که حقش از بین میره آن خانم که با یک مرد بدونه مسولیت عمرش بدونه حاصل از بین میرود
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    57 29
    نمی فهممشون ...
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    10 31
    این مصاحبه تخیل محض بود نه اینکه ازدواج سفید نداریم، ولی این تخیلی بود
  • یک بانو A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    32 9
    جالبه آقایون از این شیوه استقبال میکنن چون هم میخوان زیر بار مسئولیت نرن هم غرایز جنسی خودشون رو ارضا کنن
  • بی نام RO ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    10 24
    اولا ازدواج سفید نداریم میگند همزیستی سیاه دوما از دو تا ادم سی ساله پرسیدن درست نیست باید این های پیر بشند بدون بچه بدون همسر و ... توی سن 60 65 55 برید سراغشون وقتی دختر یائسه میشه و مرده هم توان نداره و حوصله نداره.
  • مهرداد IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    27 6
    در این ازدواجها با توجه به سبک جامعه ما بیشترین آسیب رو زن می بینه زنها خودشون بیشترین ظلم رو در حق خودشون میکنن بعد میان از مردا گله و شکایت میکنند میگن یک روز زنی به یک حقوقدان گفت : تا کی قراره به مردها اجازه بدن دو تا زن بگیرن ..حقوقدان گفت تا زمانی که شما زنها به خودتون اجازه میدین زن دوم یک مرد بشین
  • محمدقایا IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    25 29
    این افراد دارند زنا می کنند که گناه کبیره است .
  • امین RO ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    21 2
    اصلا فرض کنیم 2 تا آدم عاقل و بالغ که تعهد مذهبی ندارن تصمیم گرفتند این سبک زندگی رو انتخاب کنن، باشه قبول، اما فردای روز تبعات و عواقبش رو دیدن قول بدن از کسی شاکی و دلخور نباشن، چون همه ما می دونیم که گام برداشتن خلاف مسیر عرف بعضی وقت ها هزینه های جبران نشدنی در پی داره، لطفا در انتخاب هاتون این هزینه ها رو هم در نظر بگیرید...
  • کاوه A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    35 10
    ازدواج سفید یک بازی برنده بازنده هست. مرد برنده هست نه مسوولیتی نه هیچی و زن بازنده هست بدنامی شکست روحی عاطفی عشقی
  • رضا A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    22 16
    زنای توجیه شده
  • مهدی A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    19 10
    اینها به همدیگر مثل یک ماشین یا ابزار نگاه می کنند که تا وقتی بهش احتیاج داشتیم استفاده می کنیم وقتی احتیاج نداشتیم کنارش میزاریم اونوقت دیگه روابط انسانی بین خودشون و دیگران معنی نداره
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    22 6
    نمي پسندم و غير قابل درك مي دونم اين قضيه رو
  • رضا A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    20 6
    یاد سیمون دوبوار و ژان پل سارتر افتادم، قربانی اصلی دوبوار بود و همزمان فریاد فیمیسم سر می داد
    • بی نام EU ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
      23 3
      دقیقا قربانی فقط خانمها هستند. خانمها اگه تن ندن به روابط موقت هرگونه رابطه موقتی مردها حساب کار دستشون میاد، متعهد هم میشن.
  • مهرداد IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    19 21
    ازدواج سفید مساوی است با هم باشی سیاه
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    18 10
    من از درك ماهيت رابطه اين اشخاص عاجز موندم . يك رابطه يا زناشويي است يا رابطه دوستي . رابطه زناشويي صرفنظر از مقيدات دين ، قاعده اجتماعي خودش رو داره و رابطه دوستي هم قاعده خودش رو داره . امتزاج و تركيب جديد معلق هم زن و شوهريم و هم نيستيم صيغه جديدي است كه با ميثاقهاي اجتماعي و مدني كشور ما ناسازگار است .اين تركيب معلق پا در هوا رابطه مانع الجمع است كه واقعا خودشون هم نميدونن چي ميخوان. اگر جسارت نباشه تا حد زيادي رنگ و بوي هوسبازي داره تا زندگي اين نشد اون يكي و .... كپي پيست كردن شيوه زندگي دنياي به اصطلاح مدرنيته در كشور ما خطاست . كاش و ايكاش اين دو نفر يكسال در اروپا بودند افسوس كه فقط ادا و فيگور روشنفكري را دارند آن هم در پاك ترين نهاد جامعه يعني خانواده .
  • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    15 33
    در چنین زندگی فرزندان چه از نظر دین و چه از نظر قانون نامشروع هستند. کدام پدر و مادری حاظر هست چنین خیانتی به فرزندانش بکند؟
  • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    8 12
    قانون مترقي ازدواج موقت
  • سید محسن JP ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    24 10
    دقیقا مسئله همان هست که در اخر پرسیدید باخودشون چند چند هستن؟ تمام نشانه های استیصال فکری و روحی که میشه گفت نشانه های بیماری های ذهنی هست در جملات و ضدونقیض گویی هاشون مشهود هست این سبک زندگی فقط برای پر کردن نیاز جنسیتوام با احساسات کاذب اما به علت جوانی تند هست نه ان پیوست ها و پسوندهای زناشویی، مادر پدری و... این نوع زندگی دست باز گذاشتن برای خیانت که اسمش رو با لعاب و رنگ جدید گذاشتن آزادی انتخاب یا تفاهم در جداییتنوع طلبی و رها کردن هست
  • iman GB ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    32 3
    کلا اسم مسخرست ....که فقط تو ایران که همه چی سانسور میشه پدید می اید؟ ازدواج ..اردواج هست و مشخص که شامل قرارداد رسمی در دفتر خانه و شرعی توسط عاقد در هر مذهبی صورت میگیره..این وازه ثابت و تک معنیه و رنگی خم نداره چه سفید چه سیاه...موضوع مورد اشاره هم ازدواج نیست که بخواد سفید باشه...در واقع دوست پسر و دوست دخترهای هم خونه رو دوستان سانسور کردن اسمشو گذاشتن ازدواج سفید ..که همه رو گیج کرده و بحثام به بیراهه میره ..موضوع سادست ..تو کشورای غربی که یچه ها بعد از 18 سالگی مستقل میشند در واقع وقتی رابطشون جدی میشه...واز اونجا که خانواده نقشی تو انتخاب همسر نداره...مثل دوران نامزدی و عقد ما ..به هم پیشنهاد همخونه شدن میدن..که یا به ازدواج ختم میشه یا به جدایی ...منظور اینکه در خواستگاه این روش هم
  • iman GB ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    27 9
    ازش به عنوان یک مرحله پیش ازدواج استفاده میشه نه نوعی ازدواج...پس استفاده از عنوان ازدواج بی ربطه..اگر بحث درست میخواییم کنیم باید راجع به همخونه شدن پسر و دختر بحث کنیم نه ازدواج ..چرا که هدف این کار نبز رسیدن به ازدواج واقعیست و بررسی امکانش ..نه اینکه ابن روش خود هدف باشد ..با این دید میشود معایب و مزایا رو در نیل به هدف که همان ازدواج دایمیسا سنجید
  • بی نام A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    35 32
    اينكه از ايجاد رابطه نامشروع به اين سادگي صحبت مي شود خيلي وحشتناك است . اين اسمش زندگي نيست بي بندو باري و بي قيدي به تمام شئونات اخلاقي است . هيچ دو نفري از اين راه به شناخت نمي رسند . با عقل من جور در نمي آيد كه كساني در ايران به اين روش زندگي كنند . نبايد به همين راحتي در رابطه با محسنات و معايب آن صحبت كرد .
  • رعنا A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    32 9
    هم پاشی سیاه بیشتر از همه به خانم ها ضربه میزنه فکرش را بکنید یک مرد بهتر است بگویم نامرد به خانمی هم پاشی سیاه شروع میکند و نامرد بعد از ارضای روابط جنسی اش ان خانم را رها میکند و میرود
  • رویا RO ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    6 2
    اگه بچه دار شید و اقا یهو بزنه زیر همه چی اونوقت این خانوم میمونه با ی بچه بی پدر که اتفاقا نامشروع هم هست..شما ی سر به کشورهای افریقایی بزنید همیشه ی مادره با ی عالم بچه از نژادهای مختلف باباهاشون کجاست؟الله اعلم.ازدواج دائم یا موقت برگ برنده ای برای خانوم ها به حساب میاد که این خانوم هنوز متوجه نیست و اقا هم که خوش ب حالش بدون مهریه و تعهد و مسئولیت داره کیفش میکنه..